Да бъдат едно



БЛИЗКИ ТЕМИ:

50 коментара

  1. Betuvsky каза:

    „Много дипломатична статия“, ако трябва да сме в стила на автора 🙂 .Шегата настрана. Одобрявам статията и се радвам за спокойното и разумно провеждане на темата. Дерзай Краси.

  2. o. Bojidar Glavev каза:

    Великолепна статия в светоотечески дух! Написана интелигентно, умно и с много любов. Изключително добро познаване на фактологията, като налице е още и добросъвестното й позоваване. Крайно време е да се разбере, че сегашните „тежки и по-важни“ проблеми на Църквата са В РЕЗУЛТАТ ОТ допуснати преди това грешки, каквато е смяната на календара и икуменическото заиграване на епископата с еретици, довело до разцепване на БПЦ! Така че, всички добре да се замислят, кое наистина води до разколи – предателствата спрямо Православната вяра или желанието да й останеш верен докрай!
    Авторът задава много уместни въпроси, на които тези, които не обичат истината и още по-малко нейното изповядване, навярно ще отговорят с гаменски обиди и неграмотност, както обикновено правят. Но така е, когато всички аргументи са срещу теб и твоята теза, единственото, което ти остава, е да се зъбиш на оборилия те! С което само потвърждаваш, че си надвит от силата на Правдата!

  3. pepee каза:

    Духът в който е писано, е Оня който ми е приятно и радостно да слушам . Мисля ,че истината тук е голям процент .Браво за статията .

  4. Климент Йорданов Буренков каза:

    Моите адмирации за културно написаната статия. Бях се отчаял, че почти няма духовно мислещи хора в българското православие. Да се надяваме, че авторът няма да зарови таланта си, задоволявайки се само с тази статия по проблемите в родната църковност.

  5. Статията е дипломатична. Проблемът обаче на кратките текстове е, че за да докажеш тезата си трябва много да цитираш, правомерно да избираш цитатите, да ги разпределиш по тяжест, да съгласуваш цитата с основната си мисъл, която от статията не се разбира ясно и да обобщиш както духа на св. Библия, така и духа на православието. Иначе цитатите могат да подведат и да доведат до неправилна интерпретация, което е и проблемът на сектите. От историята е известно, че човечеството се движи или от нови идеи, най-вече в науката и религията, или от промяна на акцента на общата интерпретация на базисни за човечеството произведения. Затова се търси в краткостта духа и правомерната интерпретация, а не се взимат отделни цитати и факти, без да имаме както казах общ логически конкорданс в изложението. Затова считам, че любовта е основното във вярата и за нея ние имаме исторически и актуални примери и я познаваме прекрасно в нашия горчив опит, който за съжаление не се познава и не се използва от БПЦ.

  6. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Авторът явно е старостилец и надъхан с разколнически книжки, който се опитва да мине за миротворец. В текста се срещат няколко фактически грешки:

    1) „участниците в Първия Вселенски събор, сред които е например св. Николай“. В нито един списък на събора няма неговото име. Това е легенда от VІІІ век.

    2) „анатемите над еретическата римо-католическа църква“. Тази църква не е анатемосвана от вселенски събор. Разделението се дължи на второстепенни спорове за квасни хлябове, пости и пр., а не на действително важните проблеми за примата на папата и Филиокве.

    3) „тази промяна [за начина на прекръстване] е единствено с цел безпринципно сближаване с католиците“. Невярно. През ХVІІ век патриарх Никон в Русия въвежда гръцкия начин на прекръстване с три пръста вместо древния с два.

    4) „трябва да се промени и църковният устав – Типика“. Да, както Студийският, така и Йерусалимският типик са манастирски и налагат дълги служби и тежки пости, които днес почти никой не спазва.

  7. o. Bojidar Glavev каза:

    Дон Кихот явно е новостилец и надъхан с псевдонаучна плява, опитвайки се да мине за авторитет, допускайки обаче следните грешки:
    – в службата на св. Николай изрично се споменава за борбата му с Арий на събора, а в местното предание на Никейската църква пише, че той не само е участвал в І Вс. с-р, но дори е изпъкнал на фона на останалите.
    – има съборно осъждане в 1054, като Филиокве-то е изведено като ПЪРВА причина!
    – третият аргумент на Дон-Кихотстващия иеромонах няма нищо общо с темата. Тук се говори за компромисите, които Православните църкви правят с цел сближаване с католиците.
    – не е вярно, че никой не спазва Иерусалимския и Студийския Типик. На много места се служи по Иерусалимския и това е посилно, макар и трудно!

  8. димитър колев петров каза:

    В нашата енория литургията започва в 9 или 9:30 часа сутринта в съседната енория на нашият град литургията обикновено започва в 8:30 часа,но никой не обвинява другият,че е нарушил „каноните“ или ,че е предал „православната вяра“.Кой разделя?! На мене служенето по старият календар не ми пречи,ако иска някой нека служи и по марсиянският календар.Факт е ,че служенето и по двата календара се среща в Българската Патриаршия,ако иска някой може да си намери енория,където се служи по старият календар.Щом сме предали“каноните“,моля заклеймете ни ,като еретици и си направете една „Истинно православна църква „например.
    Не разбрах какво общо има „изгарянето“ на митр.Симеон с това да“не обидим папата“.
    Бих се радвал да видя от защитниците на старият стил поне половината енргия от тази ,която влагат да защитават старият стил,вложена в това да се защитава правото на редовно причастяване на миряните,което също е светоотеческо.
    [url]http://www.dveri.bg/content/blogcategory/139/319/[/url]

  9. Андрей Романов каза:

    „Работата е там, че нито каноните без любов, нито любовта без каноните имат смисъл“.

    Каноните са нищо без любов, но любовта е всичко и без канони.

  10. o. Bojidar Glavev каза:

    „Каноните са нищо без любов, но любовта е всичко и без канони“.
    Христос обаче е казал в Иоан. 14:21: „Който има заповедите Ми и ги пази, той е, който Ме люби“. Свободна и с нищо необвързваща любов намирисва на протестанство. Ако всички обичахме, както ни е заповядал Христос, може би нямаше да са нужни канони. За да ги има обаче, значи любовта трябва да бъде възпитавана и насочвана в правилния път, в противен случай – може да изплесне в извращения, както виждаме да става при католици, протестанти и православни икуменисти.

  11. Ioan Jelkov каза:

    Не мога да повярвам, че го правя, но този път ще подкрепя изказването на andrey. Господ сам ни каза: „Възлюби Бога и ближния като себе си“………. и в това е Закона(канона) и пророците.
    Любовта братя е преди всичко.
    А статията е манипулативна, с цитати извадени от контекста и разхвърляни като шурикени на някой пиян нинджа.
    И какво сте заповтаряли дипломатична, дипломатична….в учението на църквата такава дума не съществува.

  12. Андрей Романов каза:

    Да говоря всички езици човешки и дори ангелски, щом любов нямам, ще бъда мед, що звънти, или кимвал, що звека.
    Да имам пророчески дар и да зная всички тайни, да имам пълно знание за всички неща и такава силна вяра, че да мога и планини да преместям, – щом любов нямам, нищо не съм.
    И да раздам всичкия си имот, да предам и тялото си на изгаряне, – щом любов нямам, нищо ме не ползува.
    Любовта никога не отпада, а другите дарби, ако са пророчества, ще престанат, ако са езици, ще замлъкнат, ако са знание, ще изчезнат. – 1 Коринтяни 13:1-8.

  13. o. Bojidar Glavev каза:

    Не става ясно обаче какво правим с каноните. Спазваме ли ги или не? Да или не?
    Иначе за любовта сме на едно мнение!

  14. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Реклама на масонството в Пловдивския университет:

    http://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2009-12-21&article=306759

    Защо не протестира пловдивският владика?

  15. pepee каза:

    Не виждам andrey как с този цитат опонираш на отеца . Той иска да каже нещо съвсем друго .

  16. gloria barantiewa каза:

    Според Юлианския календар ние изчисляваме Пасха и това след себе си води в календара и всички т.н.подвижни празници.Останалите събития,които отбелязваме в календара би следвало да бъдат вместени и разпределени в оставащите календарни дни с разум и почитание.Това е църковеният календар.Гражданският календар е същият доколкото съвпада по броя на дните.Казвайки разум,нека да вметна,че ако питаме данъчните например,те биха разделили годината на 168 месеца,че и нещо отгоре.В този смисъл оценям и 14-те дни промяна в календара за изключително по-смешни и от горния пример,защото какво са дните спрямо вечността.Църковният календар не измерва дните а показва вечността.Какъв по- устойчив ориентир от самия Господ Бог търсим?Промяната,която е извършена с календара вече е станала.Може да се потърси и нова промяна или може да се каже фина настройка и допълнение.И да не делим календарите на църковен и граждански.Това е отвратително.

  17. Ioan Jelkov каза:

    отец Божидаре, пак манипулативно еврейско въпросче. цитирам:“Не става ясно обаче какво правим с каноните. Спазваме ли ги или не? Да или не?“
    Така излиза, че според Вас любовта е важна, но само на основата на каноните, а не заради самата любов, както ни казваше Господ.
    Ами то Бог , ако гледаше на ограниченията Си и заповедите дето Ви е дал, то досега да беше Ви изтрил от лицето на земята, ама Ви обича и не си спазва собствените канони именно заради любовта Си. И според Вас излиза, че който не се покланя Богу по календара на Юлий Цезар, не Му се покланя с Дух и Истина.? Да или не?

  18. Отец Божидар е много ревностен християнин. Ревността без Разум и без любов обаче води до религиозни изстъпления, инквизиции, изгаряне на книги, унищожение на хора и точно от тази ревност без Разум и любов, за която Андрей добре е дал цитата от св.Павел, та точно от тази ревност се страхува Европа и затова на религията в нея е гледано с подозрение. Основният проблем на православието е, че св.Отци не знаят нищо нито за Революцията, нито за Реформацията, нито за фашизма, нито за комунизма, нито за научно-техническия прогрес, нито за глобализацията, нито за космическите проучвания и разработките на парапсихологията.В този смисъл каноните на Църквата, нейната опитност и обичайно цитирани авторитети не са актуализирани, което се надявам да бъде тема на предстоящия свят и велик православен събор, за който се подготвя православието. А БПЦ следва да се самопрецени чрез познание и реална оценка на труда и знанието на християните, които следва да си получат наградата си за Божия слава.

  19. Красимир Георгиев Маринов каза:

    Римляни гл.6
    „15. Е, какво? да грешим ли, понеже не сме под закона, а под благодатта? Съвсем не.
    16. Не знаете ли, че комуто предавате себе си като роби за послушание, роби сте на оногова, комуто се покорявате: или роби на греха, за смърт, или – на послушанието, за оправдание?
    17. Но благодарение на Бога, вие, бидейки роби на греха, станахте от сърце послушни на оня вид учение, на който се предадохте.“
    Да не противопоставяме любовта и каноните.
    Заради каноните някои убиват, от любов-също.
    „Който чене нека разбира“

  20. o. Bojidar Glavev каза:

    Въпрос с неповишена трудност.
    Как да се разбира това, че св. отци предвиждат отлъчване от Църквата при нарушение на определени канони? Като липса на любов? Моля, опитайте да формулирате конкретен отговор, без постоянно да се криете зад нелепи квалификации и без да копипействате известни на всички ни цитати.

  21. ivan simeonov каза:

    Църковно-календарният проблем изисква, освен всичко друго, да поназнайваш нещичко по астрономия и по календарология. У нас и при свещенослужителите, и при историците цари неграмотност в тези области на познанието. Което не разбират, естествено не им е интересно. Посредственият човек така е устроен ! Тук се корени конформизмът и безразличието на миряни като г-н Скитник, пък и на Светия Синод на БПЦ. С други думи: „Тъй да бъде, както е ! Села ви!“. Стигна се дотам, че в сайта Двери, в дългата статия за календара се твърди, че Първ. Вселенски събор премахнал 3 денонощия от Юлианския календар ?! Същата върховна глупост се чете и в изключително слабата брошура на архимандрит Касиян „Против календарната реформа“ .
    Демек – още през IV век Св. Отци са направили това, което папата е направил едва през XVI век ! И изобщо как е възможно да се припознава католицизмът като най-страшната ерес ?! Аз не виждам поне в София някаква агресивна католическа пропаганда, че чак да ни асимилират.

  22. Андрей Романов каза:

    [quote]Не става ясно обаче какво правим с каноните. Спазваме ли ги или не? Да или не?[/quote]

    Спазваме ги, разбира се, но без да ги обожествяваме като някакъв нов Моисеев закон, и като имаме предвид, че ако не са оживотворени с любов, те с нищо не ни ползват.

  23. Пенко Колев каза:

    Статията е много-добра, написана с разбиране на проблема. Похвално! Дерзай брате – „С нами Бог”
    На тези, които смятат себе си за широкоскроени любящи обновленци, а нас за злобни тесногръди старостилци, искам да кажа, че в разбиранията си за любовта ние не се различаваме. Христовата любов, обаче не е сладко което намазваме на филийката си и изяждаме с голямо удоволствие, а е жертвоготовност и дела в изпълнение на всяко слово излязло от Божията уста или от Неговата Църква и Светите Му Угодници.

  24. Андрей Романов каза:

    [quote]Въпрос с неповишена трудност. Как да се разбира това, че св. отци предвиждат отлъчване от Църквата при нарушение на определени канони? Като липса на любов? Моля, опитайте да формулирате конкретен отговор, без постоянно да се криете зад нелепи квалификации и без да копипействате известни на всички ни цитати.[/quote]
    Да, ще ви отговоря.

    Водейки съвременен начин на живот, ние нарушаваме неизбежно много канони, и ако трябва те да се прилагат буквално, Църквата би трябвало да отлъчи милиони хора от паството си, както и повечето си духовници и митрополити. Въпрос с неповишена трудност: защо Тя не го прави? Защото слага любовта над каноните.

  25. o. Bojidar Glavev каза:

    Да, ще ви отговоря.
    Водейки съвременен начин на живот, ние нарушаваме неизбежно много канони, и ако трябва те да се прилагат буквално, Църквата би трябвало да отлъчи милиони хора от паството си, както и повечето си духовници и митрополити. Въпрос с неповишена трудност: защо Тя не го прави? Защото слага любовта над каноните.[/quote]
    Съвсем прост отговор: Формулиран е още през V в. „Ако отлъчим всички неизпълняващи, няма да останат такива да изпълняват“.
    Любовта обаче не може да се слага над каноните по простата причина, че светите отци не поставят такава разграничителна линия между каноните и любовта. Именно спазването на каноните е израз на любов! Останалото е софистика.

  26. Красимир Георгиев Маринов каза:

    Поздравление на Andrey за коментара. Хубаво е, когато по темите се говори смело и аргументирано. Въпросът ти е напълно основателен. А отговора се нарича „икономИя“. Така е. Но пък и не е нужно да превръщаме икономИята в норма. Нали това е смисълът на Църквата, като Бого-човешки организъм – Тя да ни дърпа нагоре, а не ние Нея надолу. Ясно е, че е трудно и Бог ни търпи с любов и ни помага. Само не разбирам, с какво ни затруднява спазването на календара. Нали всички твърдят, че е без значение по кой календар се служи, а в същото време не дават и дума да се каже за връщане. Значи явно не им е без значение. Даже ми се струва, че привържениците на стария календар са по-толерантни от привържениците на новия. Както се вижда в БГ има много привърженици на стария, които служат по нов, но обратното не съм виждал.

  27. Красимир Георгиев Маринов каза:

    [quote name=“skitnik“]Бих се радвал да видя от защитниците на старият стил поне половината енргия от тази ,която влагат да защитават старият стил,вложена в това да се защитава правото на редовно причастяване на миряните,което също е светоотеческо.
    [url]http://www.dveri.bg/content/blogcategory/139/319/[/url][/quote]
    Колкото до редовното причастяване, много сериозна, актуална и справедлива кауза. Лично съм я сърбал тая чорба. Моите впечатления са, че повечето привърженици на стария стил са и привърженици на редовното причастяване. Но че не се влага енергия в защита на тази кауза съм съгласен. Хубаво е, че все повече се дискутира, а и все повече се практикува. Дерзай

  28. Андрей Романов каза:

    „Злобни тесногръди старостилци…“ (цитирам дякон Колев).

    Е, приятели, вие сами се определихте какви сте. „Ти го каза“. Повече нямам какво да добавя. От вас наистина лъха старозаветна злоба и омраза.

    Някакви мухлясали старостилски мозъци са писали минус на думите на св. апостол Павел за любовта. Очаквах да видя дали ще стане и то стана. Сами свидетелстваха срещу себе си. Сами се изобличават, че са против Апостола и Словото Божие, а значи и срещу Бога.

  29. Красимир Георгиев Маринов каза:

    „Тогава първосвещеникът, като раздра дрехите си, каза: каква нужда имаме вече от свидетели? [14:64] Чухте богохулството; как ви се струва?“ Марк 14:63
    Andrey, С предишните си коментари оставяш друго, по-добро впечатление. Излишно е да се обиждаме един други.

  30. Красимир Георгиев Маринов каза:

    Нима православните църкви, които не са приели новия стил (включително св.Гора) са „Злобни тесногръди старостилци…“ и от тях лъха старозаветна злоба и омраза.
    Нима са „мухлясали старостилски мозъци“ и „са против Апостола и Словото Божие, а значи и срещу Бога.“
    По този начин обиждате повече от половината православни християни по света. А те с нищо не ви обиждат, макар и да не са на вашето мнение.

  31. o. Bojidar Glavev каза:

    Браво, Андрей! С постинга си от 14:32:61 навярно ни демонстрираш как трябва да изглежда истинската любов!Излиза още че, само защото не всички споделят твоето мнение, решаваш, че са срещу Бога. Значи ти и Отца едно сте! Малко самонадеяничко според мен…

  32. Svetozar Stoilov каза:

    Моля Ви ми кажете, andrey, как в интернет пространството разбрахте кой е писал въпросния минус на думите на св. апостол Павел? Не се излагайте по нози начин!
    Браво за хубавата статия. Нещата са представени точно и ясно, каквито и всъщност са.
    Не мога само да разбера откъде се зареждате с толкова злоба и ненавист към вашите братя християни, за които спазването на каноните е важно. Може би това е поради тяхната немощ, но вие нали имате любов и би трабвало с любов да го приемете.
    Добре, че имам лични контакти с много хора, които се черкуват в новостилни църкви за да познавам и тяхната позиция. Отдавам вашите определения на голямата ви емоционалност, но в накакъв случай не мога да приема, че в душите на християните, каквито и да са те – новостилци или старостилци – може да съществува такава омраза.

  33. Пенко Колев каза:

    Андрей, не цитирате мен, аз цитирах вас това са ваши думи (на новостилците). Злобата и злорадството Ви са ненужни и не ни докосват. Ръждата яде там където стои.
    А минусът със сигурност не е за апостола а за превратното Ви тълкувание (дяволския прочит)

  34. Данаил В Димитров каза:

    „Каноните са нищо без любов, но [b]любовта е всичко и без канони[/b].“ andrey

    Бря ……..любов без канони ?!?

    Това скъпи ми Андрей са „едни“ ТВ предавания в късните часове на нощта по „едни “ специални канали. То си е чиста вакханалия !

    Няма такова нещо като любов без канони . Дори океаните имат свои рамки и граници а то тук се плиска една любов безгранична и универсална ……

    И въобще тия вопли в стила на отявления сатанист John Lennon в стил „All you need is love“ – най добре ги забравете !

  35. Данаил В Димитров каза:

    „Църквата би трябвало да отлъчи милиони хора от паството си“ andrey

    Ми ще ги отлъчи защо да не ги отлъчи ? Тя служи на Бога – не на хората !

    То е все едно държавата да отмени данъците понеже много хора не си ги плащат ! Дори по светското мислене и логика това е немислимо а Вие ни предлагате да го приложим за Божиите закони (канони) ?!?

    Е как очаквате да се съгласим ?

  36. Тоше Тошев каза:

    Излиза, че за някои, само каноните не отпадат!!! Но това е именно „истината “ и основното послание не на Светото Писание, а на тези, които … просто приемат … защото те просто смятат и пре-смятат …., че всичко приемат … , така както смятат, и като смятат, така и всичко приемат, защото каноните са (за тях), единственото, което е канонично в Писанието, а всичко, което канонът е, е това , което те единствено приемат. Вярвайте, изпълнявайте и пре-смятайте канонично, защото в каноните е всичко (смямат каноничните). Всъщност, какво по-просто, по-лесно, по-удобно и по-безлично, от това абсолютно всичко да е канонично?

  37. Андрей Романов каза:

    Никак не са хубави тези страсти в навечерието на Рождество и съжалявам, ако съм налял и аз масло в тях. Извинявам се, ако съм обидил някого.

    Относно Апостол Павел, срещу когото са гласували някакви дръвници. Не съм казвал, че точно вие сте го оценили по този начин. Написах, че ОНЕЗИ, които са го направили, са се самоизобличили като нехристияни и противници на Апостола и са открили по този начин истинското си лице. Би следвало да се замислят и да се покаят, ако имат изобщо нещо християнско. А вие защо скачате? Нима и вие сте на един акъл с тях? Вместо да се възмутите и да кажете, че това е СРАМНО и скандално, вие ги защитавате! Удивително!

  38. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Най-добрата нова книга за произхода на пасхалния календар и християнското летоброене излезе м.г.:

    Alden A. Mosshammer
    The Easter Computus and the Origins of the Christian Era
    Oxford Early Christian Studies
    488 pages | 234x156mm
    978-0-19-954312-0 | Hardback | 16 October 2008
    http://ukcatalogue.oup.com/product/9780199543120.do

  39. Андрей Романов каза:

    [quote name=“Данаил В Димитров“]“Църквата би трябвало да отлъчи милиони хора от паството си“ andrey

    Ми ще ги отлъчи защо да не ги отлъчи ? Тя служи на Бога – не на хората !

    [/quote]
    Давай. Започвай да отлъчваш.

  40. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Понеже диалогът твърде загрубя един ден преди Рождество и се превърна в размяна на ругатни, предлагам да го прекратим и да се успокоим малко. Чуйте една вечна песен, която призовава за мир и любов:

    http://www.youtube.com/watch?v=Y9KC7uhMY9s

  41. o. Bojidar Glavev каза:

    Андрей, разбира се, че никой не би гласувал срещу св. ап. Павел. Навярно някому не се е харесало как използваш този цитат. Това е.
    Иначе, нито ние сме против любовта, нито вие, надявам се, сте против каноните. Просто така се получи във вихъра на полемиката…
    Разбира се, приемаме протегнатата за мир ръка! Надявам се и ти да не храниш лоши чувства към нас и да намериш сили сам да ни простиш, ако се чувстваш обиден! Говоря от свое име, но се надявам, че и другите биха се съгласили с мен!

  42. Андрей Романов каза:

    Разбира се! Простено – простете!

  43. Православието е стълб на истината. Тази истина казва, че ако Бог реши да гледа дали хората спазват изцяло предписанията на Църквата, то тогава огромна част от човечеството ще бъде унищожена. Бог не иска смъртта на грешника, а той да се обърне и да бъде жив. Затова Църквата следи за спасението на душите на хората , като им показва пътя към Бога, който е Слово и любов, като поставя ценността на живота над всички други ценностти и в милостта си е безграничен. Затова основният принцип, по който са създадени каноните на Църквата е принципът да се взима религиозно решение от онзи, който има благодат и способност за духовност, а не църковен чин епископ. Божията правда, която следва да търсим е да се въздава всекиму според приносите, които има за утвърждаване на вярата в Бога, която спасява. Затова Църквата, когато е била независима от светската политика е издигала хора с благодат и духовност, а не по мистико-конспиративни съображения, както прави БПЦ. А благодатта се дава и по рождение.

  44. Красимир Георгиев Маринов каза:

    Браво, един чудесен завършек (реприз) в духа на статията!
    Значи наистина може да се търси обще език. Сигурен бях.
    По този повод имам едно „налудничаво“ предложение :-). Тъй като виждам, че повечето хора се смущават заради Коледа (а мнозина от тях вярват простичко), затова за да не се угасва пламъчето, могат да се върнат всички други църковни празници по стар стил, а коледата да остане по нов (пак казвам с цел да не се убива вярата в хората, защото повечето българи празнуват по традиция, но все пак има някъкво пламъче , и ако го угасим от прекалена ревност после душите им ще ги изискват от нас) . Така хем вълкът цял, хем агнето сито 😆 . Пак казвам, това е само една налудничава идея, нищо повече.
    А сега пожелавам хубави и душеспасителни празници на всички, и на тези които празнуват сега и на тези които празнуват на 7-ми. Защото в крайна сметка всички празнуваме преди всичко Рождество Христово, а за другото Бог да ни умъдри.

  45. Данаил В Димитров каза:

    Навярно Божията майка много се измъчва като ни слуша да се караме кой повече я обича .

    Майчината любов е еднаква към всички деца – само така си обяснявам защо този празник стои стабилно в съзнанието на хората и в двата стила ([i]не така е със Гергьовден, и празника на св.братя Кирил и Методи или св.великомъченик Трифон които трайно стоят в стария стил)[/i]

    Аз лично харесвам и католическата Коледа -тя е доста красива като празник и много обгрижена. ([i]Изключваме разбира се рекламните и търговски извращения които по същество не са християнски )[/i]

    Затова макар че ще си празнувам Рождество Христово по стар стил поздравявам и онези които ще го честват на 24 Декември !

  46. Иван Иванов каза:

    В отговор на kgmgeo:

    Естествено, че по [b]периферни въпроси на външната страна на религиозността, каквото е календарният[/b], може да се търси някакъв [b]компромис[/b] , стига да не е в явен и драматичен ущърб и на светското, и на религиозното начало в страната…, [b]да не пречи и досажда[/b], така да се каже!…

    Законниците (вж. „Типове религиозен живот“, св. Мария Скобцова) трябва да се зачитат, [b]не би трябвало да вземат връх.!…. Това ще е крайно неприятно и контрапродуктивно[/b]!

    Поздрав! 🙂

  47. krasimir kanchev каза:

    Много добре написано с мярка и чувство за правдивост.Единството ,като аргумент против въвеждането на григориянския календар винаги за мен е бил най-силен.Кой е човекът дръзнал да наруши това единство?Ако това е събор,то какви са били неговите членове?Каква е душеспасителната полза от това въведение?
    Сега за, жалост,по байТошовски ще се чака да омине бурята,да дойде подхоящо време…Щом без дискусия и разяснение анкетие дават резултати50на50,то какво ще стане след една добросъвестна просвещаваща акция:“плюсове и минуси на новия календарен стил“
    Тогава може би везните ще наклонят към вестановяването на отческия юлиянски календар.Дали тогава владиците ще имат силата да кажат:“глас народен-глас Божий“?В България думата РЕФЕРЕНДУМ всеоще е мръсна,но не ели време Църквата да даде добрия пример,като се допита до своите чеда?

  48. Красимир Георгиев Маринов каза:

    Тъй като се разрази полемика по въпроса, кое е по-важно – любовта, или каноните. И за да не се водят абстрактни спорове, искам да поставя въпроса: каква именно любов (в какво и към кого) е била в основата на календарната реформа. Явно е, че тази любов към нещо, или някого е била твърде голяма, щом заради нея са жертвали правилата (Типика), забраните (анатеми) за промяна на триода и месецослова на 4 поколения православни патриарси от всички поместни Църкви (Сигилиони), и щом тази любов и сега е готова да жертва единството на православния свят. Да говорим конкретно и да преценим здрава ли е тази любов, или не? Към къкво и кого е, а също и заради Господа ли е? И тогава да сложим на кантара конкретните каноните и любов.

  49. Daniela каза:

    Слава Богу – любовта победи! Сега остава да спазим и каноните…

Споделете в социалните мрежи