“Кой ви е казал, че е трудно да се спасиш?”Духовни съвети и напътствия на св. Теофан Затворник
Духовният живот
- Не казвай: „Не мога“. Това слово не е християнско. Християнското слово е: „Всичко мога“. Но не сам по себе си, а в даващия ми сили Господ.
- Навъсеният, мрачен човек не е Божи човек. Когато Спасителят е казал на постниците да се умиват, да помазват главите си и да се сресват, Той е имал предвид точно това – да не бъдем мрачни.
- Врагът обикновено идва при нас и ни шепне: „Не се давай, че ще те стъпчат“. Лъже! Най-доброто средство за предпазване от стъпкване е смирената отстъпчивост.
- За честото причастяване нищо неодобрително не може да се каже. Но мярата един или два пъти на месец е най-приемлива.
- С Евангелието или Новия Завет можеш цял живот да живееш – и все да го четеш. И сто пъти да го прочетеш, пак ще останат думи недочетени.
- Трябва да се грижите за житейските си дела като за поръчение Господне и да ги вършите като пред Господа. Когато се настроите така, нито една житейска грижа няма да отдалечи мисълта ви от Бога, а, напротив, ще ви доближи до Него.
- Не с весели хора гледайте да се запознавате, а с богобоязливи.
- Има хора, които си мислят, че разширяват кръга на свободата си, като не ограничават желанията си, но те всъщност приличат на маймуни, драговолно оплитащи се в ловните мрежи.
- Когато ви обземе съблазънта на самовъзхвалението, припомнете си всичко от предишния си живот, което не е за хвалене, и затиснете с това метежните помисли.
Молитвата
- Правилна ли е молитвата, всичко е правилно.
- Като се молите на Бога, най-добре не си Го представяйте никак, а само вярвайте, че Той е наблизо и всичко вижда и чува.
- Лекарите казват: „На гладен стомах не излизай навън“. Спрямо душата това се изпълнява чрез утринната молитва и четене. Душата се нахранва с тях — и вече не отива да върши дневните си дела гладна.
- Главното настроение на молитвата ни да бъде покайно, защото всички ние много грехове вършим.
- Домашните дела могат да извинят само непродължителните утринни или вечерни молитви, а оскъдняването на вътрешната молитва не могат да извинят.
- Бог не те чува? Бог всичко чува и вижда, само че не намира желанието ти за полезно за теб.
Борбата със страстите
- Като от огън бягайте от страстта и не вършете нищо от страст. Дето има и най-малка отсянка на страст, там не очаквайте нищо добро. Там се спотайва врагът и всичко обърква.
- Не мислете, че можете да дадете воля на мислите, чувствата, думите и делата си. Всичко трябва да държите изкъсо и да се владеете.
- Докато глезите тялото си, не очаквайте нищо добро.
- Кога пиете вода, то вадите и най-дребната попаднала там мушица; кога ви се забие трън в пръста, то дори трънчето да е едва видимо, вие пак бързате да се отървете от безпокойството; кога в окото ви се загнезди и най-малката прашинка, вие дигате голяма врява, докле не очистите окото от нея. Тъй си турете за закон да действате и спрямо страстите; колкото и незначителни да изглеждат, бързайте да ги изпъдите, и то толкова безмилостно, че и следа да не остане от тях.
- Умното си око не сваляйте от сърцето, и всичко, що излиза от него, тозчас грабвайте и анализирайте: ако е добро – нека живее, ако не е добро – тозчас да се убие!
Духовното ръководство и послушанието
- Бойте се да останете без всякакво ръководство; търсете го като най-първо благо.
- Вярно е, че все по-редки стават хората, към които можем да се обърнем за съвети в духовния живот. Но такива винаги е имало и ще има. И желаещият винаги ги намира по милост Божия.
- Трябва да се молим на Бога, когато отиваме при духовника с въпрос, и да се помолим Бог да вложи нужната мисъл в душата му.
Скърбите
- Много обители са подготвени на небето; но всички те са обители на страдали и тъгували.
- Благоволете да имате винаги наум, когато ви сполитат скърби, че с това сам Господ ви проправя път за Своето Царство и дори нещо повече: взема ви за ръка и ви води.
- За да събуди грешника от неговия сън, спасителната благодат Божия насочва силата си, за да разруши нещата, които съставляват опора за горделивия и самовлюбен човек: на угаждащия на своята плът изпраща болести, и, отслабвайки плътта, дава на духа свобода и сила да дойде на себе си и да изтрезнее; на прелъстения от своята красота и свежест отнема красотата и здравето; упоения от властта и силата си подлага на робство и унижение; на осланящия се върху богатството си отнема парите; високоумния посрамва като прост и невеж; когато някой разчита, че положението му е стабилно и вечно, то това положение се разрушава чрез смъртта на важни лица или загуба на необходими вещи.
Семейният живот и възпитанието на децата
- Който е семеен, ще се спаси чрез семейните добродетели.
- Мъжа Господ е поставил за надзорник на жената. И нерядко той, без сам да съзнава това, дава такива позволения или забрани на жена си, каквито му внушава Бог.
- Обичай жена си и със силната си любов я карай да ти бъде послушна.
- Жената трябва да се украсява най-вече с добродетелите си; всички други накити и украси са нещо странично, вторично.
- Винаги казвам на майките, отглеждащи деца: вие сте причастници на мъченическия подвиг, очаквайте и същия венец.
- Няма по-голям грях от това – да не уважаваш родителите си и да ги оскърбяваш. Блага участ е обещана на хората, които почитат родителите си. А онези, които не ги почитат, ще се лишат от всичко.
- Твърде благотворно за децата е да ги носите често в храма, да им давате да целуват светия кръст, Евангелието, иконите, да ги прекръствате с кръстен знак, да ги ръсите със светена вода, да благославяте с кръстен знак люлката, храната и всичко, което има отношение към децата, да се грижите да получават благословение от свещеник; и изобщо всичко църковно по един чуден начин топли и подхранва благодатния живот на детенцето и е винаги най-безопасната и непреодолима ограда срещу покушенията на невидимите тъмни сили.
Здравето
- Здравето е като конче: пресилиш ли го, няма да имаш какво да яхаш.
- Всичко, което вършат на младини юношите невъздържани, ще се обади на стари години като болести и немощи.
- Въздържанието от страсти е по-добро от всякакви медикаменти и тъкмо то дава дълголетие.
Смъртта и страхът Божи
- Помни, че когато говориш, ти раждаш слово и то вече никога няма да умре, но ще живее до Страшния Съд. Тогава то ще се изправи пред теб и ще свидетелства в твоя полза или против теб.
- Твърде много злини произлизат от мисълта, че смъртта е далечна като хоризонта. Благоволете да я доставите наблизо и помнете, че нищо не ѝ струва да долети от хоризонта при вас.
- Възпитайте у себе си страх Божи — и той, поемайки юздите на вътрешния ви човек, ще ви насочи подир Господа.
Трудно ли е да се спасиш?
- Кой ви е казал, че е трудно да се спасиш? Достатъчно е само да поискате и да се заловите решително за работа — и спасението е готово.
- Навсякъде можеш да се спасиш и навсякъде можеш да погинеш. Първият ангел измежду ангелите е погинал. Апостолът измежду апостолите в присъствието на Самия Господ е погинал. А разбойникът и на кръста се е спасил.
- Станете изрядни — тогава и свещеникът ще се промени. Ще си каже: с тези не може криво-ляво да се върши свещеното дело, трябва да служа благоговейно и да водя назидателни беседи. И ще се поправи.
- Врагът, губителят на душите, чрез грижи за спасението на всички погубва душата на онзи, комуто внушава такива мисли.
Вярата и Църквата
- Вярата е свойство на душа възвишена и велика, а неверието е признак на душа неразумна и низка.
- Ти трябва да знаеш истината и да вярваш в нея: къде ще я намериш освен в Църквата, която е „стълб и крепило на истината“ (1Тим. 3:15)? Трябва да приемеш благодатта: как ще я получиш освен от Църквата, хранителката на Тайнствата, без които не се дава благодат? Трябва да имаш вярно ръководство в познанието на истината и в живота: къде ще го срещнеш извън Църквата, в която единствено има богоустановено и давано от Бога пастирство? Трябва да се съчетаеш с Господ Иисус Христос: как ще го направиш, ако не в Църквата, чийто Глава е Христос Господ?
- Истинска вяра е онази, която вярва само защото Бог е заповядал така, и която, за да повярва, не търси нищо друго освен това – да разбере в какво точно ни е заповядал да вярваме Бог, и като разбере, че Бог е заповядал да се вярва така и така, се успокоява с пълно успокоение, недопускащо никакви колебания.
Подбрал от текстовете на св. Теофан: Антон Поспелов
Превод (със съкращения): Андрей Романов
Източник: pravoslavie.ru
Следвайте ни