Врабчета
Три врабчета летели – едното надясно, другото наляво, а третото ги следвало. Този тъпизъм описва полета на българската интелектуалска мисъл тия дни в опита й да обозре историческите разкрития за агентурното минало на владиците от БПЦ; описва и усилията на общественото мнение да следва този полет. Цялото безцелно пърхане трябваше да събуди някакво вълнение. Но вместо това събужда подозрението, че ако никой не ги гледаше, участниците не биха помръднали и …перо.
Представяте ли си, например, двайсет години да участвате в един скандал, в който всеки да повтаря мисълта си. И двайсет години публиката да ви слуша. Двайсет години някой да ви лъже с една лъжа, вие да му се заканвате какво ще стане, като разберете, че тази лъжа е лъжа. Е, удря заветният час. Модераторът оповестява верните отговори. Вие сте прав. Другият е крив. Какво ще направите в този момент? Има време за говорене и време за …мълчание (Еклесиаст 3). Точно така.
Но този старозаветен текст масово се пренебрегва от българската публичност. И вместо участниците в скандала да схванат, че остротата на многоповтаряните им думи вече е притъпена, че всичко е казано, че вече са влезли в години и дето се вика – пуснали шкембенца в един преносен смисъл, повечето рипнаха отново да се изприкажат. С цел сякаш да се отчетат пред апатичната публика, която толкоз години чака развръзката. Независимо дали я нарича катарзис, резил или просто сеир.
Излишни усилия. Историята за политическите авантюри на църковния клир всеки трябваше да си я доразкаже сам отдавна. При наличните изходни данни за методите на действие на държавната власт по време на комунизма и поведението на църковната такава преди, по време и след (най-вече след) така наречените демократични промени. Някакси беше като в историята за близка среща на ловеца с мечката, която го заплашила, че ще го изяде, ако не направи това и това. “И какво стана?” – попитали го. “Ами, изяде ме.” – отговорил.
Българският народ може да няма много добродетели. Но има здрав разум. И разбира не само вица в горната история, но и житейската реалност, която стои зад него. За съжаление медийните интелектуалци отказват да слязат на това равнище, където събитията имат вътрешна достоверност, а предпочитат да останат при високопарните думи. Обаче фалшивият патос и изкуствените обобщения нямат никакво практическо приложение в намирането на изход от тази патова църковно-политическа ситуация.
“Сякаш се каят, сякаш им прощаваме…”, въздъхва театрално един психиатър-демократ. Сякаш се чудим какво да кажем, с други думи… Ясно беше, че не се каят. Ясно беше, че няма значение дали им прощаваме. Ясно е, че днес всеки трябва да направи собствения си избор. И че, както винаги в християнството, в крайна сметка въпросът се свежда до това какъв човек съм аз/ти; как мисля, какви са вътрешните ми приоритети. От това е зависел изборът на всеки от тези църковници. От това зависи и всеки избор на поведение днес.
Няма място за програмни решения: дали църквата е жертва или е сътрудник на властта? Да решим всички дружно и да кажем, дружина: “Да бъде!” …Дали Синодът трябва, или не трябва да осъди агентите ? Дали трябва да си подадат оставките и да идат в манастир? Дали е трябвало да служат на властта тогава, или не е трябвало (понеже – всяка власт е от Бога, или не е всяка власт от Бога?) Дали са били принуждавани и дали са вършили по желание, или по задължение своето сътрудничество с властта? Дали да им простим и… дали изобщо ние имаме право да ги съдим или да им прощаваме?… Вярно ли е, че всички сме такива и затова си заслужаваме владиците, или не сме всички точно такива? И така нататък… и така нататък. И: “Да кажем, дружина…!”
На кого помага това? Всеки има глава на раменете си. И едва ли ще започне да я ползва по нов начин от датата на разсекретяване на досиетата на владиците. „Учуден съм – казва горецитираният психиатър, докато слуша разговор с изобличените агенти-владици в едно телевизионно предаване – че сякаш у тях няма усещане за трагизъм на тези събития”. Няма усещане даже за драматизъм, бих казала. Но ние сега ли го разбираме? “Те трябва да се покаят честно пред хората и да оставят съдбата си в техните ръце” – продължава той. Сега ли трябва? Може ли да се покаеш честно за нещо, което двайсет години си отричал; и може ли някой да се хване на такова “покаяние”? Сериозни ли сме?
И още нещо важно: както и да го гледаме, въпросът за вината и отговорността на владиците се отнася до църковната общност в България. Това трябва да се подчертае най-дебело. Така че, ако тези духовници са виновни, виновни са пред своето паство. Не са виновни пред журналистите, пред политиците или пред общо представения народ, който като цяло не изповядва християнски убеждения (освен по празниците и за здраве), който в последните дни се диви пред телевизорите целокупно, и който – в широко процентно отношение – през всичките тези години на комунизъм е затъпквал съзнателно и убедено църквата в най-дълбоката кал на обществените процеси.
Така че предлагам да намалим телевизорите. И да помислим. Във всяко духовно противопоставяне са важни две неща: какво прави противникът и какво правиш ти. Вторият въпрос винаги е по-важен. По време на комунизма църквата е действала в тежки условия, но изборът за това как да се отнесеш към тези условия е бил личен. Героизмът не е задължителен, макар да е желателен. Така че за непроява на героизъм няма как да съдиш човека. В случая съдим по-скоро проявите на онова, което е било обратното на героизъм. Жалко, че владиците не се оказаха герои. Но ние си знаехме това, понеже го виждаме всеки ден. По-скоро са били каквито е трябвало да бъдат, за да бъде църквата такава, каквато комунистите са искали.
Вината на владиците не е колективна. Не е колективна и прошката. Вината им също така не е абстрактна. Заговорим ли, че носят вина за състоянието на църквата в България, излизаме от темата. Вината е конкретна – за онова, което с действията или бездействията си всеки от тези духовници е причинил на всяко свое духовно дете, за което е бил призван да се грижи и духовно да осветлява в индивидуалния план на неговия духовен живот, вяра и надежда – ако щете. Затова и прошката е лична и конкретна. Трудна или дори невъзможна – да. Но в никой случай бланкетна и абстрактно формулирана. Така че за вината и за прошката всеки решава сам. Срещу всеки.
Разбира се, имаме смътното желание сега, след като истината ни е открита, нещо да се промени. Иска ни се нещо да може да се направи, да знаем какво да направим и да го направим. Така че изведнъж да се разсее мъглата и слънцето да освети духовните ни хоризонти. Но тази работа с истината е малко подвеждаща. Струва ми се, че истината е друга: проблемът в църковната общност у нас е много по-дълбок от агентурното минало на владиците. Да го изнесем извън себе си и да се мъчим да го решим чрез някакви промени в клира в момента звучи освежаващо и лесно осъществимо. В някои случаи може и да помогне. Но ако искаме истинска промяна, трябва да задълбаем навътре – това е бавната и трудна част. Ако искаме промяна, във всички случаи трябва да решим какво да правим със себе си. Не толкова с владиците.
Може би такъв подход изглежда непродуктивен, наивен и политически недалновиден. Може; няма да се оправдавам. Ще цитирам два реда от статията на Андрей Романов „В капана на думите”, написана за последния брой на списание „Свет”: „Християнството не е концепция, сбор от догми. То е живият човек, живият християнин, който е пред теб, когото виждаш и можеш да докоснеш; неговото лице е лицето на християнството”.
Лицето на християнството е лицето на човека пред теб. За този човек, обаче, лицето на християнството си ти.
Това не са истинските или по-скоро пълните досиета на Владиците. Просто е – започва реформа в Църквата Това е, няма какво да се коментира и пише. С Владика от ДС, КГБ, ЦРУ или от Марс, няма никакво значение за обикновените хора, нечетящи глупави коментари. Държавата е затрита, а интелегенцията пропита, заплатата изпита.
Видеоинтервю на митр. Гавриил (без досие) –
http://sobor.by/videonews.php?id=ob_otnosheniah_bolgarskoy_i_russkoy_cerkviah_mitropolit_gavriil985-1-2012
Проблемът на Църквата не са нито владиците, нито сараите им, нито лимузините им, нито луксът им… те са част, но не и същността на кризата, в която се намира днес БПЦ. Проблемът на Църквата е, че тя днес е повече окултна институция, където се ходи за здраве, където се продават първобитни осветителни предмети, носещи положителен магичен заряд. Църквата в лицето на клира не е социално ориентирана, не познава проблемите на отделната личност, не състрадава… не обича… И в това всъщност е нейния проблем. Църквата не трябва да разчита на своята отминала историческа и духовна слава, на съвременния политически и икономически конфорт – в лицето на държавата и сенчестия бизнес, а на стадото си. На хората, които пристъпват вратите на храма. Хората, които трябва да започнат да живеят пълноценно своята вяра и чрез нея да вървят в живота. Църквата трябва да ръководи духовно, но и да увеличава количествено и качествено своите пасоми, като ги учи на любов, състрадание, прошка, живот в мир…
Днес гледах интервюто на офицер Кирил Котов, вербувал няколко владици, и твърди, че никой не е забранявал на миряните да посещават църква преди 1989 година. Моя вуйна, която бе учителка в онова време, каза че са имали разпореждане да стоят при вратите на храмовете на Великден и да гледат кои учители и ученици влизат. След това е имало намаляване на поведението, вписване в досието като неблагонадежден, късане на синджирчето с кръстче от врата, порицания на учители, които са си кръщавали децата, забрани за опела. Е това ако не е намеса в личната свобода на вярващите!
Очаквам Св. Синод да излезе с изявление. Характера на съдържанието в досиетата е различен. Едни са писали репортажи от пребиваването си зад граница (изисквано от всички по онова време), други са били разузнавачи в расо, а трети просто клюкари.
За съжаление истината не е излязла – няма ги досиетата на епископите и на поповете – трябва пълно осветление на съпричастността на хората, които носят раса и които живеят без да работят на издръжката на лудите и балъците, които вярват на БПЦ. Или на историческите почитатели, които вярват че БПЦ е спасила нацията от претопяване без да има документи и запазени сведения за претопителни програми на етническа основа от страна на османското правителство и да има съвсем кратки позовавания в житията на българските светии от османския период. Една набюлдателна чужденка казва, че българите искат някай друг да им свърши работата, а те да получат дивидентите – така е с изключение на битността и характера на военните и учените ни. И искам да попитам – в светските занятия когато се експлоатира работника и той е недоволен има право на стачка и на бунт за по-добър живот. Имаме ли като християни право на стачка и на бунт, когато българската и международна констелация ни експлоатират, зарибявайки ни?
Трагизмът на БПЦ не са досиетата, нито факта, че държат такива неграмотници без дух като Велислава Дърева да им защитава позицията, която на сайта на патриаршията е изразена с мнение на руски и гръцки духовници за характера на Църквата – сайт , който го плащат българите, а ни представя чужди автори на по линия на международната солидарност на православието и религията въобще, за което ние получаваме вносен продукт, който за мен е без стойност, защото българският въпрос е периферене в системата на византийско-католическото познание на религиите и следователно няма чужди специалисти, които да бъдат полезни със знанията и представите си. Трагизмът на БПЦ освен участието й в култа на комунистическата вероизповедна система, както правило определи явленеута д-р Михайлов пред Вяра и общество е неграмотността, безкултурието за което говори и проф.Янакиев и факта, че не казва на българите , че техният култ към силата след 1878г. е турцизъм-а иска исторически почитания и кинтова конспирация
В България има едно задължително обществено мнение, което задължава грамотната класа да работи със страдания и жертви в името на представа за святообщонародно дело, което се носи от народа. Хората, които ни задължават са поповете, избраниците на хода на историята като комунистите, а сега демократите, които си избраха частник.технкорат за обединител на нацията, която както е известно от проучванията на хуманитаристиката е генетично и органично явление от материя и дух. Експлоатацията на грамотната класа в такива условия след конспираторите, номинирани за представители на народа от териториалния си български произход и от идеята за нацията като носител на свободата и прогреса е чудовищна и рядко неблагодарна, като по турси табиет се цени силовака, пехливанина и мъжкаря, а учения и човека на духа – ценен в европейски условия е роб на такива хора. Жалко, че и БПЦ е част от тази канава – силен поп у нас – с парите си, с връзките си, с историческите твърдения, с физиката си, с традицията
🙂 Много хубав текст! Браво Илиана!
Авторката е красива. Доверявам се на мнението й 🙂
Хроника на реакциите на митрополитите:
За първи път днес митрополитите с разкрито агентурно минало Кирил и Йоаникий имаха възможност да прочетат досиетата си. С чиста съвест от Комисията по досиетата излязоха варненският митрополит Кирил и сливенският Йоаникий.
Плевенският митрополит Игнатий е от владиците, поискали прошка от миряните за миналото си. Той е сътрудничил на Първо и Шесто управление под псевдонима Пенев и Германски. По думите му често е пътувал в чужбина и е писал обяснения, но „нито някой ме е канил да стана сътрудник на ДС… нито аз съм искал устно или писмено да стана сътрудник на ДС, нито съм подписвал молба, нито декларация…“. Духовникът отрече някога да е писал доноси срещу свои колеги или миряни, но все пак поиска прошка от тях.
http://www.vesti.bg/index.phtml?tid=40&oid=4479271
Привет Илияна, поздравления за статията ! 🙄
Към’то доста размишления подканя !
Очакваното покаяние на владиците и хората от ДС няма да се случи. Покаянието не е устно изявление, а прелом в душите на хората. Покаянието предпоставя изкупление, което се измерва не само в работа по Христа, но и по поведение в живота на българите. Владиците са знаели, че са били агенти – получавали са кинти за тази работа, подаръци и привилегии. Тяхната съвест би трябвало да бъде събудена още в зората на промените и без да ни казват че се ченгета те би следвало да се покаят тайно пред изповедника си, като развият онази дейност по благоустройството на живота на българите и онази културна и просветна работа, която знаем от историята на Църквата и която виждаме в други изповедания. Те не го направиха, което показва, че са прегърнали религията на политиката по израза на проф.Тончо Жечев. А на един офицер като Котов не подобава да твърди , че религията е била свободна през комунизма.
http://www.bg-history.info/5417/Vizantiia-i-slavianskiiat-sviatKum-postanovkata-na-problema.html
Не виждам какво се очаква от шума с досиетата Ако поповете милееха за вярата, те познавайки себе си и знаейки, че българите рано или късно ще ги разпознаят по делата, приказките и мълчанието им щяха да ни посочат кои са Божиите любимци, праведници и достойни християни, защото ако не разпознават тези хора значи нямат нищо общо с божествеността на идеята на което си живеят живота в охолство и комфорт, та щяха да ни посочат тези хора, били те в раса или не за да можем да се поучим от тях, да почерпим мъдрост и знание, да открием истината, която спасява, да чуем праведни и добри слова, да намерим пример за подражание и да получим упование, че Бог чрез своите хора, може и без раса – колко много праведници и пророци от Библията не са били в дрехи на свещеници и така да разберем, че вярата, на която посвещаваме живота си и всяко дихание според изискванията за отдаданост на Бога не са напразни Но не – за да запазят комфортния си живот, привилегиите и за да експлоатират хората те бездействат
Нещо като виц,ама не съвсем….
Трима наши владици вървели и беседвали загрижено за липсата на любов към ближния у църковния народ и как те биха могли да насърчат любовта чрез примери с църковна служба.На раздяла, завивайки на запад, първия рекъл: Аз реших! Ще отслужа Литургия с католиците! Добре си намислил, казал втория хващайки на изток,но не е достатъчно, затова аз ще отслужа с руснаците Панихида за загиналите Съветски летци! Останал сам,третия се тюхкал: Тия ме изпревариха и за мене служба не остана с която и аз да поучавам народа !? Видял го един млад епископ и му рекъл : Не се тревожи,току що съставих една нова служба! Видял я владиката и възкликнал: Това ми трябваше!! С тази служба вече ще разберат всички българи какво значи – Любов към Ближния! И започнал да прави с нея всички български мутри…църковни Архонти!!
Много смислени думи, много уместни! Благодаря 🙂
За мен досиетата сами по себе си не са особен проблем. Проблем, обаче е кадровата политика на бившата власт в Църквата, поради което отгоре додолу тя се напълни с недостойни, невярващи, полуграмотни и нечестни хора. Те от своя страна се обграждат със себеподобни и до ден днешен. Един наш познат Зографски монах казваше, че някои хора /от клира/ водят откровена война с монашеството и изобщо с „неудобните“ хора, които пречат на бизнеса…Не случайно броят на монасите в България е така катастрофално нисък . В Западноевропейската епархия пък са ми известни неколцина свещеници, които са неканонични и откровени мошеници. Другите пък ги е страх да гъкнат и са готови на всякакви безпринципни отстъпки и отстъпления. Да не говорим за архонтската афера, която започна оттук и още не е приключила.
Аз лично не виждам скорошен изход от това положение. Може би изчистване да стане ако се стигне до, разкол, гонения и вече няма далавера да си „на служба“ в Църквата. Външните врагове за Църквата не са опасни, ако няма вътрешни. И ми се струва, че поводът с досиетата може да се използва да се освободат някои най- фрапантни личности, а не да се крият всички зад общ чадър. Понеже и делата и им са различни и отговорността е индивидуална. Обаче най вероятно нищо да не се случи и това все пак е по-добре отколкото ако разтурат целия Синод и после да дойдат революционери и обновленци които да се прегърнат веднага с папистите. Наличните „кадри“ само това чакат, понеже както каза един тукашен свещеник БЕЗ ДОСИЕ „католиците имат мангизи, братче“. Не ни остава май нищо друго, освен да кротуваме и да се молим да не останем без Църква. Понеже Господ ни е обещал и само в Него ми е надеждата и утехата…