Законническият тип религиозен живот
Законническият тип религиозен живот в сравнение със синодалния тип е архаичен. Той никога не е умирал; вплетен е в синодалното благочестие, противостои му, но без да се бори с него. В момента на своето възникване синодалното благочестие го завари в Църквата, защото цялата Московска Рус беше пропита с неговия дух. Старообрядчеството израсна от него и всмука в себе си неговите сили. Видоизменяйки се и усложнявайки се, той доживя и до наши дни и може би е най-страшното и изостаналото наследство, което ни остави Московска Русия.
Не подлежи на съмнение изключително ниското творческо и богословско равнище на московското благочестие. Москва е усвоила много неща от Византия, но някак е подминала нейното творческо напрежение. Москва превърна в неподвижна форма, в култ към буквата, в култ към традицията, в повтарящ се ритмичен жест цялото бурно и антиномично кипене на византийския гений. Москва не само успя да замрази византийското наследство, тя и библейското наследство успя да изсуши и вкостени, да извади от него облагодатстваната и жива душа. По думите на древния пророк, тя започна да трупа заповед върху заповед, правило върху правило. Пищно разливащата се византийска риторика тя възприе като някаква неподвижна мяра за нещата, въведе в нея своето задължително ежедневие, ритуализира всеки порив, облече в законова форма всяка религиозна лирика. Максимален израз на този рутинен, пищен, неподвижен и охраняващ дух, разбира се, е старообрядчеството. И в този смисъл то има зад себе си огромни заслуги: то запази старинните икони, съхрани старите напеви; изобщо то запазваше от потока на живота някакъв веднъж завинаги фиксиран момент от развитието на благочестието. Но заедно с това така обърка йерархията на ценностите в християнския живот, че отиваше на мъки и смърт не само за кръстенето с два пръста, но и заради правото да се пише името „Иисус” като „Исус”. Тук не става дума за обикновена неграмотност; въпросът е за нещо далеч по-сериозно, което в последвалия период се разрасна в цялата си очевидност. Става дума за вярата в особената магия не само на думите и имената, но дори и на всяка буква, от която те се състоят. И колко очевидно е страшното наказание, постигнало такова старообрядческо отношение към Христовата истина. Влезте в старообредческо място за молитва. Там е събрано всичко, което те са тачили в течение на цялата си история: там са иконите от старинните школи, които са безценни, там са древните книги, специалното уставно пеене с множество сложни извивки – всичко, за което те са е борили и са отивали на мъченичество – липсва само едно: великолепният иконостас, целият в икони с тежък обков, не съхранява нищо, не пази нищо. Зад него е глуха стена; той е прислонен към тази стена – няма престол и жертвеник, защото няма тайнство. Всичко е опазено, освен живата душа на Църквата, освен нейния тайнствен богочовешки живот. Останала е само прекрасната форма. Струва си да се замислим над това явление. Тук хората са били наказани в самата си победа, в самото постигане на своята цел. Извращавайки Христовата истина, те са останали с мъртвата й обвивка. Върху това си струва да помислим всеки път, когато на пътя ни изникне съблазънта да предадем духа на формата, а любовта – на закона. В тази съблазън ни дебне същата опасност да останем с формата и закона и да предадем духа на любовта. И много е възможно символът на безолтарната църква доста често да се осъществява в човешките души.
Загубвайки живия дух на християнството, Църквата на 18 и 19 век в същото време не унищожава в себе си Московския дух на устава и правилата, на дължимото, позволеното и опазваното. Нещо повече: като често се задъхва в официалната, гладуваща, ведомствено-синодална Църква и не намира път към някакъв жив източник на вяра, човешката душа преминава от синодално разбиране за благочестието към законничеството; противопоставя последното на официалната казионност. Законничеството се доближава до църковния естетизъм и аскетизъм, но по същество си остава нещо различно; просто ударението се поставя другаде.
Какъв е нравствения облик на законника? Какво е духовното му съдържание? Най-много от всичко той жадува за абсолютна духовна устроеност, за пълно подчинение на вътрешния живот на един външен, разработен до най-дребната подробност ритъм. Външният ритъм обхваща всичко. Вън от църквата той знае духовният смисъл на всяка подробност от бита; пази постите и преживява ден след ден съдържанието на църковния кръг на богослужението. Той пали свещниците когато е редно и се кръсти правилно. В църквата не допуска никакъв порив, никакво отклонение от установените жестове. В точно определен момент от богослужението застава на колене; в определен момент се покланя и се прекръства. Той знае твърдо, че от Пасха до Възнесение е престъпно да се застава на колене, знае колко пъти в годината ще отиде на изповед и най-главното – до тънкост е изучил богослужебните правила и се сърди и негодува, ако нещо в църковната служба е пропуснато, защото така не е редно. В същото време му е почти все едно, ако прочетеното е непонятно, ако се чете като скоропоговорка.
Такъв човек не предпочита панихидите, молебените и акатистите пред другите служби. Не, неговите любими служби са най-редките; преди всичко великопостните. Той специално отбелязва сложността на службите, когато някой постоянен празник съвпада с подвижен – например Благовещение се пада в последните дни на Страстната седмица. Формата и реда на службите често затъмняват за него вътрешното съдържание на отделните молитви. Разбира се, той е фанатичен борец за запазването на църковнославянския език. Употребата на руски език в Църквата му се вижда почти кощунство. Той обича славянския език, защото е свикнал с него. Не иска дори да бъдат поправени някои неудачни, неграмотни или неразумни преводи. Многочасовото четене от клироса го потапя в някаква атмосфера на благочестие, създава определен ритъм на духовния му живот; и това е главното, към което той се стреми, съдържанието не го интересува особено. Молитвите му са продължителни – той има постоянно и неподвижно молитвено правило, в което често повтаря едни и същи молитви на едни и същи места. Той не отделя Евангелието и Господнята молитва от общия състав на това правило: всички те са само част от веднъж завинаги определеното хармонично цяло. Ако му кажете, че не разбирате нещо – било по същество, било защото четецът говори прекалено бързо, той ще ви каже, че не е и нужно да разбирате, а трябва да се стремите към благочестивата атмосфера, от която понякога долитат отделни разбираеми и нужни за вас думи. Духовният живот на такъв човек е разчетен до най-малки подробности. Той познава техниката и умението да се довежда до определени духовни състояния. Може да ви научи как трябва да се диша, какво е положението на тялото при молитва, дали краката трябва да бъдат студени или топли. Ако много се задълбочите, скоро ще откриете, че всичко това има връзка и дори зависимост от нехристиянските религии на Изтока: чувства се и своеобразен дервишизъм, и отзвуци на индуизма, но най-важното – страстната вяра в магията на думите, словосъчетанията, жестовете и ритъма на жестовете. Без съмнение, тази вяра в магията има много реални корени. По този път действително може да се натрупа много: огромна вътрешна дисциплина, огромна власт над себе си, над целия хаос в човешката душа, даже власт над другите, пълна подреденост и завършеност на външния и вътрешния духовен живот, даже своеобразно вдъхновение от подчинението на закона. Единственото, което не се дава по този път, е разбира се любовта. Тук можеш да говориш на езици човешки и ангелски, но нямаш любов. В действителност любовта и благотворителността са включени в общия ритъм на законническия живот. Законникът знае, че трябва да дава подаяния на просяка, особено по време на пост. Когато му е времето, той изпраща кравайчета на осъдените в затвора, може дори да организира благотворителна дейност, да дава обеди за бедните братя. Но основният мотив на тази дейност е фактът, че тя ни е наредена; тя влиза в общия ритъм на неговия живот като част от съответното законническо разбиране на нещата. Законникът има много силно развито чувство за дълг и послушание. И отношението към човека се определя от поетото послушание, а не от непосредствената любов към него.
В момента този тип благочестие има по-скоро тенденция да расте и да се разпространява. И това разпространение е лесно обяснимо, ако отчетем цялата онеправданост, изоставеност, безпризорност и изтощеност на съвременната човешка душа. Тя не търси подвига; тя се бои от неговата непосилна тежест и повече не може нито да търси, нито да се разочарова. Суровият и разреден въздух на жертвената любов не е по нейните сили. Ако животът я е подминал, без да й подари никакво външно благополучие, никаква външна устойчивост, тя с особена жажда се стреми към вътрешно благополучие, към пълна определеност и законосъобразност на своя вътрешен свят. Тя мята върху хаоса здравото покривало на определеното и позволеното и хаосът престава да я измъчва. Тя знае за силата на магическите заклинания, често изразявани с непознати думи; владее силата на жеста и позата, подобно на дервиш. Тя е оградена и спокойна. Всички тези особености на законническия тип определят неговия ръст в наше време. Много възможно е да му предстои още дълъг период на разцвет.
Нашата епоха обещава разцвет на законничеството и от една друга страна. Виждаме, че сега в целия свят има жажда за някакви определени и конкретни директиви – как да се вярва, за какво да се води борба, как да се държи човек, за какво да говори и да мисли. Виждаме, че светът жадува за авторитетни вождове, които да поведат сляпата и предана маса след себе си. Познаваме най-страшната от всички съществували някога диктатури – диктатурата на идеите. Непогрешимият център – партията или вождът – повелява да се мисли и действа еди-как си и човекът, който вярва в непогрешимостта на директивите, лесно, изумително и непонятно лесно пренастройва своя вътрешен живот в съответствие с тази директива. Познаваме съществуването на държавно задължителни философии и мирогледи. Ако допуснем, че Църквата бъде ако не покровителствана, то поне търпима, и в нея дойдат нови кадри, хора, които са възпитани в духа на задължителните директиви, то законничеството веднага ще ги научи какъв път трябва да следват: там, където са по-малкото съмнения, където директивите са най-точни, най-регламентиращи целия човешки живот, където най-накрая целият хаос на човешката душа е укротен и вкаран в определени клетки. Този успех на законничеството е напълно предопределен. Разбира се, че не може да се говори за творчески възможности у него след всичко това. Самият принцип на безкрайно повторение на правила, думи, жестове изключва всяко творческо напрежение. От древни времена законничеството е противоположно на пророчеството и съзиданието. Негова работа е да пази и повтаря, а не да мисли и строи. Ако то наистина победи, това означава замиране на творческия дух и свободата в Църквата за много години.
Но главният въпрос, който ми се иска да бъде поставен пред законничеството е как то отговаря на двете Христови заповеди – за любовта към Бога и любовта към хората. Има ли в него място за тях? Къде е мястото на човека, към когото снизходи Христос? Дори ако предположим, че в законничеството често се изразява някаква своеобразна любов към Бога, все пак е трудно да видим по какъв път върви то в любовта към хората. Христос, Който се отвращаваше от книжниците и фарисеите, Христос, Който отиваше при грешниците, блудниците и митарите, едва ли е Учител на тези, които се боят да не изцапат ризите си, които се предани на буквата, които пазят единствено закона и мерят целия си живот с него. Те се чувстват духовно здрави, защото изпълняват всички предписания на духовната хигиена, а Христос казва, че не здравите се нуждаят от лекар, а болните.
В крайна сметка, сега имаме две цитадели на такова православие – традиционното, уставно, светоотеческо и отеческо православие; това са Атон и Валаам. Това е светът на отдалечените от нашата суета и грехове, светът на верните Христови слуги, светът на богознанието и съзерцанието. От какво боледува сега този свят на светостта? Как гледа той на раздиращите ни съвременни беди, на новите учения, може би ереси, на нуждата, на гибелта, на гоненията срещу Църквата, на мъчениците в Русия, на потъпкването на вярата в целия свят, на оскъдяването на любовта? Какво тревожи повече от всичко тези острови на избраните, тези върхове на православния дух? Пред тях най-главното, най-насъщното, най-злободневното е въпросът за стария и новия стил в богослужението. Това е, което ги разделя на партии, това е, за което проклинат инакомислещите, което определя мярата за нещата. Трудно се говори за любовта в рамките на този основен въпрос – тя някак остава извън стария и извън новия стил. Макар че може, разбира се, да се каже, че Синът Човешки беше Господар на съботата и нарушаваше тази събота именно в името на любовта. А там, където не могат да я нарушат – не могат, защото няма в името на какво; няма я любовта. Тук законничеството се разкрива като робство на съботата, а не като път на Сина Човешки. Наистина има нещо заплашително и зловещо в това, че именно на Атон и на Валаам, вековни центрове на истинската православна духовност, човек може да намери отговор само на един от всички въпроси, които ни поставя животът – по стар или по нов стил трябва да живее Църквата. Вместо с живия Бог, вместо с Христос разпнатия и възкръсналия, нямаме ли тук работа с нов идол, който в новото езичество разкрива себе си в споровете за стилове, устави, правила, забрани – не е ли това тържество на съботата над Сина Човешки? Страшно е идолопоклонството в света, когато то предава Христос в името на държавата, нацията, социалните идеи, дребния буржоазен комфорт и благополучие. Но още по-страшно е идолопоклонството в Църквата, когато подменя Христовата любов с пазене на съботата.
Превод: Илиана Александрова
Из книгата „Типове религиозен живот“, Мария Скобцова
Майка Мария е изключителна като човек и автор. Самият факт, че в концлагера пожелава да замени еврейка, обречена на смърт, доказва нейната святост. Но Руската църква никога няма да я канонизира. Бих я поставил на едно ниво със св. Едит Щайн, също изгорена в пещта на лагер, и некръстената светица Симон Вейл.
.
Византийската музика на Атон –
http://archiman.livejournal.com/
Двама [b]нечестивци[/b](!?) – вероятно единствено законници, бяха сложили минуси на коментара на fr Pavel !… Ех, ……. (изтрито поради автоцензура)
То не че аз имам и минимален истински евангелски религиозен живот, но поне малко интелигентност съм развил и запазил за да оценя доброто и ценното в книгата, живота и личността на св. Мария Скобцова.
Една изключително ценна десекция на религиозните ‘етоси’. Само истински духовен човек може да стигне до такава тънка проницателност и в на пръв поглед благочестиви практики да изобличи перфидността на духовната заблуда.
Обяснете ми моля. Обяснете!
Толкова голяма нужда ли имате да съдите, отсъждате, посочвате и дефинирате?
Такава голяма нужда ли изпитвате да играете ролята на съдници, косвено в сърцата си?
Такова духовно удоволствие ли е четенето на Мария Скобцова и Александър Шмеман?
Те повече ли ви дават от Теофан Затворник, Игнатий Брянчанинов или Юстин философ !?!?!?! (примерно)
Не ме разбирайте погрешно, не ви „обобщавам“ за да ви съдя, тенденция която надявам се забелязвате в съчиненията на Скобцова и Шмеман!!! Чисто и просто, те двамата: „богословът“ с чаша вино в ръка и „монахинята“ с цигара в устата… МНОГО ОБИЧАТ ДА СЪДЯТ, много. Отвътре им извира! За това живеят!!!
С ЛЮБОВ го правят, „градивно“ и „конструктивно“, като ОБОБЩАВАТ и слагат знаменатели, граници и рамки! Всички неразбиращи тяхната „любов безгранична“, са „закоравели“, „изостанали“, „архаични“, „задръстени“, „злобни“, „фарисей“… аз също вероятно…
……
(продължава)
……
(продължава)
Простете ми братя и сестри! Не искам да ви обиждам! Не искам и да ОСЪЖДАМ!
Просто ми обяснете, на мен 25 годишният незрял наивник… такова удоволствие ли ви дава всичко това…
Няма да говоря нито за модернизъм, нито нов и стар стил…, моля само не ме свързвайте с разколници, старостилци и прочие… 🙂
Бия се в челото и не я намирам тази „любов“ на Шмеман и Скобцова. Извинете ме! … НЕ мога!
Не ме интересува с “ – “ ли ще оцените коментарът ми, не аз вас, вие мен ще осъдите…
Поздрави, Богоугоден и душеспасителен пост желая всички! 🙂
[quote name=“Петър Димов“]……
(продължава)
Простете ми братя и сестри! Не искам да ви обиждам! Не искам и да ОСЪЖДАМ!
Просто ми обяснете, на мен 25 годишният незрял наивник… [b]такова удоволствие ли ви дава всичко това…[/b]
Няма да говоря нито за модернизъм, нито нов и стар стил…, моля само не ме свързвайте с разколници, старостилци и прочие:)
Бия се в челото и не я намирам тази „любов“ на Шмеман и Скобцова. Извинете ме! НЕ мога!
[b]Не ме интересува с “ – “ ли ще оцените коментарът ми, не аз вас, вие мен ще осъдите[/b]…
Поздрави, Богоугоден и душеспасителен пост желая всички! [/quote]
Похвално е, че си признаваш, че си „незрял наивник“! За съжаление, струва ми се, че има някакво [b]лицемерие[/b] зад патетичния мелодраматичен (и чалга?) етюд, който разиграваш, вкл. и като се правиш, че не разбираш факта за съзнателната саможертвеност на св. Мария Скобцова. Толкова ли си невежа, че не си прочел в Евангелието за онези, които си дават живота за ближните си!?
Браво, Петре! Тук говори едно справдливо разгневено сърце, истинска глътка въздух вред всеобщия интелектуален задух! Браво!
[quote name=“Петър Димов“]Бия се в челото и не я намирам тази „любов“ на Шмеман и Скобцова. Извинете ме! … НЕ мога!
[/quote]
Петре, когато пожертвате живота си заради ближния като майка Мария Скобцова, тогава ще ни говорите за любов.
🙂 „refab“, между това какво ти се струва и обективната реалност, зее пропаст, коментарът ти го потвърждава. Не знам какви мелодрами, какви чалги и турски сериали изпълват ежедневието ти, че нуждата от елементарно и махленско заяждане надделява в теб. Ще го кажа пак, не желая нито да се караме нито да се отъждествявам с духа на българските форуми, изпълнен със злоба и простащина. Чисто и просто зададох няколко въпроса. Признавайки, че съм незрял, не значи че откривам „фронтовата линия“ за нечестиви намеци към себе си. Поздрави и със здраве!
andrey, това което казваш несъмнено е истина. Обаче нека вземем за примера майка Тереза, жертваща живота си всеки ден, многократно за ближния… Но в рая ли е сега майка Тереза??? 🙂
Ако пък имаме питания по този интересен въпрос, нека пресечем суетното мъдруване и се допитаме до светите отци… Това беше и всичко, което исках да кажа: Те ни дават отговори! Не Шмеман и Скобцова!
Лек и слънчев ден на всички! 🙂
Аз вярвам, че майка Тереза е в рая, за разлика от мнозина „ултраправославни“ книжници и фарисеи, които са едно обикновено гюбре и гориво за пъкъла. „Не всеки, който Ми казва: Господи, Господи! ще влезе в царството небесно, а оня, който изпълнява волята на Моя Отец Небесен“ (Мат. 7:21).
[quote name=“andrey“]Аз вярвам, че майка Тереза е в рая, за разлика от мнозина „ултраправославни“ книжници и фарисеи, които са едно обикновено гюбре и гориво за пъкъла. „Не всеки, който Ми казва: Господи, Господи! ще влезе в царството небесно, а оня, който изпълнява волята на Моя Отец Небесен“ (Мат. 7:21).[/quote]
В края на август 1997 г., когато умря Майка Тереза, бях на конференция в Крит. Помолих митрополит Ириней да отслужим панихида за нея, но той отказа, защото тя изпратила монахини от Индия да насаждат католичеството на Крит (!). Едва успели да ги изгонят.
искам да попитам петър димков, който поставя думата монахиня в кавички, когато я отнася до майка мария, и богослов, когато я отнася към о. александър шмеман, от висотата на какъв авторитет прави това.
вие, петър, изглежда имате по-значими богословски приноси от шмеман и съответно сте надскочили духовния ръст и подвига на майка мария, за да им давате оценки. как да разберем така ли е? защото е важно. и още нещо -църквата, знаете, е причислила моняхинята, която поставяте в кавички, към лика на светиите си. следователно и от съборния ум на църквата вие стоите по-нагоре и държите ключа за истината в ръкава си?
казвате, че поставяте само няколко въпроса. какви са тези въпроси, да видим: защо тези хора „осъждат непрекъснато и само за това живеят“, къде им е любовта и „толкова голямо удоволствие ли ни прави да ги четем“ след като има и други личности в църквата, чиито трудове можем да познаваме и четем. от последното ако тръгнем… все едно е да питате защо да имате още един приятел, след като имате един; или още един събеседник, след като имате един, или защо да четете още една книга, след като сте прочели една. църквата е жива общност, в която всяка личност е уникална и православното предание събира и умножава богатството на този опит, не го обезличава и унифицира.
а колкото до любовта и осъждането – просто се върнете към смирените си въпроси и кавичките си, към въпросителните за майка тереза, и ще видите, че вие сте този, който се занимава с това. вие сте човекът, който претендира да каже защо живеят майка мария и о.шмеман… и други такива попадения. нито в текстовете на мака мария, нито в книгите на шмеман се съдържа това, което наричате осъждане. говорейки за една или друга страна на църковния живот, спорейки с определени нагласи или практики в църквата от позициите на личния си опит и убеждения, монахиня мария се старае да посочи онова, което според нея застава на пътя на човека към Бога; прави го с убеждението, че намирайки пътя през трудностите на времето, в което живее, ще помогне и на други хора да вървят с нея. това си личи в текстовете й- горенето на сърцето, волята, любовта и болката. тя не осъжда никого. вие осъждате нея. и във вашите писаниея нищо друго не се усеща, освен някакво горделиво убеждение, че духовно можете да я претеглите тази жена; че и шмеман можете, че и никой не би ви се опрял…
знаете ли, виждала съм го това поведение – и по форуми и извън форуми… досега не успях да го разбера, човешки казано. как се отглежда тази увереност да съдим за предмет, който ни превъзхожда. но както и да е – ако желанието ви да не ставате част от лошия стил на българските форуми е искрено, нека ви кажа, че отстрани ми изглежда, сякаш трябва още малко да поработите по въпроса.
Г-ж/г-це Илиана Александрова, не сблъсък на авторитети е това което целя. Нито пък съм изградил все още такъв в мое лице. Това което, съществуванието ми като разумен човек дава изконно право, е да преценя и отразя насочената в полезрението ми информация. Грешно е да съдя читателите на Шмеман и Скобцова, за правото им да определят и избират какво да четат. За това се стремя и да не го правя. Извинявам се ако не успявам!
Знаете ли, днес се порових в сайта „Бъди верен”, където проследих една ваша дискусия. Без да заемам страна, ще ви цитирам следното: о. Гладев „Извинявайте, Илияна, но Вие просто явно не сте чела нищо по-различно от съвременните модернисти и при Вас те са се превърнали в критерий за Православие. Не заставам твърдо зад тези думи. Осъзнавам, че ги цитирам с риск да ви обидя, моля простете! Не искам и да повтаряме тези разговори по един или друг начин. Искам, чрез тях (думите) да ви направя препратка към нещо много съществено.
(продължава)
(продължава)
Първо. Правото да съди има единствено нашият Бог Иисус Христос. Чрез прилагане (цитиране ако щете) неговото слово, записано в евангелията, можем да посочим, изобличим или осъдим някого. Защо казвам това? Четейки светите отци, примерът, който несъмнено виждам там е олицетворение на твърдението ми. С любов, търпение и чрез дуdмите Христови, те определят, конкретизират, дефинират, рамкират, критикуват, осъждат… и не на последно място ни посочват „ Пътят и Истината и Животът”. Не от тях самите, а от Христос, чрез Христос и за Христос.
Не това виждам аз в съчиненията на гореспоменатите Шмеман и Скобцова. А едни обобщения, едни общи знаменатели, едни празнословни критики и злобни подмятания, прикрити с тънка, ефирна и не на последно място суетна ефирност. Всеки несъгласен с „обективното” им мнение и позиция, се класифицира като архаичен, назадничав, фундаментален, тесногръд…
Второ. Четейки съвременници като св. Игнатий (Брянчанинов), св. Юстин Попович, Архиепископ Серафим (Соболе), и разбира се един титаничен (нищо че думата звучи суетно) авторитет за мен, а именно Йеромонах Серафим (Роуз), аз виждам един ярък контраст между тях, Шмеман и Скобцова. Вие сляпа ли сте? Глуха ли сте? Не виждате ли, не четете ли? Не ви ли прави впечатление, че имаме две посоки на Православието. Православието като такова и кривославието, модернославието, update-ославието, католикославието, суетнославието, обнославието, лесно и приятнославието, злобословието!
Простете, Скобцова нищо не ми казва, на нищо не ме учи, върти се в кръг, изпадат в огромни противоречия. Държанието и е всякакво но не и присъщо за православен духовник. Виждам огромна суета и гордост. Арогантността и стига до там, че с лека ръка отсъждат Атон и Валаам за крепости на фарисеиство и лицемерие. (жалко Илияна, че не ви е разрешено и не можете да посетите Атон.)
(продължава)
Сега както казахте, може би аз съм арогантен и горд… Може би.
И трето което исках да ви кажа (напиша) е, че нямам нищо против разнообразието и многообразието в живата православна общност. Стига центърът на гравитация да е един и същ – Православен!
Братко Петър, моля четете леко налудните си коментари преди да ги поствате. И, за БОГА, спрете да използвате израза „Светите Отци“ като някакво магическо заклинание! Имате ли представа колко са въобще Св.Отци? Периодът от време, в което са творили? Св.Дух вече не може ли да говори, в извънработно време ли е, вече няма ли свети отци? Само Господ може да Ви помогне да надскочите себе си!
петър: наистина е глупост да ми цитирате главев, за да ми кажете какво аз чета. не ме обиждате, ами ме отчайвате за перспективата на този разговор. и все пак, знае ли човек.
вижте, няма съмнения, че Господ има правото да ни съди; за разлика от Него ние – вие, аз главев и т.н. .. нямаме правото да съдим;. друго право имаме – право на избор. не ги бъркайте. много често се бъркат и от това произтичат всички дивотии в историята, които са вършени в името на църквата. не бъркайте светите отци в тази работа.
очевидно не разбирате проблемите, за които говори в случая монахиня мария. няма да ви питам глух и сляп ли сте – глупаво е, ще се съгласите. неприятно ви е, че сте се почувствал визиран, някак част от тези проблеми… и най-лесният отговор е да дискредитирате източника на дискомфорт. да си обясните проблема с кривославие, модернославие и прочие глупости… само че така не става. и с четене на блога на главев не става. има друг критерий за нещата и църквата учи как да се прилага той. поздрави.
[quote name=“Петър Димов“]……………………….. имаме две посоки на Православието. Православието като такова и кривославието, модернославието, update-ославието, католикославието, суетнославието, обнославието, лесно и приятнославието, злобословието!
Простете, Скобцова нищо не ми казва, на нищо не ме учи, …………………..[/quote]
Димов, според мен не разбираш добре нито една от „двете посоки“. Предполагам, че си един базисно объркан човек, който има дефицит на идентичност и се е захванал за законническия стил на религиозен живот, като удавник за сламка. Също така предполагам, че ако ти беше в католическа страна, със същата страст щеше да защитаваш законническия стил в католицизма. Няма я засега при теб, мисля, здравата религиозност, която да ти позволява да разграничаваш „твърдата храна“.
следва
продължение
Съветвам те засега да си се храниш почти само с „мека храна“ и да разчиташ на смирение, а ако се сдобиеш с повече разсъдителност и добри разбирания за нравствеността, тогава на нова сметка може да излезеш на идейното религиозно поле. Пак обръщам внимание на патетично-изкривените и псевдобогословските етюди, които разиграваш – според мен – за да се тонизираш и „форматираш“ чрез изразяването на ожесточено ревнителство за някаква „висша ултраправославна правда и истина“, която, обаче, напр. изключва от себе си [b]напълно[/b] св. Мария Скобцова. 😮
Пожелавам ти да стигнеш до по-истинска, до истинската православна доктрина и практика!… Поздрав!
ПП И моето дередже не е много добро – аз съм „пленник“ главно на естетическия религиозен тип религиозен живот, гонят ме страсти и не се вписвам в евангелския тип живот, както вече отбелязах. И двамата трябва да се стремим поне да сме горе-долу умни, умерени и правдиви, особено ако не сме достатъчно смирени!
Refab, Илиана, благодаря ви за отговорите и най-вече за културният диалог. Определено ще поразсъждавам над забележките ви. Ще почета повече, ще се смиря повече. 🙂
На този етап не мога да отстъпя от позицията си!
Това което ме „жегва“, е че и двамата ми правите психологичен профил. Може би част от работата ви е литературен, богословски или психологически анализи, не знам. Не е приятно да ме дискредитирате така, вместо да обсъждаме конкретните и съществени аспекти, поради, които се води този „спор“. И все пак мисля, че в такъв формат разговорът се изчерпва. Благодаря ви, лек и душеспасителен пост ви желая! 🙂
Само да спомена, че Св. Мария (Скобцова) не е била прославена от Църквата заради писанията и, а заради нейната мъченическа кончина. Както добре знаете има много прославени от Цъкрвата, които през целият си живот са приказвали глупости, или пък са водили войни, тоест нехристиянски неща. Цъкрвата обаче ги е канонизарала не заради тези неща, а заради мъченическата им смърт, или видно покаяние или някакъв тип заслуги (Св. Константин например!) и ние сме длъжни да приемаме тези, които Цъкрвата е прославила, защото тях Бог вече ги е прославил. Ако някой твърди, че Църквата може да сгреши в прославянето на някого, то такъв човек или твърди, че Христос вече не е глава на Цъкрвата, или пък че Св. Дух може да сгреши! От друга страна и аз съм несъгласен с писанията на св.Мария, но това е въпрос на мнение и това че съм несъгласен с нея по никакъв начин не означава, че тя е по-малко светица за мен.
Що се отнася до така наречената Майка Тереза, тя е била в откровена прелест и не можем да говорим за святост, след като тя е изповядвала и много по-лошо, е проповядвала ерес. Дискусията за това дали майка Тереза е в Рая или не е безумна, защото това е нещо, което никой не може да знае. Както стоят нещата, най-доброто, което можем да направим е да продължаваме да се молим за всички. Кой къде е и къде ще бъде не знаем и няма как да знаем. От друга страна, култът към м.Тереза от православни е абсурден; ако ще превъзнасяме м. Тереза, защо да не си сформираме един култ и към Арий и към Лутер, че дори и към Калвин, а може и към Тибетските будисти. Същата работа.
На всички, които обичат да говорят от името на св. Отци, препоръчвам да се запознаят със съчиненията им (има ги в Университетската библиотека на СУ и библиотеката на БФ) – това са само 90 дебели тома голям формат, нищо работа. За тази цел те трябва само да научат добре старогръцки и латински и да пожертват някое-друго десетилетие от живота си, за да изчетат докрай двете серии – Patrologia Graeca и Patrologia Latina. Като го направят, нека да ми се обадят, а дотогава да си мълчат и да козируват пред по-грамотните от тях. Поздрави!