Вяра и образование – необходимото примирие

Изказваха мнения духовници, експерти, педагози, инославни, иноверци и родители. Някои от мненията съвпадаха, други си противоречаха. Казват, че мнението на родителите не е меродавно, но и то не е без значение, защото е изява на общественото мнение. Ако зависеше от мен, аз повече от всичко искам християнските нравствени ценности да бъдат неделима част от живота на младото поколение. И все пак ясно осъзнавам, че за да стане предметът религия задължителен за всички, е наложително, да се направят кардинални промени в образователната система, в учебните планове и програми, както и в съдържанието на учебния материал.
Ще използвам един пример от моята практика, за онагледяване на ситуацията: Докато правех първите стъпки като преподавател по религия, когато все още нямаше учебници, пособия за учителя и помощна литература, сам преразказвах библейските събития и се стараех, да направя материала интересен и достъпен за децата. В един от първите уроци, за сътворението на света, тъкмо когато разказвах, как Бог е изваял човека от земна пръст, как е вдъхнал в лицето му жизнено дихание, едно дете вдигна ръка и ме прекъсна: “Господине, пък на нас госпожата ни каза, че човекът е произлязъл от маймуната.” Ето ти първия сблъсък между християнския религиозен мироглед и преподаваната десетилетия наред Дарвинова теория за произхода на човека. В никакъв случай нямах право да кажа, че учителката е казала една неистина, защото това щеше да бъде сериозен удар върху авторитета на колежката. По никакъв начин не можех да заобиколя и това, което беше заложено в моята учебна програма. Тогава намерих начин да изляза от ситуацията с цената на малък компромис, като защитих и авторитета на колежката и своя собствен мироглед, заложен в урока. Все още не съм сигурен, дали тове е било включено в материала по природознание или учителката е изразила собствено мнение, защото през тези повече от десет години министерството направи доста промени. Едно нещо е сигурно, че и в двата случая тя няма вина. Образоветална система, която отрича съществуването на Бога, все трябва по някакъв начин логично да обясни произхода на човека. Но това не е единстения прецедент. Самият аз, като нередовен учител по история, съм преподавал в VІІ клас Дарвиновата теория за произхода на човека от маймуната. Такова беше съдържанието на учебника и аз трябваше да се придържам към него. Канен съм на открити уроци по литература под надслов “библейски легенди и митове”. Още по онова време, трупайки опит, осъзнах, че е необходимо новият образователно-възпитателен предмет религия да бъде свързан в континуум с всички останали учебни дисциплини.
Това поставя сериозно и отговорно въпроса: образователната система да признае съществуването на Бога. Многократно съм чувал възражения от страна на учители и други кадри: Не може да се въведе религия за всички, защото нашето образование е светско! Още преди повече от десет години д-р В. Кожухаров убедително доказа, че светското образование не отхвърля тотално вярата на човека в Бога. То просто е извън юрисдикцията на Църквата и е подвластно на държавата. Но тук се сблъскваме, не толкова с научен потенциал, колкото с експерти израснали и възпитани по времето на реалния социализъм. На тези кадри им е безкрайно трудно, да се примирят с признаването на висшестоящо Същество, Първопричина на всичко останало в нашия видим свят. Смятайки, че стъпват на научни основи, те тиражират хипотези и теории, отречени и отхвърлени от съвременната наука. Докато едни седят по канцелариите и се занимават с бумащина, други прекарват денонощия в лабораториите, организират експедиции, търсят, измерват, сравняват, дават нови знания и нерядко опровергават по-старите. Така вместо, както някои твърдят, че науката е отрекла съществуването на Бога, се оказва, че различните точни науки и изследванията върху природата доказват, че Той е в основата на всичко. За съжаление това нерядко остава встрани от учебното съдържание.
Много от нещата, които преди години се смятаха за неопровержими теории, днес на базата на научни изследвания, вече са доказано несъстоятелни. Един от проблемите е, че кадрите от системата на образованието не винаги сравняват учебното съдържание по история, биология и други дисциплини с учебното съдържание по религия. Така един преподавател по история от старата генерация би могъл да заяви, че описаният в Библията потоп е мит, въпреки намерените от археолозите доказателства в Месопотамия и на други места по света за тази глобална екологична катастрофа.
Преди повече от двайсет години ни учеха, че хората поради своето невежество, не можели да си обяснят природните явления, стихийните бедствия, произхода на света, затова си измислили богове, на които приписали свръхестествени свойства. В по-зряла възраст ни вменяваха, че религията е вредна, че е опиум за масите, че е измислена от господстващата класа, за да може да потиска народа и прочее, добре познати “научно-атеистични” измишльотини. По онова време едно от условията да направиш кариера, беше верността към партията и нейната доктрина. Днес тази безбожна идеология продължава да витае в кабинетите на експертите, като продължава да твърди, че вездесъщата наука противоречи на религията и че именно тя е отрекла съществуването на Бога. Питам се: дали някои хора просто не ги е страх от промяната? Дали това, децата да растат далече от спасителното учение на Православието не е в угода на някого?
Не зная кои последни научни изследвания и хипотези вземат за основа съвременните учебни предмети, но именно през последните години, на базата на научни изследвания физиката призна съществуването на Бога. Разбира се, пътят до това заключение е бил дълъг, труден, изпълнен с противоречия. Той започва от Исак Нютон с неговото понятие “ефир”, последван от Айнщайн, който не намирайки научно обяснение, ту приема “ефира”, ту го отхвърля. Първите стъпки са направени с изследвания върху скоростта на светлината от Физо и Майкълсон, преминават през светлите дебри на квантовата механика, през трудовете на Хайзенберг и Бор, потопяват се в “морето” на Пол Дирак, изкристализират в теорията за физическия вакуум. Физиката признава енергийно-вълнова форма на материята. През последните десетилетия на ХХ век науката в лицето на акад. Г. И. Шипов признава: “Аз твърдя, че има нова физична теория, създадена в резултат от развитието на представите на Айнщайн, в която се появява някакво ниво на реалност, синоним на което в религията е Бог – някаква реалност притежаваща всички признаци на Божеството…” Разбира се, физиката не нарича това всемирно съзидаващо Начало на всичко “Бог”, а Му дава името “Абсолют”. Е. Мертон пише за Абсолюта: “Това е чистият Дух, непривързан към никакво живо същество… Той не прави нищо и не се стреми към нищо. Той просто съществува.” Нещо повече, на тази основа физиците създават и нова теория за произхода на материалния свят, предшестван от “света на идеите” или това, което нашата вяра нарича духовен свят.
Наред с изследванията на физиците напредват и някои изследвания на психолози, психофизици и други учени върху човешкото съзнание. Така сериозната наука старателно се рови в трудовете на алхимиците, в секретните изследвания от немските концлагери, използва нови и нетрадиционни методи, за да достигне до признаване съществуването на душата. Акад. А. Е. Акимов пише на страниците на списание “Сознание и физическая мир”: “Индивидуалното съзнание като функционална структура включва в себе си не само собствения мозък, но и стуктурирания във вид на торсионно изчислителна машина физически вакуум в пространството около мозъка, т. е. явяват се като своеобразен биокомпютър.” Науката инвестира в развитието на торсионните технологии, като залог за недалечното бъдеще, когато енергийните ресурси на планетата ще бъдат изчерпани. Екипи от учени с помощта на сложна апаратура се опитват да проникнат в света на нематериалното, на окултното, на езотеричното, да измерят, да установят, да докажат. От наша гледна точка би могло да се каже, че се опитват да проникнат в света на духовното през задните врати, което крие сериозни рискове, но от друга страна става ясно, че епохата на отричащата Бога наука е безвъзвратно отминала.
Противно на всякаква логика е и твърдението, че животът се е зародил случайно. Все едно от едно находище на желязна руда случайно да се образува чисто нов автомобил. Материалният свят около нас се подчинява на природни закони, животът също. И най-малкото нарушение например на закона за гравитацията в планетарен мащаб би предизвикало катастрофа. Животът не само се подчинява на закони, но изисква специални условия, които нямат нищо общо със случайността. Колкото и да е удобна хипотезата за случайното зараждане на живота, тя търпи обстойна критика и справедливи обвинения в несъстоятелност.
Ако се върнем там, откъдето започнахме, а именно от Дарвиновата теория за произхода на човека от маймуната. Повечето от находките в подкрепа на тази теория са части от скелети, черепи, челюсти, зъби. Те можеха да бъдат считани за доказателства до момента, в който генетиката напредна достатъчно, за да направи необходимия анализ. Именно анализът на генетичния материал доказва, че няма никакво генетично родство между човека и маймуната. Това обаче не е всичко. Оказа се, че в генетично структурно отношение неандерталецът и кроманьонецът, представяни за междинни звена в еволюцията на човека, нямат нищо общо помежду си. Те просто са били два паралено обитаващи Земята биологични вида. Като по-силен и приспособим нашият прародител – кроманьонецът е изместил неандерталеца.
Аз съм убеден, че с болшинството от читателите сме на едно мнение. Изнасям тези факти, като аргументи в подкрепа на необходимостта от преосмисляне на образователната концепция. Ако преди 30 години един експерт по образованието бе отрекъл произхода на човека от маймуната и беше признал творческата роля на Бога, това щеше да доведе не само до дисциплинарно уволнение, а до преследване от страна на държавата–партия. Днес, когато тръбим, че живеем в демократично общество, подобна дискриминация е недопустима. Затова би било пълна инсинуация, да остават в учебното съдържание отречени от целия свят и остарели научни хипотези, само защото са удобни на атеистичния мироглед на една затънала в бюрокрация система.
След като науката е признала Бога и то не от вчера и днес, редно е и образователната система целокупно да Го признае. Това няма да коства авторитета на никого, а и би изгладило доста недоразумения. Фатално ли ще бъде, уроците по естестени науки да отхвърлят произхода на човека от маймуната. Нима е невъзможно в часовете по физика, освен другите хипотези за произхода на света, да влязат и съвременните изследвания от деведестте години свързани с информационните полета, торсионните технологии и в крайна сметка признаването на Абсолюта или казано на наш език Бога. Все още има историци от старото поколение, които допускт груби неточности при преподаване на уроци свързани с възникването на християнството, с неговото развитие и история.. Тези недоразумения трябва да бъдат изгладени, а в изготвянето на учебното съдържание е необходимо да участват и теолози, запознати добре с историята на Църквата. В часовете по литература трябва да спрат да говорят за “митове и митологеми”, защото личностите и събитята свързани с Библията, които преподават, (например цар Давид), са доказани исторически, а не са измислици и митове. Безкрайно неуместно е, християнството да се поставя под един знаменател с езическата религия не древните гърци. Тези корекции трябва да бъдат направени, за да има образованието ни наистина научна и точна обосновка. Вероятно самите учители по религия в различните степени на обучение вече са разбрали, че на подрастващите, колкото и да са малки, нещата трябва да им се поднасят обосновани логически. Живеем във век, който учените наричат информационен и точността на информацията е от изключителна важност. Особено, когато се касае за образование. Аз вярвам, че образователното ни министерство има волята и кадрите с помощта на които да направи промените.
С това съвсем не искам да кажа, че трябва да бъде забравен Дарвин. Напротив, подрастващите трабва да знаят, че науката не е безпогрешна и че една неоснователна научна теория може да бъде опровергана на базата на по-нови и съвременни изследвания. Те трябва да се научат да правят разлика между хипотеза (научно предположение) и научна теория (базирана на изследвания и опити).
Факт е, че учените вече търсят начин за обединение между науката и религията. Едната от причините е, че самата наука доказа съществуването на Бога. Другата и изключително важна причина е тази, че само религията носи в пълнота необходимите нравствени критерии, за да обезпечи използването на науката само за доброто и за благото на хората. В своята реч пред Вторият Международен Конгрес "Реалността на Финия Свят" в Санкт-Пегербург 1995 г. д-р т. н. В. Н. Волченко отбелязва следното: "Един от пътищата за изход от нравствено-екологичната криза се състои в усъвършенстването на човешкото съзнание, в замяната на жизнените ориентири в посока от потребителски към духовни...” Учените ясно осъзнават, че без високите нравствени принципи, предоставени от религията, науката водена от човешката алчност и жажда за власт може да доведе до нова Хирошима или до нов Чернобил, до чудовищни експенименти върху хора и пр. Повече от ясно е, че последиците от това ще бъдат катастрофални за цялото човечество. Вярно е, че да се променят критериите и да се направи коренна промяна на учебното съдържание не е лека задача. Истина е, че за това са нужни време, кадри и средства, но преди всичко се иска добра воля. Защото начинанието си струва. В името на бъдещето на младото поколение, в името на просперитета на нацията, в името на България.
Следвайте ни
Поздрави за статията,Цветане!
Да, преди всичко се иска добра воля!
Кога ли ще я доживеем?
Много хубава статия!
Понеже съм ученик, прочетох в учебника по музика, как Църквата потискала изкуствата и пр., а колко хубаво станало с идването на Ренесанса (макар че тогава се развило протестанството, теорията на Дарвин, за която е известно, че той сам се е отказал от нея), но не се споменава за това, че Църквата се деляла на Католическа и Православна, като на мен не ми е известно, това че Православната Църква била нетолерантна към светските теории. Искам да кажа, че по този повод не бива да се пишат учебниците от невежи, които не правят разлика между двете църкви. Не бива да бъркат нашата Църква с Католическата и Библейските истории с езическите и Древногръцките митове.
Вчера по BTV правеха разследване за някакви врачки и в своята рубрика „Малък коментар“ питаха децата за тях. Учуди ме колко много знаеха. Чудя се от 100 деца, колко щяха да знаят „Отче наш“? Може би 10 щяха да знаят какво е това, а най-много 2 да могат да изрецитират молитвата.
Човече, какви …. , с извинение, ги пишете:
„образователната система да признае съществуването на Бога.“
[…]
Абе, как може такива неща!… Съвсем друго е да се бори някой за това да се преподава дарвинизма като [b]хипотеза[/b], друго е да се приравнява религията на математиката!…. Ами нали става дума за [b]вяра[/b] бе, драги!… Как така образователната система да признавала официално, че има Бог!…Господине, Вие вероятно сте съвсем нормален и свестен човек, и съм убеден, надявам се, че не сте мислел сериозно това, което казвате (което съм цитирал)!.. В противен случай се явявате като една разновидност на краен талибан!?…
Написаното от мен, естествено, не трябва да се разбира като отричане на религията и християнството! Просто вярата не може да се поставя на една плоскост със [b]светските науки![/b] Горко Ви, ако мирогледът Ви позволява да правите противното на тази теза!
Статията Ви не дочетох… 😐
През комунизма на българите беше забранено да се занимават с философия и религия. Освен това въпросът с образованието беше сериозен полтически въпрос за укрепване на властта на комунистите. И до днес отношенията между наука и религия не се разработват от страна на БПЦ и българското богословие, а въпросът за вярата и образованието фактически се свежда до отношенията наука-религия. Затова скоро примирение между наука и религия у нас няма да има, още повече, че сериозно се поставя „Що е научност?“, имайки предвид факта, че науката също както и религията в миналото е инструмент за налагане на политически ред по света. Затова въпросът как един човек на атеистичното образование става вярващ извън патриотичните подбуди за „нашето православие“, което е спасило нацията от претопяване е много сериозен вселенски въпрос. Но българите, които могат да разработят религиозната мотивация на представително равнище не са фаворизирани от БПЦ по сметкаджиийски съображения от страна на клира.
Цветане,
Еволюцията е несъмнен факт, защото вселената не е вечна, а сътворена. Ако беше вечна, нямаше да има еволюция, а тъй като е сътворена от нищо преди 15 милиарда години, от първия момент досега тя продължава да се развива. Щом отричаш обективните факти, ще те изгонят от училището и то с право.
Проблемът е да се съвмести еволюцията с космогенезиса и антропогенезиса. Промените от мъртво към живо, от животно към човек и от материя към дух могат да бъдат обяснени единствено с божествената намеса в историята, т.е. с чудо. Първите глави на Библията не трябва да се тълкуват буквалистично, за да не станем смешни. Под „пръст“ се разбира материя, под „ребро“ – модел и пр.
Произволното тълкувание на св. Библия е извор на сектантство и на еретичество, които са осъдени от Църквата. За съжаление БПЦ не си плаща на подговени специалисти за да се защитават устоите на вярата, нито си е дала труд да проучи защо има вероотстъпничество, реформационност и революционност сред хората, нито защо Църквата в масовото съзнание е образ на мрачен цензор и паразит, който нехае за човеколюбието, братолюбието и съпричастността към проблемите на хората. Защото БПЦ е плод на българския национализъм и се крепи на държавата, а често говори срещу национализма и не зачита устоите на светската държава, която издържа кадрите й. Освен това св. Библия се тълкува със силата на Светия Дух, който си дава дарбите на който си поиска, а научната титла и висшия клир в България често пъти
са резултат на рационална политическа комбинация, основана на мистико-епическото начало на националната конспирация. Идеята за свободния Разум и за знанието, което се крие е поучителна за БПЦ.
Странно е да се говори за наука и Бог и да се твърди че няма случайност . Това значи да се отрече цялата физика на 20 век, която откри случайността /квантовите процеси/ и теория на хаоса и показа че тези процеси са по -чести от закономерните. Да се остави Бог на науката е пълна абдикация, науката може да го докаже , но тя се променя и може дори да го отрече. Явно църквата очаква държавата да поеме вероучението, пък научните институтути да се занимават с апологетика. Така вече БПЦ ще си отдъхне от вякакви излишни задължения. Всъщност БПЦ въобще не се интресува от образоваността на пастовото си , тя дори вече няма издателство. От БПЦ изпращат проекти за вероучение до институциите, за които от БПЦ знаят предварително , че са несъстоятелни. Струва ми се , че това е умишлено , именно за да не се одобрят. Даже вече си мисля , че висшия клир иска умишлено религозна неграмотност, за да манипулира по-лесно и никой да не държи сметка за дейността му , която не е никак духовна.