Сурва Коледа с Цецо Елвиса
Сурвакар?
В “Тълковен речник на българския език” съществителното нарицателно име от мъжки род е обяснено така: “Момче, което сутринта на Нова година ходи да сурвака.” Енигмата продължава да е пълна и трябва да продължим да разшифроваме. Според същото тълковно издание: “Сурваки – Време когато се сурвака. Нова година, сурвачки.”
И още по надолу: “Сурвакам, удрям леко по гърба със сурвачка и казвам новогодишна благословия. Сурвакам.” Май става някак по-ясно, но отново – някой британец, швед, испанец или даже ревностно възприеманите от носталгиците за “кръвни роднини” – руснаците, едва ли биха разбрали символа на българската Нова година. И най-вече “благословията”, защото по всичко личи, че тези момчета, понесли в лютите зимни нощи, окичени с плодове и шарени конци дрянови пръчки, нямат нищо общо с какъвто и да е църковен канон или източно-православна църковна традиция. Време е наистина да спрем със загадките и ритуалните изненади и да издадем тайната.
Както в повечето страни, така и у нас езическите ритуали са изключително на почит сред иначе уж християнизираното ни население. Затова започнах от сурвакарите. Векове по късно, когато България вече ще обживее християнството, като по-чудо ще се появи сурвакарски аналог – коледуването. Отново почти същият ритуал, в който млади мъже посещават къщите на съгражданите си и наричат благослови, а не благословии за добра и плодородна година, за щастие, здраве и социален просперитет, както днес бихме нарекли техните послания. Тези два български ритуала са показателни с това, че националните желания и пристрастия не могат да бъдат контролирани от никакъв култ, власт също или еднолично решение на суверена на държавата. Защото нашето християнство си е една битова, селска религия, извиквана на помощ в нужните за потребителите исторически моменти и няма много общо с каноничната вяра. Тази, която ни е известна от светите книги или богобоязливите предания.
Самите Коледни празници в България се явяват преди всичко ритуали за успокоение на невярващата и вечно лутаща се лъжлива, лъстива и накървавена душа на аборигена, нежели прослава към рождението на Богочовека, Спасителя и всички онези имена с които можем да наречем Сина Божий. И това не е никак сложно за обяснение, защото еуфорията за празник у нас едва ли може да се развихри с пълната си сила след продължителния телесен пост. А най-вече след причастяването. Кой българин открива вмирисаните си тайни другиму? Онзи ли, който е готов да заколи баща си и брат си за заради някое планинско келеме? Да продаде сестра си за шепа махмудии, а после в комплексарско пиянство да изпее с плебейска горест, че не дава той “…Яна на турска вяра”.
Господи, колко нелепи натурии са изкривено-обожествявани от т.н. народен гений! Особено когато е трябвало мерзавщината да се оправдае пред историческата неумолимост на времето. Не и пред Твореца.
То, Твореца пара не дава, а взема. А, нашенецът на гола вяра вяра не хваща. Е, може да се попрекръсти. Но и това – за пред комшиите. Винаги, прочее, съм бил скептик, че някой в България истински е загрижен за своето духовно пречистване. Дори и след като преди време църковните началници решиха да се обгербоват и да побият ведомствено знаме върху шейсет и кусур годишното си иначе овъзмездено безделие. Родено и съхранявано единствено в защита от страха пред тленното живуркане.
Жалко! И позорно, разбира се. Ето защо ние българите много повече се хвърляме в езическо-ритуално празнуване на Нова година, където димящата кръв на току-що закланите шопари облива зимните улични преспи в едно с червеното вино от яките дъбови бъчви и пали кръвта на всички да танцуват, да пеят и да се веселят по оня необуздан начин, който няма нищо общо с Богопочитанието на Младенеца, роден в яслата във Витлеем.
Така че ако човек би искал да разбере българския характер, дори в полу-глобализираните граници на съвременна Европа, той трябва да посети страната ни не в дните на католическата си коледна ваканция, а в часове преди настъпването на 1 януари, която и да е година. Тогава дори и най-нелюбимият, поради портфейла си, състоятелен чужденец ще бъде приет като княз в домовете на българите, а и най-нелюбезният нашенец ще извади всичко от скудната си кухня, за да нагости пришълеца. Богомилската поговорка: “Гост в къщи. Бог в къщи!”- ще докаже своята показна пригодност. Защото ние българите отбелязваме всичко чрез стомаха си. Дори скръбта! Камо ли християнските празници. И това никак не ни тежи. Напротив, напротив, то е наше предопределено битие.
В сравнение с другите народи и култури значително по-малко са българските светци – схимници и постници, отколкото чревоугодните народни герои, които ядат баници и пилета, прасенца и бели погачи, пият червено вино и никак, ама никак не се смущават дали това е угодно някому. Стига да не зависим от него. Затова може би, ние сме дали доста странното име на празника Рождество Христово, наричайки го Коледа. Другите страни и народи му прикачват името на светец, на Божи човек, на нещо неразривно свързано с християнството. Ние, не – та не. Коледа. Което дори и на български се обяснява доста обтекаемо като: “Народен празник около зимното слънцестоене, свързан с редица обряди.” Или с твърде далечното и непопулярно име на някакво славянско князче, който се било родил 700 години преди Христа, в 4808 – та година след Адама. Но и това е доста трудно доказуемо.
Затова нека не си вменяваме излишно, че като народ сме най-ортодоксален, най-вярващ, най-истински. По-добре би било да си отговорим защо и днес продължаваме да се измъчваме и вместо да продължим да се забавляваме най-прекрасно със уникалните си сурвакарски игри, с песните и танците, се мъчим да приличаме на други народи и най-вече на вероизповедания, като подменяме стойностите си и приемаме я католически дрънкулки и играчки върху борови дръвчета, я песни и благопожелания, далечни от нашия праг на разбиране. Или още повече, превръщаме се в жива реплика на някакъв варакосан свят от доколониална Европа, като организираме псевдо-бурбонски балове или посещения на оперни концерти, където слушането на еклектичната австрийска музика от 19 век ни прави повече да приличаме на действащи лица от операта “Кавалерия Рустикана”, нежели по-европейци от виенчани, или по-боголюбци от Папата. Нали, ако има нещо, с което можем да се гордеем, то това е нашата уникалност? Онази от времето на сурвакарите. Не трябва да я губим, нито да я подменяме. Защото спомнете си колко нелепо звучат песните на Елвис Пресли, поднесени ни от лице, което и от майка си ще се откаже, за да прилича на униката. Но за съжаление, това е невъзможно. Бог така го е отредил, все да си е Цецо Елвиса. Фанфаронщина, снобизъм. Провициална глупост. В безвремието между бутафорното минало и недостъпно бъдеще.
ето днес видинският митрополит е приел коледари и им е дал приношения по древна българска (езическа) традиция…А дали им е обяснил,че това не е християнска традиция. Едва ли. За това „важно събитие“ в епархията даже има написана статия в официалния сайт на БПЦ. Похвално…само дано сега не завалят подобни съобщения и от другите епархии, че пак ще станем за резил. А иначе си спомням как миналия Март Пловдивския митрополит прие да му вържат мартеница. Браво…но….
Струва ми се, че в статията има типично журналистически патос, който издава ошлайфан професионализъм, който , обаче, е не достатъччно съзвучен със стила и светоусещаенто на действитерен православно християнски подвижник, макар и светски!
Странно е за мен, че автора иска „младите мъже“ да се наричат „[b]благословии“[/b] („…млади мъже посещават къщите на съгражданите си и наричат благослови, а не благословии ….“) !?
Тази статия показва колко е ниско равнището на научно.изследователска дейност в областта на религиозните нагласи на българите. В своите хроники, които бяха забранени за изучаване през комунизма византийците казва, че българите изповядват християнската вяра безпогрешно, струва ми се беше Лъв Дякон. Както винаги съм казвал езичеството не е ритуал, обред или мартеница, а езичеството е философия към света, богопредстава, отношение към ближния и система от ценности. В този смисъл българите, които нямат запазен езически епос са се християнизирали много дълбоко и много аскетично с оглед българската народна философия и запазена система от осмиляне на света. Това , че има хожелание за здраве, за берекет, за плодородие и др. не правят техните обичаи и поверия езически. Страшните езически обичаи на Крум, Тервел и Омуртаг записани в хриниките не са запазени от българите, защото в тези обичаи се приняса в жертва човек, а Солунската легенда казва, че българите като езичници били и човекоядци.
Правя втори коментар, защото темата е важна. В българската народна култура има едно велико човеколюбие, което през модерността беше пренасочено към решаване на националния идеал. Нашето християнско разбиране за живота отдаде почит на жертвите за Бога и Отечеството, които са огромни. Храмовете след Освобождението, които са построени от българите са 1000, а на християнските празници се давали дарения и бонуси на българите за да почетат Христос. Именната система на българите, семейните и родови обичаи и провинденциализма във вярата ги правят много сериозни християни, които са разбрали перфектно посланията на вярата, защото ако ние, които 1300 години живеем на новозаветните библейски поля не сме разбрали вярата, значи сме нация от кретени, което е в противоречие с интелекта, проявяван в светските професии. Българите са оценявани като битови християни от преднамерени автори, друговерци или атеисти. 500 години като роби пазихме вярата – ето тръна в очите на българофобите! Весела Коледа
Идват светли празиници и ще си позволя да прекаля с коментарите като моля за извинение и прошка. Какво казват фактите? 1000 годишно християнство, което е променило коренно светоусещането и манталитета на българите, които са били машини за убиване и за които човешката глава е била инструмент за пиянство – вж. обичаите на Крум. Високи богослови като представителите на Охридската школа, св.патриарх Евтимий и Теодосий Търновски. Огромна манастирска мрежа, която е била в пряк досег със Света гора и Светите земи. Обичай на хаджийство и поклонение пред подвига на св. Иван Рилски. Мъченичество през турското робство – св.Георги Нови Софийски и св Никола Нови, св. Злата Мъгленска. Силен асектизъм на народната ни философия, която в модерността изобщо не е оценявана в духа на православните текстове и примери. Велика жертвеготовност в името на свободата на ближния – 250 000 убити през войните от ХІХ -ХХ век. Запазена вяра през комунизма – хиляди репресирани А БПЦ е „мистика и риутал ООД“
Мисля, че сте малко краен в тази статия. След 500г турско робство и 45г социализъм, все пак православието е живо. Вярно, че като цяло народа не е особено религиозен и по-скоро се забива в ритуалите, но нека не бъдем прекалено критични и размахваме бич като онзи фанатик от разказа на Елин Пелин.