Епископът, Църквата, вярата

„Където е епископът – там е Църквата!” – Чували сме тези думи на свети Игнатий Богоносец и днес с радост можем да ги повторим, защото в последните дни станахме свидетели на три епископски хиротонии. Нашата църковна йерархия се умножава с нови апостолски последователи: Стобийски епископ Наум, Знеполски епископ Йоан и Велички епископ Сионий.. Защото епископите са призвани да бъдат такива.
Като преки приемници на апостолите, епископите са продължители на тяхното дело. Към тях свети апостол Павел се обръща с думите: Внимавайте, прочее, върху себе си и върху цялото стадо, сред което Дух Светий ви е поставил епископи, да пасете църквата на Господа и Бога, която Той си придоби със Своята кръв(Деян. 20:28). Както става ясно от тези думи, въхху епископите лежи отговорността за Църквата – за чистотата на нейното учение, нравственото състояние на нейните членове и благоустройството на църковния живот .
От самото си начало християнството съществува като една общност. Да бъдеш християнин, по думите на отец Георги Флоровски, означава да бъдеш член на общността, наречена Църква. Никой не е християнин сам по себе си. Личните убеждения или определен начин на живот не правят някой от нас християнин. Християнското ни съществуване предполага, означава съединяване и вписване в общността на Христос. Тя е апостолската общност и това е нашата общност. Друга нямаме, или другата – не е наша… Когато се събира и основава Църквата от Господ Иисус Христос чрез избора на дванадесетте апостоли, тогава те получават правото и отговорността да опазят непрекъснатостта на християнското послание в света и на живота в общение с Бога и общение на любовта помежду им. Апостолите – Христови „пратеници”, „вестители”, са „облечени” във власт от Него. И затова общението с апостолите е основната част, стоенето, състоянието на най-ранната Църква в Йерусалим.
След апостолските времена връзката и общението се запазва – на мястото на апостолите са вече епископите, поставени от Христовите ученици. И така до днес. До днес християните се вграждат в това единство по божествен промисъл чрез волята и могъществото Божии. Тяхното единство идва отгоре; съответно е на единството на Христос. Верните, като част от Божия народ, могат да избират достойните за свои пастири, те трябва да ги следват, но и да бдят дали ги водят към небето по Божиите пътища. Защото, ако пастирят не води към Христос, чий пастир е той тогава? И пастир ли е вече?
Разбира се, като християни, всички са равни пред Бога, Който съди не по лице и милва всички като Свои деца. В такъв смисъл и този, който принадлежи към църковната йерархия, към висшата такава, също е човек като нас, „царственото свещенство”. Църквата е историческа, защото не отрича историята, но Църквата едновременно е и есхатологична, намира на земята, тя все още е„на път” към „горния Йерусалим”, но още не го е достигнала. И ние, хората в нея, това общество едновременно на изкупени и окаяни грешници не сме достигнали още до последната си цел. Така е с нас, така е с нашите йерарси. Но последната, обещаната реалност ни е открита и проявена. Тя е налице, въпреки че се намираме в плен на историята и времето.
Единството на всяка поместна църква, на всяка местна община извира от единството на евхаристийната чаша и единството на епископа. Когато извършва Светата Евхаристия, свещенослужителят изгражда църковното единство, единството на нашата християнска общност. Има друго, по-високо служение от служението на Христовия презвитер: служението на онзи, който трябва да осигури вселенското и съборното единство на цялата Църква в пространството и времето. Това е служението на епископа. От една страна, епископът има властта да ръкополага, това не е привилегия, а власт на този, който извършва всички тайнства на Църквата. Тя надвишава властта на свещеника. Епископът е “ръкополагащ” и съзидател на църковното единство в по-широк план.
Тайната Вечеря и Петдесетница са събития, с дълбока връзка помежду си. Духът Утешител слиза, когато Божият Син е прославен в Своята смърт и Възкресение. Свещениците и епископите се отличават един от друг. В епископството Петдесетница става всеобхватна и непрекъсваща във времето. И в неразделния епископат на Църквата се осигурява единството в несъвършеното земно пространство. Чрез своя епископ, в своя епископ всяка отделна поместна църква се включва в съборната пълнота на Църквата, свързва се с миналото и всички времена. В своя епископ една отделна църква надраства и надминава своите собствени граници и се свързва с останалите. Апостолското приемство е не толкова канонична, колкото мистична основа на църковното единство. То е много повече от гаранция за историческа непрекъснатост или административна зависимост. За нас апостолското приемство е средството за запазване на мистичната идентичност на Тялото Христово през вековете. И Свещенството никога не е отделено от Тялото. То е в Тялото, принадлежи на неговата структура. Даровете на това служение се дават вътре в Църквата (1Кор. 12гл.).
Епископът е основният учител в своята църква, както за миряните, така и за самите пастири. Това показват посланията на свети апостол Павел към Тимотей, Тит и Филимон. 58 апостолско правило гласи: Епископ или презвитер, който не се грижи за клира или паството си и не ги учи на благочестие, да бъде отлъчен. А ако не престане да нехае и се лени, нека бъде низвергнат. Апостолските постановления, в които се заповядва на епископа да наблюдава дали в Църквата се съхранява чистотата на истината и правилата на последващите събори повеляват предстоятелите на Църквата във всички дни, най-вече възкресните да поучават целия клир и народа с думите на благочестието. Древните апологети на християнството утвърждават, че истинското предание и учение Христово се е съхранило в Църквата от самите апостоли чрез непрекъснатото приемство на епископите. Някои свещенодействия в миналото и днес са предоставени на него. Единствено той има право да ръкополага свещеници. Само епископът има право да освещава миро, антиминс, или жертвеник за новите храмове. Епископът, както вече стана дума е надзорник, който наблюдава за изпълнението на Божиите заповеди и църковните канони, ръководи живота на църквите в епархията си и назначава свещеници в енориите. Той е длъжен да наблюдава за чистотата на вярата на своите пасоми, като разбира се, не допуска свои отстъпления. Правило 45 от правилата на св. апостоли казва следното: епископ, презвитер или дякон, който само се е молил с еретици, нека се отлъчи; а ако им позволи да вършат нещо като свещенослужители в църквата, да бъде низвергнат.
Някога епископът е бил избиран от всички вярващи в своята епархия.
Днес, позовавайки се на правило 13 на Лаодикийския поместен събор, не се позволява народна тълпа да избира ония, които предстои да бъдат ръкополагани в свещенство. Всички тайнства в Църквата извършва преди всичко епископът, сам или чрез своите презвитери. Свети Игнатий Богоносец поставя епископът в такова отношение към Христос, в каквото Той е спрямо Бог Отец. Епископът е образ на Иисус Христос, който е съединен със своето паство така, както Христос с Бог Отец и Христос с Църквата, т. е. "в една плът”. Вярата на епископа, според свети Игнатий е критерий за Православие, затова всички трябва да бъдат съгласни с вярата на епископа. Ако епископът падне в ерес, паството трябва да се отдели от него.
Отговорността на епископите и народа е двустранна – на йерарсите за своето паство и на паството за своя владика. Ако епископът стане еретик, той автоматично престава да бъде епископ, защото вече не е хранител на истинската вяра. Ако след неговото отпадане вярващите продължават да го следват, също отпадат. Когато епископът е вече еретик, става по-опасен от мирянин, защото осквернява цялата своя църква. Чрез своя йерарх Църквата е свързана в Христос с Бог Отец, от Когото получава благодатта на тайнствата. Вярващите не могат да се спасяват отделно от своя епископ, както тялото не може да живее отделно от своята глава – тази аксиома от православната еклисиологя е приложима в пълна сила именно, когато става дума за отношението между епископа и вярващия народ. Всъщност, единството на Църквата е вкоренено в единството на Светата Троица. И вярата, според свети Игнатий Богоносец е непрестанна молитва, която е немислима без любов. Вярата – е плътта Христова, любовта – Неговата кръв, продължава той.
Правило 6 от Правилата на св. апостоли от своя страна гласи: Епископ, презвитер или дякон да не приема върху си мирски грижи; иначе да бъде низвергнат.
Някога са въплъщавали истината в дела и това е помагало на думите да добият реалност. Но така ли е днес? Църквата е единство на благодатния живот. Изворът на това единство e в тайнството на Господнята Вечеря и в тайнството на Петдесетница. И Петдесетница продължава вечно в Църквата чрез апостолското приемство. Преди всичко, Свещенството е благодатен принцип, то е “служение на тайнствата”.
Свещенството не е само каноническа длъжност, която принадлежи на институцията Църква – то е необходимото органично, структурно свойство, защото Църквата е тяло, организъм. Свещениците не са само “упълномощени” да говорят от името на общността, не са само водачи или делегати на “множеството” или на “паството” – в своето литургично служение те действат от името на Христос. Те са едновременно предстоятели на общността и приемници на Христовите апостоли. В тях и чрез тях Главата на Тялото, единственият Първосвещеник на Новия Завет изпълнява, продължава и завършва Своето пастирско и свещеническо служение. За нас.
Поздравявам ви, Дария! Това сериозно.
Скоро не съм попадал на текст, който да чета с такова удоволствие. И това сериозно.
А това не чак толкова:
Благородна дамо, вие мислите като истински… мъж:-):-):-)
Шегичка:-)
Това, което авторката е написала, може да се прочете навсякъде. Какъв е смисълът на публикуваното. Ако е: „Казвам ти дъще, сещай се снахо“, не е добре написано. Друг смисъл не виждам. Само да се публикува нещо, което не носи послание…безмислен труд
Парадоксът се състои в това, че този текст е публикуван на сайт, който функционира и носи името на Православието БЕЗ ДА ИМА БЛАГОСЛОВЕНИЕ ОТ НИТО ЕДИН ЕПИСКОП НА ОФИЦИАЛНАТА ПРАВОСЛАВНА ЦЪРКВА В БЪЛГАРИЯ, тоест НЕ Е В ЕДИНСТВО С НИТО ЕДИН ЕПИСКОП В СМИСЪЛА НА ТЕКСТА.
http://pravoslavie.bg/index.php?option=com_content&task=view&id=450&Itemid=201
извън информацията в горния линк, необходимо на господин скрупус уточнение: Православие България е медия.
Православие България не е нито поместна църковна общност, нито личност, та да търсите единството с епископа „в смисъла на текста“. правете тези отграничения…
и за да вникнете по-добре в “ смисъла на текста“, ще сложа тук едно изречение от него: „Единството на всяка поместна църква, на всяка местна община извира от единството на евхаристийната чаша и единството на епископа.“ …
извън горното, напомням ви че коментарната секция е предназначена за дискусии по публикувания текст. не е пространство за общи тенденциозни коментари и излив на негативни емоции. в тази връзка коментари от подобен характер ще бъдат премахвани.
Посланието, което ще ти донесе безспорна полза е, че една българска богословка осмисля и синтезира. Това е новината, идваща към тебе с текста.
Ти какво друго послание искаш??
Ако не можеш да мислиш на нейните обороти, то си е лично твой проблем и защо ни занимаваш с това??
Какво ти носи на тебе полза и какво е безполезно за теб трябва ли мен да ме интересува? Или ти си критерия за всички неща??
Богословът е богослов, когато осмисля и синтезира или най-малкото така става богослов.
Ако ти смяташ, че публикуването преимуществено на автори, живели минимум преди 50 години, така че да не се чувстваш подценен и обезравнен, задето твои съвременици пишат, че и авторстват, че и ги четат, значи жестоко си се объркал.
Ще помоля теб и приятелите ти, да не спекулирате с Православието, защото то е толкова мое, колкото и ваше.
Това ти го казвам лично и директно и никого не ангажирам с мнението си.
Самата основа на тази статия е погрешна. През І в. и дори и по-късно длъжностите „епископ“ и „презвитер“ не се разграничават ясно. Крайният монархизъм на структурата на Църквата, в която всичко изхожда от епископа и се връща при епископа, няма нищо общо с Евангелието. Подобна концентрация на безотговорна власт е още по-чужд на духа на новото време, което иска промени.
Някой тук да вижда „краен монархизъм“, освен вас в статията на Дария?
Ето, оглеждам се, ослушвам се. Тук „краен монархизъм“, там „краен монархизъм“?? Абе?! Къде се дяна тоя „краен монархизъм“, че трябва да го има все пак, щом Архимандрита каза, че го има?!
Само да не стане като с гностицизма, дето го виждате под път и над път, че тогава, като го видяхте в една друга статия, голям смях беше, щях да си глътна цигарата чак. Ужас – беше ми последната!
Ако бяхте се постарали да прочетете какво всъщност някой друг (макар и не на нивото ви) се опитва да напише, може би щехте да схванете Евангелската красота в това евхаристийно богословие, което отрежда на епископа такова място, не заради друго, но защото трябва да му го отреди логически, еклезиологически, есхатологически и всячески обезателно, без въобще да става дума за какъвто и да е „краен монархизъм“… Проследихте ли ми мисълта или да пиша и аз нова статия (упс – шегичка).
Един историк пише, че християнството е единствената антимна религия, която е достигнала до наши дни. Дори бих казал, че още носи родилните си петна от І век – робовладелската организационна структура, формирането на крайни парадигми като естествена реакция на някогашните разколи и ереси. Но днешното време е съвсем друго, то не е времето на късната Римска империя, която Църквата имитира в много отношения. Трябва промяна!
„Трябва промяна!“
Боже Господи, ерудита му с ерудит!
Епископът е гарант за реална Христоцентричност. Неговото иконично служение ни пази в Бога от луди религиозни спекуланти – гурута и от надути доценти.
Епископът ни преподава Сетите Дарове и това е основата на Православното Предание.
А вие ни „преподавате“ само една куха надменност, която вероятно се дължи на желанието да компенсирате унижението, заради това, че в академичния свят вашата „наука“ се е маргинализирала и съставлява едно същинско гето (поне в България).
Намерил какво да променя… Я долу ръцете от епископския институт!
Презвитерът се разграничава от епископа с появата на втората енория в града и това, да речем, става през ІІ век. Но сега сме ХХІ и разграничението е очевидно. Първата „промяна“ има 20 века зад гърба си (запазват я дори някои протестантски фракции). Колко време давате за случването на предлаганата от Вас „промяна“? И какво се предлага, всъщност? Можете ли да предложите текст?
Много интересна избирателност в критериите чий коментар да изтриете показахте,евала.Е дано сега вече да е станало ясно на всички, че някои ваши претенции са само една поза,балон и така нататък.След като сте ме лишили от възможността да изразя реплика на коментар по предишен мой коментар израз на елементарна коректност ще бъде да изтриете и първия ми коментар.При това стечение на обстоятелствата той просто „виси“ в безтегловност.Ха да видим сега какво ще направите…..
Аз не успявам да уловя последователност и ясно казване на нещо в богословския ви коментар.
От една страна посочвате-
ЦИТАТ:
„Крайният монархизъм на структурата на Църквата, в която всичко изхожда от епископа и се връща при епископа, няма нищо общо с Евангелието. Подобна концентрация на безотговорна власт е още по-чужд на духа на новото време, което иска промени.“
Но не ни казвате как точно са стоели нещата в „онова благословено време“, което утопически възхвалявате, противопоставяйки ги на отстъпническия Втори век (ах, колко познато като подход). И как точно са изглеждали нещата с Предстоятеля в Литургията от Първия век и как са гледали на него верните (независимо дали ще го наречете апостол, презвитер, епископ или старейшина и вярно е че тези служения са на места взаимозаменяеми – сам св. ап. Йоан нарича себе си Презвитеря).
Но Вие не довеждате нещата докрай, защото или не знаете, или умишлено спестявате информацията и започвате да говорите „за Рим по принцип, за краен монархизъм, за новото време и старите си гуменетки“.
Кажете отче, кога църковната структура започва да наподобява Империята (по вашето хвъркато твърдение) – От самото начало (без значение от думата, с която се назовава Предстоятеля – за функции, а не за имена говорим) или през Втори век.
Или пак ще се нацупите обидено и ще замълчите позьорски, за да не се усети, че нямате отговор. Тези неща отче, се усещат – не обръщайте внимание на клакьорите – мене питайте.
Или говорете само от „Името на Новото Време и неговите изисквания“ и не намесвайте „Евангелието и неговия Дух“, или говорете докрай, ако имате да предложите информация от Светото Предание, която да ви подкрепи становищата.
Колкото до отношенията епископ-презвитери, които са утвърдени наистина Втори век, аз наистина невъждам по какъв начин този факт рефлектира истински върху темата с Предстоятелството в Църквата и същината на водителството, но Вие какво ли не успяхте да видите, къде ли не, че всичко възможно…