Два филма



Може да харесате още...

4 Отговори

  1. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Панихиди приживе правят, доколкото знам, само влашките села във Видинско. Този обичай е периферен за българския религиозен фолклор и локална екзотика. При комунизма власите го обясняваха като застраховка срещу евентуална липса на опело, когато умрат. Днес вероятно мотивацията не е идеологията, а отчуждението и мизерията в Северозападна България, където няма млади хора, защото работят в чужбина.

    Много древни корени има погребалният танц, който е известен от древност в Азия и и досега се изпълнява в Черна гора. В основата му стои шамански обред, при който танцуващите играят ролята на психопомпи (водачи на душите в отвъдния свят).

    Толстой и Шопенхауер –
    http://archiman.livejournal.com/

  2. Траянка Георгиева каза:

    Вълнуващ, проникновен и много съдържателен текст. След като го прочетох си мисля, че Бог знае как да удари сърцата ни така, че да не сме непрекъснато безчувствени и интелектуално самодоволни. Когато безгрижното магаре умре, благословенната и благодатна болка ще ни накара да викаме: „Ако не ни искаш, няма къде да отидем, няма какво да правим. Не ни оставяй Господи!“
    И след болката и ужасния страх идва възкръсналия живот, възкръсналата радост.

  3. Андрей Романов каза:

    Един прекрасен текст на Илиана, благодаря й. Интересно е да се види и филмът.

    Да, такава е реалността у нас. За тази всепроникваща атмосфера на печал, умора и безнадежност бях писал и аз навремето:

    http://www.pravoslavie.bg/%D0%9A%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%BD%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%B0/%D0%92-%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-%D0%B2%D0%B5%D1%87%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D1%81%D0%BC%D1%8A%D1%80%D1%82

    Тези неща не са свързани само с днешната икономическа или друга ситуация. Такава е – може би – мистиката или метафизиката на самата ни земя.

  4. Константинова каза:

    Филмът е сниман в родното ми село и самата аз, израснала с тези обичаи не мисля, че бих могла да усетя, опиша и обясня какво се случва в сърцата на хората и в моето на това видимо тъжно хоро. To може да бъде и израз на радостта от предстоящата среща с Бога.