Здравей, Азия
Завърши Олимпиадата в Пекин. Признавам, че не следих в подробности всички състезания – би ми отнело доста време. Слава на победителите и хвала на всички участници, независимо от това дали са на първото или стотното място. Но не това е истинското, което ме привлича в нея. Чисто спортната й страна е за спортистите и феновете им; за човечеството остава празникът на срещата на човешкото семейство – на всички бели, черни, жълти и други Божии създания.
Радостно е да имаме поне един такъв ден на четири години, когато всички заедно можем да се срещнем, да се смесим в пъстра и весела глъчка. Това е най-важното в празника, всичко друго е само повод. Поне веднъж на няколко години, поне на едно място човечеството може да забрави, че е разделено от конфликти и омрази, че едните са бедни, другите – богати, едните – източни, другите – западни, едните – с петрол, другите – без, едните – правоверни, другите – гяури, едните – православни, другите – еретици… и тъй нататък, до безкрайност. Забравяме за всички тези и хиляди други подобни неща. В древни времена всички войни спирали по времето на олимпийските състезания, възцарявал се нерушим мир. Днес това е по-скоро мечта. Но нима и тази мечта не е красива – че все някога ще се осъществи единението на човечеството…
Красиво беше да наблюдаваш пъстрото многообразие на човешкото семейство. Всички донесоха със себе си не само неповторимия облик на расата си, но и неповторимостта на своя душевен свят. Детски-белозъбата широка усмивка на негрите с диплещи се до земята сини роби и кокетни сини шапчици – очевидно според най-последните модни писъци на Сахара. Тайнствено-загадъчни арабски жени в бурнуси, с издължени очи, пълни с тъга и нега, с поглед на сърна или кошута. Кротки узбекски или уйгурски момичета с пауново-пъстри копринени елеци, с две дълги до петите черни плитки, подаващи се из-под извезаната със злато тюбетейка. Приказни китайски красавици, нежни, изящни и благоуханни като живи цветя, движещи се рози. Йеменци, мароканци, тунизийци – с меки кафени очи и кафена кожа. И още много, много – думите не стигат за всички. Каква пъстрота, какво богатство на Божия замисъл, Божието творение! И колко дребни са грижите и тъгите на нашето мизерно-неудачно или мизерно-успешно съществуване пред дивното разнообразие на Божиите съдбини, пред богатството на човешкия лик по земята. Трябва да умеем да издигнем ума си към истински великото и удивителното в този свят. (Ами самият Китай с неговата удивителна цивилизация – каква Божия приказка е и той!). Колко народи, колко човешки същества – и всяко от тях е неповторимо, неизразимо, със своя единствена съдба във вечността.
Олимпийските състезания завършиха, но състезанието на народите продължава. Олимпиадата в Пекин завърши, но присъствието на Китай в нашия живот само започва. Светът се променя, всичко се променя. Азия се събужда. Това е великият факт, за който не само Олимпиадата вика в ушите ни. Впрочем и тя стана един от знаците за настъпващата нова епоха. Китайците успяха да я превърнат в знаково събитие, в жалон по пътя към своя триумф. Оттук нататък те едва ли ще се задоволят само с успехите на своите спортисти. Много по-сериозни амбиции се сгъстяват в "Поднебесната". Смята се, че към 2025 г. Китай ще се изравни като икономическа мощ със САЩ, а към средата на века ще стане водеща световна суперсила. Даваме ли си сметка какво означава това? За пръв път след великите географски открития в края на ХV век една неевропейска сила ще доминира в света. Какви промени ще донесе на това на нашия бит, всекидневие, на целия ни живот – в момента не можем и да си представим дори. Че нашите потомци ще трябва да учат китайски, а не английски – това вероятно ще е най-малката възможна последица. Но възходът на Китай е само проява на един още по-грандиозен процес – събуждането на Изтока. След векове пренебрежение и забрава източното човечество отново превзема историята. Да, не сме си представяли бъдещето по този начин. Кой от нас си е мислел, че ХХІ век ще бъде векът на Азия, че той ще бъде белязан от доминирането на Китай, Индия, мюсюлманския свят? Никой. Ала ето че се получава тъкмо така. Странни са Божиите обрати, тайнствени са пътищата на промисъла. Една е човешката, друга е Божията визия за бъдещето. И нека да не бъдем високомерни и самонадеяни, защото ще бъдем просто изхвърлени от него.
Време е да изоставим високомерието си към Изтока, традиционното пренебрежение на европееца към неговите духовни и човешки богатства. Азия не само е прамайката на човечеството, на всички народи и култури; днес тя концентрира и по-голямата част от човешките и материалните ресурси на нашата планета. Като такава тя неизбежно ще се превърне в център на големите решения, в извор на световната динамика – и без това повечето човешки потоци извират от нея, – в ковачница на съдбини и цивилизационни насоки. Онези световни сили, които се противопоставят на този процес, ще слязат бавно, но неизбежно от сцената. Но и като ценности и мироглед азиатският човек има какво да предложи на света. Азия има с какво да обогати глобалното човешко бъдеще. В много отношения тя може да бъде сериозен и дори спасителен коректив за едностранчивите избори на западната цивилизация. Щастие е това, че Господ ни е създал различни, че, предвиждайки плурализма на културите, е раздал различни способности и дарби на народите, позволил им е да виждат битието от различни страни; ако, не дай Боже, всички бяхме еднакви – към което се стреми днешният едностранчив глобализъм, – то и пътят пред нас щеше да е само един и възможната гибел в края му – също. Слава Богу, че сме пъстри. Свят от еднакви хора щеше да е свят от роботи.
Казвам това, защото имам и собствен, макар и скромен опит. Живял съм в азиатска страна. Не претендирам, че съм проникнал докрай в душевната реалност на източния човек, но все пак смятам, че познавам някои негови характерни особености. И мога със сигурност да твърдя, че много европейски клишета за Изтока не са верни.
Не е вярно, че Азия е синоним на застой и невежество, че източният човек е пасивен или че има робска психика. Тези митове бяха блестящо опровергани от десетки проспериращи азиатски държави. Бих казал, напротив, че ориенталецът е гъвкав и възприемчив човек, който е готов да попива знания и елементи от други култури, ако смята, че ще има полза от това. Знанието винаги се е ценяло на Изток и ученият се радва и до днес на благоговейно уважение (тук контрастът с България е огромен). Обикновено на Изток ученият – това може да бъде университетски преподавател или друг специалист, няма значение – и неговите ученици и студенти образуват нещо като голямо семейство, нещо подобно на стареца и неговите духовни чеда в православието. Източните народи ценят изключително силно образованието, книгата, мъдростта. Най-обикновени хора рецитират наизуст стиховете на великите си поети. Разводняването на културата, пошлата й масовизация, подменянето на високите ценности с пошлости и дъвки, всички тези неща, характерни за Запада, остават непознати за източното общество.
През последните десетилетия източният човек показа, че може да се справя блестящо с предизвикателството на западната култура и да усвои всички тънкости на западната наука и техника. Но тази възприемчивост се съчетава с непоклатима вярност към собствените ценности и традиции. Тъкмо в това блестящо балансиране, в този гъвкав и мъдър синтез на "чуждото" и "своето" трябва да търсим обяснението за невероятния успех на страни като Япония, например. И не само на нея.
Семейните ценности са непоклатими в източната култура. Дори най-европеизираните ориенталци остават верни на строгия патриархален семеен морал. Бащата и майката са култови фигури. Изтокът не познава непокорни, разхайтени, неблагодарни деца или такива, които не се грижат за старите си родители. Изобщо възрастният човек, старецът е благоговейно почитан – в дома, на улицата, навсякъде. Важна за източното общество е иерархията по възраст – от значение е дори разликата от няколко месеца между връстници.
Говори се понякога за чувствеността, хедонизма на Изтока. Да, азиатските народи са запазили истинския вкус към живота, простата, първична наслада от това, че си, че съществуваш. Но не е вярна представата, че това е свързано с разточителност и разкош. Напротив, източните народи, повечето от които са принудени живеят от хилядолетия в сурови природни условия – пустини, степи, диви планини – са издръжливи, аскетични по природа. Свикнали да оцеляват с малко, те умеят и да ценят малкото – водата и сянката в зноен ден, простата храна, беседата с мъдрия човек. Разбира се, не можем да обобщаваме тотално, но като цяло обикновеният човек на Изток има скромни потребности, склонен е да се задоволява с почти аскетичен материален минимум. Това освобождава простор за духа. Какъв урок за нас, европейците, удавени в потребителство и материална ненаситност!
Вярно е, от друга страна, че източният човек не обича нервния, трескав стил на живот, който се е наложил отдавна на Запад. Без да е мързелив, ориенталецът мрази припряността, бързането, суетата и всички скорозрейни и насилени работи. Той смята, че има време за всичко, както казва Еклезиаст – този типичен изразител на източната мъдрост. Склонен към съзерцателност, източният човек цени най-много тишината, покоя, които му позволяват да се вглъби в себе си. Впрочем, това не е непременно покой на ръцете, а по-скоро покой в духа, невъзмутимост, нерушимост на вътрешния мир. Затова и първото му пожелание към събеседника е "мир, покой" – шалом, селям. Такъв е и Христовият поздрав: "Мир вам".
Опознаването на източния манталитет и култура не е само академична задача. Днес самата Европа се ориентализира стремително. Огромни джамии се издигат там, където едва ли някой е предполагал, че има място за тях – в Рим, Виена, Париж, Берлин… Някои от големите западни градове са толкова препълнени с преселници от Близкия Изток, че изглеждат като дъщерни селища на Кайро или Мосул. Ислямът бързо възобновява позициите си на Балканите, ислямските държави в Южна Европа стават все повече. Вече писах, че през настъпилото столетие ще станем вероятно свидетели на реислямизация, а може би дори и на реосманизация на балканските земи. На фона на демографската стагнация, моралния упадък и повехналата изнеженост на коренното европейско население младите и витални мюсюлмански общности с техните здрави и многодетни семейства, с мощния им демографски и екзистенциален тонус могат бързо да изземат много от икономическите и социални функции на увяхващото общество. Кой знае, може би нашите потомци след време вече няма да могат да кажат нищо за отец Паисий, Левски или Гьоте, да речем, – но ще знаят много добре кой е шейх Абу Уахаб или Молла Садра… Как да реагираме на тази заплаха, на това велико предизвикателство? Очевидно не и като плуваме в океана на глобализма, стопявайки се в него, отваряйки широко всички прозорци, отказвайки се от ценностите и жалоните си, от гръбнака на европейската култура – християнството. Но това вече е тема за друг разговор.
Ако се върнем обаче към темата за Олимпиадата и нейния естествен контекст – Китай, визията ни за бъдещето може и да е по-оптимистична. Ислямът не изчерпва Изтока, зад ислямската многобройност наднича далекоизточният човешки безброй… Господ е дал много дарби на жълтата раса: голяма интелигентност, гъвкавост, възприемчивост към всичко ново – и в същото време невероятно трудолюбие, скромност, дисциплинираност, аскетичен стил на живот. Китайците, корейците, японците и всички останали не са просто някакъв мравуняк, който ще ни залее. Те могат да предложат и по-добри решения за човешкото бъдеще. Време е горделивият западен интелектуалец да разбере това. Нашата изтерзана и опоскана планета се нуждае не от разсипническата ни днешна цивилизация, поглъщаща в своята ненаситност всичко, а от една друга, събираща, опазваща и щадяща цивилизация, от цивилизация на интелигентността, грижовността и духа. Това се изисква за самото оцеляване на човешката раса. Мнозина пътешественици и наблюдатели са сравнявали неуморните обитатели на Далечна Азия с мравки или пчели. Може би на днешната цивилизация на Запада, цивилизацията на мухите, е съдено да бъде заместена с грижовната пчелна цивилизация на хората от Изтока – хора, които с неуморното си прилежание и труд могат да превърнат всяко късче земя в градина. Може би. Това е само надежда, Господ знае. Бъдещето ще покаже.
Но и днес ние, уморените, похабени европейци, хората на залеза, има на какво да се научим от вечно стария и вечно млад Изток, запазил и запазващ и днес, както винаги, нещо от първичната свежест на човешкото битие, от първичните ценности на съществуването.
„Слава на победителите и хвала на всички участници“, простете, но само Господу подобава слава, власт, чест и поклонение с Отца и със Светия Дух, сега и винаги, и в безконечните векове. Амин!
А срещата на човешкото семейство – на всички бели, черни, жълти и други Божии създания е добре да се случва – не на олимпиади или други измислени състезания, а в Божия дом – св. Църква.
Азиатците, каквито и добродетели да притежават – са безплодни, защото нашият Господ Иисус Христос е казал: „Който не е с Мене, е против Мене; и който не събира с Мене, разпилява“ /Мат. 12:30/.
СЛАВА НА ОТЦА И СИНА И СВЕТИЯ ДУХ ВОВЕКИ ВЕКОВ! АМИН!
Интересен и живо написан е този текст, но не е безпристрастен. Като всяка апология той е едностранчив, което означава, че истината е по средата. Ориентът е склонен към деспотизъм, сляп колективизъм, отхвърляне на индивида. В типичния си вид той е мързелив и мръсен до болка. И досега сънувам потресаващите контрасти между центъра и предградията на Кайро, които видях през декември. Дръпнаха напред онези ориенталски общества (Япония, Южна Корея, отскоро Китай, вече Виетнам и Малайзия), които след Втората световна война бяха повлияни от протестантската трудова етика на САЩ.
Изцяло се присъединявам към коментара му! Считам, че преднамерената доброжелателност…, екзалтацията, макар и съчетани с интелектуалност и стилов финес, компрометират в немалка степен намерението на автора, ако изобщо е имал такова, да представи една по-цялостна картина на цивилизационното открояване на Изтока, главно в лицето на Китай! Детският елемент в светоусещането е нещо ценно, но не и в случаите, когато е за сметка на сериозността и минимума реалистичност, необходими при опитите за вмешателство и промяна на традиционни нагласи и разбирания, на светоусещане и оценка! 🙂
мнението и забележката на Грешник са абсолютно уместни! а относно моето мнение- имам 2 въпроса:
първо-защо няма ясен паралел м/у „будисткият“ изток на Китай, Япония и т.н. и „ислямският“ изток. тук, като че ли се припокриват и допълват, което не е така. Достоевски пише, че един народ се определя по неговото разбиране за добро и зло. а това се определя от вярата. затова източните народи са твърде различни, а тук се разглеждат едва ли не като единен източен народ. ако греша,прощавай.
и вторият ми въпрос е: какво отношение има това към православието? защо не го публикува другаде,а тук?говори се за спасителния коректив,който бил азия,какви неочаквано добри хора се оказват те,а в същото време за реислямизацията на европа и че това било лош урок за европейците.кои европейци-православни,католици,атеисти,…?ти казваш за тези европейци,които се отказват от „гръбнака на европейската култура-християнството“.добре,но как ти ще ни върнеш, нас „отказалите се“,към Православието,като славиш друг народ?не казвам да го черниш,но тук е сайт за ПРАВОСЛАВИЕ и тук е нужно ПРАВО ДА СЛАВИМ БОГА, като Отец,Син и Свети Дух (пак поздравявам Грешник).не искам да се нахвърлям,все пак материала не е лош
СЛАВА НА ОТЦА И СИНА И СВЕТИЯ ДУХ ВОВЕКИ ВЕКОВ! АМИН!
Доне, повтаряте безкритично тъкмо онези митове, за които говоря в есето си. Били сте 1 седмица в Египет и правите големи обобщения. Аз пък съм живял в източна страна 2 години и ми се струва, че имам повече наблюдения от вас. Да, на Изток има твърде бедни и пренаселени страни като Египет. Изтокът не е хомогенен. Но има и много по-богати и процъфтяващи държави, и те не са малко. Много по-богати и уредени и от Египет, и от България. Да не правим обобщения с лека ръка. (А специално Египет има и някои характерни само за него особености – той е остатък от една мъртва цивилизация.).
Вашата забележка за „протестантската трудова етика“ е просто комична, прощавайте. Кога, как и при какви обстоятелства един Китай, примерно, е бил повлиян от нея? А преди това имагинерно събитие китайците са били глупави и мързеливи, така ли? Просто смешно. Още първите европейски пътешественици отбелязват невероятното трудолюбие и култура на китайци, японци и други.
, с извинение (сложил съм въпросителен след „психотизирани“!), коментари на „грешник“ и „благо“, съобразно тематиката (искам да кажа, че не са достатъчно съответни!), според мен, и „слизане“ на „андрей“ в коментара му, под нивото на статията !??? 🙁 🙂
Хора („грешник“, „благо“ и други!?), разграничавайте нещата! Не е признак на духовност, а по скоро на изкривеност, на нелепост, да се спуска над всичко нещо като ШАМАНСКО-ЖРЕЧЕСКА псевдорелигиозна пелена! 🙁
е АКТУАЛЕН защото по една или друга причина, най-високата степен на съвпадение на най-големите (с огромен интервал на различие) постижения в областта на в материалната култура , е именно с „протестантската трудова етика“! Безспорен факт, а причинно-следствената закономерност подлежат на изследване!
В момента пиша един проект и нямам време да се разпростирам в критична рецензия на статията на Андрей. Blago е прав, че няма един Изток. Ислямският Ориент е сравнително изостанал и раздиран от противоречия. Действително, както пише Андрей, някои източни страни са богати. Те са страните, богати на петрол, но положението рязко ще се влоши до половин век, когато този ресурс се изчерпи. Четете Вебер и ще разберете как Западът е повлиял светогледа и развитието на Азия през ХХ в. Японската икономика напоследък стагнира. Китайската и другите продължават да се развиват, но за сметка на ниските заплати и жестоката експлоатация на природата, което няма да продължи вечно.
Защо написах тази статия в православен сайт? Първо, на Изток има милиони християни, в това число и немалки православни общини, например в Япония. Второ, ако православието иска да има успешна мисия на Изток, то трябва да познава манталитета и културата на източния човек. Трето, това, че сме православни, не значи, че трябва да сме надменни и че не можем да се учим на доброто, което виждаме при другородци и друговерци. Навремето светите отци са се стараели съвсем съзнателно да усвоят всичко ценно и добро от езическата антична култура. Но за това трябва интелигентност и широта на духа, а не тесногръдие.
…
Да, ислямският и будисткият изток са различни, но те наистина се допълват в много неща. Там, където не говоря специално за едните или другите, аз се старая да дам обобщен портрет на източния човек.
а от друга отбелязвам, че АГРЕСИЯ ИМА, поне според мен, и в това клиширано, формално, фарисейско, парадно, излишно фразиране.., на иначе свещени молитвено благодарствени слова, което (фразиране) е набелязано, струва ми се, в някои коментари! 🙂
„Москва в момента търси международна подкрепа и я намира най-вече в Азия“.
http://www.rfi.bg/prog/today/show.shtml?type=show&program=today&news_NUM=3067&indexa=no
🙂
са като цяло коментарите към текста, което явно се дължи на неразбиране на авторовия замисъл, а също и на едностранчивия поглед упражнен върху него т.е. имам предвид „критически“ поглед упражнен само и единствено, откъм една безкритична, несамокритична и строго определена конфесионална нагласа (т.е. самореферентна, изопачена вяра характерна, за съжаление, за много от православните фанатици), която никога не е нищо повече от вяра в правотата на собствената вяра, при което самата вяра е вяра в себе си, а не в Бога (самата вяра се превръща в бог, а по този начин престава да бъде вяра, а става идеология, на която Бог започва да служи). Тоест това е вяра, която хем приватизира в себе си Бога, хем Го свежда до себе си, хем Го отъждествява със себе си (и Бог става само „обслужваща“ частица от нея), хем заменя Бога със себе си, вместо тя самата да заживее в Бога и действително да възхожда отвъд себе си – към трансцендентният си референт – Бога. Като се има предвид, че именно това е бил и винаги ще бъде основният проблем на фанатичните православни (а не на правосавните като цяло) по отношение на всяка другост, спрямо която те (православните фанатици) винаги показват ужасна раздразнителност (под вид на алергия), то е разбираемо и написаното от тези „православни“ (разбирачи) във връзка с текта.
Минавам оттук. Чудно ми е що за човек може да напише по-горния текст. Дали е кокалест йога, стоял 100 часа на главата си, некъпан от пролетта сатанист, целия в пентаграми и синджири, или скъсан на всички изпити изкукуригал студент по философия? И откъде е сигурен, че ние (горките ние) се самообожествяваме и схващаме вярата си (горката вяра) само като идеология? Страхотна поговорка има нашият народ: „Пази, Боже, сляпо да прогледа!“
на наричащият себе си Дон Кихот. Всъщност съм нещо много по-страшно и ужасно, от всичко това, което той може да изкаже и неговата оскъдна фантазия (съдейки по написаното) може да роди за мен.
Всъщност той само потвърждава казаното (по-горе)!
не мога да разбера,защо винаги свободното пространство за диалог и дискусия,се превръща в поле за категоризиране,нападки и обиди.мен, само с два въпроса,които зададох,ме осъдиха като „психотизиран“,“тесногръд“ и т.н. без никой дори да предположи, че моите коментари, са плод на по-романтичната ми и идиализирана представа, какво би трябвало да представлява един православен сайт, затова прощавайте(сигурно пак звучи фанатично православно) текстът е добър, затова нека да се върнем на него.Andrey,харесват ми твоите отговори,обаче желанието ти да направиш обобщен портрет на източния човек ме смущава.на мен ми е по-любопитно да науча от човек живял там, не по какво си приличат,да речем мохамедани и будисти,а по какво се отличават.защото всички хора си приличат в известна степен и това го доказват децата по всички краища на света,които си приличат,докато не навлязат в културния обмен на обществото.и това, което ме вълнува, е, каква е разликата в културната антропология на източните народи, спрямо самите себе си(като мохамедани и будисти да речем) и спрямо европейските(като християни например)?и пак казвам,това не е критика към текста, той е достатъчно добър,а е покана за диалог
но явно идва „малко в-повече“ като теоретично ниво и дълбочина за някои. Основната идея, обаче макар че е ясна и изцяло в духа на ХРИСТИЯНСТВОТО и християнското разбиране за човека, т.е. за всички хора като образ и потенциално подобие на Бога, се оказва напълно неприемлива за „разбралите“ я, защото те обичат единствено да отричат и да изобличават всичко това, което те самите не са, с което те стават истински и верни последователи на някого, но не и на Този, Който каза: „Ако любов нямяте – не сте Мои ученици“.
Всъщност, колко „еретично“ и „нехристиянско“ (не догматично и не канонично), е да не мразим и да не отхвърляме категорично другите и различните от нас и като вяра и като раса и същевременно – колко правоверно е да го правим, нали?
въпросите ви, Blago, но за да отговоря на тях, трябва да напиша нова статия. Главната разлика между мюсюлманските страни и тези от Далечния Изток е, че животът в първите е доминиран от религията, докато вторите са доста по-светски и отворени общества.
когато говорим за Азия трябва да диференцираме за коя точно държава говорим. Лично аз съм сериозно загрижен от световната експанзия на Народна Република Китай. Страната с най-голямото население в света е официално антихристиянски настроена, поради простата причина, че представлява дивашка атеистична диктатура. Всяко нейно влияние било то в политически, икономически и др. аспект застрашава вярващите. Имах нещастието да стана свидетел на сцени в посолството на Н.Р. Китай в Берлин. Нещата които видях там не съм виждал дори в най-неуреденото ни посолство. Липсата на вяра води до липса на отговорност и братолюбие. И това е Китай! Моята позиция вече от дълго време се изразява в бойкота на всякакви китайски стоки. Не подкрепям атеистично-християнски режими и икономики. Не мисля, че европейците са уморени и похабени. Това, че китайците се размножават безразборно не означава, че са богоблагословени. Нещо повече самата държавна „забрана“ или по-скоро „наказание“ за повече от едно дете в семейство е достатъчно нарушение на Божия закон, което несъмнено ще има последствия. Имам и известни съмнения, че изначалната човешка духовност може да се открие в китайското общество – то е просто едно евтино оръдие на труда, нищо повече. Личното ми мнение е, че всички християнски държави трябваше да бойкотират олимпиядата, като дадат ясен знак, че атеистичният режим в Китай не може да се подкрепя.
за жалост вече всички са зависими от него. За Северна Корея не ми се говори, защото ми се повдига. Мислете за християните там. Кога и кой би могъл да евангелизира Азия? Това е изпитание, което ще стои на дневен ред пред идните поколения.
Въпреки субективното ми становище, статията е информативна и трябва да призная, че научих доста интересни неща от нея. Поздрави на автора!
правите в коментарите си г-н Hpberov между народ(и), от една страна и държава(и), респ. режим на управление, от друга. Като цяло съм съгласен с коментарите ви. Единственото, което леко ме притеснява е наличието на съмнение у вас относно наличието на „изначална човешка духовност“, както вие се изразявате, при китайците. Все пак мисля, че макар и под една тежка комунистическо-атеистична и открито противохристиянска диктатура, на която китайският народ е жертва, у китайците като народ има пълна съхраненост на човешките и духовни качества в не по-малка степен, отколкото при който и да било друг народ и именно на това се крепи надеждата ми, че е напълно възможно, макар и след доста време, той да сане поне отчасти по-християнски по вяра.
Китайците са генетивно увредени. От една страна те имат мперското самочувствие, че са може би най-старата цивилизация в света (ок. 15 000 години), а от друга комунизмът им вдъхна вярата, че са върхът на световния пролетариат, който ще направи метафизичния скок в „царството на свободата“. Те нямат чувство за грях или състрадание, изключително нагли, безцеремонни, аморални са. Неслучайно на тази струна свирят мнозинството протестантски мисионери (най-вече петдесетници), които са наводнили Китай и вече са покръстили десетки милиони будали.
като че ли от нас българите по увредени няма.
На мен ми харесва написаното от Андрей! Много жив и емоционален стил!
Тук като почна да чета едни надути коментари, една самовлюбеност наднича от написаното – ние сме по-велики от теб, авторе, тръпки ме побиват!
Ами напишете нещо, стига с тия критики и злословия!