Законническият тип религиозен живот



БЛИЗКИ ТЕМИ:

24 коментара

  1. fr Pavel каза:

    Майка Мария е изключителна като човек и автор. Самият факт, че в концлагера пожелава да замени еврейка, обречена на смърт, доказва нейната святост. Но Руската църква никога няма да я канонизира. Бих я поставил на едно ниво със св. Едит Щайн, също изгорена в пещта на лагер, и некръстената светица Симон Вейл.
    .
    Византийската музика на Атон –
    http://archiman.livejournal.com/

  2. Иван Иванов каза:

    Двама [b]нечестивци[/b](!?) – вероятно единствено законници, бяха сложили минуси на коментара на fr Pavel !… Ех, ……. (изтрито поради автоцензура)

    То не че аз имам и минимален истински евангелски религиозен живот, но поне малко интелигентност съм развил и запазил за да оценя доброто и ценното в книгата, живота и личността на св. Мария Скобцова.

  3. Ана-Мария Ангелова Димитрова-Попова каза:

    Една изключително ценна десекция на религиозните ‘етоси’. Само истински духовен човек може да стигне до такава тънка проницателност и в на пръв поглед благочестиви практики да изобличи перфидността на духовната заблуда.

  4. Петър Димов каза:

    Обяснете ми моля. Обяснете!
    Толкова голяма нужда ли имате да съдите, отсъждате, посочвате и дефинирате?
    Такава голяма нужда ли изпитвате да играете ролята на съдници, косвено в сърцата си?
    Такова духовно удоволствие ли е четенето на Мария Скобцова и Александър Шмеман?

    Те повече ли ви дават от Теофан Затворник, Игнатий Брянчанинов или Юстин философ !?!?!?! (примерно)

    Не ме разбирайте погрешно, не ви „обобщавам“ за да ви съдя, тенденция която надявам се забелязвате в съчиненията на Скобцова и Шмеман!!! Чисто и просто, те двамата: „богословът“ с чаша вино в ръка и „монахинята“ с цигара в устата… МНОГО ОБИЧАТ ДА СЪДЯТ, много. Отвътре им извира! За това живеят!!!
    С ЛЮБОВ го правят, „градивно“ и „конструктивно“, като ОБОБЩАВАТ и слагат знаменатели, граници и рамки! Всички неразбиращи тяхната „любов безгранична“, са „закоравели“, „изостанали“, „архаични“, „задръстени“, „злобни“, „фарисей“… аз също вероятно…

    ……
    (продължава)

  5. Петър Димов каза:

    ……
    (продължава)

    Простете ми братя и сестри! Не искам да ви обиждам! Не искам и да ОСЪЖДАМ!
    Просто ми обяснете, на мен 25 годишният незрял наивник… такова удоволствие ли ви дава всичко това…
    Няма да говоря нито за модернизъм, нито нов и стар стил…, моля само не ме свързвайте с разколници, старостилци и прочие… 🙂

    Бия се в челото и не я намирам тази „любов“ на Шмеман и Скобцова. Извинете ме! … НЕ мога!

    Не ме интересува с “ – “ ли ще оцените коментарът ми, не аз вас, вие мен ще осъдите…

    Поздрави, Богоугоден и душеспасителен пост желая всички! 🙂

  6. Иван Иванов каза:

    [quote name=“Петър Димов“]……
    (продължава)

    Простете ми братя и сестри! Не искам да ви обиждам! Не искам и да ОСЪЖДАМ!
    Просто ми обяснете, на мен 25 годишният незрял наивник… [b]такова удоволствие ли ви дава всичко това…[/b]
    Няма да говоря нито за модернизъм, нито нов и стар стил…, моля само не ме свързвайте с разколници, старостилци и прочие:)

    Бия се в челото и не я намирам тази „любов“ на Шмеман и Скобцова. Извинете ме! НЕ мога!

    [b]Не ме интересува с “ – “ ли ще оцените коментарът ми, не аз вас, вие мен ще осъдите[/b]…

    Поздрави, Богоугоден и душеспасителен пост желая всички! [/quote]

    Похвално е, че си признаваш, че си „незрял наивник“! За съжаление, струва ми се, че има някакво [b]лицемерие[/b] зад патетичния мелодраматичен (и чалга?) етюд, който разиграваш, вкл. и като се правиш, че не разбираш факта за съзнателната саможертвеност на св. Мария Скобцова. Толкова ли си невежа, че не си прочел в Евангелието за онези, които си дават живота за ближните си!?

  7. Геро Йорданов каза:

    Браво, Петре! Тук говори едно справдливо разгневено сърце, истинска глътка въздух вред всеобщия интелектуален задух! Браво!

  8. Андрей Романов каза:

    [quote name=“Петър Димов“]Бия се в челото и не я намирам тази „любов“ на Шмеман и Скобцова. Извинете ме! … НЕ мога!
    [/quote]
    Петре, когато пожертвате живота си заради ближния като майка Мария Скобцова, тогава ще ни говорите за любов.

  9. Петър Димов каза:

    🙂 „refab“, между това какво ти се струва и обективната реалност, зее пропаст, коментарът ти го потвърждава. Не знам какви мелодрами, какви чалги и турски сериали изпълват ежедневието ти, че нуждата от елементарно и махленско заяждане надделява в теб. Ще го кажа пак, не желая нито да се караме нито да се отъждествявам с духа на българските форуми, изпълнен със злоба и простащина. Чисто и просто зададох няколко въпроса. Признавайки, че съм незрял, не значи че откривам „фронтовата линия“ за нечестиви намеци към себе си. Поздрави и със здраве!

    andrey, това което казваш несъмнено е истина. Обаче нека вземем за примера майка Тереза, жертваща живота си всеки ден, многократно за ближния… Но в рая ли е сега майка Тереза??? 🙂
    Ако пък имаме питания по този интересен въпрос, нека пресечем суетното мъдруване и се допитаме до светите отци… Това беше и всичко, което исках да кажа: Те ни дават отговори! Не Шмеман и Скобцова!
    Лек и слънчев ден на всички! 🙂

  10. Андрей Романов каза:

    Аз вярвам, че майка Тереза е в рая, за разлика от мнозина „ултраправославни“ книжници и фарисеи, които са едно обикновено гюбре и гориво за пъкъла. „Не всеки, който Ми казва: Господи, Господи! ще влезе в царството небесно, а оня, който изпълнява волята на Моя Отец Небесен“ (Мат. 7:21).

  11. верующ каза:

    [quote name=“andrey“]Аз вярвам, че майка Тереза е в рая, за разлика от мнозина „ултраправославни“ книжници и фарисеи, които са едно обикновено гюбре и гориво за пъкъла. „Не всеки, който Ми казва: Господи, Господи! ще влезе в царството небесно, а оня, който изпълнява волята на Моя Отец Небесен“ (Мат. 7:21).[/quote]

    В края на август 1997 г., когато умря Майка Тереза, бях на конференция в Крит. Помолих митрополит Ириней да отслужим панихида за нея, но той отказа, защото тя изпратила монахини от Индия да насаждат католичеството на Крит (!). Едва успели да ги изгонят.

  12. iliana sivova каза:

    искам да попитам петър димков, който поставя думата монахиня в кавички, когато я отнася до майка мария, и богослов, когато я отнася към о. александър шмеман, от висотата на какъв авторитет прави това.

    вие, петър, изглежда имате по-значими богословски приноси от шмеман и съответно сте надскочили духовния ръст и подвига на майка мария, за да им давате оценки. как да разберем така ли е? защото е важно. и още нещо -църквата, знаете, е причислила моняхинята, която поставяте в кавички, към лика на светиите си. следователно и от съборния ум на църквата вие стоите по-нагоре и държите ключа за истината в ръкава си?

    казвате, че поставяте само няколко въпроса. какви са тези въпроси, да видим: защо тези хора „осъждат непрекъснато и само за това живеят“, къде им е любовта и „толкова голямо удоволствие ли ни прави да ги четем“ след като има и други личности в църквата, чиито трудове можем да познаваме и четем. от последното ако тръгнем… все едно е да питате защо да имате още един приятел, след като имате един; или още един събеседник, след като имате един, или защо да четете още една книга, след като сте прочели една. църквата е жива общност, в която всяка личност е уникална и православното предание събира и умножава богатството на този опит, не го обезличава и унифицира.

    а колкото до любовта и осъждането – просто се върнете към смирените си въпроси и кавичките си, към въпросителните за майка тереза, и ще видите, че вие сте този, който се занимава с това. вие сте човекът, който претендира да каже защо живеят майка мария и о.шмеман… и други такива попадения. нито в текстовете на мака мария, нито в книгите на шмеман се съдържа това, което наричате осъждане. говорейки за една или друга страна на църковния живот, спорейки с определени нагласи или практики в църквата от позициите на личния си опит и убеждения, монахиня мария се старае да посочи онова, което според нея застава на пътя на човека към Бога; прави го с убеждението, че намирайки пътя през трудностите на времето, в което живее, ще помогне и на други хора да вървят с нея. това си личи в текстовете й- горенето на сърцето, волята, любовта и болката. тя не осъжда никого. вие осъждате нея. и във вашите писаниея нищо друго не се усеща, освен някакво горделиво убеждение, че духовно можете да я претеглите тази жена; че и шмеман можете, че и никой не би ви се опрял…

    знаете ли, виждала съм го това поведение – и по форуми и извън форуми… досега не успях да го разбера, човешки казано. как се отглежда тази увереност да съдим за предмет, който ни превъзхожда. но както и да е – ако желанието ви да не ставате част от лошия стил на българските форуми е искрено, нека ви кажа, че отстрани ми изглежда, сякаш трябва още малко да поработите по въпроса.

  13. Петър Димов каза:

    Г-ж/г-це Илиана Александрова, не сблъсък на авторитети е това което целя. Нито пък съм изградил все още такъв в мое лице. Това което, съществуванието ми като разумен човек дава изконно право, е да преценя и отразя насочената в полезрението ми информация. Грешно е да съдя читателите на Шмеман и Скобцова, за правото им да определят и избират какво да четат. За това се стремя и да не го правя. Извинявам се ако не успявам!
    Знаете ли, днес се порових в сайта „Бъди верен”, където проследих една ваша дискусия. Без да заемам страна, ще ви цитирам следното: о. Гладев „Извинявайте, Илияна, но Вие просто явно не сте чела нищо по-различно от съвременните модернисти и при Вас те са се превърнали в критерий за Православие. Не заставам твърдо зад тези думи. Осъзнавам, че ги цитирам с риск да ви обидя, моля простете! Не искам и да повтаряме тези разговори по един или друг начин. Искам, чрез тях (думите) да ви направя препратка към нещо много съществено.

    (продължава)

  14. Петър Димов каза:

    (продължава)

    Първо. Правото да съди има единствено нашият Бог Иисус Христос. Чрез прилагане (цитиране ако щете) неговото слово, записано в евангелията, можем да посочим, изобличим или осъдим някого. Защо казвам това? Четейки светите отци, примерът, който несъмнено виждам там е олицетворение на твърдението ми. С любов, търпение и чрез дуdмите Христови, те определят, конкретизират, дефинират, рамкират, критикуват, осъждат… и не на последно място ни посочват „ Пътят и Истината и Животът”. Не от тях самите, а от Христос, чрез Христос и за Христос.
    Не това виждам аз в съчиненията на гореспоменатите Шмеман и Скобцова. А едни обобщения, едни общи знаменатели, едни празнословни критики и злобни подмятания, прикрити с тънка, ефирна и не на последно място суетна ефирност. Всеки несъгласен с „обективното” им мнение и позиция, се класифицира като архаичен, назадничав, фундаментален, тесногръд…

  15. Петър Димов каза:

    Второ. Четейки съвременници като св. Игнатий (Брянчанинов), св. Юстин Попович, Архиепископ Серафим (Соболе), и разбира се един титаничен (нищо че думата звучи суетно) авторитет за мен, а именно Йеромонах Серафим (Роуз), аз виждам един ярък контраст между тях, Шмеман и Скобцова. Вие сляпа ли сте? Глуха ли сте? Не виждате ли, не четете ли? Не ви ли прави впечатление, че имаме две посоки на Православието. Православието като такова и кривославието, модернославието, update-ославието, католикославието, суетнославието, обнославието, лесно и приятнославието, злобословието!
    Простете, Скобцова нищо не ми казва, на нищо не ме учи, върти се в кръг, изпадат в огромни противоречия. Държанието и е всякакво но не и присъщо за православен духовник. Виждам огромна суета и гордост. Арогантността и стига до там, че с лека ръка отсъждат Атон и Валаам за крепости на фарисеиство и лицемерие. (жалко Илияна, че не ви е разрешено и не можете да посетите Атон.)

  16. Петър Димов каза:

    (продължава)
    Сега както казахте, може би аз съм арогантен и горд…  Може би.
    И трето което исках да ви кажа (напиша) е, че нямам нищо против разнообразието и многообразието в живата православна общност. Стига центърът на гравитация да е един и същ – Православен!

  17. Ана-Мария Ангелова Димитрова-Попова каза:

    Братко Петър, моля четете леко налудните си коментари преди да ги поствате. И, за БОГА, спрете да използвате израза „Светите Отци“ като някакво магическо заклинание! Имате ли представа колко са въобще Св.Отци? Периодът от време, в което са творили? Св.Дух вече не може ли да говори, в извънработно време ли е, вече няма ли свети отци? Само Господ може да Ви помогне да надскочите себе си!

  18. iliana sivova каза:

    петър: наистина е глупост да ми цитирате главев, за да ми кажете какво аз чета. не ме обиждате, ами ме отчайвате за перспективата на този разговор. и все пак, знае ли човек.

    вижте, няма съмнения, че Господ има правото да ни съди; за разлика от Него ние – вие, аз главев и т.н. .. нямаме правото да съдим;. друго право имаме – право на избор. не ги бъркайте. много често се бъркат и от това произтичат всички дивотии в историята, които са вършени в името на църквата. не бъркайте светите отци в тази работа.

    очевидно не разбирате проблемите, за които говори в случая монахиня мария. няма да ви питам глух и сляп ли сте – глупаво е, ще се съгласите. неприятно ви е, че сте се почувствал визиран, някак част от тези проблеми… и най-лесният отговор е да дискредитирате източника на дискомфорт. да си обясните проблема с кривославие, модернославие и прочие глупости… само че така не става. и с четене на блога на главев не става. има друг критерий за нещата и църквата учи как да се прилага той. поздрави.

  19. Иван Иванов каза:

    [quote name=“Петър Димов“]……………………….. имаме две посоки на Православието. Православието като такова и кривославието, модернославието, update-ославието, католикославието, суетнославието, обнославието, лесно и приятнославието, злобословието!
    Простете, Скобцова нищо не ми казва, на нищо не ме учи, …………………..[/quote]

    Димов, според мен не разбираш добре нито една от „двете посоки“. Предполагам, че си един базисно объркан човек, който има дефицит на идентичност и се е захванал за законническия стил на религиозен живот, като удавник за сламка. Също така предполагам, че ако ти беше в католическа страна, със същата страст щеше да защитаваш законническия стил в католицизма. Няма я засега при теб, мисля, здравата религиозност, която да ти позволява да разграничаваш „твърдата храна“.

    следва

  20. Иван Иванов каза:

    продължение

    Съветвам те засега да си се храниш почти само с „мека храна“ и да разчиташ на смирение, а ако се сдобиеш с повече разсъдителност и добри разбирания за нравствеността, тогава на нова сметка може да излезеш на идейното религиозно поле. Пак обръщам внимание на патетично-изкривените и псевдобогословските етюди, които разиграваш – според мен – за да се тонизираш и „форматираш“ чрез изразяването на ожесточено ревнителство за някаква „висша ултраправославна правда и истина“, която, обаче, напр. изключва от себе си [b]напълно[/b] св. Мария Скобцова. 😮
    Пожелавам ти да стигнеш до по-истинска, до истинската православна доктрина и практика!… Поздрав!

    ПП И моето дередже не е много добро – аз съм „пленник“ главно на естетическия религиозен тип религиозен живот, гонят ме страсти и не се вписвам в евангелския тип живот, както вече отбелязах. И двамата трябва да се стремим поне да сме горе-долу умни, умерени и правдиви, особено ако не сме достатъчно смирени!

  21. Петър Димов каза:

    Refab, Илиана, благодаря ви за отговорите и най-вече за културният диалог. Определено ще поразсъждавам над забележките ви. Ще почета повече, ще се смиря повече. 🙂

    На този етап не мога да отстъпя от позицията си!

    Това което ме „жегва“, е че и двамата ми правите психологичен профил. Може би част от работата ви е литературен, богословски или психологически анализи, не знам. Не е приятно да ме дискредитирате така, вместо да обсъждаме конкретните и съществени аспекти, поради, които се води този „спор“. И все пак мисля, че в такъв формат разговорът се изчерпва. Благодаря ви, лек и душеспасителен пост ви желая! 🙂

  22. Philip каза:

    Само да спомена, че Св. Мария (Скобцова) не е била прославена от Църквата заради писанията и, а заради нейната мъченическа кончина. Както добре знаете има много прославени от Цъкрвата, които през целият си живот са приказвали глупости, или пък са водили войни, тоест нехристиянски неща. Цъкрвата обаче ги е канонизарала не заради тези неща, а заради мъченическата им смърт, или видно покаяние или някакъв тип заслуги (Св. Константин например!) и ние сме длъжни да приемаме тези, които Цъкрвата е прославила, защото тях Бог вече ги е прославил. Ако някой твърди, че Църквата може да сгреши в прославянето на някого, то такъв човек или твърди, че Христос вече не е глава на Цъкрвата, или пък че Св. Дух може да сгреши! От друга страна и аз съм несъгласен с писанията на св.Мария, но това е въпрос на мнение и това че съм несъгласен с нея по никакъв начин не означава, че тя е по-малко светица за мен.

  23. Philip каза:

    Що се отнася до така наречената Майка Тереза, тя е била в откровена прелест и не можем да говорим за святост, след като тя е изповядвала и много по-лошо, е проповядвала ерес. Дискусията за това дали майка Тереза е в Рая или не е безумна, защото това е нещо, което никой не може да знае. Както стоят нещата, най-доброто, което можем да направим е да продължаваме да се молим за всички. Кой къде е и къде ще бъде не знаем и няма как да знаем. От друга страна, култът към м.Тереза от православни е абсурден; ако ще превъзнасяме м. Тереза, защо да не си сформираме един култ и към Арий и към Лутер, че дори и към Калвин, а може и към Тибетските будисти. Същата работа.

  24. Андрей Романов каза:

    На всички, които обичат да говорят от името на св. Отци, препоръчвам да се запознаят със съчиненията им (има ги в Университетската библиотека на СУ и библиотеката на БФ) – това са само 90 дебели тома голям формат, нищо работа. За тази цел те трябва само да научат добре старогръцки и латински и да пожертват някое-друго десетилетие от живота си, за да изчетат докрай двете серии – Patrologia Graeca и Patrologia Latina. Като го направят, нека да ми се обадят, а дотогава да си мълчат и да козируват пред по-грамотните от тях. Поздрави!

Споделете в социалните мрежи