Православието в модерните плуралистични общества

Като внук на карпаторуски емигранти в САЩ, аз не мога да си представя своя живот в някакво друго общество и усещам дълбока благодарност за личната си съдба. От друга страна, като православен християнин, „освободен селянин”, благословен с висше образование, вяра, семейство, свещенство и богословие, аз по същия начин не мога да си представя начин на живот, по-коварен за християнското православие и по-опасен потенциално за човека и живота.
Corruptio optima pessima. Развалата на най-доброто води до най-лошото. Най-грозният порок винаги е извращаване на най-хубавата добродетел. Грехът винаги е неправилна употреба и злоупотреба. Няма по-добър пример за това от случилото се и случващото се с американското либерално демократично общество с неговата капиталистическа икономика, утвърждаване на човешкото равенство и правата на личността и настоятелно искане за пълна свобода за всички хора и общности в тяхното „тичане след щастието”, ограничено само от повелята правата и свободите на другия да не се нарушават и отричат.
Модерният плурализъм
Американската либерална демокрация днес вече не е това, което беше, когато Чърчил (или някой друг) я нарече най-лошата форма на управление с изключение на всички останали. Много неща се промениха в Америка от момента, в който бяха произнесени тези думи. Обществената форма, произвеждана и изнасяна от Америка сега, не е онова, което нашите коментатори хвалят в своите умни отзиви. Защото когато това изказване бе направено, американският начин на живот бе наистина либерален, демократичен и капиталистически. Но той не бе истински плуралистичен. Той беше Бял, Западен и Християнски, основан на библейското, най-вече протестантско светоусещане и на библейската етика, към която се придържаха, макар лошо или лицемерно, огромното мнозинство от гражданите му. Той не бе и секуларизиран, политизиран, зависим от плътския начин на живот, какъвто е сега благодарение на „деконструкцията” на науката, метафизиката, богословието и изкуството в обществото, което днес наричаме модерно.
Православните християни на Северна Америка, Западна Европа, някои райони на Близкия Изток, Австралия и Япония в различна степен вече живеят в модерен социален, политически и икономически плуралистичен свят, чиито корени са в съвременната американска либерална демокрация. Жителите на Източна Европа вървят към това с решителност, която не може да се оспорва. И жителите на тъй наречения „трети свят” вече са изпитали влиянието му по твърде многобройни, за да ги отчетем, и твърде сложни, за да ги обясним, пътища.
Напълно нова реалност
Някои от нас, православните, казват, цитирайки Еклезиаст, че наистина „няма нищо ново под слънцето”. В известен смисъл това е вярно. Раждането и смъртта, удоволствието и болката, праведността и грехът, мирът и войната, смяната на годишните времена винаги са били и ще бъдат. Но мъдрите хора знаят също и че начинът, по който човек познава и тълкува тези постоянни реалности, се променя постоянно.
Други от нас ще кажат, че православните християни винаги и навсякъде неизбежно се оказвали в ситуацията, в която сме се оказали днес. Православните били винаги малцинство в малцинството, неправилно разбрани, наплашени, осмени, отхвърлени и преследвани с копие или насмешка (както казал веднъж Достоевски). Тъй било и в ранната Църква, когато православните били малка група в „Иисусовото движение” сред гностици, законници и фундаменталисти от всякакъв род, както е засвидетелствано още в каноничните новозаветни писания. Тъй било и през „Константиновата” епоха, когато православните най-често се сбогували с този живот разбити и обезчестени, докато еретици, вероотстъпници и просто злодеи управлявали християнската империя. Тъй било и през османските времена и в Светата Рус, да не говорим за комунистическия ужас. Тъй е и днес. По този начин излиза, че обстоятелствата всъщност никога не са били по-различни от това, което е сега.
Други особено наблягат върху аналогията между нашето време и времето на младата Църква, когато християните били разделени на множество групи и движения с бъркотия от противоречия помежду им и заедно с това подложени на силни преследвания от един свят, който бил и много религиозен, и много плътски, но при това единен в своя произвол срещу тези, които в безразсъдния си инат решително отказвали да разглеждат Иисус само като един от множеството учители и богове и християнската вяра само като един от многото религиозни и духовни пътища, достъпни за чувствителните, търпеливи, доброжелателни, развити хора.
Но има и радикални разлики между днешното и всички предшестващи времена. Православието днес не е преследвано малцинство сред множеството християнски и други духовни движения в „езическата” империя, чиито верни членове носят свежото усърдие на първото възвестяване на Христос в света. То не е и държавната Църква на християнската империя, чиито преследвани светии са в постоянна борба с еретиците, вероотстъпниците, грешниците и дори понякога едни с други. То не е и мозайка от етнически общности под господството на исляма или комунистическата идеология. То не е и „диаспора”, сбор от православни емигранти в инославни страни, подложени на масова секуларизация, преобразования и промени. За пръв път Православието – макар все още Църква на малцинството, раздрана от множество вътрешни неразбории, тревоги, претенции и разделения, резултат от двухилядолетната й одисея през историята – се оказва в „световното село”, където различните народи по различен начин се движат към начина на живот, който е започнал да господства над планетата. Това е либералният, демократичен, капиталистически, модерен (и постхристиянски) плурализъм. Това е начинът на живот, който вече царува в тъй наречения „първи свят”.
От съвременно към модерно
Следите на стария „съвременен” свят все още се откриват в съвременна Америка и в днешния свят. Свят, който Америка формира и за когото остава идеал, макар някои да го отричат, порицават и да му се съпротивляват. Примерно религиозната търпимост, расовото равенство и правата на малцинствата все още и в Америка и по света са проблеми от първостепенна важност. В икономическата сфера хората все още се борят за правото на труд, равни възможности за трудоустройство, безопасни условия на труда и справедливо заплащане. Всеобщото образование и здравеопазване, адекватната осигуреност с жилища и отворената имиграционна политика са все още въпроси от критично социално значение. И в религиозния, философски, научен и художествен живот старите „съвременни” (Кантови, Дарвинови, Нютонови…) въпроси като отношението между вяра и разум, наука и богословие, критично мислене и фундаментализъм, свобода и власт, индивидуална съвест и традиционни нрави и дори православие и ерес продължават да привличат страстно вниманието на хората и да ги вълнуват. Но макар тези въпроси да остават в сила, те вече не се разглеждат и тълкуват както по-рано. В модерните плуралистични общества те се възприемат по съвсем нов начин, в съвършено нов контекст и с напълно нов дневен ред за действие.
Тази нова вселена на мисълта и поведението е пряк резултат от това, че съвременното секуларизирано общество е подчинило християнството на приватизираната, минимизирана „религия”, тъй блестящо разкритикувана от отец Александър Шмеман, чиито трудове все още могат да бъдат прочетени с голяма полза, особено в посткомунистическите общества. Това е мутация на християнското светоусещане и познание далеч отвъд пределите дори на това, което си е представял отец Георгий Флоровски в неговата критика на еретическите „псевдоморфози” на Православието. В съвременното секуларизирано общество езикът, структурите, символите и обредите на класическото библейско християнство се запазват, докато съдържанието и значението им радикално се променят. В модерната „деконструкция” на съвременния мироглед – по линия на радикалния личен и културен екзистенциализъм, сексуалната революция, мистическите търсения, политизацията на богословието и етиката, изблика на материален и духовен хедонизъм и алчност – традиционният език, структури, символи и обреди стигат до точката, в която тяхното първоначално съдържание и значение се изместват от напълно ново възприятие на реалността.
В модерния плуралистичен свят няма обективна истина, справедливост, добро и красота, за откриването, познанието и вярата в които са създадени всички хора, на които всички те са призвани да съответстват с мисъл, слово и дело, пред които са свободни да се прекланят и за които са благословени да въздават слава и благодарение на Бога. Няма вече такова понятие като обективно значение и цел. Има реалност или по-точно изобилие от псевдореалности, произвеждани от субективните воли на отделните хора, партии и „групи по интереси” в контекста на политиката, властта, самоутвърждаването и всепозволеността. Догмите на модерната либерална демокрация стават обекти на поклонение и самоцел в политизирания, хедонизиран свят. Свободата става излишна волност, придобиването – право. Разликите се обожествяват. И щастието, разбирано вече като материално и псевдодуховно удоволствие, става задължително за всички.
Ако половин век назад Рихард Нибур можеше да каже, че в модерния американски либерален протестантизъм „Бог без гняв въвежда човек без грях в царство без съд с помощта на Христос без кръст” (Царството на Бога в Америка, 1937, стр. 193), то сега може да се каже, че в новия век на най-модерния плурализъм някаква божественост без върховна власт въвежда хора без достойнство в ера без отговорност чрез използване на бог или богиня, създадени по ваш избор без трагедия.
Ако някой мисли, че това плашещо преувеличение е фактически необосновано, бих го поканил да разгледа съвременните американски политика, икономика, закони, образование, медицина, религия, развлечения и изкуство. Бих го поканил да разгледа и това, което днес става във всички страни по света, започвайки от неговата собствена.
Неприемливите отговори
Четири възможни отговора на модерния плурализъм са според мен неприемливи за православните християни.
Първият е отрицание на това, че „модерният плурализъм” наистина съществува и бързо прогресира във всички части на света. Да се тълкува неправилно това, което става, и да се подценява неговото въздействие би било фатално за Православието. Модерният плурализъм е тук и то не за кратко време.
Второ, би било фатална грешка за православните християни да мислят, че те и техните Църкви са невъзприемчиви към постмодернизма и незасегнати от неговото влияние и власт. Ние, православните, сме точно толкова заразими и заразени, колкото са и всички останали, и сме толкова лесно разболяни и измамени. Това, което ни трябва, е да видим по Божия милост какво наистина сме (чудо, което, както казват нашите светии, е по-голямо от възкресението от мъртвите) и да признаем положението каквото то е.
Описвайки хомосексуалното движение в Америка и мястото му в съвременния американски етос, един психиатър каза, че „голяма част от интелигенцията може да бъде потопена в невежество, ако потребността от илюзии е силна” (C. W. Socarides, Homosexuality: A Freedom Too Far, p. 234). Той звучи като подвижник, който описва духовната прелест. Неподходящо ли е това предупреждение за нас, православните, чиято потребност от илюзии и заблуди за самите нас, нашите Църкви, нашата история, нашите съседи и нашия съвременен свят е очевидно наистина много силна?
Трето, ние, православните християни, не трябва да отговаряме на модерния плурализъм, въобразявайки си, че можем да отхвърлим съвременния свят и да се затворим в черупката, създадена от самите нас. Да направим това означава да се предадем пред същите заблуди и изкушения, които сме призвани да изобличаваме и отричаме. Това би било точно това, което постмодернизмът очаква да направим и правото ни на което той брани и обосновава. Не можем да си създадем наша собствена реалност за наши собствени цели със субективен указ. Трябва да приемаме реалността такава, каквато е, и да отговаряме за нея пред Бога. Трябва да живеем в света, който е наш по Божи Промисъл.
И последното, не трябва да ставаме жертва на модерното плуралистично светоусещане като някаква голяма нова възможност за човечеството, която православните християни трябва да приветстват като нещо, което напълно се съгласува с традиционните православни възгледи за свободата, личното достойнство, културното разнообразие, богословието на въплъщението и апофатическото богословие, както и със също толкова традиционната (понякога прибързана и повърхностна) критика на „западния” рационализъм, пиетизъм, юридизъм и морализъм.
Православие и постмодернизъм
Има няколко неща, които ние, православните, можем и сме длъжни да направим пред лицето на модерното плуралистично светоусещане, особено в обществата, които вече се придържат към него.
Първо, трябва да се постараем да сложим Христос и само Христос и Неговото Евангелие в центъра на нашите интереси и да правим само това, което е угодно на Духа Светаго и нам. Ние можем да работим (каквото в момента и правим), за да оценим заедно нашия свят, да стигнем до общо мнение и да създадем общ план на действие като православни християни. Това е нелошо постижение за съвременния плуралистичен свят, който ни принуждава да създаваме собствени версии на действителността и историята въз основа на определените от самите нас желания, интереси и потребности.
Съпричастието – което е самото Православие – иска нещо повече и от жертва. То иска смърт. „Истина, истина ви казвам – говори Господ, – ако житното зърно, паднало в земята, не умре, остава си само; ако ли умре, принася много плод. Който обича душата си, ще я изгуби; а който мрази душата си на този свят, ще я запази за вечен живот” (Иоан. 12:24-25). Тези думи на Господа подхождат както на енориите, епархиите, поместните Църкви и патриаршии, така и на отделните хора. Те са напълно противоположни на модерния плуралистичен възглед, който в името на нашите права и свободи ни заповядва не просто да обичаме живота си в този свят, но и да го обожествяваме, бранейки го от всичко, което може да ни накара да постъпваме другояче. Колко иронично и колко непоносимо болно е да виждаш православни християни и Църкви, предаващи Христос и Евангелието и собствените си истински интереси заради демоничната измама, че сам Бог ни кара да обичаме и браним „своето” за сметка не само на всички други, но и на самата истина.
Православните християни веднъж и завинаги трябва да се откажат от лъжата, че ние и нашите Църкви можем да живеем по Евангелието на Христос и заедно с това да запазваме цялото богатство и своеобразие на националните ни култури и индивидуалности, използвайки дори самото Православие за тази цел – измама, която ние, православните от съвременните общества, сме приели широко и вкарали в действие. Днешната ни жалка реалност е показала резултатите от това лъжливо вярване и поведение. Ние, православните в Северна Америка и Западна Европа, сме напреднали доста по пътя към загубата и на вярата, и на културата, сливайки ги, сякаш те са едно и също. И нашите братя и сестри от посткомунистическите страни, както изглежда, не са се научили на много от нашия опит.
Според Евангелието на Христос има само един път за спасение на живота ни, а всичко в нашия живот заслужава спасение за вечен живот в Царството Божие. Той е да се отречем, откажем и дори намразим всичко в този свят заради Христос, Евангелието и Божието Царство. Той е да намразим нашите семейства, нации, собственост и култура – и дори нашите земни църковни институции заради истината (вж. Лука 14:25-26). Той е да смятаме всичко за нищожно пред Христос, казано с тежките думи на апостол Павел, да се откажем от всичко и всичко да смятаме за смет, за да придобием Христа и да бъдем придобити в Него (вж. Фил. 3:7-9). Това са сурови думи. И верни. Ние ги нарушавахме на своя отговорност и риск.
Доброто в живота, а не нашите слабости и прегрешения са най-голямото ни изкушение. Тъкмо то е нашият идол и то ни кара да изопачаваме действителността, да отричаме истината и да подкрепяме лъжата.
Живеейки усамотено, изключително по Евангелието на Христос, ние, православните християни, трябва да се борим и с изкушението да превърнем Православието в някакво „нещо в себе си”, в идеология сред другите идеологии, инструмент за придвижването на нашите национални, политически, културни или икономически амбиции и желания. Трябва да изоставим това, което проницателните критици на модерния плурализъм наричат „написани чрез тире” истини, ценности, история, етика и изкуство. Това значи, че не трябва да си позволяваме да говорим просто за Православие или за православно богословие, духовност, култура и морал. По-скоро трябва да говорим за самата реалност от гледна точка на Евангелието и православната традиция.
Този възглед се подкрепя и от това, че според модерното плуралистично светоусещане множеството религии, движения и култури могат и трябва да произвеждат за себе си свои истини, свой морал и изкуство и да пишат историята си в съответствие със своите интереси и цели. Както няма понятия като „женска история”, „хомосексуално изкуство”, „будистки морал”, „мохамеданска духовност”, които не само да са свободни от всякаква външна критика, но и да изискват всеобщо одобрение като необходими и законни за членовете на дадена група, така няма и Православие само за православните. Има истина за всекиго, ценности за всички хора, история, в която всички имат законно място, изкуство, на което всички могат да се радват, духовност, в която всички могат да участват… и нищо от това няма правото да стои извън въпросите и критиката на другите и на човешката общност като цяло, но всяко трябва да бъде открито за проверка на истинността си и законността си за всички хора. Православието не е изключение от това правило.
Ние, православните, трябва да сме готови за въпросите и предизвикателствата, които засягат нашите претенции. Това води до самата същност на православното свидетелство в света: убеждението, че Иисус Христос е Син и Слово на единия истински Бог и че Той е Пътят, Истината и Животът за всички хора, Божията истинска мъдрост и власт в света. Иисус е въплътеният Образ Божи, в съответствие с Когото са сътворени всички мъже и жени. Той е Глава не само на Църквата, но и на всичко (hyper panta); Този, в, за и чрез Когото всичко (ta panta) е станало и съществува; Този, в Когото всичко (ta panta) се съединява и оцелостява. Иисус от Назарет не е един от многото светилници в света. Той е Светлината на света, осветляваща всички мъже и жени от страните на мрака и от сянката на смъртта. Той е самият Живот, необвързан с нито една култура, традиция или народност, неограничен дори от Православната Църква, „която е Негово Тяло, пълнота на Тогова, който изпълня всичко във всичко” (Еф. 1:23). Той е възлюбеният Син Божи, Син на Божията любов и Бог, Който Сам е Любов.
Дето и да е истината, там е Христос. Дето и както да намират своя път несъвършено мъдрите хора, Той е тяхната мъдрост и път. Дето и да съществуват сила и красота, Той е тяхното начало и край. Дето и да има любов, Той е нейният извор, съдържание и норма, безусловният й носител и възвестител в света; нейният завършек и висша степен във вечността. Това е Православието винаги и навсякъде. Това е евангелското „слово за Кръста”, което може би никога в цялата история на човечеството не е било по-скандално и безразсъдно от днес, в съвременния модерен плуралистичен свят, в който сега живеем.
Въпреки модерната пропаганда, такива убеждения не водят задължително до империалистическо господство на „христофашистите”, които принуждават другите да приемат техните догми, морал и версия на историята посредством военна, икономическа и културна сила. Това може да се случи. И за съжаление се е случвало в миналото. Но нашите православни светии и светиите от всички страни и епохи, които ние, православните, смятаме за вдъхновени от Бога, винаги са се противопоставяли на подобно господство дори до проливане на собствената си кръв от ръката както на земните си власти, така и на враговете.
Във всеки един случай ние, православните християни, трябва да сме готови днес да изтърпим всяка грешка и зло, разобличавайки лицемерието им и порицавайки греха им. Но ние трябва да сме готови и с истинска радост и без нежелание или съжаление да утвърждаваме всичко, „що е истинно, що е честно, що е справедливо, що е чисто, що е любезно, що е достославно, за това, що е добродетел, що е похвала” (Фил. 4:8), дето и да се откриват тези божествени реалности. И да искаме да практикуваме своите права и задължения като православни християни, да ходатайстваме пред Бога и да стоим пред Неговото Лице като защитници на всички, които волно или неволно са били подведени от дявола.
Това ни отвежда към другата повеля за православните християни в модерните плуралистични общества: да евангелизираме, свидетелстваме и служим на всички хора без господство, дискриминация или предварителни условия и в действителност дори без желание да ги обърнем или променим – нещо, което не е наше, а Божие дело. Ние трябва само да възвестяваме Евангелието, да свидетелстваме за истината, да служим на всеки човек и да бъдем готови да изтърпим последствията, които неизбежно ще настъпят. Макар това винаги да е било задача на православните, то не е било път, по който ние или нашите съседи сме вървели. Че това трябва да стане нашият път в един свят, в който не без основание, справедливо или не, хората, които претендират, че са „православни”, са под подозрение и са наплашени, е по-належащо от всякога.
За да бъдем верни на това, за което сме избрани и призвани, ние, православните християни, трябва да бъдем свободни сами и да уважаваме свободата на другите, възвестявайки и доказвайки, че истинската свобода е само в познанието и практикуването на истината. Може би никой идеал или идол не е по-очевиден в съвременните и модерните общества от свободата. И може би нищо друго не се разбира и не се употребява по-неправилно от нея. Не само демокрацията, но и истинското християнство са невъзможни без свобода. Американската либерална демокрация в своята първоначална форма е възможно най-голямото историческо доказателство за тази истина, а Светата Рус е възможно най-големият пример за трагедията на нейното нарушаване.
Докато „американският експеримент” оставаше вкоренен в християнска почва, той работеше. Това бе наистина най-лошата възможна форма на човешко общество с изключение на всички останали. Тя се изроди до сегашното си състояние не само поради греха или поради това, че тя е престанала да бъде открито християнска и дори протестантска. Тя се разложи, когато демокрацията стана идолизирана самоцел и всеки участник и група поискаха правото да бъдат не само уважавани и търпими, но и признати и одобрени без всякакво условие или въпрос. Тя се разрушаваше и продължава да се разрушава не само поради загубата на основната християнска доктрина и етика, но и поради загубата на убеждението, че съществува обективна истина и справедливост за всички хора в някаква обективна форма. Поради това преобразуването на съвременната американска либерална демокрация в модерно плуралистично множество от враждебни и воюващи групи, включително такива, които се наричат християни, бе неизбежно. Неизбежно бе и движението към това, което папа Йоан Павел ІІ нарече „култура на смъртта”. В края на краищата модерният плурализъм е по-близък на смъртта, отколкото на живота. Това е същността на неговия етос. Става дума не просто за смърт на мисълта или духа, но и на душата и тялото, на човешката общност и общество. Достоевски разкри корените на тази лудост в своето радикално разобличаване на „модернизма”. Митрополит Йоан Пергамски великолепно го анализира в своите изследвания на битието като общност и общността като истина.
Либералната демокрация и капитализмът на свободния пазар в техните „деконструирани” модерни форми са буквално смъртоносни. То и не може да бъде другояче. Тук действа онтологичен закон, който не може да бъде нарушен освен в случай на смърт. Синдромът „Кирилов”, тъй великолепно и художествено описан от Достоевски и тъй великолепно анализиран философски и богословски от митрополит Йоан и други, се е разкрил същностно и исторически в модерните северноамерикански и западноевропейски общества.
За да се убедим в това, трябва само да изследваме политическите, военни, икономически и сексуални практики на „първия свят”; активността на средствата, съвременните развлечения и изкуство, регулирането на кризата около СПИН, абортите и евтаназията, „правото на смърт”. Това, до което „Кирилов” се е домогнал в лицето на модерния, отчужден и разкрепостен индивид, най-новите плуралисти подсигуряват на цялото човечество. В своите най-радикални и напреднали прояви „културата на смъртта” не само дава на хората правото да демонстрират свободата си чрез духовно и физическо самоубийство, но и свободата да убиват другите.
Православните християни трябва да устояват в съвременния свят, не само утвърждавайки живота срещу смъртта, но и утвърждавайки смъртта в нейната истинска светлина като „последен враг”, разкрит, превзет и унищожен. Ние знаем, че смъртта е унищожена в Христос. Тя е унищожена не с оптимистична реторика, позитивно мислене и „тичане подир щастието”, да не говорим за политическа активност, законно действие, икономическо развитие, сексуална свобода и желание за власт. Нито пък с придобиване на собственост, позиции, доходи и престиж. Тя е преодоляна, разрушена и унищожена с истина, справедливост и любов. Тя е победена с отказ от съпротива срещу злодеите дори до смърт, за да останеш незасегнат от злото им.
Пасхалното възвестяване на победата на Христос над смъртта е самото Православие. Господ побеждава смъртта, приемайки греха, натоварвайки се с проклятието, болката, понасяйки стоически страданията в послушание на Бога Отца дори до смърт кръстна и в безусловна любов към злодеите като техен застъпник и защитник пред Бога Отца. Христовите ученици не са призовани да правят нещо различно от това, което Той е правел и продължава да прави чрез тях за спасението на човешкия род.
„Защото Бог не проводи Сина Си на света, за да съди света, а за да бъде светът спасен чрез Него. Осъждането пък е поради това, че светлината дойде на света, но човеците обикнаха повече мрака, нежели светлината, понеже делата им бяха лоши… А тоя, който постъпва по истината, отива към светлината, за да станат делата му явни, понеже са по Бога извършени” (Иоан. 3:17-21).
Превод: Андрей Романов
Списание Мирна, бр. 20 [поръчай]
Следвайте ни
Папа Римский [бивш член на Хитлерюгенд] второй раз в истории посетил синагогу. –
http://archiman.livejournal.com/
В съвременния свят за да се закрепи една религия тя трябва да има отношение към науката, човешкото познанние и истината, която да бъде защитена като обективирана реалност на видимия и невидимия свят, утвърдена чрез доказателствата на културно-архивния фонд на човечеството. Християнството е заимствало много отезичеството, което може да помогне на вярата. Затова в подготовката на хора на писменото и устното слово, които могат да се обосновават на универсално равнище християнството би следвало да налива ресурс. Защото чудеса с грамотността няма, а самото чудо в историческата му статистика е твърде рядко и не може да бъде опорен довод заедно с причастието за християнска идентичност в един свят, където перспективния познавателен модел е разработил до съвършенство свойствата на видимия свят. Характерното за западния и източния православен свят е обаче съобразяването със светските политически фактори и държавни стратегии, поради което за мъченичеството ни през комунизма там не се знае нищо.
на 20 януари 2010 година европейският парламент ще гласува закон за забрана на поставянето на религиозни символи на публични места. Това означава християни и мюсюлмани да не могат открито да почитат свещените си реликви, защото издигането на религиозен символ е израз на тяхната вяра. Дали обаче ЕС си дава сметка, че спортните съоръжения, рокмузиката и култа към материята също са вид религия, само че гръкоримска-гладиатори, африканска, защото поп и рокмузиката са резултат от кръстосванетона африканската магическа практика с европейските народни песни в Америка, комунистическа религия на сакрализираната материя и вяра в необузданите природни стихии? А вярата в науката и извънземните – тя не е ли вид религия, защото европейците дадоха луди пари за експеримента в Церн, който на практика иска да вкара Бога в земна лаборатория. Ние трябва да търпим всичко – култ към спорта, т.е. тялото на човека, култ към рокмузиката, култ към материята и силата на природните стихии. Аман от комунизъм в ЕС!