Помен за отец Севастиян
Днес се навършват две години от деня, в който архимандрит Севастиян отиде при Господа. Тази мисъл ме радва; той желаеше това много силно. Днес правим помен за него.
Спомням си веднъж да ни разказва как често виждал насън как Господ му спуска от небето кошница, пълна с красиви дарове и точно когато с голяма радост протягал ръка да я поеме… не се получавало, Господ я прибирал обратно. По повод на този сън, отецът казваше, че още не е дошло времето да се пресели на небето, защото още добри дела трябвало да постави в кошницата си.
Твърдо решил и отдал се на служение Богу още от детските си години, отец Севастиян твърде рано станал великан по дух. Запазвайки непорочноста си, постъпва в казармата. Там, работейки извънредно, успява да събере не малка за времето си сума, чрез която при уволнението си от служба, купува Евангелия и ги раздава на хората. Веднага след казармата постъпва в манастир. Заради добросъвестното си послушание, за кратко време предобива благодат Божия.
Колко любов, колко споделени радости, колко изтрити сълзи, колко чудеса Бог благослови и вложи да минат през ръцете му! Можеше ли да ги преброи човек? Ние не ги записвахме.
Безбройни бяха всекидневните десетки телефонни обаждания, за които сестрите от манастира му донасяха. Не зная как успяваше да се помоли и отрони сълза за всекиго. Много пъти го виждах тайно да забърсва някоя потекла сълза, която не беше успял да задържи. Не зная как имаше сили да поговори с всеки дошъл при него и да вземе върху себе си тежкия товар на скърбите му, въпреки огромния труд, който полагаше за богослужението, събирането и рязането на дърва, работата в градината, строежа на храма и т.н. Помня, работихме нещо в градината – ние, трима млади студента, стройни, здрави, а той работеше повече от нас тримата взети заедно, въпреки, че вече беше минал седемдесетте; слаб, само една супа ядеше, а всеки ден ставаше в 4-5 часа сутринта, понеже, както казваше „птичките тогава почват да пеят и да прославят Господа“.
Знаеше ли той, осъзнаваше ли как се раздвижва небесното пространство, вследствие на неговите думи? Виждаше ли, усещаше ли как започват да се вълнуват светите Ангели, когато той казваше нещо на някого?
Много ми беше смешно, когато един ден в началото на лятото дойде едно момче, което не знаеше как да преодолее някакъв свой телесен порок. Отец Севастиян му казал да се смири и да премахне от сърдечната си дълбочина „Аз“-а. Казал му също, че не „Аз“ ще се избавя, а Господ Бог Иисус Христос ме избавя или ще ме избави, защото аз не мога, нямам сили да се избавя от този порок. Да осъзнае това и ще се избави. След това съвсем кратко поучение, отецът се прибра да си почине, защото беше точно след като се беше наобядвал. След време въпросното момче разказа как веднага след като излязло от манастира, почувствало освобождение от страстта и го обзела някаква огромна радост, така че, едва ли не като лудо започнало да скача и бяга надолу по пътеката.
Освен с любовта му, ще запомня отец Севастиян най-вече и с вярата му. Любов Господня и вяра Православна. Не мога да си спомня по-запомнящи се думи от него: „Най-важното е да пазите Православната вяра! Чистотата на Православието пазете! Православните догмати и канони пазете!“ Мисля, че именно заради чистотата на православната му вяра и живот, Господ толкова много го слушаше. Затова и той толкова много я пазеше, повече от всичко ревнуваше за нея, и то с ревност, обезоръжаваща всичко, което я оскърбява или наранява.
Веднъж в лятната кухничка седеше един човек, съхнат му краката, нещастен, унил, мисли вече няма, както се казва, изгубил надежда, докторите са безсилни… Отецът му каза: „Виждаш ли тоя леген с крушите, вземи водата и с нея всеки ден си мажи нозете“. След месеци този човек дойде, за да благодари за оздравяването си, а отецът ми каза, че не той и не крушевата вода са го излекували, а вярата. Тогава замълчах, не знаех какво да отговоря, но сега ще кажа: да, отче, но твоята вяра, вяра детска, вяра чиста, вяра живееща в младенческо-чиста душа!
Обичаше често да гледа на нас богословите, студенти от Великотърновския университет и да казва „Вие сте бъдещето на Църквата“. Радост го изпълваше и някакво чувство на тържественост. Много обичаше България и българския народ. Много искаше някога да направим нещо за родината си. Винаги изобличаваше продажните родни политици.
Оглеждам се да намеря нещо, с което да го зарадвам и се питам: ние къде сме? Защо сега не сме единомислени и дейни? Нямаше да има по-голяма радост за него на днешната поменна трапеза. Само си го представям, с какво ликуване би изпял пред Божия Престол „Къде ти е аде победата?“.
Все пак, той ни се радва, защото именно радоста беше третото качество, с което може да се охарактеризира отец Севастиян. Да, той ни се радва днес, радва се на своите чада, на своя народ, защото беше познал, че „Бог е създал човека за радост“.
Ето, чуваме неговия глас, който едновременно гали, сякаш ни милва родната майка и стряска, сякаш ни напомня, че сме воини Христови. Призовава ни на бой, бой тежък и сладък. Чуваме глас, който ни вдъхновява да се изправим и който поставя в сърцата ни някаква приятна топлина на ревност по Бога. Глас, който ни дава сили да тръгнем и даже бегом да се понесем напред, размахвайки огнения меч и да пеем победната песен „С нами Бог, разумейте язици, покоряйте ся, яко с нами Бог!“
Отче Севастияне, моли Бога о нас!
Такива хора ми липсват. Разкажете още за него…
До преди няколко дни дискутирахме под една от статиите, кой е светия и кой не е ?
Тука виждаме, че и без канонизация е вззможна святост.
Бог да го прости, а и той да се помоли за нас!
Дядо Севастиян беше мой и на сина ми духовен ръководител -Царство му небесно
не знам само защо когато днес с голяма болка и страдание погребваме в нашия старопрестолен град Търнов брат и иподякон Калин Кръстев Чонов /1992-2010/ всички православни български сайтове ГУЗНО мълчат
Бог да прости това прекрасно чисто дете защото той наистина беше такъв но престъпна небрежост ни лиши нас и Търновска епархия от един бъдещ божий служител
С болка ви съобщавам за злощасното събитие и моля молитвите ви за нашия скъп брат во Христа за това не трябва да се мълчи а да се крещи и сърцето да кърви от болка за ближния…..който има уши да слуша
Царевград Търнов
06.03.2010
Йордан Попхристов
Как един индонезийски мюсюлманин става православен християнин:
http://pravoslavlje.spc.rs/broj/1027-1028/tekst/hocu-da-vidim-boga/
Дон Кихоте хайде дай го на български, този текст не се разпознава дори и от gооgle преводача, а аз как да го разбера?
Отец Павле, супер статия за мюсулманина, ….живо Евангелие.
„Със сигурност щеше Левски да хване гората, ако можеше да хване телевизия „Планета“. Чистата и свята република е пълна с кючек. Маанета и зурни – все едно върви отомански оркестър след поредната отрязана хайдушка глава. Певачки уруспии клатят баджаци в ориенталски транс. Зурната – българският инструмент на ХХI век. Ако Левски беше жив – щяха да го карат да щрака с пръсти… И щеше ли да пропусне да види новите джамии и минарета, срещу които други народи протестират с референдуми?!“
http://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2010-03-06&article=316095
Не мога да кажа нищо за дядо Севастиян, не знам нищо за него. Знам обаче, че след като комунистите са го оставили на мира значи е бил безопасен за атеизма, интернационализма и гръколатинската философска изразност на режима. Едни много свестен отец – Владимир, от храма Рождество Богородично в София – беше женен за германка и познаваше част от елита до 1944г. – ми разправяше, че през 60-70 те години на ХХ век до Черепиш живеел един отшелник. Живеел в палатка и семинаристите му носели храна. По едно време обаче дошли милиционери, разрушили палатката и го изселили в Лакатник, където от смяната на климата въпросният отшелник починал. Та след като дори отшелниците са били наблюдавани, то какво остава за хората, които са били в контакт с гражданите през комунизма? Освен това по-надарените българи през модерността са ставали военни, инженери и лекари, така че нивото на БПЦ е много ниско и търси и най-малката проява на авторитет, за да се закрепи пред изискванията на вече грамотните българи.
Резултатът от комунизма е създаването на алтернатива на църковната дейност. На духовника му остава само причастието, молитвите и требите. Това означава, че ако иска да му вярваме и да го следваме той трябва да докаже, че е във връзка с Бога – това е единственото основание да го издържаме и да го подкрепяме. Затова духовника следва да може да тълкува сънища, да обяснявя видения, да тълкува Божията воля, да ни казва, какво иска Бог от нас, да има дарби на пророчество и прозорливост, да умее да разпознава дарбите, които Бог е дал на хората и да ги насочва в житейския им избор. Освен поднасянето на св.причастие свещеника няма друга роля – светски специалисти във всяка една област на живота, родолюбиви граждански организации, фондации и сдружения, държавен ангажимент в здравната, образователната и социалната дейност, политолози, които дават диагноза на обществото. В Библията пише, че знанието е власт. А откъде идва властта на БПЦ днес след като не е стожер на знанието – от конспирация !?
Чингиз,
От много работи нямаш понятие, но не можеш да се откажеш от логореята. Отшелникът над Черепиш беше о. Киприан, когото съм посещавал с един приятел и който беше рядко проникновен изповедник. По-късно го откриха убит в палатката. Една звезда угасна в мрака.
.
Познавам о. Севастиан от времето, когато бях четири години студент и клисар в Духовната академия, а той живееше на тавана и рисуваше икони. Мнозина го смятаха за остър характер и краен аскет, но двамата много си допадахме. През 1997 г. издадох книга за Руската църква през ХХ век, която му занесох. Той я взе мълчаливо и се затвори да я чете. На другия ден отново се видяхме. Отецът ликуваше от възторг, че книгата за първи път у нас разкрива сатанинските престъпления срещу вярата на комунизма в СССР. Каза ми, че тази книга трябва да се прочете от всички в България. Свят старец беше. Бог да го прости!
Благодаря на о. Павел за интересния линк, прочетох го с голямо удоволствие! Тъй като си заслужава да се прочете, а не всички у нас разумяват братския сръбски език 😉 , ще го преведа за сайта.
По-добре от руския оригинал: http://www.pravmir.ru/kak-musulmanin-stal-arximandritom/
Мормонското многоженство – свещен разврат:
http://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2010-03-07&article=316191
Дон Кихоте,
Наистина не знам много неща и тепърва трябва да се запознавам с много от необятните простори на знанието. От малкото обаче, което ми е известно за все още тъмната история на БПЦ това е безкомпромисността на разправата с християнството в БЪлгария след 1944г. и пълната липса на гражданска отговорност и заявени християнски ценности в позицията на БПЦ през изминалите 20 години преход. Много има още да се изяснява за историята на БПЦ, но тя не оказва никакво съдействие истината да излезе и да се види какво точно е ставало през комунизма. Струва ми се, че колкото и мало да знаем трябва да си казваме истината, дори и тя да е неудобна, защото иначе други ще я кажат. А в много от констатациите си съм прав, независимо че пиша много и прекалявам с коментарите. Но темата е важна – става дума за святост и Божие угодничество, които хората търсят, защото всичката друга позната в историята дейност и качества на Църквата ги има в светски алтернативи. Бъди здрав!
Твой Чингиз.