Какво е характерното за петдесятното движение?

Презвитер Стефан Стефанов: Здравейте,
Църквата на Петдесятниците е едно от къснопротестантските течения на християнството, възникнало на границата между ХІХ и ХХ век в САЩ. Идейните му корени са в движението на ревивализма (англ. revival – съживяване, възраждане), възникнало през ХVІІІ век в средите на редица протестантски църкви и развило се в рамките на “движението на светостта”. Именно в това движение са се оформили основните принципи, възприети по-късно от петдесятниците, най-характерен от които е говоренето на непознати езици.
Дар за говорене на езици е имало и в по-ранните векове сред янсенистите, квакерите, севенските пророци във Франция, лазаристите в Швеция, възрожденците в Ирландия и пр.
Най-характерното във вярата на петдесятниците е кръщението със Светия Дух, вследствие на което, както апостолите на деня Петдесятница, кръстените получават дара да пророчестват, да изцеляват болни и да говорят на разни езици. Те признават две тайнства: кръщение и Господня вечеря (причастие) и свещенодействията: бракосъчетание, покаяние, благословение на децата, молитви за болните и ръкоположение. Главната разлика между петдесятниците и другите протестанти е вярата в харизматичните проявления на Бога сред тях.
Начало на съвременното петдесятно движение полага методисткият проповедник Чарлз Парам в град Топека, Канзас. Той основал училище за изучаване на Библията и поставил задача на учениците си да потърсят дали в нея има знак за кръщението със Светия Дух, който да е толкова очевиден, че да не остава никакво съмнение за кръщението. На 31 декември 1899 г. се събират 40 ученици, които разказват за изследванията си. Всички стигнали до един и същи извод: според Библията белегът за кръщение със Светия Дух е говоренето на езици. След това откритие всички усещат присъствието на висша сила. Малко след началото на новата година и новия век ученичката Агнес Озмън помолва Парам да положи ръце на нея. Тогава тя “се изпълни с блаженство, главата и лицето й бяха окръжени от светлина и тя започна да говори на китайски език. Следващите три дни тя не можеше да говори на английски”, пише Парам. Два дни по-късно много други хора, включително Чарлз Парам и неговото семейство, преживяват същото. Новината за събитието бързо обикаля цяла Америка. Започват молитвени събрания в Канзас сити и други градове на щата, на които Парам неуморно проповядва новото петдесятно послание и печели хиляди последователи. Още по-масово разпространение то придобива след петдесятния “взрив” през 1906 г. на улица "Азуса" в Лос Анджелис, където проповядва негърският проповедник Уилиам Сиймор. Постепенно белите хора стават по-голяма част от присъстващите. Освен проповядването на вярата, се отправя и послание за равенство и помирение на расите. Бели и негри работят заедно под ръководството на негър-проповедник, което в онези дни е нещо нечувано и християнският мисионер Франк Бартълмен заявява: "На улица “Азуса” цветната линия, разделяща хората на бели и черни, беше отмита чрез кръвта на Христа".
Проповедите били придружени с крясъци и изпадане в транс, което било характерно за негърските християнски общности. Когато Чарлз Парам посещава улица "Азуса", той е ужасен от това, което вижда, и до края на живота си го нарича "проституиране с духовната сила". За времето от 1906 г. до 1920 г. са основани хиляди петдесятни църкви в Америка, част от членовете, на които са славяни, имигранти от Източна Европа. Петдесятното движение е пренесено в Европа от норвежкия проповедник Томас Барат. От Норвегия баптисткият проповедник Левин Петрус го пренесъл в Швеция.
Първата Петдесятна църква в България е основана през 1920 г. в Бургас от украинския мисионер Дионисий Заплишни. През 1928 г. е свикан учредителен събор, на който било изработено вероучение и приет правилник и Устав на Евангелската петдесятна църква.
Петдесятничеството е една от бързо нарастващите конфесии. Някои статистически данни сочат 190 млн. принадлежащи към църкви от петдесятническо направление Други източници посочват по-малки числа.
Слизането на Светия Дух над апостолите е предсказано и потвърдено в Библията, но за това събитие се говори като за еднократно действие и не се казва, че същото трябва да се случва с всеки последовател на Христа. След апостолските времена повярвалите приемат Светия Дух чрез кръщението и миропомазанието. За помазание говори още ап. Павел: “Тоя, Който утвърдява нас с вас в Христа и ни помаза, е Бог. Той ни и запечата и даде залога на Духа в сърцата ни” (ІІ Кор. 1:21-22). Говори и ап. Иоан Богослов: “И вие имате помазание от Светаго и знаете всичко” (І Иоан. 2:20). За него говорят древните църковни отци Дионисий Ареопагит, св. Теофил Антиохийски, св. Киприян Картагенски, св. Кирил Иерусалимски, св. Ефрем Сирин, бл. Иероним, бл. Августин и мн. др. Лаодикийският събор от 364 г. постановил: “Просветените след кръщението трябва да бъдат помазвани с небесно помазване и да бъдат участници в царството Божие”. За необходимостта от св. Миропомазание се говори и в правилата приети от ІІ и V Вселенски събори.
Петдесятниците омаловажават кръщението във вода, като учат, че то не умива греховете и не спасява, но Христос казва: “Ако някой се не роди от вода и Дух, не може да влезе в царството Божие” (Иоан 3:5). Като отхвърлят Свещеното предание на Църквата те омаловажават и Евхаристийните св. Дарове, като не ги приемат като Тяло и Кръв Христови, а като хляб и вино.
В ранната църква имало харизматици, които имали различни дарове. Ала не се казва, че този дар е задължителен и задължително е обвързан с кръщението: “Ако някои говорят на непознат език…” (І Кор. 14:27), “Всички ли говорят езици” (І Кор. 12:30). В 12 глава на Първото послание до Коринтяни св. ап. Павел казва, че говоренето на езици е един от даровете на “един и същия Дух”, а не единствен. А в “Химна на любовта” в 13 глава казва, че този дар далеч не е най-важен в Църквата. В същия смисъл продължава и по-нататък в 14 глава. В Деяния на светите апостоли се разказва как апостол Филип кръстил един етиопянин, скопец. Дух Светий слязъл върху него, но той не проговорил на чужд език, защото не е било необходимо. Странно е защо Агнес Озмън е проговорила на китайски, след като в събранието не е имало китайци, а и по-късно тя не е ходила в Китай. Апостолите са проговорили на такива езици, на които е имало кой да ги разбере и да повярва (вж. Деян. 2:8).
Петдесятниците учат, че говоренето на езици е белег за истинската църква. Но св. ап. Павел казва, че “езиците са белег не за повярвалите, а за неповярвалите” (І Кор. 14:22). Затова в най-голямо изобилие този дар бил даден на Коринтската църква, която била най-разпусната, най-слаба в религиозно и нравствено отношение. Тя особено се нуждаела от свръхестествена Божия помощ, от укрепване с видими чудеса, тъй като апостолското слово не убеждавало коринтяните. Сред тях имало отрицание на възкресението (І Кор. 15:12), “брат с брата се съди, и то пред неверници” (І Кор. 6:6), имало “завист, раздори и разногласия” (І Кор. 3:3), имало “блудство, и то такова блудство, за каквото дума не става дори и между езичниците, именно, че някой държи бащината си жена” (І Кор. 5:1). Когато коринтяните започнали да злоупотребяват с дара на езиците и почнали да говорят на никому непознати езици, с което произвеждали безредици в събранията, ап. Павел ги упрекнал, че са като полудели (І Кор. 14:23). Има много свидетелства от преки очевидци, че и днес на събранията на петдесятниците се случват същите безредия, безумия, тръшкане, крещене, скубане, дращене и пр. Едва ли подобно поведение може да се приеме за дар от Светия Дух. Затова св. Иоан Богослов казва: “Възлюбени, не на всеки дух вярвайте, а изпитвайте духовете, дали са от Бога” (І Иоан. 4:1).
След като изложих накратко кога, къде и как възниква петдесятното движение, сам си отговорете има ли то почва и с какво е по-различно от сектите.
Ваш в Христа брат: презвитер Стефан
Поздравления към отец Стефан Стефанов за обективно изложената информация. Нека, обаче, за да бъдем още по-обеткивни да признаем, че част от нещата, които са описани, са характерни за ранното петдесятно движение. В основата си консервативните петдесятни църкви се придържат до гоялма степен към символа на вярата, приет на Седемте събора. Не е вярно, че се отрича миропомазанието, също така, не е вярно, че не се отдава значение на водното кръщение. Напротив, учи се, че без него човек не може да бъде спасен. Именно водното кръщение, а не говоренето на езици, е белег за истинската принадлежност към Църквата, която според истинските вярващи петдесятни е тялото на Господа, включващо в себе си всички вярващи в Него, в това число и православните християни. След въвеждането на богословското евангелско образование петдесятните вярващи ревизираха степен схващанията си и по отношение на езиците. Белег за това, че човек има Светия Дух не са проява на дарби, а вярата в божествената същност на Иисус.
Доста подвеждащо, погрешно и определено тенденциозно изложение на петдесятното движение, очевидно с цел да бъде дискредитирано, но православните обичат да действат по този начин. Отец Стефан да си направи домашното по-добре и да се поразрови малко преди да пуска гнусната си пропаганда.
Много грешно тълкуване на някои неща колега Стефанов. Аз съм от евангелско педесятно семейство и това което казахте до някаде си беше доста скандално и извъртяно. Аз пък ще ти кажа да пречеш цалата (14) глава от Коринтяните 22 стих. Така че там се казва още „Ако някои говорят на непознат език нека говорят по двама или най много трима, и то по ред; а един да тълкува. Но ако няма тълковател, такъв нека мълчи в църквата и нека говори на себе си и на Бога. От пророците нека да говорят само двама или трима, а другите да мълчат. Затова братя мои, копнейте за борбата да пророкувате и не забранявайте да се говорят на непознати езици. Обаче нека всичко да става с приличие и ред. Успех ти пожелава но стига с тая злоба нищо не са ти направили хората много са скромни и на никого лошо не са направили. На небето няма свещи и икоини да ти кажа, ако трябва да говориме за идеопоклоничеството дето се молите на икони и за ммного други неща. Но Бог да ти дава мъдрост Амин.
До Красимир Георгиев:
Не разбирам къде отец Стефан прави „много грешно тълкуване“, нито къде проявява злоба. Дори не виждам да „извърта“ фактите в своя текст.
Също така не разбирам връзката между темата в текста и иконите и свещите, които споменавате в коментара си. Понеже Вие ги свързвате с идолопоклонство, питам се дали „дарът за говорене езици“, издигнат като истинен критерий, не е идолопоклонство.