Поредната жертва в нозете на папата
Спомняте ли си думите на Марк Катон: „Картаген трябва да бъде разрушен!”? Онзи Катон, който бил римски държавник и всеки път, когато произнасял речите си пред Сената, започвал ги с тези думи? Примерът на този сенатор дотолкова много се хареса на някои православни епископи, че те като папагали започнаха да използват същия прийом, за да прокарат свои си възгледи по някои въпроси и да съборят Картаген.
Тъй като все още се изразявам отвлечено, ще стана по-конкретен. Напоследък от близо век насам, все по-усърдно се говори, че Римската църква била сестра на Православната. Това клише като стара петолевка се подмята от уста на уста с една-едничка цел – от лъжа да стане истина. В мига, в който всички повярват в него, ще дойде следващото, в което вече роднинските връзки с Рим ще станат по-дебели и тогава ще се казва, че всъщност Римската църква не е сестра-църква, а майка-църква.
Навремето св. Симеон Христа ради юродиви казал за Ориген, че той дотолкова навлязъл в морето на духовното мъдруване, че накрая взел та се удавил в него. За жалост, удавниците в Православната църква продължават да се увеличават.
Ще ми се да припомня случая с печално известния от близкото минало ленинградски митрополит Никодим Ротов. Този „православен архиерей” дотолкова се беше увлякъл да целува краката на папата и да се въргаля в подножието му, че най-накрая Бог, който винаги дава щедро просимото всекиму (срв. Иаков. 1:5), го сподоби и с такава смърт. Даде му да умре в нозете на папата, които той така обичаше да целува.
В тази връзка, казаното от един български православен епископ, че бил разговарял с римския папа като духовен син с духовен отец може само да ни възмущава, но не и да ни учудва. Тъй като това не е изолиран случай, а трайна тенденция, много пъти сме се питали, защо като толкова се прехласват по прелестите на католическата блудница, не вземат да й пристанат и да освободят скромната Православна невяста от сластолюбивото си присъствие. Отговорът е съвсем прост. Защото, ако го направят, онази начаса би ги изритала. Та нали предателите са нужни само докато са у противника. Никой, обаче, не би ги допуснал в собствения си дом.
Като кратко уточнение бих желал да спомена, че в православната богослужебна литература трайно присъства понятието „латинска ерес”, като определение за вероизповеданието на католическата църква. „Ерес” е простичкото определение и за всички, без изключение, отклонения от Православната вяра. Чак към края на XIX в. започва да се прокрадва, а след това и налага терминът „инославни вероизповедания”, който дори чисто лексикално погледнато е неверен и неправилен. А пък твърдения от рода на това, че видите ли католиците не били осъдени от събор, са проява на горделиво пренебрежение към цялото Православно предание. Между другото с този аргумент могат да бъдат оправдани дори сатанистите!
Католическата църква за разлика от доста „православни” архиереи, иереи и богослови, не е остъпила от своето си предание и исторически опит и е жалко да виждаме и чуваме, как православни се прехласват било по социалната й дейност, било по политическата й активност, при положение че редовите католици не хранят никакви илюзии относно безкористността на тези дейности.
Като блед щрих към отношението на католическата църква към Православната, ще спомена например факта на политически добре прицеленото, но лицемерно покаяние на предишния папа за издевателствата на латинските орди в Константинопол при Четвъртия кръстоносен поход. Самото покаяние беше добре разгласено и всички разбраха за него. Това обаче, което мнозина не знаят е, че сред католическите светии и до днес присъстват участници в похода, особено отличили се в поругаването на православни светини. Ето този исторически опит трябва да имаме предвид, когато някой заговори за обединение, а също и това, че в нашето предание и исторически опит присъства подвига на свв. 26 Зографски преподобномъченици, които предпочетоха смъртта пред обединението с латиняните.
Прави впечатление, че някои наши архиереи твърде бързо се разкисват от проявите на внимание от страна на папата и подопечните му. Така обаче заприличват на лигави палета, които махат с опашка и лягат по гръб, веднага щом ги погалят. Това ни припомня и странното поведение на днешния Доростолски митрополит, който преди години така примря от умиление, че в Рим го били наметнали с червена мантия, щото „забрави” да се върне с нашата делегация, както е по протокол и предизвика истински дипломатически гаф. Сега пък друг наш епископ, управляващ Западно-европейската ни диаспора, го дикисали със стола на Цариградския патриарх и той от вълнение за малко да падне от него! На това ли трябва да се радва един православен епископ? Наистина жалко е да се гледа в каква гротеска се превръща православният архиерей, когато се ръководи не от църковните канони, светоотеческия пример и съвестта си, а от честолюбието, пристрастията си и неизживяното си детство.
Гръмкото изказване, че Църквата била разделена от човеци, а не от Бога поставя извън закона огромно множество православни светии, които са отстоявали чистотата на вярата дори до кръв, борейки се именно срещу католическата експанзия и заради тези си действия са признати от Православната църква за съсъди на Св. Дух. Кой дух е действал в тях според блядословещите по техен адрес? И от кой дух са водени онези, които произнасят такава хула срещу Светия Дух?
Ето какво са писали светогорските отци до сключилия уния с Рим византийски император Михаил Палеолог: „Ние ясно виждаме, че ти си еретик, но те умоляваме, остави всичко това и пребъдвай в това, на което си научен и което ти е поверено, като знаеш от кого си научен (2 Тим. 3:14). При тогавашното нашествие на католиците на Света Гора, сама Пресвета Богородица се явява на един благодетелен старец и му казва: „Иди и кажи на братята в манастира да се затворят, защото богопротивните римляни нападнаха това избрано от мене място и вече се намират наблизо”. Ето на кого противоречат онези, които разпръскват вонящата мълва, че католическата блудница била сестра на Православната църква. Такова твърдение можем да приемем само с уточнението, че тя е наша блудна сестра, отпаднала, отишла в далечна страна и там живяла разпътно, загубвайки девството си и прахосвайки имота си (срв. Лука 15:13). Как става завръщането, знаем всички.
Що се отнася до изказванията на епископ Тихон, те представляват явно и открито проповядване на ерес, което дава право, според 15-то правило на Двукратния Събор, чедата му да се отделят от него. Защото не можем да не се запитаме като братя Миладинови: „Какво ли ще е ако пастир вук (вълк) ест, или по-право е да се каже, ако вук пастир ест?” Пази Боже от такива „пастири”! Ако Св. Синод е действително загрижен за целостта и добруването на Църквата би трябвало да вземе незабавни дициплинарни мерки срещу провинилия се. Имайки пред вид съотношението на силите в Синода, обаче, това едва ли ще стане.
Все пак продължаваме да вярваме, че има архиереи, които ще останат в границите, които Православната Църква е определила не толкова заради някакво нейно желание да се налагат граници, а поради грижата и знанието, че всички, хвърлили се да плуват извън нейните предели, неминуемо ще се удавят!
Отец Божидар, Вие оправдахте името си с тази статия.
В нитервюта на европейския ни епископ се казва, че той е получил такав любов от католиците, каквато не е срещал сред събратята си. Съгласен съм, че отстояването на православието е условие за съществуването на истината и на достоверното историческо наследство на християнството. Но примерите на братолюбие, на грижа за ближния , на помощ, на състрадание и на разбиране на проблемите на човека не са само православни, а струва ми се точно тези примери липсват на православието като цяло за да отклони други вярващи да падат в нозете на папата. Защото истината иска потвърждение от любов, без която по думите на св.апостол Павел нище не сме. А как се прояввява една любов освен казанато в св. Библия – за това православието не дава известни видими примери и всичката ревност на вярата без цитираните особености на християнство фактически води до юдеизация на християнството – ние сме богоизбрани, с нас е истината, с нас е народа, с нас е опита на св.Отци – а ние къде сме в любовта към ближния ни?
Отче, аз Ви благодаря най-искрено за бързият и разпръскващ всякакви съмнения отговор към симпатизантите на римската църква. Аз самият останах шокиран и с увиснала долна челюст когато стигнах до откритото самопризнание на един скрит уният. Почувствах се предаден и наранен, но започнах да правя уговорки със съвестта си, за да оправдая човека и епископа. Все пак остана за мен загадката, как един достоен на вид наш духовник, може да бъде толкова чужд на Светото Предание. Не казвам Светото Писание, а Предание, защото по писанието той е прав; заповядано ни е да обичаме дори вравовете си, но и дори да не се молим с еретици, а камоли да ги изповядваме за духовни отци. Страх ме хваща само да си го помисля…брррр…
И все пак отче, бихте ли хвърлили още светлина по темата, защото знаем също, че при католиците има спасение и те са единствените които ние признаваме за църква, макар и смного отклонения и загуба на благодат.
Темата е важна, затова се принуждавам да правя втори коментар. Идеята за любовта към ближния и грижата за него в бурите на живота отграничава християнството от другите религии на библейска основа.Примери на християнска любов има много в историята на християнството, и тя е проявена не само от православните. От историята и съвремието обаче са ми известни някои факти. Първо масовото преминаване на българи към исляма в османската империя става по социално-икономически причини повече и по-малко чрез насилие над християните. Това става, защото изпитанията на земния живот и изкушенията на битието изискват жертвеготовност от страна на религиозното ръководство и ако то не я прояви, затънало в отстояване на догмите и каноните, то тогава грижата за човека се проявява от друговерци. Един днешен български учен стана католик, защото католиците го излекуваха безплатно. Един познат стана сектант, защото сектата му намери жена и работа. А БПЦ какво прави за ближния и къде е жертвата на клира от любов?
СЛОВО НА „ЗЕЛЕНИЯ ПАТРИАРХ“ В МЕМФИС, ЩАТА ТЕНЕСИ. – http://archiman.livejournal.com/
Врачка фантом обещава чудо за 29,90
http://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2009-10-25&article=299042
Дон Кихоте,
И аз прекалявам с коментарите, но ти надминаваш всякакво приличие. Защо хората да не очакват чудо? Политиката на БПЦ е да настоява за исторически заслуги по спасяването на нацията от етническо претопяване и манифестации с чудотворни реликви. Образователната дейност, социалната дейност, културно-просветната дейност и другите свойствени на Църквата деятелности са любопитни. И защото темата е за отношението към католиците, искам да ти кажа, че на техните издания непрекъснато се говори за любов към ближния и грижа за човека. Каква е твойта грижа за българите, Дон Кихоте? В България има езикови и класически гимназии, има поне 30 университета, има свободна информация в Интернет. Има държавна дейност в областта на просветата и социалното осигуряване. Какво трябва да прави и да говори духовника, та да обоснове нуждата от доверие и да го слушаме освен да ни казва Божията воля за нас и да тълкува предопределението на съдбата, което БПЦ не прави, а го прави врачката и учения?
„Каква е твойта грижа за българите?“ Преди двадесетина години Държавна сигурност ме арестува в София и ми зададе антивъпроса защо съм работел за Църквата, а не за българите.
Моята дейност е известна на всички, които се интересуват, а не само търсят повод за заяждане – 1200 часа лекции годишно, 1350 публикации досега, блогове, редовно неделно предаване по радиото, телевизионни интервюта, сказки по училища и читалища.
Майко мила, иска ми се да не вярвам, че тези грозни и братоубийствени думи са написани от свещеник, от свят човек. Дано да е станала някаква печатна грешка. Искрено се надявам. Защото този гняв срещу „католическата блудница“ по приляга на някой адвентистки проповедник. Ами като са еретици католиците, защо Патриарх Максим при освещаването на новата католическа катедрала в София официално им подари икона на Света Богородица, която и до днес стои на лично и свято за тях място в нея, точно над мястото, където се пази Светото Причастие? Как може Негово светейшество да допуска това за еретици?
…И какви са тия еретици и блудници, дето благоговеят пред Сина Божи и Неговата Майка? Блудниците ли обиждате или най-големите светини на христиняството? И защо Българската Патриаршия прие от Папа Йоан-Павел ІІ, когото авторът обвинява в лицемерие, Римската църква „Св.Св.Викентий и Анастасий“, където и днес се служат православни литургии и на вратата ни посреща православен свещеник? Нали са еретици католиците, как може да се допускат такива неща????
Вярно е, че „някои наши архиереи твърде бързо се разкисват от проявите на внимание от страна на папата и подопечните му“, също и интервюто на еп. Тихон е една боза, но пък и горната статия е по-скоро на талибанска, а не православна по дух. Аргументите (ако могот да бъдат наречени така) са крайно едностранчиви, пресилени и дъхащи омраза и злоба. За съжаление не малко православни християни четат единствено подобни статии и книжки и така изграждат у себе си качества на нетърпимост и омраза и си въобразяват, че да си добър православен християнин е достатъчно да мразиш католиците.
Струва ми се, че коментарът на свещ. Главев не биваше да бъде убликуван на този сайт – старостилците си имат свои сайтове. А така мнозина ще останат с впечатление, че духът на Православието, това е духът на нетърпимостта и злобата.
Emolino, думата блуд, означава ЗАБЛУЖДЕНИЕ. „католическа блудница“ не е казано в смисъла на мръсница, а на заблудена във въпросите на вярата. Ако Негово Светейшество не беше подарил иконата и не беше приел, така наречения, папа на Рим , то той нямаше да изпълни думите на Христа, че : на болния му трябва лекар, а не на здравия. И пак Ви казвам, думата блудница в християнски смисъл не е обида, а състояние. На вратата на църквата може всичко да Ви срещне, въпроса е, какво Вие виждате в него? А някой неща се допускат, защото църквата не е престанала да бъде в гонение. Дано разберете, какво Ви казвам.
„Католическа блудница“ е злословие. И адвентистите твърдят, че само те са прави, а всички други се заблуждават. Не ми се иска да се съглася, че един православен християнин трябва да е заблуден колкото един адвентист. Колкото до болния и здравия, от думите Ви излиза, че Христос е умрял заради католиците, които са болни, а православните нямат нужда от Неговата смърт, защото те са здрави, така ли? Ами тогава по-добре човек да е католик, за да не разпъва Христос повторно с твърдението си, че е здрав. Смирение е нужно на всички ни.
Нарочно не пуснах коментар за писаното от свещ. Главев, за да не предизвикам бясна реакция. Напълно съм съгласен с моя събрат о. Стефан.
За разлика от някои, които познават римокатоличеството от старостилните книжки, аз го познавам на теория и практика. Православната църква е преди всичко византийска. Какво е останало от гностическо-монтанисткия период на църковната история – І-ІІІ век? Като се изключи „Свете тихий“ на вечернята, почти нищо. Римокатолическата църква е особена, защото съчетава раннохристиянски с модерни черти. Тя има ценности, великолепна испанска мистика от ХVІ век, прекрасна музика, монашеска аскеза и пр., но има и нововъведени догми и традиции, които ние не можем да приемем.
Нашите различия не трябва да ни противопоставят в един все враждебен към религията свят. Защото и ние, православните, имаме много трески за дялане и неадекватните решения на Синода го доказват.
Два пъти прочетох написаното от отец Божидар, но никъде не открих „нетърпимост и злоба“. И не виждам какво общо има подаряването на икона на новоосветен католически храм с прелестното състояние на един православен епископ, породено от невероятната чест да бъде потупан по рамото от непогрешимия?
След като вие, двама православни свещеници, не виждате нищо смущаващо (най-меко казано) от тези зачестяващи прояви на папоцелувание, а наричате талибан, този, които вижда – за какво говорим?
Една ли е Църквата Христова или две, та и повече? Или е една, но с два бели дроба, ако мога да перифразирам покойния Войтила?
Отец Павле, Дон Кихоте, що говориш така бе човек? какви католици и каква практика имаш с тях? Това е направо смешно. Субективни, монентни преживявания. Вие със Стефан, като виждате толкова положителни качества в папската общност и я признавате за църква, то сами разделяте Христа. Папата ви го каза и ако го повтори пак няма да го чуете: Христос създаде една църква и това е католическата. Ами не знам за какво ви е цялата интелигентност, че да не разберете, какво иска да ви каже човека. И моля ви да престанете да насаждате мнение, че който отстоява православната позиция, която е позиция на цялата Православна Църква, е израз на омраза или на нещо друго негативно спрямо отпадналите от църквата. Благодаря ви предварително!
В събота вечерта след всенощното бдение имах честта да вечерям с Първоиеерарха на Руската Задгранична Църква, Митрополита на Монреал и Канада, 6 руски свещеници /Канадски и от Московската Патриаршия/ и също се стигна до въпроса с Папата и нашите Патриарси, за „общия“ език… Общото мнение бе, че МНОГО ТРЯБВА ДА СЕ ВНИМАВА… И аз съм склонен да им вярвам, защото няма по-лесна прелест за пастира от тази вместо да пасе паството си да пасе себе си…А в стремежа за обединение на стадото би могло да се догади не пастирска любов, а стригаческа ножица.
www. russian-inok.org – сайт на един монах от манастира в който уча задочно богословие
Емолино, разбирам гневът ти и от човешка гледна точка той е оправдан. Самият аз съм се ядосвал и смятал подобни изказвания за неградивни, но църквата надхвърля човешките граници и когато християнинът влезе в дълбочина, всичко започва да си идва на мястото. Когато християнинът започне истински да уповава на Господ Исус Христос, нашият Бог, и по-малко на себе си, това е дълбочина. Това не минава без борба, но веднъж прекрачил прага на номиналното и изпитал, макар и малко от Христовото иго, християнина придобива/получава критериите за добро и зло.
През времето на своята „независимост“ католизицизма изменя по свое усмотрние много от Истините на вярата. Изменили са също акценитие в изповеданието на самата вяра и са изневерили на правилата запечатани с клеймото на Светият Дух от Вселенските събори. Самоволната в християнският духовният живот се нарича ерес, защото в Христос, всичко е открито и няма място за друга истина. Истината винаги е само една единствена.
Братя и сестри, недоумявам как може да се аплодира една такава позиция на нетърпимост, омраза, късогледство и краен ригоризъм! Истината била само една! Прекалено тежка е тази мисъл и не може да се изрича така безразборно от всеки, защото губи тежестта си. Първо да се запитаме дали с плодовете на делата си можем да защитим гръмките си думи и присъди. А политика винаги е имало, Византия слаб пример ли е? Истинската Църква е над времето и пространството, нейните действителни граници знае само Господ… Да не запопращаме с лека ръка събратята си по вяра в преизподнята!
Да се гневя – не, но продължавам да се чудя как от устата на свещеник може да се излее толкова лошотия. Няма ли културен, спокоен, най-сетне – за един свещеник – и християнски начин за изказване на мнението, без обиди и агресия? Болно ми е. Хвърлям поглед сред роднини и приятели, влюбени в понятието „православен“, повечето обаче без желание ни най-малко да вникнат в съдържанието му и следователно – живеещи като диви езичници. Но и те знаят да мразят перфектно несвоите. Голям пример, няма що. Не е ли просто достатъчно да живееш като истински православен, ами трябва непрекъснато да клеветиш и да осъждаш другите? Моите най-искрени уважения и почит към участващите в коментарите духовници, както разбирам за присъствието им от разговорите.
Как епископ Тихон пада в краката на папата – нагледно!
http://www.dveri.bg/content/view/10124/33/
Тенденцията: Мадона е лоша, за Азис – нищо. Папата е антихрист, комунистите-братя. На мутрите и властта служим, Запада мразим. Към Русия да се присъединим , както апелира представителя на БПЦ в Москва, ЕС е лош , казва дядя Николай на всяка литургия. Папата е отстъпник, ние пазим традицията. Така я пазим , че даже не сме превели издадените от католиците преди 150 години наши отци. Светците тачим:папата си канонизира мъчениците на комунизма , ние още чакаме разрешение от партията. Папата е убиец, пък в правословно духовно лоно се родиха убийците на 100 милиона души през 20 век. Папата се извинява и иска прошка , православните в Русия правят икони на Сталин.
Кой обслужват подбни небивалици поднесени с „духовен “ апломб. Същите, които ни притискат и мачкат за техните тръби и централи.БПЦ се е свела до тръба на руската полтика.Ако не скъсаме с мужишкото православие,което 500 години бездарно съсипа завещаната му духовност и е просто гола политика , все ще сме жалки и смешни .
много ди прав, DODO, но не виждам какво общо има с това отец Божидар! Или щом е писал за приклякането на еп.Тихон в краката на папата, няма начин комунистите да не са му братя, да?
Не пиша за отец Божидар , а за общата тенденция доминираща в БПЦ, която не е от вчера.Прави силно впечатление асиметрията- щом нещо родно или руско е уродливо – за него се мълчи или косвено се подкрепя , ако е от Запад- анатема. Някои чул ли е реакция на призива на официалния представител на БПЦ в Москва , да се присъединим към императора Путина?
[quote name=“O. Bojidar“]Как епископ Тихон пада в краката на папата – нагледно!
http://www.dveri.bg/content/view/10124/33/%5B/quote%5D
Как този епископ си позволява да говори подни неща от името на цялата ни църква. Ето го и резултата, грешката му става повод да бъдем разнасяни по медиите едва ли не като унияти. Не би ли било редно нашата БПЦ да се разграничи публично и да осъди предателските действия на провиненият духовник???
Состоялась встреча архиепископа Илариона с известным католическим богословом кардиналом Кристофом Шёнборном
http://www.bogoslov.ru/text/493916/index.html
приветствам Ви отец Божидар за смелостта и устояването на вярата в Господа нашего Иисуса Христа дерзайте радвам се за позицията Ви която трябва да бъде такава на всеки Христов служител нека устоим до край останалото знаем мъртвата риба се носи по течението на икуменизма хуманизма феминизма порнографията да кажем не на предателите в расо Църквата ще устои до край и портите адови няма да и надделеят ако имам път към Вас надявам се да се срещнем дай Бог поздрави от старопрестолния Търновград
Дайте направо в деветосептемврийски дух да извикаме „ПРАВОСЛАВИЕ ИЛИ СМЪРТ!“ и няма какво повече да го усукваме. Сектите не ни пречат, нито вливащата се в тях православна маса, но католиците са си направо за убиване. Прав е авторът на програмната статия.