Що е истина?
.jpg)
Като се замисли човек, тя истината няма и как да се роди. Просто защото вече се е родила. Още преди 2 000 години. И стана плът и живя между нас, Иоан. 1:14. Само че, много хора не искат да приемат, че истината е персонифицирана. Преведено на прост език, че истината не е „нещо”, а е „Някой”. И затова точният въпрос не е: „Що е истина?” А „Кой е Истина?” Ето защо, когато говорим за Истината, мнозина като Пилат я търсят, но не я намират, защото не задават въпроса, както трябва. И затова не могат да получат отговора. И затова трудно се спори с тях.
Веднъж пътувахме на стоп от София и ни качи една бяла лада. Шофоьорът в началото беше благоразположен. „Вие сте християни? Браво!” И след кратка пауза изтърси: „ Аз пък аз съм невярващ! Дори съм велик еретик!”. (Еретик бил!) …
И изведнъж най-неочаквано взе, че „превключи на трета” и като ни подхвана… Защо трябвало да се вярва в Бог, можело да се вярва в Него, само колкото да Го набедим за злото в света и Той се признае виновен за всичко. Иначе – не. Обаче той можел да докаже, че няма Бог. Или, че ако има – не си разбира от работата. И откъде-накъде трябвало да се бои от Него, какъв бил тоя Бог, че хората да Му се кланят и да Му треперят от страх. После се върна 8 000 години назад във времето, чак до Адам, Ева и змията, изброди с лекота 5-6 хилядолетия до Христа и накрая като пришълец от космоса пак се стовари в 21 век. Зададе толкова много въпроси, че трябваше да стигнем едва ли не до Шри Ланка, за да отговорим на всичките. И докато развивахме един, той изстрелваше други десет, без да чуе отговорите. Същински гейзер!
Когато стигнахме до неговата крайна дестинация, а за нас – междинна, Стара Загора, бяхме вече като пребити боксьори. Изсипахме се от колата като чувал с картофи и решихме, че животът е безсмислен. Докато се отдалечавахме унило нагоре по хълма, за да се подкрепим със сандвичи и кафе, шофьорът на ладата се опита да тръгне. Колата обаче отказа да запали. Проба, едно-две, проба. Не стана. Ние заинтригувани се спряхме да погледаме. Последваха нови безславни опити. Ладата обаче продължаваше да се излага. „Великият еретик” изскочи от колата, вдигна капака и се замисли. Беше мъчително да го гледа човек в това състояние, затова го оставихме и продължихме нагоре. След половин час той все още стоеше там и беше все така замислен. Накрая, когато дойде време да продължим към дома, ладата вече я нямаше. А ние застанахме на пътя с плахата надежда да не попаднем на друг „еретик”, защото нямахме повече сили…
…Затова ги мразя тези спорове. И мразя да ме въвличат в тях. Защото никога не се стига до истината. Никога в спора не се стига до Истината. До някаква истина – може би. До половината истина – може би. До човешката истина – може би. Но не и до Истината в нейната пълнота. Защото до Нея не се стига със спор.
Затова, ако се хванеш да спориш така, само ще изхабиш време и нерви, докато накрая разбереш, че този срещу теб всъщност изобщо не Я търси. Дори не иска да Я чуе. Защото току-виж Я намери. Или пък Тя – него. Съвсем като Пилат, който също високомерно попитал: „Що е истина?”, без всъщност да види, че Тя стои пред него.
Десислава Владимирова Главева е родена през 1969 г. в Бургас. Завършила е гимназия с изучаване на френски език и Богословския факултет към СУ „Св. Климент Охридски”. Владее английски и руски. Работила е като преводач в „Александра видео” и за издателствата „Абагар”, „Селекта” и списание „Панорама”. Работила е и като радио водещ и журналист в бургаското радио „Гларус” и Рент ТВ. Понастоящем е клиросен певец към храмовете в гр. Каблешково и с. Горица, където живее. Омъжена.
Веднъж на проповедта, дяконът каза мисълта, че стината никога не се е раждала в споровете и е реално съществуваща. Ако се е раждала в споровете, то тя пряко зависи от изскусността на ораторското изскуство.
Напълно съм съгласен с този дякон.
Въпросът с истината е много сложен и труден за изследване. Ако приемем постановката на модерната православна пропаганда, че истината е Личност, т.е. Някой, то това означава, че познаването на истината зависи от това дали познаваме Този някой. А Бог е непознаваем според доктрината на православието и никой никога не Го е видял според текста на Св.Библия. От друга страна ако приемем, че древните хора не са имали понятие от Истината, защото не са я видели и не е била сред тях, то това означава, че философският свод на човечеството е бил напразен и като такъв не може да се използва от вярващия. От друга страна нехристияните не могат да познават истината и следователно техните достижения в мъдростта, словото и философията също са безполезни. Това значи, че само и единствено православните притежават истината, защото спора им с католиците е на основа на произхода на Св.Дух, Който носи дарбите и способността за прозрение, без която не може да се говори за постигане на истината. Това значи обаче, че в произведенията на православните, истината, която носи метафизични измерения и означава на християнски език „това, което е“, а не това което се вижда, трябва да пронизва целия дух и смисъл на творчеството. Затова, истината, която носи мистичен, метафизичен и вселенски смисъл следва да доминира в християнското общество. При това положение сумата от факти на битието на християните трябва да излъчва истината на Някой. Добре, каква е истината за османското битие и за комунизма като неистинни?
„В начало беше Словото, и Словото беше у Бога, и Бог беше Словото. То беше в начало у Бога. Всичко чрез Него стана, и без Него не стана нито едно от онова, което е станало.”(Йоан 1: 1- 3).В православно- християнския „Символ на Вярата” казваме: „..Бог истинен от Бог истинен, роден, несътворен, единосъщен с Отца, чрез Когото всичко е станало…..”.Преди Пилат да зададе въпроса на Иисус Христос: „…що е истина…”(Йоан 18: 38), пред невярващия Тома нашият Господ каза: „…Аз съм пътят и истината и животът; никой не дохожда при Отца, освен чрез Мене.”(Йоан 14: 6).Затова благовестителят Свети апостол Павел съветва: „Залягай да се представиш пред Бога достоен, безукорен работник, който вярно преподава словото на истината.(¬¬ІІ Тим.2: 15), защото: „Гневът Божий се открива от небето върху всяко нечестие и неправда на човеците, които държат истината в неправда”(Рим.1: 18)
Поздрави от Лодз в Полша, където чета лекции по славистика.
.
Пълното безсилие на авторката да защити вярата си всъщност говори за нивото на обучение в софийския Богословски факултет. Но и самата тя има вина, защото може сама да се образова.
.
Дидро гостувал на Екатерина Велика в Петербург. На един прием го сложили до митрополит Платон Московски. Дидро не закъснял да изсъска: „Няма Бог!“ Владиката отвърнал: „Това не е нещо ново“. Дидро се учудил: „Какво искате да кажете?“ А Платон обяснил: „Още в Псалмите е написано – Рече безумец в сърцето си: Няма Бог…“ (13:1, 53:1).
Доне,
Като четеш лекции в чужбина разказваш ли за старобългарската и новобългарската пророческа литература и устна автентична българска памет, за все още неразагадания таен код на старобългарските документи и за репресиите на комунизма, който е атеистичен, интернационален и латински говорящ на хората?
Ако г-жа Главева е съпруга на отец Божидар Главев, то имаме едно свещеническо семейство ярки писатели. За жалост по-голямата част от трудоспособните българи са: или атеистично-скептично настроени, или напълно индеферентни към религиите, или описаните в разказа, които се вълнуват от духовно-моралното, но смятат, че официалната догматика е скучна и от само себе си се разбира. Затова те четат Дан Браун и окултизъм. Не знаят какво нещо е Св. Йоан Златоуст !
Иван Симеонов
Дори и от въпроси понякога няма голяма полза, но … все пак:
Къде е секцията за коментари на статията „Има ли благодат в Католическата църква? „?
Може пък, ако призовем своята искреност на помощ, ще отговорим с истина…
Изпитах истинска радост от това, което сте написала. А после, след някои от коментарите, си помислих, че не случайно Синът Божи се яви пред простите и неуки рибари, а не пред мъдреци като нас.
Темата за благодатта в римокатолическата църква се обсъжда обширно във форума на православие.бг (www.forums.pravoslavie.bg)
Доне, мисля, че в случая не става дума за апологетично „безсилие“ от страна на авторката, а за проблем с желанието да чуеш каквото и да било от другата страна – типичното българско съзнание, че всичко ти е ясно и неспособността за елементарен диалог. Едва ли академичната подготовка ще ти е от полза, ако събеседникът ти и без това си „знае всичко“ и жонглира свободно и с Дан Браун, и с Ерик фон Деникен, и с Пауло Куелю. Ако не си разговарял с такива капацитети, пробвай някой път да им цитираш св. ап. Павел или Блажени Августин…
В своето Евангелие Йоан не споменава какво е отговорил Христос на Пилат и дали изобщо е отговорил нещо на въпроса му.Може би тук е моментът да се обърнем към апокрифите-„Що е истина?“-„Истина е това,което произхожда от небето.“-„На земята няма ли истина?“-пита отново Пилат-„Не виждаш ли как имащите власт на земята съдят тези, които говорят истината?”отговаря Христос-И ЧАК ТОГАВА-
„Пилат остави Исус вътре в съдебната зала, излезе при юдеите и им каза: “Аз не намирам никаква вина у Него.”
Чудесно написана статия.
Браво Деси! 🙂
Хората не искат да приемат, че Истината не е нещо, а Някой.
Че Истината е Личност. И си права, че не Я търсят, нито чувстват нужда от Нея.
Бог с теб във всичките ти пътища! Дерзай във вярата и не се отказвай да благовестваш.