Холандски калвинисти търсят контакт с българска православна енория



БЛИЗКИ ТЕМИ:

17 коментара

  1. Lakota каза:

    но какво ще значи тук „сътрудничество с енория“?
    Някак, като че ли, се прескача епископската власт в Църквата? Игнатий Антиохийски ни съветва: „Нито един да не върши без епископа нищо от нещата, които се отнасят до Църквата“.
    А тук се предлага на попове, като оня щурия Гарена, да хукнат по екскурзии из Фръзките земи и накрая, не само че милите калвинисти няма да се срещнат с Православието, но и ще се разочароват от това което им се предлага.

  2. plamen каза:

    Прескачането на епископска власт не е заложено като условие за участие в проекта. Ако някой иска да си прескача, си е негов личен проблем. На никакви попове не се предлага да хукнат нанякъде. Просто едни любознателни холандци искат да научат нещо за православието. А дали ще се разочароват, очароват или нещо друго – зависи от нас.

  3. tsvety каза:

    „Искаме да установим връзка с хора, които, подобно на нас, са вдъхновени от Словото Божие и желаят то да бъде разпространено по целия свят“,… подобни на тях, нашите енории не са подобни на тях,май са съвсем различни,и Словото не е ли разпространено, та трябва тепърва да се разпространява !?

  4. plamen каза:

    Ако енориите бяха еднакви, или холандците щяха да са православни, или ние – калвинисти. Явно друго се има предвид – въпреки различията, има някакви общи неща. А че Словото не е разпространено в целия свят, в това няма съмнение; ако не вярвате, отидете в някое китайско село 🙂

  5. hoho каза:

    „…едни любознателни холандци искат да научат нещо за православието“, рече Пламен. Никъде такова не видях. Калвинистите могат да прочетат за православието откъде ли не. Не това им е целта. Не се излагай с такива наивистични мисли, дето пробутваш…
    Църквата не е търговска организация, НПО или не-знам-какво-си обединение на философи, богослови, историци и т.н. и в нея има строг ред и йерархия.
    Не се правете на по-услужливи, отколкото можете да сте…

  6. tsvety каза:

    🙂 Тогава нека търсят връзка с китайско село, ако нивата е посята с жито, ще я изореш ли за да посееш троскот !? 🙂

  7. ЛюбимеЦ каза:

    Приятели,видно е че не само птотестантите не познавате,но и за реалноста в ортодкосията май не сте наясно.
    От класическите протестанти,лутераните и калвинистите са най-близо до нас.
    Калвинистите са толкова близо до нас че във 16,17,18 в. една „калвинистка“ книга служи за защита на православието във Полша!

    със две думи:не само трябва да се общува,но трябва със любов и твърдост да се прогласява нашата вяра.
    Вашата позиция приятели е повече от странна!

  8. plamen каза:

    (към hoho): може би са чели (калвинистите) доста неща за православието, и сега искат да го видят на живо – да разберат дали това, за което са прочели в книгите, съществува наистина. Между другото, точно по този начин в Америка са се обърнали хиляди протестанти към православието – чели, чели, па после се запознали с реални православни. Справка: историята на Питър Гилкуист и Campus Crusade for Christ. Не разбирам много тезата ви (вашата и тази на tsveti) – опасявате се от нещо скрито-покрито, или просто така, научили сме се да не вярваме на никого? Или пък мислите, че щом са калвинисти, не заслужават дори да си пишем с тях? Или пък ви е страх, че току-виж някоя наша енория ще отпадне от православието, защото ще напишат няколко писма за това в какво вярват и как живеят?

    (към tsveti): те (холандците) обикалят китайските села отдавна. интересното е ние защо не го правим. или мисията не е част от нашата вяра? и ако толкова нищо общо няма между нас и тях (холандците), защо да не пообиколим малко и тях? или е достатъчно да си кажем – ами в интернет има материали, нека четат… Добре, че в първи век нямаше интернет, иначе апостолите щяха да си направят една страничка и да си останат в Йерусалим…

  9. p_stefanos каза:

    Уви, наистина „мисията не е част от нашата вяра“!
    Не е нужно да се ходи чак в Китай. При нас едва ли един от 100 „православни“ чете Евангелието. Нямаме нагласа не само за външна мисия, нямаме желание дори за вътрешна мисия. Нашите енории са пълна скръб – битовизъм и невежество. За някои това е много удобно – грамотните хора задават въпроси, а неграмотните само палят свещи, на Велики петък се увират под масата и на Връбница кротко чакат на дълги „опашки“ за върбова клонка, която да ги пази от уроки до следващата Връбница. Това ли е „нивата, посята с жито“?
    В писмото хубаво е казано, че желанието на калвинистката енория е „да получи информация от първа ръка за това как православните живеят вярата си“.

  10. tsvety каза:

    p_stefanos , ясно е, че не това е нивата, това че не я виждаме незначи ,че я няма. А желанието им не е да видят как живеят вярата си православните, щото желанието им е казано в цитата „Искаме да установим връзка с хора, които, подобно на нас, са вдъхновени от Словото Божие и желаят то да бъде разпространено по целия свят“, другото да просто думи на редактора, нека правим разлика все пак ./ и в крайна сметка това не е форум, а ние точно в това го превърнахме, включително и аз 🙁 /

  11. ЛюбимеЦ каза:

    „не това е нивата, това че не я виждаме незначи ,че я няма“
    Невидими ниви няма!Ако не виждаме работата на „нивата“ това чисто и просто означава че такава няма!
    Плодовете които дава духовната нива в България са случайни,инцидентни,във тях няма последователност,няма и визия за бъдещето.

    Ако не се общува със другите, то няма и как да приобщават нови общности към Православието.
    А това както знаем става във редица „чужди“ православни Църкви!

  12. martin.ivanov каза:

    kolko malko se upovavame v Boga. Tezi strahove ot sre6ti, kontakti i ob6tuvane pokazvat i ne6to drugo, 4e nastina ne sme najasno sys sebe si, ne vodim enorijski jivot i njamame tvyrdi osnovi na vjarata, no pyk sym se ubejdaval, 4e to4no togava Bog ni pomaga da namerim pytja kym nego. Ako gledame malko po-4ove6ki na ne6tata, 6te vidim, 4e v Holandia ima hora, koito tyrsjat Boga ne s ideata da ni nalagat svoite vijdania, a moje bi sys syznanieto za sobstvenata im pogre6imost, a ne e li tova pokajanie?

  13. ЛюбимеЦ каза:

    „razbiram 4ove6kite opasenia, koeto pak e pokazatelno..Tezi strahove ot sre6ti, kontakti i ob6tuvane pokazvat i ne6to drugo, 4e nastina ne sme najasno sys sebe si“

    Само донякъде съм съгласен със вас брате в Христа,тези неща за които пишеш общо взето показват че в църквите се събират „особняци“. Това да се страхува човек да се срещне със други,само по себе си показва че болщинството „енориаши“ се намират под критичния интелектуален минимиум.
    Аз друго обяснение нямам,на някой това може да му се стори крайно,но това е моята констатация.

  14. nadejda каза:

    представете си, че холандските калвинисти вземат да задават съвсем прости въпроси от ежедневието ни. например, какво е отношението на православните християни към сметосъбирането и сметосъбирачите? познавате ли съседите отсреща, как се отнасяте към тях 🙂 тогава си нямате на идея в каква посока може да тръгне диалога, ако въобще има такъв. чудя се само, колко ли усилия и дебати са били нужни, за да вземат те това решение – да напишат писмо до непозната енория… колко дълго не са спали, за да изготвят стратегията си! но и ние не спим, а бдим!!! но не мислите ли, че има нещо отблъскващо в таз ревност да се пазиш постоянно от другите, да не би да те изцапат … поздрави от мене 🙂

  15. p_stefanos каза:

    Надя, даже много по-прости въпроси… На един обяд бях седнал до тогавашния нунций и той ме попита от колко човека се състои моята енория. Разбира се, аз не можах да му отговоря даже приблизително – нямам представа. Ние възприемаме енориите като територии. А те ги виждат като живи хора – души за спасяване.
    Засрамих се. Но и се замислих…

  16. Kerigma каза:

    Ама Пламене, какви ги пишеш! Как ще си говорим! Те, тъпите калвинисти едва ли говорят български, а от църковно-славянски въобще не отбират . . . .

  17. martin.ivanov каза:

    dori bih kazal, 4e koito ne se smjata za „osobnjak“ v Cyrkvata, toi ne e razbral, za6to se sybirame tam. Samo Bog po svojata milost ni „izpravja“ osobenostite, i to ako nie syrde4no go jelaem i molim za tova. A 6to se otnasja do straha i intelektualnoto nivo, ednoto e aspekt na emociite, drugoto na razuma. Nima „umnite“ se strahuvat po-malko. Pak kazvam, ako se upovavame pove4e v Boga mnogo ot strahovete ni 6te sa nesystojatelni. Pozdravi

Споделете в социалните мрежи