Траур за България
.jpg)
Това попитал Спасителят някои, които дошли при Него и Му разказали за галилейците, на които кръвта Пилат смесил с жертвите им. Те очаквали Той да отговори положително, казвайки, че загиналите били грешни човеци, затова ги наказал Бог, обаче злорадството им било попарено още преди да бъде изречено.
Със следващата си реплика Спасителят съвсем охладил желанието им да обръщат всяко нещастие на сензация и лакомо да го глозгат, опиянявайки се от чуждата кръв:
Ако се не покаете, всички тъй ще загинете, (13:5) – бил отрезвяващият отговор. А сетне им разказал притчата за смоковницата, която щяла да бъде отсечена, ако не принесяла плода, който се очаквал от нея.
Някога това станало с галилейците, днес се случва с българите. При това не само с онези от Бакаджика, чиято кръв се проля там. Затова вместо да глозгаме като псета останките от жертвите и милозливо да въздишаме пред телевизора, гледайки сълзите на близките, нека видим дали и за нас не се отнасят горните страшни думи. Защото нещастието си е нещастие и мъката – мъка, но не е ли редно да си зададем и въпроса – защо ни се случва всичко това? Защото едно е сигурно – не сме по-добри от галилейците! И друго е сигурно – загиват някои, за да бъдат предупредени всички! Така постъпва Бог откак свят светува. И затова стене Ева, а Адам прехапва езика си от болка, но трудно, трудно е за човека да приеме, че над него има Бог и че Този Бог може и да удря.
Някои си задаваха въпроса: „Как на този светъл празник Бог допусна това да стане?” А кога Бог да допусне това да стане? Не точно ли когато сме тръгнали да принасяме дара си на жертвеника? И не е ли добре да узнаем какво мисли Той за този наш дар и за това как го принасяме? Защото не върви някак да подаряваш нещо някому, пък да не те интересува нито как го подаряваш, нито дали ще се хареса и има ли изобщо нужда от него.
За какво Ми са многото ваши жертви?… Преситен съм на всесъжения от овни и на тлъстина от угоен добитък; и кръв от телета, от агнета и козли не искам. Кога дохождате да се явите пред лицето Ми, кой ви иска да тъпчете дворите Ми? Не принасяйте вече суетни дарове (…) беззаконие – и празнуване! Душата Ми мрази… вашите празници: те са бреме за Мене, тежко Ми е да ги нося… И кога простирате ръце, Аз закривам от вас очите Си, и кога умножавате молбите си, Аз не слушам; Исаия. 1:11-15.
Жалко е, но българинът днес замърси с отходни води бистрия извор на вярата си и сведе делото на спасението до чисто обреден формализъм. Накъдето и да се обърнеш – благочестието е подменено със сладникаво показна религиозност. Пътищата към храмове и манастири са все еднакви –
навред сергии, на Бакаджика – също,
на едните цвърчат кюфтета,
на други се ветрят комбинезони,
тук продават „икони” с нацупени устни,
там – грънци с ликове на светии.
Плуваме в морето на кича
и плацикаме доволно в него
като пеликани – във блато с жаби.
А дворовете на църквите
с тия къкрещи казани с курбани?…
Или пък храмовете, където кичът от години напира да стане пълновластен господар и тук-там вече е удържал бляскава победа? Кому не са познати отрупаните с монети и какви ли не причудливи цветя икони, потънали в хавлии, гащи и чорапи, намазани с дебел слой червило като филии с лютеница? И блъскащи се хора и неуместни закачки, и свещеници, които никой не слуша… Ако Спасителят живееше в наши дни би ни укорил, че както едно време иудеите са спазвали не Божията заповед, а „преданието на старците” (срв. Мат. 15:2), така в наше време спазват не Божието слово, а „преданието на бабите”. При това тези предания са толкова жилави, че е по-лесно оня 200-годишен чинар в Златни пясъци да изтръгнеш от корен с голи ръце, нежели тия бабешки неунищожими учения.
И щом в храма сме такива, какви тогава да сме в живота?
Егоизмът и алчността вземат всекидневно хиляди жертви, а жертвите после на свой ред стават убийци. Днес мачкат тебе – утре ти мачкаш други. Безсрамието стана норма, а срамежливостта – глупост. Фалшивата религиозност – признак за вяра, а истинската вярата – „нетърпимост към другия”. Едно след друго понятията се подменят, противопоставят, взаимноотричат. Няма вече основа, на която да общуваме.
Няма среща по хоризонтала,
защото се счупи вертикала.
Да оставим настрана светските хора, те сега ще търсят причини, които са малки, които не винаги се оказват верните, но за да успокоят съвестта си, светските ще трябва да намерят „виновни” и „причини”. Нека ги търсят – такива все има. Но няма да са истинските. Или поне не едниствените. Защото пак не търсят, където трябва. Защото тези светските и невярващи гледат на Бог като на маргинална величина, като на теорема, която никога не може да бъде доказана, като на ирационал с неизвестен произход. Те обичат да са рационални, да вярват само на очите си, да живеят тук и сега. Затова и взорът им стига не по-далеч от хоризонта.
***
Вчера преди да започне службата на Възнесение, почти всички, които дойдоха на църква зададоха един и същи въпрос: „Нали после се ходи на гробищата?” При наш отрицателен отговор добавяха: „Да, ама на днешния ден мъртвите трябва да бъдат почетени”. „Защо?” – питаме ние. Това те не знаеха. Знаеха само, че мъртвите били излизали от ада или пък пак се връщали в него. Забравих как е. Но тези въпроси не спряха до началото на самата служба, та се наложи после свещеникът да обяснява, че на Господски празник не се прави помен, че мъртвите си стоят или в ада или в рая и че там няма ваканции и платени отпуски, за да могат умрелите да се размотават напред-назад. Обаче след служба повечето, понесли кофи, цветя и шишета с вода, все пак поеха към гробищата. И след като много ни се щеше Възнесение да е празник на мъртвите – тъй и стана. Бог винаги много творчески изпълнява нашите щения. Щом за нас Възнесение е ден, в който почитаме мъртвите – нà! Моля, заповядайте! Почитайте си ги! И ден на траур си имайте, за да жалят мъртвите своите мъртъвци! И да ги почитат, след като толкова много искат и то навръх Възнесение!
***
Някога в Иерусалим Силоамската кула се срутила и убила осемнадесет души (срв. Лука. 13:4). Те, казал Спасителят, не били по-грешни от другите иудеи. Но така станало тогава – така става и днес – Бог наказва малцина, за да предупреди мнозина.
И изводите са за всички нас!
Текстът много ми допадна. Браво на авторката за положения духовен и интелектуален труд, дал ни чрез Божията дарба този плод!
Да Ви сподоби Господ Бог, Десислава, все така да преумножавате дадените Ви таланти.
Бог да прости загиналите, а нас, останалите живи, да помилва и спаси!
От бабино време се трърди,че на Свети празнизи умират праведници.От Игнажден до Ивановден.От Лазаровден до Томина неделя -също. И на други празници.Не съм го чел никъде,чувал съм го от бита,но и от духовници.Не зная каква е истината.Бях свидетел как питаха духовник има ли някакъв смисъл от това,че родител починал на голям ден.Отговориха му-ден като ден!Аз съм убедена,че има някакъв смисъл.Или поне Всевишният ни дава утеха,че съдбата на тези души е по-различна,че по великата си милост Бог ще ги ПО-ПОМИЛВА.Имаше преди години подобен случай на моста в Елхово за Йордановден,помните ли?Църквата трябва да дава в такива случаи някакво обяснение,защото се руши вярата на хората в Бога.Не помня в колко часа се е случило,но мястото на тези хора май е било в храма,на литургия…Да не бъдем обаче жестоки и безсърдечни-само Бог знае защо се е случило.Трябва да се дава обяснение на вярващите,както е било винаги,преди комуникационната ера.
От много обстоятелствен вчера не се изразих правилно.Премъдростта е в Църквата,тя всичко знае.На човеците им се прави психотерапия при подобни случаи.Вероятно медицината е направила необходимите достижения в тази област.Църквата обаче е длъжна да го прави също.Тя всичко знае и знае как да го направи,за да не страда човек толкова.А ако страда,то да е за спасение.Нали все пак хилядолетия църквата е давала истинните отговори за всичко?
Не е лоша статията. От интелектуална гл.т. е добре оформена логически и солидно структурирана.
НО да се тълкува Божията воля и то при една такава трагедия е нелепо. Факс от Господ ли получихте, г-жо Главева? “Защото Моите помисли не са като вашите помисли, нито вашите пътища – като Моите пътища, казва Господ.“ (Ис.55:8)
Омръзна ми да се спекулира с това, колко грешен и покварен е народът ни, как всичко си го заслужаваме и т.н. „Няма вече иудеин, ни елин“ (Гал 3:28), да продължа – ни българин, ни сърбин, ни руснак… Христос не е национален Бог, г-жо Главева. И е крайно време това да се разбере и да не се спекулира с Божието име. Трагедии стават навсякъде по света и никой не е застрахован от тях…
Блестящо и емоционално написана статия, но с погрешен фокус или по-скоро два фокуса. Катастрофата не може да се обясни като следствие на кича в църквата или държавата, а като логичен резултат от липсата на контрол, шуробаджанащината, корупцията, която е просмукала всяка фибра на българския живот.
.
„мъртвите били излизали от ада“ е еретическа идея, защото е свързана с гностическия апокатастасис. По-подробно вж. книгата:
http://www.pravoslavie.bg/component/
page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/
product_id,1460/category_id,55/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,271/
bravio,skupa desislava! mlada,a tolkova mudra! mnogo mi haresva tova, koeto ste napisali. suglasna sum obache i s mnenieto na choran4o, che tragedii stavat navsyakude po sveta. dali te sa naistina tragedii tova vse pak e vupros. ne razbiram zashto smurtta vinagi e schitana za tragediya. sinut mi obicha da kazva: „ti kato si tolkova vyarvashta zashto se plashish kato ne ti se obajdam po telefona kude sum ili zakusnyavam?“. e, i tova si ima obyasnenie – ako znaya che sinut mi se pokaiva, izpovyadva redovno i prichastyava s presvyatoto Tyalo i Prechistata kruv na nashiya Gospod Bog Iisus Hristos ne bih se trevojila vuobshte… smurtta na tyaloto ni ne e strashna – strashno e kogato jiveem bez da mislim! Bog da prosti grehovete na vsichki pochinali! i dali sa pochinali na praznik ili ne – Bog ima grijata za tyah i gi obicha s obich kakvato nie nikoga ne mojem da si predstavim. I da ne kazvame che smurtta e neshto losho zashtoto moje bi vuobshte ne e. Tam pone moje bi sme po-blizo do Nego!
Добро перо. Но с извода не съм съгласен. Не можем да говорим от името на Бога и да съдим за мотивите Му.
Катастрофи наистина стават всеки ден, ето сега и с френския самолет над Атлантика.
Поздравления за силната статия. Разбирам скептицизма в някои от коментарите относно тезата на авторката. Разбира се, Божиите мисли не са като нашите и Бог може да има и друго наум, освен да ни предупреди да се покаем и да се обърнем към Него. Все пак, според мен, Десислава прави добра екзегетика на текста в Лука 13 гл., с който е рамкирана статията.
Ето някои от аспектите на страданието: Страданието често мотивира хората да търсят Бога и да се приближават към Него. Често хората не обръщат внимание, освен ако не страдат и не осъзнаят нуждата си да се обърнат към Него. Страданието помага на хората да се идентифицират с Иисус, който страда много по време на земния си живот. Страданието помага на хората да имат състрадание и да се учат да преодоляват силните удари, като се учат от Исус. Бог често използва страданието на хората, за да утеши други, които могат да се насърчат, като наблюдават или слушат за тези преживявания. Бог често изгражда вярата на хората, когато те наблюдават и чуват свидетелства за това как хора са били приближени към Бога чрез страдание.Страданието приковава вниманието върху контраста между този свят и небето. Страданието кара човек да приложи вярата си на практика. Това води до по-дълбоко доверие в Бога.