Неограничените ограничения в църквата
…или профанацията на вярата
Много време мина от последната изява на изпълненото ми с краен субективизъм прашасало перо.
Особено впечатляващи бяха изявите му за кича и неограничените ограничения в родната ни църква, които бяха продиктувани от перманентната ми „лудост” да се възмущавам и да критикувам постоянно.
След като забелязах, че няма никакъв ефект от това, си обещах да не се изявявам повече на полето на „градивната критика”, защото така или иначе гласът на „една обикновена мирянка” в църквата е глас в междузвездното пространство.
Това мое решение беше продиктувано и от чисто субективни подбуди, една от които е, че вече ми е време някой православен брат да ме забележи и да погледне благосклонно на мен като „помощница нему подобна”, да плеснем с ръце, да се прегърнем и да създадем здраво и непоклатимо семейство. Затова си казах, че ще е по-добре да стана по-кротка и хрисима, защото такава своенравна и опърничава жена никой няма да иска.
Другата причина за това мое решение е желанието ми да се издигна в очите на нашата висша йерархия като „здравомислеща” християнка, която се подчинява безропотно на „установения” църковен ред и дисциплина (все пак съм доктор по Църковно право). Тук се налага едно уточнение: реших да се харесам на хората, защото в нашата църква това е от особена важност – не само заради това да те хареса някой за съпруга, но и за по-бързо развитие в кариерата, пък дори ако щеш и заради това да имаш приятели.
Поради всички тези причини реших да стана „по-благочестива и послушна” като:
1. не осъждам под никаква форма клира и проблемите в църквата;
2. слушам и безпрекословно се подчинявам на духовните напътствия на „благочестиви“ братя и сестри, доказали своята преданост към клира;
3. искам благословение и се консултирам с духовник за всяко свое начинание;
4. най-важното – буквално приемам и изпълнявам думите на св. ап. Павел: „жената в църква да мълчи”.
Речено – сторено. Спрях да драскам по различните форуми и положих огромни усилия да обуздая неразумния си стремглав стремеж да се бунтувам срещу всичко, което ме възмущава в институционалната форма на Църквата. Тъкмо вече сметнах, че съм придобила образа на „хрисима” жена и, не щеш ли, вродената ми лудост ме обзе отново. Както казваше на времето един известен телевизионер – да, ама не; опитах, но не се получи.
Явно от прекомерното пренатягане на самодисциплината се получи срив в системата и се наложи да направя спешен „update” на закърнялата си църковна съвест. Този „update” ме накара да извадя от прахта позасъхналото ми перо и да споделя с Вас душевните си терзания относно това как неограничените ограничения в църквата влияят върху профанизацията на вярата ни.
Повод за този душевен ми изблик на емоция е една голяма група от хора в църквата ни, която диктува и налага профанните църковни порядки. Грешно ще е, ако си мислите, че става въпрос за клира ни. Не, точно обратното – голяма част от тази група са така наричените „благочестиви” миряни, по-известни под прозвището „припадалки”.
Тези многоуважавани от мен християни в намеренията си да запазят „установения” (от незнайно кого) църковен ред и „традиции” (които в повечето случаи са си чисто езически практики) са готови да вземат големия камшик и да влязат в ролята на „Велик инквизитор”, за да запазят чиста „вярата” от нововъведения и изкривявания.
Честно казано, не виждам нищо лошо в добронамерения им стремеж, но в повечето случаи се оказва, че 90% от тези хора не познават нито православната вяра, нито правилата, установяващи въпросния църковен ред. Свидетелство за това е фактът, че когато попиташ някой от тях защо смята, че една или друга постановка е истинското учение на Църквата, той автоматично и съвсем механично отговаря: „Така е според канона”. Няма нещо, което да ме дразни повече от подобен дилетантски отговор, но какво да се прави – професионална деформация.
Хайде стига съм ви занимавала с моите блудкави умозаключения. Време е да премина към съществената част и да споделя сърцераздирателната си изповед за неограничените ограничения в църквата ни.
Преди „коледните” празници сърфирам си аз из нета и търся да открия правдоподобна информация за иконографската традиция при изографисването на св. архидякон Стефан и, не щеш ли, попадам на една трилика, четириока и шесторъка „Троица”, която ме гледа страшно и ми шепти: „Аз съм титулувана като икона, и то православна, харесваш ме или не, трябва да ме приемеш като такава”.
Затаих дъх, започнах да мигам на пресекулки, а после ококорих очи и изпаднах в транс. Така стоях има-няма пет минути, след което се съвзех и си казах: „Щом е титулувана като православна икона и никой от църквата ни не възразява срещу това, значи е такава”.
Наведох засрамено поглед заради „неразумното” си съмнение в това творение на православното изкуство и продължих да потискам бушуващото недоволство и да се упражнявам в придобиването на образа на „хрисима” православна християнка.
Да, но не щеш ли в процеса на моето сърфиране попадам на друго тежко изпитание за моята вяра. В официалния сайт на една от богохронимите ни епархии попадам на следния текст:
„В началото на миналия век на това място не е имало гора. Там имал нива местният земеделец Рачо Калоянов. Според някои разкази той бил бездетен, според други имал деца – близначета, които починали. Взел си хранениче – момиче, което също починало. А нивата не раждала, независимо какво сеели – било царевица, жито, боб… Местната пророчица Бона Велинова казала на Рачо, че нивата не дава плод, защото е на мястото на бивш манастир, точно върху манастирския храм. Той бил неверник, но след като сънувал три пъти подред един и същи сън, в който някой го подканвал да дари нивата си за манастир, защото иначе ще умре – той повярвал на знамението… И дал нивата си, за да се построи манастира”.
Четейки текста, погледът ми импулсивно се спря върху израза ”местната пророчица Бона Велинова”. Замислих се, поразтърках енергично очи и си казах: „Какво пък толкова, стига с това мое съмнение, все пак това е официална информация от сайта на митрополията; щом като го пише там, значи църквата ни приема това за истина”.
Станах от компютъра и си казах, че трябва да спра да се взирам в тази „бесовщина”, а да се отдам на по-благочестиви занимания. Включих телевизора, за да проследя публицистичните предавания за развоя на обществено-политическия живот и ето – на екрана се появи жена, облечена като послушница, която разказваше на дълго и широко за мъките и препятствията, които срещнала при изграждането на „собствения” си православен манастирския комплекс. Веднага в съзнанието ми нахлуха спомени от едно изследване на група изследователи от БАН, които бяха взели интервю от същата изстрадала женица, която там беше казала, че лично един от блаженнопочиналите ни митрополити й дал благословение за възстановяването на този манастир и освен това и подарил свещенически кръст, който тя носела с гордост. За голямо съжаление не запазих това интервю, което беше много интересно и изпъстрено с безценни бисери, за да ви цитирам директно от оригинала.
В рояка от спомени изникнаха и десетките постинги в различни форуми за тази жена, където се обсъждаха не само нейната добрина и състрадателност, а и дарбите й да „гледа” и да лекува с биотокове.
От тези мои прашасали мисли ме извадиха думите на автора на предаването, който каза, че трябва да се възхищаваме на тази жена заради „богоугодно” дело, което тя върши. Стреснах се и си зададох въпроса – какво ще оставя след себе си аз? След дълъг размисъл се оказах в положението, че ще си отида от този свят без да съм оставила построена от мен църква или манастир, защото нямам дарбите пророкуване и лечителство.
За пореден път се засрамих от себе си за това как може да съм толкова бездарна и инфантилно реагираща на подобни явления в църквата. Заспах с мисълта, че на следващия ден ще се събудя по-благоразумна, по-малко мислеща и по-много съгласяваща се с всичко ставащо в църквата ни. Да, ама не. Събудих се с натежала глава от прогнили мисли и чувство за вина. Станах, измих се и се запътих към храма.
На входа ме посрещна една „благочестива” клисарка, която леко начумерено ми каза: „Къде ти е кърпата? Жените в църква трябва да са с покрита глава, за да не съблазняват”. Позамислих се, но приех забележката за уместно изобличение и й казах, че има право и следващия път ще се постарая да бъда с кърпа на главата, за да не съблазнявам (не разбрах кого, но няма значение, важно е да се спазва правилото, което е, както знаем, според „канона”).
Тогава поисках да си купя четири свещички (не защото вярвам в някаква нумерология, а защото дребните ми парички стигаха за толкова) от пангара, но същата църковна лелка изсъска срещу мен и ми каза, че за здраве се палят три свещички в името на Св. Троица. Какво да правя – не ми оставаше нищо друго освен да се подчиня на „църковното” съзнание.
Черкувах се спокойно (необезпокоявана от никого) и с внимание изслушах проповедта на свещеника, която беше посветена на християнското милосърдие. Между поучителните слова на свещеника, които се изливаха като златна струя от устата му, изведнъж слухът ми беше привлечен от следното изречение: „Трябва да сме особено състрадателни към хората с недъзи, защото те са наказани от Господа поради жестокосърдечието или греховете на техните предци”.
Замислих се и колкото и да не бях съгласна с тези думи на свещеника си казах, че щом това се проповядва от амвона значи е истина.
Излязох от храма и, доволна от това, че научих много новите неща, се усмихнах на себе си някак си глуповато, а от устата ми се отрониха думите: „Какво пък толкова, човек се учи докато е жив”. Докато си слагах ръкавиците, дочух разговор на две благочестиви християнки (които вече сваляха кърпите от главите си, защото бяха напуснали територията, в която не биваше да съблазняват), оживено дискутиращи за небесните покровители на различните професии и занаяти. Удивлението ми беше неописуемо, когато подочух, че св. ап. Павел бил покровител на бояджиите, а Св. Троица – на хлебарите. Замислих се и си тръгнах с наведена глава, натежала от себеосъдителни мисли за това как може да имам такива съществени пропуски в богословското си образование.
Вървях по улицата тъжна и замислена, когато на витрината на една книжарница видях следните заглавия: „Да забъркаш магически коктейл”, „Ангелска терапия. Гадателски карти – 44 карти + ръководство”, „Как да чувате вашите ангели”, „Ангелска медицина.. Как да излекуваме тялото и ума си с помощта на ангелите” , „Да яхнеш сребърна метла. Уика за новото поколение” и много други.
Четейки тези заглавия си казах колко са назад хората, защото тепърва се учат да забъркват магически коктейли за здраве и успехи или да яхват сребърни метли за любов при условие, че ние в църквата вече си имаме реални магически практики или средства – монашески гривнички за здраве и късмет, енергийнни пръстенчета, пъхане на листчета под икони или в специални кутийки за сбъдване на желания, оставяне на пари върху иконите за умножаване на богатството, специалните питки на св. Фанурий и св. Мина за задомяване на такива закъсали като мен, светена вода в пластмасови бутилки с етикет, на които е снимката на свещеника от храма, филакто против уроки, и какво ли още не. Казано по друг начин – все „средства” за добро здраве, благоуспяване и просперитет.
След дългия, уморителен ден се прибрах вкъщи, легнах, а от устата ми се откъснаха тежка въздишка и перефразираните думи на един наш много известен литературен герой – Боже, Боже, колко съм далеч от земната църква, а какво да си мисля за Теб, Господи! | zhasmina70.blogspot.com
🙂 Според мен, покайността, смирението и дори чувството на богооставеност ( най-„свирепото“ негативно чувство), не са достатъчно основание да се приема безусловно външната религиозност, такава, каквато е – с нейните крайно неприятни и пошли неща, съществуващи [b]наред с хубавите[/b]!… Външната религиозност има своето значение и важност, [b]но от определена гледна точка[/b] е едно нищо, често вредно, дори!… От същата тази гледна точка [b](т.е. не изцяло!)[/b] външната религиозност може да се яви, според мен, страшен и коварен капан за душата!… Когато митр. Сурожки казва: „Трябва ежедневно да рушим представата си Бог в нас, и да чакаме Той сам да ни се открие!“, той има предвид, мисля, и това (не само, естествено!), да не робуваме сляпо („да рушим“) „гримасите“ и вредността на някои страни от външната религиозност!…
ПП Външната религиозност включва широк периметър от явления.
Харесах текста на Жасмина. Тя говори за разминаването между същност на нещата и тяхната външна изява. Това е много разпорстранено в България заради ниската култура на българите и образците им в училище по история, литература и философия. Преди време имаше една явление на фалшивите попове на гробищата, за което писаха вестниците. Това бяха хора с добро образование, което с молитвеник итребник с раса , бради и калимявки изкарваха добри пари от погребения и служби без да са ръкоположени. Официалните попове се възмутиха, но ако трябва да погледнем по същината на щетата, както учи руската психология и богословие, то ние можем да се запитаме кой е по -близо до Бога – ръкоположения или фалшивия, който прави същото, което прави и мистично посветения. Извън мистиката на посвещението и формата на култа, какво прави свещеника свещеник и духовника духовник? Явно има културни репери на разпознаване, като тяхната критериалност може да се изведе от свода на историята и от актуални примери на вярата
Историята около „сестра“ Христина наистина е много значима, мисля!… В предаването на Карбовски тази „сестра“ имаше за мен неприятно излъчване. Някаква нишка на набелязана несимпатична и нездрава долнопробност(!?) минава, струва ми се, през личността и делото на тази жена!? Имам предвид, разбира се, и ниското И ниво на интелигентност и на доктринална и религиозна култура, самопревъзнасянето И, а също и някакви особени окултни(!?) „лечителски“ истории и други специфични обстоятелства, които не бяха изрично отразени във филма. Карбовски специално обърна внимание, че ги е загърбил, вероятно и защото беше решил да представи положителен похвален акцент и послание около Коледа и празнуването на новата година. Съветвам четящите да прочетат материал за „сестра“ Христина в „Двери БГ“ (от Златина ….. ?) за да разберат за какво явление и човек става дума и чия идейна подкрепа (!?) има тя – на Николай Лимузинец, всъщност, според публикацията.
Много свежо Жасмин! Приемам това, като една своеобразна фрустрация, породена най-вече от две твои дълговременни незадоволености – лична (като жена) и социална (като богослов) – да помогне Бог да се освободиш и от двете!
Що се отнася до темата – такъв е живота:) Аз съм вече 15 години свещеник и още не са прекъснали да ме изненадват ултраортодоксалните (често суеверни) реакции на моите енориаши – това, обаче, е явно угодно Богу, защото в тъмните времена на атеизма, тези хора бяха единствените, които присъстваха на богослуженията в храма – богослови тогава нямаше:)
безспорно има такива случаи ,и никой не ги отрича,но това не е ХРИСТОВАТА ЦЪРКВА ,това са,както ги наричаме „църковни бабички“ които чули нещо тръгват да учат и попа.Не е послушание да се мълчи за изкривяване на вярата,за това е необходима ревност“ РЕВНОСТТА ЗА ТВОЯ ДОМ МЕ ИЗЯДЕ“ думите на Господ.крещи се за подмяна на вярата и това шивоподобно създание ,ние сме членове на църквата,всички вярващи,не е само клира и всички трябва да си пазим вярата.Това е нашата гаранция за вечен живот
[quote name=“свещ. Бисер Христов“]…………… Приемам това, като една своеобразна фрустрация, породена най-вече от две твои дълговременни незадоволености – лична (като жена) и социална (като богослов) – да помогне Бог да се освободиш и от двете!
Що се отнася до темата – такъв е живота…………….. още не са прекъснали да ме изненадват ултраортодоксалните (често суеверни) реакции на моите енориаши – това, обаче, е явно угодно Богу…………………[/quote]
Свещ. Бисер Христов, предполагам, че не считате че е по-добре човек да е „доволно прасе, отколкото недоволен човек“!…. Но си позволявате, струва ми се, (единствено?) от позициите на значимостта(!??) на 15 години (не мижаво!? – предполагам) свещеничество и явна лична естествена благодат, да загърбвате истинската обществена проблематика и да местите некоректно и неджентълменски (по типичен балкански маниер) акцента към изцяло лична такава (проблематика)!?
Наистина много свежо текстче. И поздравления, че си се отказала да се харесваш на хората – нали сам Иисус Христос казва „горко ви, когато човеците заговорят за вас добро“. А нали се сещаш кога човеците ще заговорят за теб добро – когато им ходиш по гайдата и им угаждаш, като в същото време пренебрегнеш Бог и неговото учение.
[…]
[quote name=“свещ. Бисер Христов“] .. Приемам това, като една своеобразна фрустрация, породена най-вече от две твои дълговременни незадоволености – лична (като жена) и социална (като богослов) – да помогне Бог да се освободиш и от двете!…
[/quote]
Боже, мили Боже, опази ни от подобни свещеници – освободители от дълговременни незадоволености!
Този коментар на „свещеник“ е направо резил за цялото духовенство в България.
А за граматически грешки – да не говорим. Как не може да се прави разлика между подлог и допълнение в едно изречение и да не може да се членува с пълен член.
[quote name=“свещ. Бисер Христов“] … Що се отнася до темата – такъв е живота … [/quote]
Срамотия и безграмотност. Аман! 🙁
Радвам се, че се е намерил някой, който да коментира точно тези проблеми на църквата и по-специално на църковното изкуство. Когато я видях наистина се учудих, дори шокирах! Спомних си за онова същество от детските видео игри Mortal Kombat, което имаше 4 ръце, както и за митичните герои с по няколко очи, глави, ръце. Сетих се и за една икона, на която е изобразен светец (не се сещам кой точно), който бил много красив и всеки ден молел Бога да стане грозен. И един ден погрознял. На иконите го изографисват с животинска глава. Това за мен си е чиста калугерска измишльотина. Как ще бъде канонизиран човек, който презира Божието творение и Божия промисъл за себе си? Иконите трябва да изобразяват истината! Те са доказателство за боговъплъщението – да покажат това, което хората са видели. Бог Отец не може да бъде изографисан, защото никой никога не Го е видял. Дух Свети се изографисва като гълъб. А тези изображения са подидигр
Поздравления за чудесния текст! При това авторката е спестила още по-фрапиращите неща, които се случват в родната ни ПЦ. Всичко е казано толкова меко, игриво и топло, че можем само да й завиждаме за начина, по който критикува профанизацията на православната ни вяра.
Още веднъж – ПОЗДРАВЛЕНИЯ!
За съжаление не само миряните, но и не малко свещеници ни карат да се срамуваме от думите и поведението им… Лошото е, че те, за разлика от енориаршите си, никога не се покайват…
Масонството в Русия днес, книга –
http://depositfiles.com/en/files/nxa8zofp7
Текстът на г-жа Донкова освен, че е свеж и актуален, създава и ведро настроение и, което е по важно, не е агресивен към персонажите, за които се отнася. Моят събрат, о. Бисер, надявам се, ще оцени по достойнство благостта в намеренията на нашата сестра и ще пренареди в приличен вид съдържанието на своя коментар.
свещ. Стоян Бербатов
Ограниченията в религията произилизат от представата ни за Бога и Неговите проявления, изисквания и законови норми в живота на хората. Освен това има политически, културни и социални фактори, които налагат ограничения. Ограниченията идват от ценза на клирика, от степените на негова човеколюбивост и от хоризонта му на мислене и на чувстване. През комунизма, и тук критиците на текста са прави, се запази само предметно-вещевата форма на култа и безобидни за философията и идеологията на режима църковни изисквания за външна религиозност. Тогава от особено значение беше да се пази буквата на закона, защото неговият дух и общокултурни параметри бяха атакувани от грамотните и поучени от световния антиклерикален опит и атеистична философия комунисти, чиито учители бяха унощожители на православието в Русия и така БПЦ пострада най-много в сравнение с другите изповедания. Така че следва да проявим едно разбиране към състоянието на вярващия у нас и да искаме много от привилигерованата днес БПЦ
„Козите ти опасоха схимата“ – това казала една прозорлива старица на един хубавеляк/красив, привлекателен мъж/, когато се допитал до нея по повод свое желание за велика схима. Той бил обграден от жени и не може да не се е радвал на ефекта, който произвежда върху тях, което тя правилно е схванала и остроумно изразила. Това е по повод казаното от Пламен за красотата. Тя наистина може да пречи, защото ние сме увредени. Външната красота буди нечестиви желания в съвременниците ни. Да погледнем педофилите. Скоро имаше такъв случай.
А по отношение на темата, ще кажа, че когато правех първите си стъпки в храма и много се притеснявах от това да досаждам на свещениците с разни въпроси – се допитвах до тези жени какво да правя. Даже си спомням как една от тях ми каза за един човек, който се причастявал всяка седмица и който според нея, вследствие на това получил удар/инсулт/. „Така го удари Господ!“– каза тя. От което разбрах, че трябва да имам сериозно отношение и респект пред Бога.
О. Борис:“Приемам това, като една своеобразна фрустрация“. Отче, казвам се Мария Иванова и по повод вашите думи се питам, каква е разликата между замерянето с камъни и това – с диагнози и психологически термини. Обикновено пръв хвърля камък човекът, който приписва собствения си проблем на другия. За психологията това е проекция, за вярващия това е предизвикателството на собствената ни „греда в окото“. И в тази ситуация на изобличения и замеряне с камъни, защото, отче, вие не сте изключение, това е повсеместно явление, не мога да се въздържа да поздравя автора на статията: Браво!!! Да си искрен и да бъдеш себе си е истинско предизвикателство в правослвната ни общност.
[…]
Прави впечатлението натрупването на негативизъм в есето (това не е статия). Много неща в църквата може да бъдат критикувани, но трябва да се разграничава това, което може да се коригира, от това, което не може. В първия случай трябва да търсим съмишленици и да се борим, а във втория да се смирим и да направим дребен компромис с претенциите си. Този, който отказва да прави каквито и да са компромиси, накрая полудява или се самоубива. Да не би на евреина Павел да е било приятно в Атина, пълна със статуи на измислени богове? Не, но се възмущавал само духом и дори похвалил атиняни, че били особено набожни, за да си предразположи.
.
Германия: протестантский пастор решил стать женщиной –
http://www.portal-credo.ru/site/?act=news&id=82061
че няма да си пренареди коментара отецът е ясно, понеже първо други работи трябва да се пренаредят. прочее, има един такъв още по-отвратителен, който за щастие не е публикуван от модератора; и пак от духовник написан. обаче мене повече ме смущават последните две изречения от коментара на траянка. плашат е по-точно казано. и понеже наистина не знам какво да кажа, отец стояне, чудя се дали свещеник, който повече познава характера на тези верски убеждения, не би коментирал това.
Не мисля, че има нещо плашещо. При мен се случи така по моя вина. Ако не бях толкова притеснителна и бях говорила със свещеник, нямаше да чуя това, но всъщност то ме направи по-внимателна към светинята. Още повече, това се случи преди около 20 години. Сега има много повече информация и не е проблем човек да се ограмоти сам.
хубаво е, че така са се развили нещата при вас. от коментара не ставаше много ясно какво вие мислите по въпроса. но така или иначе, и без да имам претенцията да знам кой знае колко, до днес се удивявам на неща, които в църквата се преподават като благочестиви практики от тези жени, а понякога и от свещеници. лошото е че често го правят много агресивно и наистина могат да влудят човек, който не е съвсем наясно какво се случва в храма и тепърва търси да открие какво е това православие.
Уважаема сестро, във фейлетоничното си словоделие се присмивате най-вече на себе си и нарушавате много Божий заповеди. Четейки Светите Отци и пребивавайки в молитва ще пренаредите пъзела на обърканото си докторско съзнание, което ви изкушава, и ще намерите всичко което търсите – забрадена за злото, отбрадена за любовта…
О. Павле, приемам с удоволствие Вашето наставление и е точно така, но атиняните не са били с претенцията да обладават Истинатао, и затова ап. Павел е погледнал, ако не с любов, то поне с разбиране на идолските им представи. Струва ми се, че ако този шесторъкия беше през ІХ, Х, ХІ и т.н. в. едвали светийте и тогавашните християни щеха да спят. Сега пред очите ни се подменя цялото Православие и ние на казваме нищо. Требва да се знае, че тези всичкознаещи бабички са единствените, които сутрин вечер ходят на Богуслужение и всеки ден по двапъги навестяват немощни Божий чеда. Бог не им исписъл в ума догматите, а сърцето и живота. Изобщо Православие. Живот.
шаблонните призиви и наставничеството, граничещо с бездарна тирания, никога не са били част от арсенала на тези, зад чиито авторитет обичат да се крият нямащите какво да кажат. Аз пък ви призовавам да четете дневниците на Шмеман, там се намират отговорите на зададените в статията въпроси. Но за съжаление будиверният призрак в умовете на опиянените от триумфализъм (ах, колко я обичам тая думичка) авви още дълго ще властва. Илач трудно се намира, метаморфозира много успешно.
[quote]шаблонните призиви и наставничествот о, граничещо с бездарна тирания, никога не са били част от арсенала на тези, зад чиито авторитет обичат да се крият нямащите какво да кажат. Аз пък ви призовавам да четете дневниците на Шмеман, там се намират отговорите на зададените в статията въпроси. Но за съжаление будиверният призрак в умовете на опиянените от триумфализъм (ах, колко я обичам тая думичка) авви още дълго ще властва. Илач трудно се намира, метаморфозира много успешно.[/quote]
Отче, като ги призоваваш да четат Шмеман, сам влизаш в черния списък на фанатиците! Сега вече ще те обявят за модернист, обновленец, отстъпленец! Не забравяй, че Шмеман е начело в списъка им с досиетата на „КОЛОСИТЕ НА МОДЕРНИЗМА“!
Думичката триумфализъм си мисля, че не е съвсем удачна! Спокойно може да се замени с ПРОСТОТИЯ или РЕЛИГИОЗНА КОМПЛЕКСАРЩИНА да речем!
Траянка Георгиева“.. се допитвах до тези жени какво да правя. Даже си спомням как една от тях ми каза за един човек, който се причастявал всяка седмица и който според нея, вследствие на това получил удар/инсулт/. „Така го удари Господ!“– каза тя.
Траянке,Траянке,отдавна ти чета коментарите и все се чудех,кои са ти „учителите“ във вярата??! Сега разбрах…и не се чудя вече.Гледай само с тези „учители“ да не би да не стигнеш там задето си се запътила…
Енорията ни има прекрасен свещеник.Всички го обичат.
Преди година обаче заболя от най-смъртоносния рак. Всички се молим за него. Почти всички в паството се причестяват всяка седмица.Така е било открай време.За починали от удар не съм чувал,но пък има доста доживели и прехвърлили 90-те в добро здраве. Благодаря на Бога че тук „учителки“ като твоите не се намират за да „изкоментират“ както „те ги разбират“ горните факти.
Коментарите ми Иване, не са плод на наученато от тези жени. А на жизненият ми опит в една унищожена от атеизма страна, в която останах за да споделя съдбата на народа си и ако мога с нещо да помогна. Затова, както казах вече, не останах само с наученото от тези жени, а продължих да се образовам. Но образовайки се останах и здраво стъпила на земята. Без излишна еуфория и възприемане на практики, по-скоро вредни, отколкото полезни за душата.
Радвам се, че духовният ви живот процъфтява. Сега отивам, „запътила съм се“ към Бухово, при чудотворната икона „Достойно есть“ на Богородица и нямам време да пиша повече. Радвам се, че ме четете, но очаквах от разкрепостени хора като вас, повече разбиране…
Всяка енория има свойте бабки, някаде те са ценни, но пък другаде не, хората са различни. По- опасни са духовните бабаити, маскирани с маската на богословието и fashion съвършенството. Хора сме и всеки може да сгреши, кой е безгрешен? Покаянието и приятелство имат голямо значение. В истинската духовност няма да видим лъжа, страх, гордост, егойзъм, неуважение, неудовлетвореност, самоизмама, бягство, злоба, Уви, в такъв свят живеем. Светът на наложените наши плодове и личен избор на отношение един към друг Всеки търсещ, ще намери. Всеки искащ да узрее, ще узрее.
Има различни баби. Едни идват в храма Божи, директно от БКП-то. И трева не никне около тях. Очите им са като бодлива тел. Те насищат постранството с вледеняващ страх и ужас. А духовността им е вид сатанизъм.
Има и други бабки. Те са преизпълнени с любов и благост. Чисти като деца и така естествени. Спомням си един много горещ юлски ден. Мисля, че бе празник на св. Марина. Стоях в храма на много дълга опашка. Все ми се струваше, че другите застават прекалено близо до мен. Бях жадна. Чашата преля, когато една жена минавайки покрай мен сложи ръце на кръста ми. Направих рязко движение изразяващо негативизъм, а тя показа ръцете си и невинно каза – чисти са.
Изпитах ужасен срам от поведението си. Спомних си прочетеното за агапи, вечерите на любовта на първите християни. И къде ми бе християнството, че изпитах отвращение от тази мила, добра женица, преливаща от любов, която без да ме познава, просто ме прегърна.
Тя май работеше там или само помагаше.
Добра бе и вярвам, че ми е простила.
Синай, иконите –
http://www.getty.edu/art/exhibitions/icons_sinai/