Любовта няма граници
Повторното посещение на нашите протестантски приятели от Холандия (пастор Ауке, Зита, Кеес и Лиз) от енорията в Дален приключи. Човешкият и личен контакт, който този обмен роди – не. В сърцата ни остана светла тъга и очакването, че отново ще се видим. Научихме много един от друг, но по-важното е, че тази среща засвидетелства на всеки един от нас, че Божията милост и благодат не познават граници.
Границите са наше дело, отграждането, както пише проф. Калин Янакиев, създаването на отградените от Бога територии, където да се случва нашата воля, а не Неговата, както всеки път измолваме в „Отче, наш”, са проява на нашето вироглавство и непокорство. Пътят обратно минава през метаноята („промяната на ума”), чрез събличането на стария и обличането на новия човек. Как се случва това и каква е ролята на общността и общението, пребиваването във взаимната любов и съработничеството с Бога, са въпросите, които ни вълнуват и може би срещата ни с тази холандска група не бешее случайна. Оказва се, че не може самодоволно да смятаме, че щом имаме правата вяра (вярната, правилната догматика) спасението ни е в кърпа вързано. От теория до практика има огромен път да се извърви. Прагматичните холандци го вървят и в един момент стигат до догмата. Ние, правоверните, цял живот стоим в догмата и не мърдаме на сантиметър от нея от страх да не сбъркаме нещо и накрая – какво, загубваме ме се в превода; животът и реалността тотално са ни подминали.
Пиша с болка. Любовта е изстрадване, трънен път. Пиша с болка за нашата църква, за това, че в нея солта обезсолява, но се държи на това, че на етикета пише "сол". Пиша с болка, че плодът, който получаваме, нагарча, че ябълката е червива. Пиша с болка, че не четем Светото Евангелие, че не се замисляме и оставаме глухи и неми. Да, нашите икони са богословие; да, нашето песнопение е богословие; да, нашите служби са богословие, а какво е в сърцата ни?
Създаваме граници, отделяме и разделяме всичко – иконите са на иконографите, пеенето – на хористите, службите – на свещениците, богословието – на богословите, а за нас остава насладата от театрото в неделя и мазохистичното изпълнение на правилата според степента на нашата лудост. И какво, четем постоянно за другите, за да оправдаваме нашата съвест – католиците били такива, протестантите – онакива. Етикетираме хората, като с това отново ги делим. Трябва ли въобще да има дявол – та ние му вършим работата трижди по-усърдно? Голямата заблуда е да смятаме, че сами ще се спасим, а дали тук ще спорим за вярата и делата е второстепенно.
Разсъждаването в юридически или органични категории и противопоставянето между етика и етос са в основата на нашите догматични различия, но в крайна сметка личността на човека не е само неговият разсъдък. Защо отричаме, че един католик или протестант може да греши в разсъжденията си, но в делата си, следвайки порива на сърцето и Божията воля няма да излезе по-оправдан на идния съд, отколкото един православен, който разсъждава вярно, но действията му, мислите на сърцето му не са това, което прави неговият ум? Не се ли крие тук фарисейщината, не се ли крие тук самозаблудата? Праведници ли е дошъл Господ да призове или грешници към покаяние и кой си ти да съдиш брата си? Не се ли уповаваме на един и същ Бог, не призоваваме ли едно и също име – Иисусовото?
По делата ще ги познаете. Господ е сърцевед; Той едва ли гледа буквата на богословското разсъждение. Нека станем първо човеци, а ако е рекъл Бог – и богослови ще бъдем. Липсата на любов, и то любов дейна, любов саможертвена, всеотдайна, това е препъникамъкът на нашето спасение. Какво ни ползват молитвите, постът, ако видим брата си, че е зле и му кажем: иди си, ще се моля за теб? Кой човек, ако синът му му поиска хляб, ще му даде камък?
Едва ли с няколко срещи бихме могли наистина да се опознаем, но желанието за общение, желанието да научиш повече за другия – това е признак, че има откровено отношение, че се подхожда без лицемерие, без задни мисли. Тук при нас маските имат приоритет – да се покажем такива, каквито не сме, да имаме авторитет, да ни уважават, да ни вземат за нещо повече от това, което сме. Защо се получава така, защо, когато общуваме с някого по-дълго време, се налага отново и отново да прилагаме тези трикове, за да не се минем, за да не се потрудим малко повече, за да си спестим болката, унижението, провала? Защо е тази неприязън към грешката, към несъвършенството, като ние самите сме пълни с тях? Защо постоянно търсим вината у другия?
Нямаме вина за нищо, не сме виновни. Изкупени сме от всичко това, но избираме да грешим и да страдаме, макар грехът да ни носи нещастие; защото е мъчително да се освободим от това бреме и да понесем Божието иго и бреме…
Мартин Иванов
***
Среща в името на любовта и вярата в Христос
На 14 май 2011 година в гр. Русе пристигна група от четирима холандци, наши приятели от гр. Дален – Ауке, Зита, Корнелиус и Елизабет. Тяхното посещение е в отговор на миналогодишното посещение на група миряни от храм „Свети Николай” в гр. Русе в Холандия. Тези хора, водени от добрите си чувства към нашата общност, която се чувстваше при контактите ни, още веднъж дойдоха да ни я засвидетелстват, което си личеше още от първите минути на посещението им, а така също и когато ние бяхме в Холандия.
В първия ден отпътувахме до манастира в с. Сяново, за се запознаят нашите гости на живо с обстановката там и най вече да усетят невероятната Божия благодт, която неведнъж ние самите сме усещали. През цялото време не се усещаше никакво различие между нас и тях. С едно сърце изказвахме любовта си към Господ, молейки Го да ни дава благодатта си и да ни помилва. Вечерта беше задушевна – с много и разнообразни теми в разговорите ни, а около трапезата се усети небезизвестното гостоприемство на домакина. Отец Георги им разказа историята на манастира „Света Марина”, сподели с тях желанието си лагерът, който миналата година е бил проведен в национален мащаб тази година да прерастне в международен и по този начин да се включат и участници от Холандия. Пастор Ауке ведна изказа своето задоволство от добрата идея и обеща да съдейства за реализирането на това предложение, което пък от своя страна предизвика голямо задовоство у присъствуващите. Впечатлени от природата и хората, с които общуваха, ни беше трудно – и на тях, и на нас – да си тръгнем.
На следващия ден потеглихме заедно с още 60 миряни от нашата енория до село Длъгня, Дряновска община, за да отслужим заедно с миряни от Търново, Казанлък и местните жители неделната Литургия. Предстоятелят на службата отец Добромир Димитров, заедно с още четирима свещеници направиха така, че всички, които се отзовахме на поканата да участваме в Литургията, да усетим невероятна душевна пълнота; радост в Господа изпълваше сърцата на всички ни. Нашите приятели от Холандия останаха удивени от факта, че тази малка църква беше събрала толкова много народ и от това, че всички ги приеха като едни от нас. За да се осъществяват по-пълноценни контакти между тях и нас се притекоха на помощ и познавачите на английски и немски и така в двора на църквата, освен глъчката на децата и диалозите между миряните, се чуваше и чуждата реч, което е добър признак, че жаждата за общуване беше обхванала всички.
След това посетихме заедно Дряновския манастир. Там също бяхме свидетели на удивлението им от тази наша светиня; гостите с много фотографии запечатаха всичко, което си заслужаваше да бъде достояние на повече хора. След това се върнахме във Велико Търново и посетихме храм „Свети Мина” и други светини в този град. Нашите гости бяха поканени и да посетят университета в града и най-вече катедрата по Иконография. На път от Търново за Русе посетихме и децата в неравностойно положение в с. Брестовица. Вълненията и на децата бяха големи, защото при тези деца такива посещения са рядкост. Макар и с проблеми в развитието си, децата показаха завидни умения при добре изпятите песни и добре казаната молитва „Отче наш”. Много от тези деца са кръстени в Христос преди година, но и много все още очакват да бъдат кръстени. Размениха си подаръците, които бяха подготвили децата и нашите гости, а децата ги почерпиха с баница, приготвена от самите тях.
Следващият ден от посещението започна с вкусна закуска и след това Утреня в храм „Свети Николай”. Отец Стефан Стафанов ги запозна с историята на храма, с извършените ремонтни дейности и с това, което предстои да се направи във вътрешната част на храма. Разказахме им още доста интересни събития и факти, които са се случвали в нашата общност. Българската национална телевизия взе интервю от нашите гости, което ще бъде излъчено в предаването „Вяра и общество” по Канал 1 и в което те подробно разказваха за това, което се случва в тяхната общност и изобщо за всичко, което ги кара да бъдат заедно с нас и да се чувстват като у дома си.
След като обядвахме заедно трябваше вече и се разделяме, което бих казала, че и за нас, и за тях не беше никак леко, защото през тези три дни си станахме още по-близки и още по-голяма беше любовта ни един към друг – като че ли сме били години наред заедно. Последваха множество покани за гостуване.
След една такава среща с хора напълно непознати и доста отдалечени от нас, запазихме дружеска и братска атмосфера, която ни изпълни с много радост от срещата ни. Бяхме водени от любовта ни към Господ, към ближните и към всичко, което ни заобикаля – и това е нещото, което дава на хората чувството, че на този свят няма нищо по-възвишено от това да можеш да усещаш другия до теб като брат или сестра, възлюбили Господа Иисуса Христа и отдали най-добрите си чувства един към друг в името на Отца, Сина и Светия Дух. Амин!
Елеонора Мицова
Снимки: Facebook профил на храм "Св. Николай Чудотворец", Русе
Да, Любовта граници няма, нека не и поставяме протестантски такива…
Чета с болка и след това, което прочетох вече не ми се и пише 😥
Останах с впечатление, че православната догматиката е вредна за местния съвременен християнин. От статията излиза, че етиката е най-важна част от богословието. Христос Воскресе.
И как така се получи че отстояване чистотата на Православната Вяра се счита за липса на любов и обезсoляване? И къде е любовта на православните християни към хилядите мъченици проляли кръвта си отстоявайки точно православните догмати и чистотата на Вярата. И как протестантите ще стигнат до тези догмати, ако самите православни християни не ги считат за чак толкова важни? И когато сме призовавани да пристъваме, какво се иска от нас „Со страхом Божим, [b]верую [/b]и любовию приступите!“
[quote]“Главната причина за неустроеността на Църквата се състои в това, че правилата на Светите Апостоли,
Съборите и Отците са оставени без внимание, дори са забравени. Те са заменени с измислици, чужди на духа на Църквата, заимствани от дух, враждебен на Православната Църква, който унищожава самия църковен дух, а оставя само едното външно благоприличие до известна степен и форма“
Св. Игнатий (Брянчанинов) (7а, писмо 67).
[/quote]
сайтът православие.бг има антиправославна насоченост.
това се вижда от несъстоятелните изявления на андрей
романов по бнт и от тази статия.нека редакторите на сай-
та кажат откъде се финансира съмнителната фондация
покров богородичен.
Веднага отговарям: Съмнителната фондация се финансира от съмнителни източници, в това число: 1) световната конспирация; 2) жидо-масонски организации, поставили си за цел да рушат православието и носещи тъмни очила; 2) други съмнителни организации. Всяка седмица пускам едно търсене в Гугъл на „съмнителни организации“, а после им пиша писма, в които ги убеждавам: „Какво ще кажете да помогнете за рушенето на българското православие?“. Препитаваме се също така и със съмнителен бизнес (т. нар. „гешефти“), посещаваме заведения със съмнителна репутация, четем съмнителни книги и дори изглеждаме съмнително. Домашното ми куче също е от много съмнителна порода.
Но от друга страна, аз съм директорът на съмнителната фондация (чрезвичайно съмнителен човек сам по себе си), така че – бих ли могъл да разсея съмненията Ви? Съмнявам се.
[quote name=“Деяна“]И как така се получи че отстояване чистотата на Православната Вяра се счита за липса на любов и обезсoляване? [/quote]
Според мен авторът иска да каже, че макар ПЦ да има правилна догматика, за съжаление няма достатъчно дела(негово мнение). А в крайна сметка ще ни бъде [b]въздадено според делата[/b] – учението/догмата е просто „пътепоказател“, който ни сочи откъде минава „тесният път“. Но това, че имаме верен „пътепоказател“ нищо не ни ползва ако самите ние не вървим по Пътя – даже според мен ще ни донесе по-голямо осъждение. Още по-малко би трябвало да бъде повод за гордост и оправдание да гледаме на тези, които го нямат отвисоко и с осъждение.
От друга страна е напълно възможно някой да няма точният пътепоказател, но да има искреното желание да търси Бога. Той вероятно дълго ще се лута по различни пътища, но в крайна сметка – с Божията благодат и помощ – постепенно ще налучка истината (ако не падне междувременно в някоя от клопките на дявола, разбира се).
Когато един човек го възприемаш първо с етикета му, който му лепваш, никакво отстояване на чистота на нещо си няма да ти помогне, тъй като не разбираш смисъла, на това, чиято чистота си решил да отстояваш, а считаш ли въобще, че то има нужда от твоята защита, нима Бог не е всемогъщ и всесилен? Замени в притчата за самарянина думата самарянин с думата протестант или мюсюлманин и ще получиш отговор на въпросите, които те вълнуват, ако ли не има сайт, в който борците за чистотата на Православието се събират и громят всички инакомислещи.
Там превръщат Православието в идеология, от система от правила и разпоредби, подковани с цитати на Светите отци, извадени от контекста и лишени от смисъл, а това е именно създаване на православна етика. Животът в Христос не е етика, а отношение, връзка и то любовна. Да наистина всичко при нас е сведено до външното благоприличие и форма, цитатът е наистина уместен. Няма догма или канон, които да отменят заповедта за любов към ближния, а кой твоя ближен?
[quote name=“martin.ivanov“] Замени в притчата за самарянина думата самарянин с думата протестант или мюсюлманин и ще получиш отговор на въпросите, които те вълнуват… [/quote]
Здравейте, нищо няма да заменям, добрия самарянин е помогнал на пострадал човек, който е изпаднал в беда и то без да пести сили и средства и е проявил милост и любов независимо от вярата на човека.
Никъде в притчата обаче няма и намек за това, че са извадили килимче насред площада и дружно са ударили чело в земята да се молят, нали? Т.е. добрия самарянин е помогнал на изпадналия просто защотото се е смислил, виждайки човешко същество в голяма беда. Не е тръгнал след това да го прави по вяра самарянин, нали?
[quote name=“martin.ivanov“]Няма догма или канон, които да отменят заповедта за любов към ближния, а кой твоя ближен?[/quote]
Призива за любов не отменя призива за отстояване на вярата си, нали така? Като казват отстояване, да не се разбира защита, а по-скоро стоене, защото да мисля че с немощите си мога да защитавам Православието?! 😳
А проява на любов е и да уважаваш правото на избор на човека да вярва и да се кланя на каквото си иска, дори ако това е светофар (както даде пример в една своя статия, уважавания от мен Пламен Сивов )
Може да посмислим дружно и над този откъс…
[quote]и ще отдели едни от други, както пастир отлъчва овци от кози;и ще постави овците от дясната Си страна, а козите – от лявата. [/quote]
Моето мнение че няма как да се убеди народ с милион и половина доносници , че целият свят не се занимава с агентурна дейност срещу България.
Масоните в Русия (не в „Покров“) –
http://religo.ru/journal/13216
Ще ме прощавате, но някои хора наивно противопоставят догматите и каноните на любовта. Първо говорим за христианска любов, а не за хипарска или някаква имагинерна. Второ – догматите са основни верови определения, без които не говорим за христианство, а за др. религия. Трето – каноните, т.е. правилата, представляват минималните изисквания за да се нарече човек християнин (друг е въпроса, че ние дори и тях не спазваме). Тук няма никакво противоречие. Каноните и правилната догматика учат на христианска любов. Св. отци които са формулирали догматите на вярата и каноните (подчертавам, че само са ги формулирали чрез благодатта на св.Дух, а не са ги измисляли ), са го направили за наше улеснение, нещо като наръчник по христианство и христианска любов. Да противопоставим тези неща значи да обвиним всички свети отци в тотална заблуда (зидали са напразно) и да обявим себе си за по-големи разбирачи, едва прохождайки! Аз не знам колко е 2+2, ама не е 4. 😉 Житията са пример за това единство.
Моля ви, нека бъдем Христови!
Та кой от светите отци някога си е позволявал да съди праведни и грешни? Ако намираме време да съдим другите, значи пропиляваме времето да съдим себе си. Повечето православни християни сме едни моралисти, които само съдим и поучаваме, а къде ни е любовта? Къде е кротостта и смирението ни, чрез което отклонилите се ще познаят, че на Бога служим? Наистина е тъжно.
Не се клеветете, братя: който клевети брата или съди брата си, той клевети закона и съди закона; ако пък съдиш закона, ти не си изпълнител на закона, а съдия.
Един е Законодателят и Съдията, Който може да спаси и погуби: а ти кой си, който съдиш другиго? Иаков 4:11-12
[quote name=“Деяна“]И как така се получи че отстояване чистотата на Православната Вяра се счита за липса на любов и обезсoляване? [/quote]
Здравей Деяна.
Едва ли може да има съмнение, че опазването на Истината (т.е. чистотата на вярата) е изключително важно. И с това не бива да се правят никакви компромиси. Но въпросът [b]как[/b] става това е по-сложен и не е за коментари – ако искаш нека го обсъдим във форума.
Относно конкретния случай бях писал, но нещо ми се прецака коментара. Най-общо казано считам, че автора застъпва тезата че [b]правилното знание не помага само по себе си.[/b] И че е възможно някой с не толкова правилно знание, но с по-голяма ревност за Бога, в крайна сметка да те задмине по пътя към Божието царство. Защото който искрено и с цяло сърце търси Бога, Бог не го отхвърля, а постепенно му помага да види заблудите си и го води към Себе си. Не че няма големи опасности по този път, разбира се, но това е друга тема…
[quote name=“ТодорК“] Но въпросът [b]как[/b] става това е по-сложен и не е за коментари – ако искаш нека го обсъдим във форума.[/quote]
Ето темата- [url]http://forums.pravoslavie.bg/viewtopic.php?f=22&t=2557[/url]
Дали си християнин, се разбира по това, има ли любов във теб или не. Това е критерият, даден от самия Господ. По този критерий мнозина, ако не и повечето наши православни и ултраправославни се провалят абсолютно.
Казано е:
„Бере ли се грозде от тръни, или смокини от репей?
Тъй, всяко добро дърво дава добри плодове, а лошо дърво дава лоши плодове:
не може добро дърво да дава лоши плодове, нито лошо дърво да дава добри плодове.
Всяко дърво, което не дава добър плод, отсичат и хвърлят в огън.
И тъй, по плодовете им ще ги познаете.
Не всеки, който Ми казва: Господи, Господи! ще влезе в царството небесно, а оня, който изпълнява волята на Моя Отец Небесен.
Мнозина ще Ми кажат в оня ден: Господи, Господи! не в Твое ли име пророкувахме? И не в Твое ли име бесове изгонвахме? И не в Твое ли име много чудеса правехме?
И тогава ще им кажа открито: никога не съм ви познавал; махнете се от Мене вие, които вършите беззаконие“
(Матей 7:16-23).
[quote name=“Деяна“]Здравейте, нищо няма да заменям, добрия самарянин е помогнал на пострадал човек, който е изпаднал в беда и то без да пести сили и средства и е проявил милост и любов независимо от вярата на човека.[/quote]
Самаряните са еретиците на епохата. Те не приемат други свещени книги освен Тората, не признават Йерусалимския храм, ролята на св. цар Давид и неговото потомство и много други неща. Правоверните („православни“) юдеи са ги мразели и презирали като еретици, вероотстъпници и езичници. Оттук смисълът на притчата е, че еретикът и друговерецът може да изпревари жестокосърдните „правоверни“ в Царството Небесно.
Повече по темата вж. тук:
http://www.pravoslavie.bg/%D0%A7%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%BA/%D0%9F%D1%80%D0%B8%D1%82%D1%87%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%B7%D0%B0-%D0%B4%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B8%D1%8F-%D0%BC%D0%BE%D1%85%D0%B0%D0%BC%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%BD