Как така обичаме Бога, а ближния – не
След тоновете изписани съчинения за уникалния етнически модел, дойде времето за изпитание на нашата християнска съвест, като приложим на практика толерантността си към хора от друг етнос, повечето – от друга религия.
Припомням, че ние, българите, също сме били гонени и сме имали бежанци от няколко войни, а Православната църква и нашите предци са спасили еврейските си събратя и са дали подслон на арменските „изгнаници клети“. Като християнка ще напомня, че „добрият самарянин“ също е бил инородец и иноверец.
Това са факти, които изключват всякакви спорове. Но достатъчни ли са те, за да обединят държавната политика и общественото мнение? Напротив – не си спомням толкова разнопосочни и противоречиви коментари и мнения, толкова недалновидни кухи изказвания от екрана и толкова популистки егоцентрични изявления. Като прибавим сериозните анализи на професионалистите, понятната социална загриженост за бедните и логичната тревога от религиозен тероризъм на утвърдените познавачи по темата, се очертава напълно неясна картина, сякаш лишена от всякаква надежда за общи действия и гражданско съгласие.
Къде се корени причината за това?
Мнозина биха я открили в недалновидната политика на правителството, което се „радва“ на невиждан досега процент недоверие. Страната ни е поляризирана и политическите пристрастия провокират липсата на лична позиция. Явното религиозно невежество, пречупено през кривото огледало на някои медии, създава за едни мрачния образ на потенциалния терорист с оръжие, втъкнато дори в бебешките пелени, а други са умилени от лика на нещастни майки с невръстни дечица, благодарни дори на къшей хлебец.
Къде е истината? Какъв трябва да е подходът на обикновения човек, който е едновременно макрокосмос и микрокосмос по думите на Блез Паскал?
На първо място е необходимо внимателно вслушване в анализите на доказаните експерти, които ясно и коректно отразяват сегашната ситуация, вниквайки в причините за хаоса относно възприемането на сирийската катастрофа.
Тези анализи поставят няколко въпроса…
Кои са съпрузите на жените, които с децата си очакват така желания статут на бежанци, което им дава закрила?
Не е ли странна уникалната ситуация, че сме единствената страна, която дислоцира най-голяма част от бежанците в столицата си? Има ли сред тях такива, които са с радикални идеи?
Една от най-важните особености на ситуацията в България се корени в съвременните отношения и историческата й връзка с нейната съседка Турция. Турската външна политика спрямо държавите, били под отоманско иго, не е анализирана достатъчно. Трябва ли да позволяваме на чужда държава, която се стреми към възраждане на модела на Отоманската империя, да фалшифицира историята? Не граничи ли това с агресия и не означава ли родоотстъпничество от наша страна?
Спорната политика на Турция спрямо България – облекчено преминаване през границата на нелегални имигранти с неясен произход и цели, логично поражда тревоги.
За абстрактния хуманизъм и общочовешката любов
И така, има опасност от износ на религиозен екстремизъм, България е в икономически колапс (така беше и преди бежанската вълна), а общественото мнение е поляризирано. Най-сетне е добре да разберем, че животът ни трябва да се промени. Но за да разсечем кълбото от етнически, политически и икономически проблеми, което бежанската вълна дооплита, е необходима промяна в ума и в сърцата.
Колцина българи биха признали, че се самоопределят като християни по-скоро формално… Наблюдава се една наглед невидима подмяна на духовното с душевното. Подмяна, която, макар и постепенно, пагубно обгръща човека. Това може да се нарече и подмолно противоборство с Църквата, защото Бог се оказва просто една отвлечена идея, някакво видоизменение на представата за общочовешката любов. И „сирийската бомба“ го доказа.
Лесно е да се говори за съпричастност към страданията на хората, когато войната се води далеч от нашата територия. Хора в непознати страни гладуват и умират, а информацията по медиите отразява човешкото страдание под формата на суха статистика или рейтингови картини на кръв, насилие и отсечени глави.
Лесно е да демонстрираш скръб към съдбата на бедните деца по целия свят, трудно е, когато видиш сълзите в очите на едно-единствено дете, което стои пред теб.
Достатъчни ли са кухите лозунги от парламентарната трибуна или пък досадният евфемизъм „борба за световен мир“, наизустено и постоянно изричан от претендентките на безсмислените конкурси за миски? И изразяват ли тези наизустени мантри смисъла на човешкото достойнство? Не, разбира се, защото насоката на търсенето на неговия източник е сбъркана – към абстрактния хуманизъм, вместо към Бога.
Бог не се гневи, изразът е антропоморфичен, но чрез него Божието слово ни показва, че Божията благодат не може да се задържи в такава атмосфера, в такива души. Нужно е умът да възстанови своето нормално състояние, да се върне на своето място – при Иисус Христос. Когато волята е „отворена“ за страданията (не само личните), тогава умът е по-подготвен да разбере и да утвърждава християнското разбиране, че има и смърт, и болест, и печал, но не поради сътворяването им от Бога, а заради допускането им от Него като резултат от нашата човешка безпорядъчност.
Достоевските „сълзи на едно дете“ наистина не могат да изкупят щастието на цял свят, но за това изкупване става дума не с оглед към Божията любов и справедливост, а с оглед към човешката престъпност, която е вмъкнала греха, проклятието и смъртта в битието.
Присвоената справедливост
Наистина, велико нещо е да се промени начинът, по който мислим, да се отдалечим от светската справедливост и да влезем в Божията справедливост, където Бог действа по съвсем друг начин, като Баща, Който иска да спаси всички хора.
Ние обаче действаме като човеци, които имат своята си справедливост, например:
Справедливо е за нас бежанците да бяха приютени в други държави („Защо пък мюсюлмани точно в бедна християнска България?!“).
Справедливо е да искаме огромни помощи от Европейския съюз („Не виждат ли колко сме гостоприемни, при все че сме толкова бедни?!“).
Справедливо е да се възмущаваме, когато бежанците изхвърлиха тонове дрехи, защото имат нужда от лекарства и бебешки пелени („Колко хора дариха от сърце, те пък ги хвърлят на боклука, какви неблагодарници!“).
Справедливо е да бъдем равнодушни към ужасните условия на живот, които предлагаме („Колко семейства живеят по-зле и от бежанците, някои дори нямат покрив над главата си!“).
Справедливо е кметове да афишират готовност за преустройство на негодни сгради по чисто комерсиални причини („Ще грабнем парички от държавата и ще си стегнем руините.“).
Справедливо е да роптаем срещу готовността на православни манастири да подслонят хората, които бягат от войната и търсят подслон за себе си и за децата си („Нито един манастир не отвори врати за бездомни и бедни българи!“).
Справедливо е да искаме пренасочване на помощите към бедните българи („Нашите пенсионери и роми живеят по-зле, дайте им на тях!“).
Справедливо е да роптаем срещу безплатната медицинска помощ за бежанците („Ето, на нас ни съдират кожите, за нас лекарства няма, на всичкото отгоре взимат от нашите осигуровки“!)…
Ние искаме, ние протестираме, ние роптаем, ние се страхуваме, дайте на нас… Хуманизмът издига както естествените достойнства на човека, така и идеята за безгрешността на неговата природа. Както знаем обаче, една етика, която е без Бога, губи своята основа и се превръща в добре спазван етикет, а хуманизъм, в чийто център е човешката гордост, се превръща в егоизъм.
Следователно в такава наша си, човешка справедливост няма нито разбиране за смирение, нито порив към милосърдие.
Най-хубавата лудост
Харесвам думите на архим. Андрей (Конанос), че християните разполагат с антитела и, струва ми се, те са ни особено нужни днес.
Трудно е да живеем в света и той да не ни пленява. Възможно е обаче, ако се оставим на най-хубавата лудост, което не означава да бъдем безумни, а богобезумни, тоест безумни за Бога. Тази любов към Бога е единственият начин да запазим ума и сърцето си чисти в това толкова нечестиво време.
И ако твърдим, че обичаме Бога, можем ли да не обичаме ближния си?…
Много хубав текст! Ама кой ли ще го разбере 🙁
Невероятна статия , знам, че е без значение но я подкрепям на 100 % – сега е момента да се види що за “ Християнска нация “ сме и да се погледнем отстрани и да разберем ,че тупането в гърдите , че сме православни е просто пародия в съвременното ни прогнило общество начело с всички самозвани – хуманисти, християни, мохамедани и т.н.
Невероятна статия , знам, че е без значение но я подкрепям на 100 % – сега е момента да се види що за “ Християнска нация “ сме и да се погледнем отстрани и да разберем ,че тупането в гърдите , че сме православни е просто пародия в съвременното ни прогнило общество начело с всички самозвани – хуманисти, християни, мохамедани и т.н.
статията е абстрактно православна, за съжаление…що за отношение демонстрират „бежанците“ като изхвърлят дрехите, които народа е събирал за тях. Първо трябва да разбереш какво има в душите им, как са възпитавани…за да разбереш , че нямат място в България, в ПРАВОСЛАВНА БЪЛГАРИЯ!
http://svyatorus.com/obschestvo/3091-pochemu-v-yaponii-net-problem-s-musulmanami.html -прочетете това, моля
А Вие прочетете това: http://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Japan
…и изобщо, добре е, когато се цитират бомбастични статии, независимо дали руски или някакви други, да се проверяват фактите. В Япония има поне 30 джамии, 70 000 мюсюлмани, 10% от които местни – и не се чувстват преследвани.
[quote name=“Илко“]
http://svyatorus.com/obschestvo/3091-pochemu-v-yaponii-net-problem-s-musulmanami.html -прочетете това, моля[/quote]
не са без значение и тревожните въпроси от първата част на статията. определено потенциален риск има. но независимо от рисковете, пред нас са хора в бедствена ситуация и към това трябва да имаме чувствителност. друг е въпросът доколко държавата ни е в състояние да защитава интереса и сигурността на гражданите си с едни адекватни действия в подобна криза. но този отговор го знаем; и е много тъжен…
Ближните са хората, които са най близко до нас- децата ни, родителите, семейството, съседите, съгражданите, сънародниците ни и целият български народ, като концентрични кръгове. После идват останалитe. Старецът Паисий казва, че ако не се погрижиш за децата си, а раздаваш милостиня за сираци, заради гузна съвест, не си си изпълнил християнския дълг. Нашата държава е оставила българските деца в сиропиталищата в ужасни условия. Българските старци, нашите майки и бащи мизерстват без нормална храна, без отопление, без лечение.От друга страна, ТЕЗИ ХОРА НЕ БЯГАТ ОТ ВОЙНАТА . ТЕ ИДВАТ ОТ ТУРЦИЯ, КОЯТО Е МИРНА СТРАНА. Половината са африканци, афганистанци и др.Турция изтласква престъпници терористи, главорези. Тръгнали за хубав европейски стандарт, много платили на каналджиите, а България не задоволила очакванията им. Рядко някой приема предложена работа и приема да учи български. България, обаче им е длъжна и виновна. Безумие и престъпление е да лишаваме нашите бедняци заради тия паразити.
„И ако обичате ония, които вас обичат, каква вам награда?“ (Лк 6:32)“… „Но вие обичайте враговете си, и правете добро, и назаем давайте, без да очаквате нещо…“ (Лк 6:35). Тези библейски текстове са за Гого с най-добри чувства.
Харесвам статията, защото ме подтикна към личен размисъл – първо да се вгледам по-дълбоко в себе си, а след това да квалифицирам и да определям случващото се около мен.
Под „врагове“ в Евангелието се говори разбира се за ЛИЧНИ „врагове“ или хората в ЛИЧНОТО ни обкръжение и контакти. Който обича враговете на Отечеството и на народа си, не само че не е християнин, а просто един обикновен ПРЕДАТЕЛ.
Сигурно и св. патр. Евтимий трябваше да посрещне турците с хляб и сол.
Дълг на ВСЕКИ християнин е да брани 1) Семейството си , 2) Града си 3) Отечеството си! ТОВА Е СВЕЩЕН ДЪЛГ! Не може да обичаш Бога ако не обичаш ближния си. А не може да обичаш ближния си, ако вредиш на народа си!
Ето какво пише Иван Костов по въпроса ХИПОТЕЗАТА ЗА НАЛИЧИЕТО НА ТАЙНИ ДОГОВОРИ ПО СИЛАТА НА КОИТО СТРАНАТА НИ СЕ ЗАДЪЛЖАВА ДА ПРИЕМА БЕЖАНЦИ ИЗГЛЕЖДА НАЙ-ВЕРОЯТНА.
http://obshtestvo.net/%D1%85%D0%B8%D0%BF%D0%BE%D1%82%D0%B5%D0%B7%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%B7%D0%B0-%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D1%87%D0%B8%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D0%BD%D0%B0-%D1%82%D0%B0%D0%B9%D0%BD%D0%B8-%D0%B4%D0%BE%D0%B3%D0%BE/
т.е. това си е чиста проба държавно предателство.
Алоо, Аиа, Клара или както там се казваш, скъпите на сърцето ти нелегални имигранти днес най- арогантно и хладнокръвно промушиха почти до смърт горката Вики, на работното й място на Пиротска. Я обяснете сега малко по християнски как да псотъпваме с такива? Старецът Амвросий Оптински е казал, че в такива случаи смъртната присъда е израз на милосърдие, тъй като престъпникът изкупува част от вината си и наказанието му във вечността се намалява. Ама вие други книжки четете, политкоректни, демократични. Такива дето да приспиват, да УПОЯВАТ полумъртвия ни народ, докато враговете са го повалили и му режат гърлото. Аз пък съм за народните будители. Честит празник! Виждам, че политкоректно и много храбро ме цензурирате, аз пък спирам да ви влизам в сайта. Впрочем политкоректността е лицемерие, примесено с малодушие, човекоугодие и корист, нали знаете. Чао!
И къде точно е казал старецът такова нещо?
[quote name=“Гого“]Старецът Амвросий Оптински е казал, че в такива случаи смъртната присъда е израз на милосърдие[/quote]
„Склонните към сладострастие често са състрадателни и милостиви, плачливи и ласкави; но ония, които се грижат за чистотата, не са такива“
Св. Йоан Лествичник, Лествица, Стъпало 15, N46
Авторката е неубедителна поради липса на пример, който да ни даде с приемане на бежанци у дома си и да ни покаже собственото си милосърдие.
Не беше поместен първия ми коментар, може би защото не беше лицеприятен за медията ви.
Първият Ви коментар не беше поместен, защото не е лицеприятен за Вас самата. Да измерваш православността на другите, и особено на цели групи и екипи, е признак за много проблемно стоене в Православието. И изобщо на много проблемно стоене. От състрадателност не Ви поместваме коментара, та да не се излагате пред твърде много хора.
[quote name=“Boyana“]
Не беше поместен първия ми коментар, може би защото не беше лицеприятен за медията ви.[/quote]
Към коментара на Илко за изхвърлените дрехи: в болшинството случаи ние българите си даваме непотребните боклуци тогава, когато трябва да дарим за кауза. просто сме си такива – тесногръди скръндзи:) за жалост не сме готови да дадем на ближния си едната от двете хубави ризи които притежаваме. в повечето случаи даваме онази третата, с която вече бършем пода понеже само за това става:). имаме дефицит на любов към ближния. хич не го обичаме като себе си:) ама хич:) сега просто си личи малко по-добре:) а колкото до православната ни гордост – да, действително сме супер благословени заради православието. но дали Го славим правилно? Бог да пази България!
Към коментара на Илко за изхвърлените дрехи: в болшинството случаи ние българите си даваме непотребните боклуци тогава, когато трябва да дарим за кауза. просто сме си такива – тесногръди скръндзи:) за жалост не сме готови да дадем на ближния си едната от двете хубави ризи които притежаваме. в повечето случаи даваме онази третата, с която вече бършем пода понеже само за това става:). имаме дефицит на любов към ближния. хич не го обичаме като себе си:) ама хич:) сега просто си личи малко по-добре:) а колкото до православната ни гордост – да, действително сме супер благословени заради православието. но дали Го славим правилно? Бог да пази България!