Неограничените ограничения в църквата



Може да харесате още...

28 Отговори

  1. Иван Иванов каза:

    🙂 Според мен, покайността, смирението и дори чувството на богооставеност ( най-„свирепото“ негативно чувство), не са достатъчно основание да се приема безусловно външната религиозност, такава, каквато е – с нейните крайно неприятни и пошли неща, съществуващи [b]наред с хубавите[/b]!… Външната религиозност има своето значение и важност, [b]но от определена гледна точка[/b] е едно нищо, често вредно, дори!… От същата тази гледна точка [b](т.е. не изцяло!)[/b] външната религиозност може да се яви, според мен, страшен и коварен капан за душата!… Когато митр. Сурожки казва: „Трябва ежедневно да рушим представата си Бог в нас, и да чакаме Той сам да ни се открие!“, той има предвид, мисля, и това (не само, естествено!), да не робуваме сляпо („да рушим“) „гримасите“ и вредността на някои страни от външната религиозност!…

    ПП Външната религиозност включва широк периметър от явления.

  2. Стефан Чурешки каза:

    Харесах текста на Жасмина. Тя говори за разминаването между същност на нещата и тяхната външна изява. Това е много разпорстранено в България заради ниската култура на българите и образците им в училище по история, литература и философия. Преди време имаше една явление на фалшивите попове на гробищата, за което писаха вестниците. Това бяха хора с добро образование, което с молитвеник итребник с раса , бради и калимявки изкарваха добри пари от погребения и служби без да са ръкоположени. Официалните попове се възмутиха, но ако трябва да погледнем по същината на щетата, както учи руската психология и богословие, то ние можем да се запитаме кой е по -близо до Бога – ръкоположения или фалшивия, който прави същото, което прави и мистично посветения. Извън мистиката на посвещението и формата на култа, какво прави свещеника свещеник и духовника духовник? Явно има културни репери на разпознаване, като тяхната критериалност може да се изведе от свода на историята и от актуални примери на вярата

  3. Иван Иванов каза:

    Историята около „сестра“ Христина наистина е много значима, мисля!… В предаването на Карбовски тази „сестра“ имаше за мен неприятно излъчване. Някаква нишка на набелязана несимпатична и нездрава долнопробност(!?) минава, струва ми се, през личността и делото на тази жена!? Имам предвид, разбира се, и ниското И ниво на интелигентност и на доктринална и религиозна култура, самопревъзнасянето И, а също и някакви особени окултни(!?) „лечителски“ истории и други специфични обстоятелства, които не бяха изрично отразени във филма. Карбовски специално обърна внимание, че ги е загърбил, вероятно и защото беше решил да представи положителен похвален акцент и послание около Коледа и празнуването на новата година. Съветвам четящите да прочетат материал за „сестра“ Христина в „Двери БГ“ (от Златина ….. ?) за да разберат за какво явление и човек става дума и чия идейна подкрепа (!?) има тя – на Николай Лимузинец, всъщност, според публикацията.

  4. свещ. Бисер Христов каза:

    Много свежо Жасмин! Приемам това, като една своеобразна фрустрация, породена най-вече от две твои дълговременни незадоволености – лична (като жена) и социална (като богослов) – да помогне Бог да се освободиш и от двете!
    Що се отнася до темата – такъв е живота:) Аз съм вече 15 години свещеник и още не са прекъснали да ме изненадват ултраортодоксалните (често суеверни) реакции на моите енориаши – това, обаче, е явно угодно Богу, защото в тъмните времена на атеизма, тези хора бяха единствените, които присъстваха на богослуженията в храма – богослови тогава нямаше:)

  5. силуана каза:

    безспорно има такива случаи ,и никой не ги отрича,но това не е ХРИСТОВАТА ЦЪРКВА ,това са,както ги наричаме „църковни бабички“ които чули нещо тръгват да учат и попа.Не е послушание да се мълчи за изкривяване на вярата,за това е необходима ревност“ РЕВНОСТТА ЗА ТВОЯ ДОМ МЕ ИЗЯДЕ“ думите на Господ.крещи се за подмяна на вярата и това шивоподобно създание ,ние сме членове на църквата,всички вярващи,не е само клира и всички трябва да си пазим вярата.Това е нашата гаранция за вечен живот

  6. Иван Иванов каза:

    [quote name=“свещ. Бисер Христов“]…………… Приемам това, като една своеобразна фрустрация, породена най-вече от две твои дълговременни незадоволености – лична (като жена) и социална (като богослов) – да помогне Бог да се освободиш и от двете!
    Що се отнася до темата – такъв е живота…………….. още не са прекъснали да ме изненадват ултраортодоксалните (често суеверни) реакции на моите енориаши – това, обаче, е явно угодно Богу…………………[/quote]

    Свещ. Бисер Христов, предполагам, че не считате че е по-добре човек да е „доволно прасе, отколкото недоволен човек“!…. Но си позволявате, струва ми се, (единствено?) от позициите на значимостта(!??) на 15 години (не мижаво!? – предполагам) свещеничество и явна лична естествена благодат, да загърбвате истинската обществена проблематика и да местите некоректно и неджентълменски (по типичен балкански маниер) акцента към изцяло лична такава (проблематика)!?

  7. Данаил Николов каза:

    Наистина много свежо текстче. И поздравления, че си се отказала да се харесваш на хората – нали сам Иисус Христос казва „горко ви, когато човеците заговорят за вас добро“. А нали се сещаш кога човеците ще заговорят за теб добро – когато им ходиш по гайдата и им угаждаш, като в същото време пренебрегнеш Бог и неговото учение.
    […]

  8. Патронеску каза:

    [quote name=“свещ. Бисер Христов“] .. Приемам това, като една своеобразна фрустрация, породена най-вече от две твои дълговременни незадоволености – лична (като жена) и социална (като богослов) – да помогне Бог да се освободиш и от двете!…
    [/quote]

    Боже, мили Боже, опази ни от подобни свещеници – освободители от дълговременни незадоволености!

    Този коментар на „свещеник“ е направо резил за цялото духовенство в България.

    А за граматически грешки – да не говорим. Как не може да се прави разлика между подлог и допълнение в едно изречение и да не може да се членува с пълен член.

    [quote name=“свещ. Бисер Христов“] … Що се отнася до темата – такъв е живота … [/quote]

    Срамотия и безграмотност. Аман! 🙁

  9. Пламен И каза:

    Радвам се, че се е намерил някой, който да коментира точно тези проблеми на църквата и по-специално на църковното изкуство. Когато я видях наистина се учудих, дори шокирах! Спомних си за онова същество от детските видео игри Mortal Kombat, което имаше 4 ръце, както и за митичните герои с по няколко очи, глави, ръце. Сетих се и за една икона, на която е изобразен светец (не се сещам кой точно), който бил много красив и всеки ден молел Бога да стане грозен. И един ден погрознял. На иконите го изографисват с животинска глава. Това за мен си е чиста калугерска измишльотина. Как ще бъде канонизиран човек, който презира Божието творение и Божия промисъл за себе си? Иконите трябва да изобразяват истината! Те са доказателство за боговъплъщението – да покажат това, което хората са видели. Бог Отец не може да бъде изографисан, защото никой никога не Го е видял. Дух Свети се изографисва като гълъб. А тези изображения са подидигр

  10. Валентин Велчев каза:

    Поздравления за чудесния текст! При това авторката е спестила още по-фрапиращите неща, които се случват в родната ни ПЦ. Всичко е казано толкова меко, игриво и топло, че можем само да й завиждаме за начина, по който критикува профанизацията на православната ни вяра.
    Още веднъж – ПОЗДРАВЛЕНИЯ!
    За съжаление не само миряните, но и не малко свещеници ни карат да се срамуваме от думите и поведението им… Лошото е, че те, за разлика от енориаршите си, никога не се покайват…

  11. Теология ШУ каза:

    Масонството в Русия днес, книга –
    http://depositfiles.com/en/files/nxa8zofp7

  12. стоян йорданов бербатов каза:

    Текстът на г-жа Донкова освен, че е свеж и актуален, създава и ведро настроение и, което е по важно, не е агресивен към персонажите, за които се отнася. Моят събрат, о. Бисер, надявам се, ще оцени по достойнство благостта в намеренията на нашата сестра и ще пренареди в приличен вид съдържанието на своя коментар.
    свещ. Стоян Бербатов

  13. Стефан Чурешки каза:

    Ограниченията в религията произилизат от представата ни за Бога и Неговите проявления, изисквания и законови норми в живота на хората. Освен това има политически, културни и социални фактори, които налагат ограничения. Ограниченията идват от ценза на клирика, от степените на негова човеколюбивост и от хоризонта му на мислене и на чувстване. През комунизма, и тук критиците на текста са прави, се запази само предметно-вещевата форма на култа и безобидни за философията и идеологията на режима църковни изисквания за външна религиозност. Тогава от особено значение беше да се пази буквата на закона, защото неговият дух и общокултурни параметри бяха атакувани от грамотните и поучени от световния антиклерикален опит и атеистична философия комунисти, чиито учители бяха унощожители на православието в Русия и така БПЦ пострада най-много в сравнение с другите изповедания. Така че следва да проявим едно разбиране към състоянието на вярващия у нас и да искаме много от привилигерованата днес БПЦ

  14. Траянка Георгиева каза:

    „Козите ти опасоха схимата“ – това казала една прозорлива старица на един хубавеляк/красив, привлекателен мъж/, когато се допитал до нея по повод свое желание за велика схима. Той бил обграден от жени и не може да не се е радвал на ефекта, който произвежда върху тях, което тя правилно е схванала и остроумно изразила. Това е по повод казаното от Пламен за красотата. Тя наистина може да пречи, защото ние сме увредени. Външната красота буди нечестиви желания в съвременниците ни. Да погледнем педофилите. Скоро имаше такъв случай.
    А по отношение на темата, ще кажа, че когато правех първите си стъпки в храма и много се притеснявах от това да досаждам на свещениците с разни въпроси – се допитвах до тези жени какво да правя. Даже си спомням как една от тях ми каза за един човек, който се причастявал всяка седмица и който според нея, вследствие на това получил удар/инсулт/. „Така го удари Господ!“– каза тя. От което разбрах, че трябва да имам сериозно отношение и респект пред Бога.

  15. Мария Цвяткова Иванова каза:

    О. Борис:“Приемам това, като една своеобразна фрустрация“. Отче, казвам се Мария Иванова и по повод вашите думи се питам, каква е разликата между замерянето с камъни и това – с диагнози и психологически термини. Обикновено пръв хвърля камък човекът, който приписва собствения си проблем на другия. За психологията това е проекция, за вярващия това е предизвикателството на собствената ни „греда в окото“. И в тази ситуация на изобличения и замеряне с камъни, защото, отче, вие не сте изключение, това е повсеместно явление, не мога да се въздържа да поздравя автора на статията: Браво!!! Да си искрен и да бъдеш себе си е истинско предизвикателство в правослвната ни общност.

  16. о. Павел каза:

    […]
    Прави впечатлението натрупването на негативизъм в есето (това не е статия). Много неща в църквата може да бъдат критикувани, но трябва да се разграничава това, което може да се коригира, от това, което не може. В първия случай трябва да търсим съмишленици и да се борим, а във втория да се смирим и да направим дребен компромис с претенциите си. Този, който отказва да прави каквито и да са компромиси, накрая полудява или се самоубива. Да не би на евреина Павел да е било приятно в Атина, пълна със статуи на измислени богове? Не, но се възмущавал само духом и дори похвалил атиняни, че били особено набожни, за да си предразположи.
    .
    Германия: протестантский пастор решил стать женщиной –
    http://www.portal-credo.ru/site/?act=news&id=82061

  17. iliana sivova каза:

    че няма да си пренареди коментара отецът е ясно, понеже първо други работи трябва да се пренаредят. прочее, има един такъв още по-отвратителен, който за щастие не е публикуван от модератора; и пак от духовник написан. обаче мене повече ме смущават последните две изречения от коментара на траянка. плашат е по-точно казано. и понеже наистина не знам какво да кажа, отец стояне, чудя се дали свещеник, който повече познава характера на тези верски убеждения, не би коментирал това.

  18. Траянка Георгиева каза:

    Не мисля, че има нещо плашещо. При мен се случи така по моя вина. Ако не бях толкова притеснителна и бях говорила със свещеник, нямаше да чуя това, но всъщност то ме направи по-внимателна към светинята. Още повече, това се случи преди около 20 години. Сега има много повече информация и не е проблем човек да се ограмоти сам.

  19. iliana sivova каза:

    хубаво е, че така са се развили нещата при вас. от коментара не ставаше много ясно какво вие мислите по въпроса. но така или иначе, и без да имам претенцията да знам кой знае колко, до днес се удивявам на неща, които в църквата се преподават като благочестиви практики от тези жени, а понякога и от свещеници. лошото е че често го правят много агресивно и наистина могат да влудят човек, който не е съвсем наясно какво се случва в храма и тепърва търси да открие какво е това православие.

  20. дякон Илия каза:

    Уважаема сестро, във фейлетоничното си словоделие се присмивате най-вече на себе си и нарушавате много Божий заповеди. Четейки Светите Отци и пребивавайки в молитва ще пренаредите пъзела на обърканото си докторско съзнание, което ви изкушава, и ще намерите всичко което търсите – забрадена за злото, отбрадена за любовта…

  21. Georgi Traikov каза:

    О. Павле, приемам с удоволствие Вашето наставление и е точно така, но атиняните не са били с претенцията да обладават Истинатао, и затова ап. Павел е погледнал, ако не с любов, то поне с разбиране на идолските им представи. Струва ми се, че ако този шесторъкия беше през ІХ, Х, ХІ и т.н. в. едвали светийте и тогавашните християни щеха да спят. Сега пред очите ни се подменя цялото Православие и ние на казваме нищо. Требва да се знае, че тези всичкознаещи бабички са единствените, които сутрин вечер ходят на Богуслужение и всеки ден по двапъги навестяват немощни Божий чеда. Бог не им исписъл в ума догматите, а сърцето и живота. Изобщо Православие. Живот.

  22. стоян йорданов бербатов каза:

    шаблонните призиви и наставничеството, граничещо с бездарна тирания, никога не са били част от арсенала на тези, зад чиито авторитет обичат да се крият нямащите какво да кажат. Аз пък ви призовавам да четете дневниците на Шмеман, там се намират отговорите на зададените в статията въпроси. Но за съжаление будиверният призрак в умовете на опиянените от триумфализъм (ах, колко я обичам тая думичка) авви още дълго ще властва. Илач трудно се намира, метаморфозира много успешно.

  23. Лъчо каза:

    [quote]шаблонните призиви и наставничествот о, граничещо с бездарна тирания, никога не са били част от арсенала на тези, зад чиито авторитет обичат да се крият нямащите какво да кажат. Аз пък ви призовавам да четете дневниците на Шмеман, там се намират отговорите на зададените в статията въпроси. Но за съжаление будиверният призрак в умовете на опиянените от триумфализъм (ах, колко я обичам тая думичка) авви още дълго ще властва. Илач трудно се намира, метаморфозира много успешно.[/quote]

    Отче, като ги призоваваш да четат Шмеман, сам влизаш в черния списък на фанатиците! Сега вече ще те обявят за модернист, обновленец, отстъпленец! Не забравяй, че Шмеман е начело в списъка им с досиетата на „КОЛОСИТЕ НА МОДЕРНИЗМА“!
    Думичката триумфализъм си мисля, че не е съвсем удачна! Спокойно може да се замени с ПРОСТОТИЯ или РЕЛИГИОЗНА КОМПЛЕКСАРЩИНА да речем!

  24. Иван Николов каза:

    Траянка Георгиева“.. се допитвах до тези жени какво да правя. Даже си спомням как една от тях ми каза за един човек, който се причастявал всяка седмица и който според нея, вследствие на това получил удар/инсулт/. „Така го удари Господ!“– каза тя.
    Траянке,Траянке,отдавна ти чета коментарите и все се чудех,кои са ти „учителите“ във вярата??! Сега разбрах…и не се чудя вече.Гледай само с тези „учители“ да не би да не стигнеш там задето си се запътила…
    Енорията ни има прекрасен свещеник.Всички го обичат.
    Преди година обаче заболя от най-смъртоносния рак. Всички се молим за него. Почти всички в паството се причестяват всяка седмица.Така е било открай време.За починали от удар не съм чувал,но пък има доста доживели и прехвърлили 90-те в добро здраве. Благодаря на Бога че тук „учителки“ като твоите не се намират за да „изкоментират“ както „те ги разбират“ горните факти.

  25. Траянка Георгиева каза:

    Коментарите ми Иване, не са плод на наученато от тези жени. А на жизненият ми опит в една унищожена от атеизма страна, в която останах за да споделя съдбата на народа си и ако мога с нещо да помогна. Затова, както казах вече, не останах само с наученото от тези жени, а продължих да се образовам. Но образовайки се останах и здраво стъпила на земята. Без излишна еуфория и възприемане на практики, по-скоро вредни, отколкото полезни за душата.
    Радвам се, че духовният ви живот процъфтява. Сега отивам, „запътила съм се“ към Бухово, при чудотворната икона „Достойно есть“ на Богородица и нямам време да пиша повече. Радвам се, че ме четете, но очаквах от разкрепостени хора като вас, повече разбиране…

  26. прибичукнат каза:

    Всяка енория има свойте бабки, някаде те са ценни, но пък другаде не, хората са различни. По- опасни са духовните бабаити, маскирани с маската на богословието и fashion съвършенството. Хора сме и всеки може да сгреши, кой е безгрешен? Покаянието и приятелство имат голямо значение. В истинската духовност няма да видим лъжа, страх, гордост, егойзъм, неуважение, неудовлетвореност, самоизмама, бягство, злоба, Уви, в такъв свят живеем. Светът на наложените наши плодове и личен избор на отношение един към друг Всеки търсещ, ще намери. Всеки искащ да узрее, ще узрее.

  27. Траянка Георгиева каза:

    Има различни баби. Едни идват в храма Божи, директно от БКП-то. И трева не никне около тях. Очите им са като бодлива тел. Те насищат постранството с вледеняващ страх и ужас. А духовността им е вид сатанизъм.
    Има и други бабки. Те са преизпълнени с любов и благост. Чисти като деца и така естествени. Спомням си един много горещ юлски ден. Мисля, че бе празник на св. Марина. Стоях в храма на много дълга опашка. Все ми се струваше, че другите застават прекалено близо до мен. Бях жадна. Чашата преля, когато една жена минавайки покрай мен сложи ръце на кръста ми. Направих рязко движение изразяващо негативизъм, а тя показа ръцете си и невинно каза – чисти са.
    Изпитах ужасен срам от поведението си. Спомних си прочетеното за агапи, вечерите на любовта на първите християни. И къде ми бе християнството, че изпитах отвращение от тази мила, добра женица, преливаща от любов, която без да ме познава, просто ме прегърна.
    Тя май работеше там или само помагаше.
    Добра бе и вярвам, че ми е простила.

  28. о. Павел каза:

    Синай, иконите –
    http://www.getty.edu/art/exhibitions/icons_sinai/