Промяната и църквата



БЛИЗКИ ТЕМИ:

32 коментара

  1. Климент Йорданов Буренков каза:

    Уважавам Ви като единствен български монах, занимаващ се сериозно с наука. Ценя интелектуалната Ви висота и недоумявам от стерилността на писанията Ви. Няма съмнение, че един от болезнените въпроси на църковното ни съвремие е разделението. Когато пишете за чуждите политически сили, държа да подчертая, че аз не съм свързан с такива по никакъв начин. Ако съм се оттеглил от административната власт на Дядо Максим, то е било след дълга кореспонденция и убеждението си, че нещата в Б.П.Ц. са неспасяеми. Детайлите би трябвало да са Ви известни. Политически сили ли изпразниха Църквата в България от благодатта й?! Какво конкретно сторихте Вие за духовното възраждане на българския народ? Обикновеният народ не разбира висотата на Вашите писания и не ходи на лекциите Ви. Какво сторихте щото иерархията да върне църковния кораб в евангелски води и да има за свой бог Христа?! Ако сте загубили един човешки живот в преливане от пусто в празно, каква би била последната Ви реакция? Не е ясна препоръката.

  2. Харалампи Иванов Джелепов каза:

    Напълно съм съгласен с констатациите на отец Павел.Но изхода от ситуацията в която сме попаднали не съзрях.

  3. Силвия Панайотова каза:

    Поздравления за статията! Прочетох я на един дъх. Ударихте заслужен шамар на тези, които трябва да бъдат духовни водачи на народа, а вместо това бездействат или дават лош пример.

  4. Ioan Jelkov каза:

    Отец Павел, Вие сте адски прав. Но нима примитивното поведение на някои епископи е условието за лош живот в Църквата? Не е ли повече това, че слабо познават догматическите и верови истини? Погледнете какви ереси се ширят по църквите, а Вие сте се притеснили, че те служат на тамплиерите. Народа не се причастява, защото го плашат със Светите Тайни, както със свинския грип. Свещеници ръкоположени преди 30 години не знаят за какво става изобщо въпрос в Църквата и се държат като шамани. Ето тука е трагедията на епископата. А това, че има врачки и баячки не е проблем на Църквата, то си е лично техен проблем,

  5. Стефания каза:

    Г-не, достатъчно дълго ви четохме високопарните глупости – тип наставления в дира, сега се прехвърлихте мъдро да поучавате и тук! Спомняте ли си как изпадахте в истерия всеки път, когато пишещите там богослови ви поставяха на място и разобличаваха лъжите, които пробутвахте като православие? Хем не сте в Църквата, хем и срам нямате. С каква мерна единица мерите благодатта? Питам, защото много категорично се изказвате за благодатта в БПЦ! Та къде отиде тя? При вас, в разкола? Брей, страшни сте! И сега от висотата на това благодатно положение държите сметка на отец Павел за написаното и направеното от него!

  6. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    До prokimen:

    Обикновено не отговарям на разколници, но за Вас ще направя изключение.

    „единствен български монах, занимаващ се сериозно с наука“. Архимандрит Авксентий е по-добър от мен. И по-богат, защото е реституирал половината чаршия в Пловдив.

    “ Когато пишете за чуждите политически сили, държа да подчертая, че аз не съм свързан с такива по никакъв начин.“ Дори ако е вярно, редица други от вас доказаха, че са оръдия на неправославни и неродолюбиви интереси.

    „Политически сили ли изпразниха Църквата в България от благодатта й?!“ С какво ще докажете Вашата клевета, че БПЦ е лишена от благодат? Нашето ръкоположение да не е загубило валидност? Това са клевети. Политическите пристрастия на разколниците, които са обвързаха само с една, вече полуумряла, партия, ги злепостави.

  7. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Продължение:

    “ Какво конкретно сторихте Вие за духовното възраждане на българския народ?“ В момента се печата моята биобиблиография в обем 176 стр., която съдържа 1350 публикации, от които 250 строго научни, а другите популярни. Водя предавания по радиото и телевизията, сказки по читалища и училища и пр. Пред Вас ли трябва да се оправдавам?

    „Какво сторихте, щото иерархията да върне църковния кораб в евангелски води?“ Нямам власт в БПЦ, за да я командвам по очаквания от Вас начин. Ако аз бях патриарх (пази Боже), тя щеше да бъде процъфтяваща духовно и материално църква. Нека други да отговарят пред Господ и историята за нейното ръководство.

    Щом смятате, че различните дейности, с които се занимавам, са „преливане от пусто в празно“, аз се убеждавам, че моето мнение за разкола и разколниците е правилно.

  8. Църковният въпрос е много тежък в България поради исторически и народнопсихологически особености, но най-вече заради деятелността на комунистите. Сериозният проблем на БПЦ е, че Тя изобщо не си е взела поука както от уроците на историята, така и от отрицанието на вяра и Църква през комунизма. БПЦ действа като светска „национална“ политическа организация – разчита на политически и икономически връзки у нас и в чужбина, подчинява се на вселенското православие и най-вече на РПЦ, държи на нормите на поведение и етикецията на светското общество, но не постъпва по християнски, според известните ни примери от историята и от съверемнните християнски общности. Християнството на БПЦ – това е въпросът. Защото християнството цени човека повече от материалното на този свят и се грижи за ближния, като дава доказателства за вярата, истината, милостта , справедливостта и честността. А БПц ползва двоен стандарт – от една страна е вселенска,а от друга я издържат българите, подготвени от Държавата.

  9. Темата е важна, затова правя втори коментар. В една своя статия Пламен Сивов говори за 35 милиона лева, дадени за постройки и материални обекти на Църквата. Същевременно човекът, който със слово и дело слави Бога и помага на православието тъне в мизерия и нищета. Защото Бог се слави от човека – силата на материята, в това число и вещевия религиозен култ говори чрез словесна и писмена интерпретация на човека, освен ако не сме окултисти, фетишисти и радиастезисти, които мерят силовото поле на предметите. От друга страна представителите на БПЦ се кланят на култа към историческия паметник, пред когото служат служби и поднасят венци. Историческия пламентик е идея на гръцкото езичество, което така отдава светска слава на своите митологични и реални политически герои. Практиката на християнската Църква е да почита историческия спомен ако носи посланията на християнството. Историческият материализъм и паметника са култ на БПЦ, а ресурсите Й отиват за вещ-тление, а не за духа на човека.

  10. Климент Йорданов Буренков каза:

    Дон Кихот

    Благодаря Ви за вниманието.Това с преливането от пусто в празно визирах себе си. Затова и завърших с въпроса каква би била Вашата препоръка, ако Промисълът Божи Ви би поставил на моето място?Тези дни говорих с дядо Неофит и го питах дали има логично обяснение да се подава молба за преминаване в една епархия и отговорът да пристига в частно писмо от Вашия владика?! Нормално ли е да се честити имен ден и честитката да се третира като повод за назначение на свещеник на майката на Филанкишията?! Когато секретарят на Синода отговаря служебно, защо е на WC хартия без изходен номер и печат?! Когато се дават препоръки на човек, който е освободен канонично от клира на Б.П.Ц., то някой прави ли си труд да поглежда в архивата или води ли се някаква документация в стил „наличен състав“?!

    Колкото до благодатта, мисля си, че си играем на шикалки и никой не го е грижа за душеспасението на поверените от Бога души. Свидетелство за деградацията са изкуствено разнасяните икони и мощи.

  11. Климент Йорданов Буренков каза:

    [b]@chingis[/b]

    Напълно споделям съждението Ви и едва ли би могло да се каже по-лаконично и пределно ясно:

    [b]“Църковният въпрос е много тежък в България поради исторически и народнопсихолог ически особености, но най-вече заради деятелността на комунистите. Сериозният проблем на БПЦ е, че Тя изобщо не си е взела поука както от уроците на историята, така и от отрицанието на вяра и Църква през комунизма. БПЦ действа като светска „национална“ политическа организация…“[/b]

  12. Климент Йорданов Буренков каза:

    До Стефани

    Понеже не зная пола Ви, затова и не спазвам протокола на обръщение. Принципно е под достойнство ми да хвърлям камък в мръсотията, но провокацията Ви заслужава една единствена молба към Вас.

    [b]Ако сте личност с християнски морал и елементарна човешка почтеност, моля, дайте линк на читателите си към мои лъжи. [/b]

    Засега Поздрави

  13. Драган Владимиров Бачев каза:

    До отец Климент Буренков, тоест prokimen

    Не знам какъв сте точно – архимандрит, или епископ, защото по едно време май Ви направиха в алтернативния Синод епископ.

    Преди време разговарях с дядо Калиник частно. Видяхме се близо до Синодалната палата. Та той ми каза, че фактически от 9 септември 44-та до 10 ноември 89-та благодатта не е напускала БПЦ, както е станало с Албанската православна църква. Тя е била официално закрита. При нас може да е имало потискане, намеса, духовници да са ставали слуги на БКП и ДС, но благодатта не е напускала нито за момент страната. Просто са се правили компромиси.

    На владика трябва да се вярва, мисля.

  14. Стефан Стефанов каза:

    Пределно лаконичен и безупречно точен текст. По-ясно не би могло да бъде казано!
    За този, които казват, че не съзирали изход: точната диагоза е половината лечение. Моята надежда е да се появи един грамотен евхаристиен епископ. Само един! Нещата ще се отпушат…

  15. Не искам да взимам отношение по разкола. Само ще отбележа, че духовниците у нас пропагандират вярата чрез настояване за духовност и благодат. Тези две неща обаче като невидми искат проверка от фактите на живота на човека, проверка от каноните на историята, и от случаите, когато духовността и благодатта са дарени на духовника по тайнството на службата и ръкополагането и когато, и това е вече много важно за пропагандата на БПЦ ,с която фактически тя се легитимира в модерното общество, и когато духовността и благодатта са дадени по рождение като дарби от Бога и за които БПЦ ревнува или нехае. Защото е много лесно да проповядваш пред хора, които не са ходили на училище, но я се опитай да проповядваш пред атеиста с няколко висши образования и който ползва чужди езици! А християнската култура – NB за същностните усилия на БПЦ – иска много квалификация, освен ако не е част от конспирация, която финасира и фаворизира лица от светския модел на света, където БПЦ е патерица на проекта.

  16. Ioan Jelkov каза:

    p-stefanos, предложението, по-скоро Вашето пожелание да се появи поне един грамотен евхаристийно епископ е много благочестиво, но не е достатъчно по две причини:
    1. Една птичка пролет не прави.
    2. Христос е казъл: Където са двама или трима….
    Така, че ще трябва да се почака по-дълго.

  17. ivan ivanov ivanov каза:

    Ченгетатата от синода, които както се разбра активно са разработвали папата ,не се оказаха след промяната без кауза и командир.Руският патриарх, който неизменно е агент,задължително минава през външния отдел на РПЦ,т. е. трябва да е установил връзки , влияние и патронаж над другите православни църкви и да е участвал в тяхното овладяване и кадруване,което го прави годен да прокарва руската политическа метафизика , която от 500 години , замества православната духовност.Така държани изкъсо, владиците ни заедно с комунистите продължават активно да обслужват руските си господари с антизападна проповед, теории за заговори,руска апология,агитация за проруските партии, дори призиви за присъединяване към Русия/Карагьозов/.Това не е ново: БПЦ участва поне в 3 от 7-те проруски преврата у нас през 19век , но не е превела и 3-ма св.отци до 44г. БПЦ се е формирала като точно копие на руските си господари, те са чуждите сили , чужди на православието.Ако искаме промяна тръгваме оттам.

  18. Lucy Musi Busi каза:

    „И сега, в тоз живот, крача редом с Дон Кихот.
    Нищо че сме двама-трима, смешни, вьн от модата.
    Важното е, че ни има още вьв природата.“

    Дерзаите господине, завистниците и омразниците се закачат там кьдето има нещо над средното. Ако ги нямаше и при Вас, значи нещо не би било наред.

  19. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Люси,

    Поздравявам те със следната песен:

    http://www.youtube.com/watch?v=A7F2X3rSSCU&feature=related

  20. Мариан Павлов Томов каза:

    „Рухването“ както го наричате, е дворцов преврат, ДС сменя БКП. Към края на 70-те в страните на източния блок напълно умира идеята във властоимащите, ако въобще е била жива. Този фалшив, но все пак някакъв идеал и морал, едно десетилетие по-късно бива заменен с искрено желание всичката тази власт и пари на сатрапите да бъде наследена от техните деца и потомци, които по това време учат в най-скъпите и реномирани вузове в западна Европа и САЩ. Хора без идеал, единствено с желание да бъдат като големите магнати от капиталистическите страни, започват чрез програмирани ревлоюции и преврати да преобръщат властта си от политическа в икономическа, или по-точно мафиотска. И служители от ДС, борци и тем подобни стават новият елит.
    Това означава че Вашата статия е леко неадекватна защото в България преходът още не е започнал, а това ще се случи тогава когато стартира процес на декомунизация. Особено в синода.

  21. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Преходът свърши, приятелю. Парите са изпрани и изнесени – не само от червените, но и от сините, жълтите, зелените и пр. техни на теория „врагове“, а на практика сподвижници. Комунизъм отдавна няма, ако не ти е ясно. В момента царува див джунглоподобен капитализъм, при който човек за човека е вълк. Промяна в Синода ще видиш, когато си видиш гърба без огледало.

  22. Мариан Павлов Томов каза:

    Явно имаме различни критерии за термина ‘преход’. Няма смисъл дори да опитам да обяснявам какво е за мен преход: освен огромната възрастова разлика и образованието ни е в диаметрално противоположни области и качество. Един дизайнер и фотограф който на 23 се е завърнал в София, след академия и специализации в чужбина никога няма да бъде разбран от доцент който се е оформил като начин на мислене в робството на болшевизма.

  23. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Марианчо,

    Такава обида не бях получавал през живота си. Четири пъти съм арестуван и разпитван от Държавна сигурност по доноси на колеги и седем години съм мизерствал без работа, а ти ме обвиняваш, че съм бил болшевик. Елементарната човешка етика, дори не християнството, изисква да познаваш човека, преди да плюеш по него.

    Тук може да съм доцент (неграмотните ченгета отдавна станаха пруфесури), но в САЩ съм член на Нюйоркската академия на науките. Това говори ли ти нещо?

  24. Мариан Павлов Томов каза:

    Ето до къде може да доведе различното тълкуване. Аз съм крайно миролюбив и флегматичен човек, привърженик на десния либерализъм. Нямах никакво намерение да Ви обиждам и поднасям най-искреното и смирено извинение – моля Ви да ми простите. Исках да кажа следното: че познавам много хора родени и отраснали в периода след 9. септември които са били малтретирани от ДС: те не познават свободата както я познават нпр. Французите или Американците на същата възраст. Имах предвид разликата в начина на мислене между хората: при тези чието мислене се е оформяло под репресивния апарат на ДС и КГБ и тези които са родени и закърмени със свобода и либерализъм.
    Разбира се че допускам че не съм прав и че има много хора които никак не са съгласни с мен. Но това мисла аз – изцяло като сравнявам приятелите си които са приблизително на Вашата възраст от САЩ, Норвегия, и прочие. Все пак почти през целия си съзнателен живот се занимавам с визуални изкуства и мнението ми далеч не е меродавно.

  25. Драган Владимиров Бачев каза:

    До Мариан Томов

    Драги Мариане,

    Следя дискусията ти с отец Павел и видях, че си роден през 86-та, тоест изкарал си три години в Живкова България. По това време с него бях колега в едно синодално поделение и помня много добре, когато дойдоха милиционери, бъркаха в стаята му и го изхвърлиха. Не искам да съм адвокат на отеца, нито негов апологет, но ти си нямаш капчица понятие в каква система живеехме.

    Сега ако предположим, че в България е същото, а навсякъде около нас е демокрация, НАТО, Европейски съюз, все едно сме като Кастро и Куба, знаеш ли какво щеше да бъде?

    Ти нямаше да си бил в чужбина, нямаше да имаш джиесем, лаптоп, нямаше да имаш кабел и Интернет, нямаше да гледаш порно свободно, да пишеш във форуми и пр., защото всичкото това щяха да го имат само Живков, внуците му и членовете на Политбюро и техните внуци, институциите, разбира се. Нямаше да имаш сателитна антена, нищо нямаше да имаш от световните технологии и прогрес. Но те, Политбюро, щяха да си го имат.

  26. Драган Владимиров Бачев каза:

    До Мариан Томов (продължение)

    Затова тази система беше човеконенавистническа, понеже говореха против капитализма, но всичко имаха от него.

    Ние като трета българска държава, сме на 130 години. Били сме княжество, царство, народна република и сега – република. От 1879 г. тръгваме бавно и до 44-та година, в продължение на 65 години градим институции, политическа класа, банково дело, икономика, всичко. И през 44-та идват комунистите и унищожават естествения път на развитие, до 89-та. Сега наново почваме да градим онова, градено от 1879-та до 1944-та. Не е лесно, затова не си прав за прехода. Преход не се прави лесно, защото сега нещата са коренно различни, отпреди 100 и повече години. Много хора не могат да имат твоето мислене и това е естествено, защото те са били поставени при други условия.

  27. Андрей Романов каза:

    Мариане, трябва да уважаваш по-възрастните и по-знаещите от теб хора, а не да се перчиш, че си млад. Младостта често е свързана с глупост. Преподавал съм и в училище и в университет и виждам какви дебили са днешните младежи. Аз съм роден през 71-ва и съм изкарал ученическите си години по времето на комунизма. Въпреки че тогава живеехме в атмосфера на страх или по-скоро на предпазливост, ние бяхме на много по-високо ниво от днешните ученици. Четяхме сериозни книги, слушахме сериозна музика. Не мога да си представя, че някой от нас би се заинтересувал от чалга или порно. Така че по-спокойно. Имаш да се учиш на много неща, бъди по-скромен.

  28. Мариан Павлов Томов каза:

    По-точно не съм видял нищо от времето за което говорите защото се завърнах в София през 1998 година (целият ми живот до тази възраст е минал в чужбина), тогава бях на 23, роден съм през76-та. Ето че отново ме разбирате погешно. Не знам има ли смисъл целият диспут…
    Всеки път когато говоря с човек на възраст около 50 – 70 години от северна Европа или Щатите – преподавател в университет, епископален свещеник, лютерантски архиепископ, гръцки митрополит, норвежки дипломат и прочие, се уверявам че Българин не ме разбира – защото живеем в различни измерения. Това имах предвид – ДНК-то е различно, ДНК-то на човек репресиран и това на човек роден и отраснал в либерализъм.
    П.П.
    Разбира се че имам още много да уча – даже нямам намерения да спирам. И относно спокойствието – трудно се намират хора по-спокойни от мен.

  29. Драган Владимиров Бачев каза:

    Мариане,

    Не съм те разбрал погрешно за годините, както пишеш в постинг № 28, но виж постинг № 22, в който отбелязваш, че си се завърнал на 23 години, но никъде не посочваш, че е било през 99-та. Но дори и роден не през 86-та, а през 76-та, изкарал дотогава само в чужбина, явно не можеш да разбереш човека, живял в тоталитарни условия. Защото тоталитаризъм е имало и в Средновековието. Папата и императора, независимо на коя държава император, са били тоталитаристи и когато Колумб открива Америка през 1492-ра, маса народ от Европа тръгва за Новия свят, именно да отиде на свобода, далеч от диктатурите на папата и императорите. Затова тези държави – САЩ и Канада, са млади държави и не търпят тиранията.

  30. Yasen каза:

    Вижте Мариан, проблемът ви е, че просто сте отчел някаква разлика, но не сте вникнал дълбоко в проблема. Не видях да предлагате смислен анализ или извод и не е ясно какво, въобще, искате да кажете. Странно, защото визуалните изкуства по принцип изискват фина наблюдателност и способност за обобщения. Може би трябва да общувате повече с хора, които познават добре и двата свята, и повечко да размишлявате. Кухото западофилство не върши работа. Вярно е, че в дизайна западът ни превъзхожда- причините са обясними и интересни, но това е друга тема. Във всеки случай, нямате капка право да се отнасяте към Дон Кихот пренебрежително. В условията на диктатура, когато отстояването на убежденията е свързано с опасности и саможертва, човек вижда нещата по-добре и по-дълбоко от онези, за които то е просто безплатен лукс. Има разлика между информация и изстрадано знание. Тая школа ви липсва, затова се изказвате неадекватно.
    Статията лаконично-точно отразява някои страни на църковния живот. За съжаление

  31. Ана-Мария Ангелова Димитрова-Попова каза:

    Стига сте нападали Мариан; понякога човек има нужда да обобщава, по-лесно е. Винаги се мятаме от едната в другата крайност, човешко е! Аз работя предимно с представители на Западната цивилизация и съм стигнала до извода, че те са същите „нещастници“ като нас, но и между тях, както и между нас има титани на духа!

  32. Мариан Павлов Томов каза:

    В един от кометарите написах:
    „…допускам че не съм прав и че има много хора които никак не са съгласни с мен…“
    Никого не нападам, все пак съм голям привърженик на либерализма. Просто не съм съгласен с темата за ‘прехода’, както и никъде не съм написал че там са умни, тук са тъпи. Просто казвам че има разлика в начина на мисленето и нищо повече.
    Мислете по-либерално, не закостенело, либерализмът ще спаси света.
    Te libertatem laudamus.

Споделете в социалните мрежи