Семинар за Евхаристията организират богослови
По инициатива на студенти по богословие и на гл. ас. д-р дякон Иван Иванов, библиотеката на Богословския факултет на Софийския унверситет организира семинар на тема "Евхаристията и съвременната практика на причастяването в България".
Семинарът ще се състои в читалнята на библиотеката от 10.00 до 12.00 часа на 30 май 2008 г. и ще включва представяне на стари литургически книги и нова литература, посветена на Евхаристията. Поканени са всички студенти, преподаватели и гости, които се интересуват от тази проблематика.
Следвайте ни
Интересно би било този семинар да се проведе в някой храм, където не имало причастник от Тодоровден насам:-)
Дано читалнята на библиотеката да се окаже тясна (тя бездруго си е тясна) и двата часа – недостатъчни!!!
Дано след семинара пристъпващите да не пристъпват с една стъка, а да пристъпват до св. Чаша!!!
Жалко е в днешно време, след 2000 години христианска проповед, да се обсъждат нещо, което е заповядано от самия Иисус Христос и би трябвало да бъде жизнеопределяща потребност на всеки верен. Вземете яжте……Вземете пийте…..заповед братя, а не ако искаш или ако не искаш. Няма по-голяма спирачка за греховете от Светите Дарове! Жалея, че не мога да присъствувам.
Хубаво ще е, като стигнат до някое становище дискутиращите, да го оформят в една декларация, писмо..или просто питане до Св.Синод, да разгледат тоя въпрос архиерейте на някое заседание или още по-добре да го обсъдят на втората сесия на Църковния събор през м.октомври т.г. та най-сетне да се чуе в „ефира“ някакво „твърдо „становище по темата за пришчастяването и изповедтта. Не като до сега, разделени на течения, тези поддържат едно, другите друго, третите -трето и т.н. Въпросът е сложен, същевременно актуален, а и при липсата ни на смирено съзнание и чистосърдечие от страна на съвременните вярващи – труден да се разбере в сърцевина, и от свещенство, и от миряни.
Висшия клир мълчи по тази тема, а мълчанието отваря път за ширене на всякакви спекулации и частни мнения / имам предвид индивидуални цивирни богослови и клирици/. Дори в Русия и Сърбия има разминавате в практиките на причастяване. Сложно!
Има пастирски пречки.
Една статия на о Бозе починалия гръцки архиепископ Христодул (Бог да го прости) е много актуална по темата.
http://www.dveri.bg/content/view/5809/148/
Колко често трябва да се причастяваме?
Към често причастяване увещават: Сам Господ, практиката на древната църква, Св. ап. Павел, текстът на Божествената литургия, Светите Отци,Литургията на преждеосвещените Дарове, Свещените канони.
Верните чеда на Църквата трябва да си имат един духивен отец и с него да обсъждат вътрешната си потребност от причастие. Той трябва да благославя, познавайки чедото си, на всеки конкретно в зависимост от духовното му състояние.
Това е моята избистрена позиция и нея ще споделя, ако мога да отида на дискусията.
Това е само покана за събитието, но интересното е, че веднага се започна дискуия, сякаш вече сме там. Това е добър знак. И проблемите около Евхаристията са много повече от това колко често се причастяваме и наистина заслужават внимание, обсъждане, споделяне. Радвам се само, че дяконът прави всичко по силите си за да „преподава“ и наистина – два часа не стигат, но камък по камък… така се гради. Дано има повече действени хора.
Не съм богослов. Моето скромно мнение на незнаещ е, че причещението трябва да е като храната водата и въздуха. Т.е. да се приема при нужда.
Idiot, Вие въздуха го премате само когато имате нужда или винаги? Да сте чували, че заповедите не подлежат на обсъждане, а на изпълнение? Цялата трагедия е, че не искате да Ви се простят греховете.
ако дебатиращите студенти разгледат катехизиса на сливенския митрополит joаникий. Също ще е интересно, ако поканят и мастития учен Иван Николов (също автор на „книги“ за Евхаристията).
Как аджеба Иван Николов е член на фотианския разкол и в същото време е преподавател в Софийската семинария? Има ли у нас разлика между разкол и канонична църква?
Отче Павле, не закачай старостилците у нас. Те се ползват със специални привилегии в тази държава. Техен човек беше нещо като дясна ръка и на Митрополит Кирил.
Както никoй не ги пипна при полицейската акция, така никoй няма да безпокои пипалата им навсякъде, дори в президенството.
Иван Николов има големи заслуги за разпространението на т.н. „Кипрянови молитви“, които се златната мина на свещенството!
Много моля участниците в семинара да обсъдят и кога и как могат да се причастяват децата. 1. Могат ли да се причастяват винаги, когато присъстват на Литургия. Имам предвид като честота.
2. До каква възраст могат да се причастяват без да постят.
3. Могат ли да вземат причастие след като са закусили и ако да, до каква възраст.
Аз имам 3 деца. Съпругът ми е американец и по-голямата част от годината прекарваме там. Черкуваме се в американска Православна църква. Тяхната практика е децата, както и всички останали православни християни присъстващи на Литургията, да се причастяват, без да са постили преди това. Децата се причастяват, дори и ако са закусвали, до 7 годишна възраст. Така също процедират и в гръцките църкви в Америка. Тук, в България, почти всеки свещеник има различно мнение.
Имаше предложение да се направи декларация, която да я предадете на Светия Синод така, че те да се произнесат по въпросите, които поставяте. Мисля, че това е крайно належащо. Не може да няма единство по един от най-важните проблеми…
Благодаря.
dnes biah na carkva v stoli4en kvartal,vazmutena sam ot slujenieto na sve6tenika. koi go e u4il i za6to sluji bez nujnata podgotovka,sramota.