Cur Deus Homo*



Може да харесате още...

16 Отговори

  1. Boyko Kostadinov каза:

    Пожелания такъв любомъдрен и широк мироглед да завзема православното образование и българските умове през следващите години.

    Нека Правослвието, така проповядващо смирение дълги векове, да извърши накрая това смирение върху себе си.

    Да се осъзнае, че както се кланяме на еретика Христос (за евреите и римляните), които Го изгониха, осмиваха и убиха, така днес да станем търпими и дружелюбни с всеки духовен търсач, ориентирал се, в която и да е философска и духовна пътека.

    Да приемем само и единствено вярата в любовта и деятелността във всяко добро, защото няма как да спасим от злото душата си, ако не се научим на доброто.

    Да се поклоним пред най-големият еретик и бунтар в историята, разпнатия богохулник на евреите и римляните, Иисус Христос и Нему да подражаваме единствено и само в добродетелите и саможертвената любов, , за да достигнем вечния живот без страдание и зло, което рано или късно ще сполети цялото Творение , защото такава е волята на Твореца.
    Амин.

  2. iliana sivova каза:

    „В абсолютна съпричастност със света Бог Троица поема отговорността за всички последици от акта на сътворението. Това е поразително добре илюстрирано в автобиографията на протойерей Авакум, живял през XVII век. Преди сътворението Адамово, пише Авакум в пролога, Отец казал на Сина: „Да сътворим човека по Наш образ и по Наше подобие“. „Да го сътворим, Отче“, отговорил Синът, „но той ще съгреши“. „Да, казал Отец, и в грижата си за творението ти ще трябва да приемеш смъртната плът човешка, да страдаш и да изпълниш всичко“. И Синът отговорил: „Отче, да бъде волята Ти“. Тогава бил сътворен Адам. В този разказ Авакум в достъпна форма представя дълбинната истина, че жертвата на Сина не се ограничава само във Витлеем или на Голгота, но има за начало живота на Троицата, който е извън времето, в „предвечния съвет“ на Тримата. „В божието сърце е имало кръст“, пише отец Лев Жиле, „преди такъв да бъде издигнат край Йерусалим“. „
    („Човешката личност като икона на Троицата“, еп. Калостос Уеър)

    Статията на Андрей е силна и умно написана. Поздрави!
    Хубави празници и много радост на всички читатели!

  3. о. Павел каза:

    Хубава статия. Ние вярваме в боговъплъщението, защото то е абсурдно (по Тертулиан). Учението за Логоса не е взето от философите или по-точно от стоицизма, а от Филон Александрийски. Накрая на статията Анзелм е отбелязан като светец, но той е такъв за Римокатолическата, а не за Православната църква.

  4. о. Павел каза:

    Много вълнуваща песен:

    http://www.youtube.com/watch_popup?v=sDeXUvWbLp8

  5. о. Павел каза:

    Моята любима група „Ануна“ с коледната песен „Codail a Linbh“ и дълбоко мистичната „Agnus Dei“ –
    http://www.youtube.com/watch?v=SwkU8pbGOjM

  6. Александър Михайлов каза:

    Това е просто нелепо. Как може да се каже, че Логосът от античната философия и Бог Слово са едно и също нещо? Демиург и Логоса на Платон са „бог“ втора класа, „бог“ тварен и невечен. Това учение са изповядвали и арианите, но то изобщо не е православно. У блажени Августин няма нищо подобно, а той е познавал много добре античната философия. Така че, не е добре, блажени Августин да се привежда в подкрепа на гностически съждения, за да се заблуждават православните.

  7. Стефан Чурешки каза:

    Андрей както винаги показва класа във философията на религията. Интересът към Боговъплъщението като непроумяема изява на Божественото съединение между Логоса и плътта е проявен отдавна. Интересното в него е тайнствеността, както и тайнствеността на Христовото Възкресение. Непроумяемостта и тайнствеността характеризират християнската религията, която освен силата си в словото и текста проявява и богооткровеност. Именно тя извън школите по богословие на християнския свят доказва исторически верността на вярата и заедно с мистическото пророчество и проявата на необясними и неизследвани от .човешкия Разум явление на битието потвърждава смисъла на религията. В този аспект – откриване на тайнствеността и истината, знамението, свърхестественото явление, способността за тълкуване на скрити смисли и криптокнижнина българската религиозна история е много богата и не е елементарна
    http://lovechtoday.com/index.php?s=%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%84%D0%B0%D0%BD+%D1%87%D1%83%D1%80%D0%B5%D1%88%D0%BA%D0%B8

  8. Стоян_ каза:

    Честито Рождество Христово на всички!
    Сърдечни поздравления и благодарности на смелия и интелигентен автор за статията!

    Искам да поздравя и човека, пуснал първия коментар- Boyko Kostadinov. И аз заставам зад подобен призив – за едно истинско, свято, вселенско, ВИСОКОКУЛТУРНО, ТЪРСЕЩО И СЪЗНАТЕЛНО ПРАВОСЛАВИЕ, което е далеч от селско-просташкото, провинциално-профанното, патриотарското и „ФИКУСНО“ православие! 🙂
    Със пълното съзнание, че всички сме грешни, заявявам: „Нека старците в Св. Синод да не бъдат новозаветен Синедрион!“… защото знаете какво стори Синедриона….

  9. Стоян_ каза:

    [quote name=“Александър Михайлов“]Това е просто нелепо. Как може да се каже, че Логосът от античната философия и Бог Слово са едно и също нещо? Демиург и Логоса на Платон са „бог“ втора класа, „бог“ тварен и невечен. Това учение са изповядвали и арианите, но то изобщо не е православно. У блажени Августин няма нищо подобно, а той е познавал много добре античната философия. Така че, не е добре, блажени Августин да се привежда в подкрепа на гностически съждения, за да се заблуждават православните.[/quote]

    Простете, но аз не видях никъде в статията да се твърди онова, от което Вие се възмущавате! 🙂 -не знам, може би съм пропуснал. Просто древните философи са имали представата за Едното/ Логоса без да влизаме в подробности! Естествено, че те са си представяли Логоса иначе… Ситуацията е като следната: и християните и мюсюлманите днес вярват в Единия Бог, но съгласете се – доста различно си го обясняват! 🙂 И все пак този Бог е един и същ-даряващ дъжд и слънце еднакво на всички! 🙂

  10. о. Павел каза:

    „Преди осемнайсет години се случихме с група граждани в Ню Йорк. Между нас имаше и двама-трима духовници и една внушителна калугерка. Наближаваше Рождество, а духовенството не можеше да се насити на свинско печено, на розбив алангле и прочие вкуснотии (това е точната дума, а не вкусотии). Понеже си падам заядливец, отидох при свещенослужителите и им казах: „Сега не сме ли коледни пости?“ Те ме изгледаха невъзмутимо и отвърнаха: „Когато човек е на път, може да блажи!“ „На път“ беше силно казано, вече цяла седмица привършвахме всички месни и алкохолни запаси на прелюбезния домакин.“

    http://www.segabg.com/online/new/articlenew.asp?issueid=7875&sectionid=5&id=0000801

  11. Стефан Чурешки каза:

    Според християнското учение Бог толкова обикнал човеците, че им пратил своя Единороден Син за да ги спаси. Това означава, че въпреки друговерието и особеностите на нациите Бог намира в човека слова и дела, които са достойни за Неговата обич и жертва. Това означава, че ако искаме да проявим божествена любов, зада се убожим, то ние следва да виждаме във всички хора онези проявления на човешкостта, които могат да бъдат достойни за нашето уважение и признание. Днес има преклонение пред всичко историческо в България и най-вече материалните форми на отминал живот, в това число и преклонение пред материалните форми на християнския култ. Това е резултат от религията на историческия материализъм, която изповядват овластените в България хора от 1944 г. до днес. В този аспект се разглежда и приемствеността, която е ключова историческа категория от най-сложен ранг. Българската приемственост по дух обаче не цени тленността на материята, а способността за любов, истина, милост, слово и свято дело

  12. Стефан Чурешки каза:

    Често пъти под давление на чужди специалисти, които нищо не знаят за българите, поради неграмотност и лоша себепреценка за българите се говори като за народ , който не е добре християнизиран и който е запазил езическите обичаи и поверия. Това обаче не може да се докаже от известните ни данни за миналото. Така например, т.нар. народни обичаи , които католици и протестанти казват, че не са християнски не могат да бъдат свързани с езическия период, защото запазените данни за религията на прабългари и славяни не кореспондират с характера на народните обичаи. Записаните през ХІХ век народни обичаи и поверия, може да са се появили чак през християнския период, защото тяхната философия не противоречи на християнските закони за любов, милост, истина и справедливост, а става дума за природни закономерности, забелязани от българите, които не хулят Христос. Освен това след 1878 г. българите претърпяха национални катастрофи, войни, комунизъм, българоотрицание и пак не се озлобиха като народ.

  13. К.Стефанова каза:

    Честито Рождество Христово!
    Драги братя и сестри, нека преди да изказваме мнение за похвала и внушения за „ВИСОКОКУЛТУРНО, ТЪРСЕЩО И СЪЗНАТЕЛНО ПРАВОСЛАВИЕ“ както за автора, така и за коментиращите, се стремим към точно цитиране на Божието слово! Евангелието на св.ев.Иоан Богослов не започва така! И от там идва пагубното високоумстване….Отворете Светата Библия и сравнете… 🙂

  14. кракатит каза:

    Отваряме, сравняваме: ἐν ἀρχῇ ἦν ὁ λόγος καὶ ὁ λόγος ἦν πρὸς τὸν θεόν καὶ θεὸς ἦν ὁ λόγος

    И като сравнихме, с какво трябва да променим отношението си към текста на Романов?

  15. СтоянІ каза:

    [quote name=“К.Стефанова“]Честито Рождество Христово!
    Драги братя и сестри, нека преди да изказваме мнение за похвала и внушения за „ВИСОКОКУЛТУРНО, ТЪРСЕЩО И СЪЗНАТЕЛНО ПРАВОСЛАВИЕ“ както за автора, така и за коментиращите, се стремим към точно цитиране на Божието слово! Евангелието на св.ев.Иоан Богослов не започва така! И от там идва пагубното високоумстване….Отворете Светата Библия и сравнете… :-)[/quote]

    Сестро, я кажете, моля ви се, „право куме в очи“ за какво говорите или намеквате или каквото там!? 🙂 и бъдете така добра да обясните с какво ви подразни идеята за висококултурно Православие като противовес на бабешко-селското, наивно-глупавото и фанариотско-зилотското „православие“?! 🙂

  16. Теология ШУ каза:

    История на катарите, безплатна книга – http://depositfiles.com/en/files/c8xzhhqg5