Празникът Успение Богородично – тайна, в която мъчно се прониква и с ангелски очи
Като видяха ангелите твоето успение, Пречиста, се удивиха, защото виждаха как светата Дева възхожда от земята към небето.
Празникът Успение Богородично е един от най-древните християнски празници, посветени на Божията майка. Църквата, в своите богослужебни песнопения, прославя Пресвета Богородица пристигаща в райския небесен свят, и всички ангелски чинове, възрадвали се на нейното успение. Именно успение е наречена смъртта на Дева Мария, защото тя е обезсилена и представена само като едно заспиване, едно преминаване от „смърт към Живот“ в царството Божие при своя Син и Бог, Иисус Христос.
Въпреки че този най-важен Богородичен празник е празник на радостта и тържеството, той пресъздава и съвсем реални събития и факти. Затова е необходимо да се разгледа в дълбочина, не само на базата на апокрифната книжнина или светоотеческите текстове, а и преди всичко на основата на химнографските текстове.
С такова мащабно изследване се наема протойерей доц. д-р Стоян Чиликов в книгата си „Празникът Успение Богородично в православната богослужебна традиция“„Празникът Успение Богородично в православната богослужебна традиция“ (Омофор, 2019).
Авторът е свещеник в храм “Св. Георги” в кв. Дървеница, София. Специализира в Московската духовна академия при Троицко-Сергиевата лавра “Преп. Сергий Радонежки”, след което в Солунския университет „Аристотел”, а след това в Латеранския университет в Рим. През 2002 г. постъпва на научна преподавателска работа в Пловдивския университет, където сега е редовен доцент в специалност “Патрология”.
За своето изследване, отец Стоян Чиликов използва богат изворов материал: апокрифни, химнографски, омилетични текстове, които се допълват от иконографията на празника:
„Предмет на изследването е теотокологията на празника въз основа на неговите химнографски и омилетични творби. Тяхното изследване, както и анализът на иконографските празнични сюжети създават ясна представа за богословското съдържание на празника – предмет на съчинението.
Литургичните текстове на Църквата в същността си изобразяват най-добре съдържанието на химнографските и светоотеческите текстове, защото те са сърцевината на автентичния християнски живот и вяра и същевременно представляват първоизвора на всяко богословие.“
Протойерей Чиликов с академична прецизност и дълбоко богословско разбиране доказва зависимостта на иконографските сюжети за Успение Богородично от химнографските и омилетичните текстове, както и специфичните взаимовръзки между тях и апокрифите за празника.
По думите му, в иконописта намираме потвърждение на химнографските и омилетичните текстове на Църквата; в нея се използват и апокрифните текстове, за да допълнят това, което иконописецът иска да изрази образно.
„Древните икони на Успение Богородично изобразяват смъртта на Приснодевата, а по-късните изображения включват детайли от възнасянето ѝ на небето, детайли от възнасянето ѝ на небето, даване пояса на св. апостол Тома като символ на възкресението ѝ. Богословието на иконата на празника кореспондира с богословието на химнографските и светоотеческите текстове за Успение Богородично.“
Изследването на прот. доц. д-р Стоян Чиликов е първото цялостно изследване на Успението на Богородица според православната традиция. Изключително ценни са използваните древни ръкописи и съпоставянето им със съвременната богословска литература. Изследваната химнография е в подкрепа на факта, че едва след XV век започва асоциирането на Божията майка като съизкупителка на греха наравно с Господ Иисус Христос:
„Това са химнографските текстове на Опелото на Божията майка, които са структурирани и написани така, че да подражават на Опелото на Господ Иисус Христос. По този начин се променя основното послание на празника Успение Богородично, което от тържество на преминаването на Приснодевата от смърт към живот, преминава към възхвала на Девата като съизкупителка от греха и сравняването ѝ с Господ Иисус Христос като победителка над смъртта, изпреварила възкресението.“
И все пак успението на Божията майка остава тайна, „в която мъчно се прониква и с ангелски очи“ (…) Св. Филотей Кокин през XIV в. казва, че богоносните отци са проникнали в тази тайна на възкресението на Божията майка. „Те го видяха, казва той, и изживяха, като възвестиха на цялото творение, на целия свят.“
За поръчки от издателството: фондация „Покров Богородичен“, издателство „Омофор“, бул. Черни връх 68, София 1470, тел. 0886 149 991, Ивайло Недков.
За онлайн поръчки от сайта на издателство “Омофор”: ТУК>>>
За онлайн поръчки от ателие-книжарница „Къща за птици“: ТУК>>>