Св. Григорий Палама: „С думи могат да бъдат оборени думи, но с какво ще оборим делата?“



Втора неделя на Великия пост – на св. Григорий Палама

Просвети, Господи, моята тъмнина! Тъмнината на сърцето, която се нуждае от Божията светлина, от Божествена благодат. Тъмнината може да стане светлина. Божествена, като светлината на Христовото Преображение. И св. Григорий Палама посвещава живота си на Божествената светлина, която е Христос.

През 14 в. един западен монах, Варлаам, предизвикал сериозен катаклизъм в Църквата. Чул, че атонските монаси говорят за обожение. Разбрал, че след голяма борба, очистване от страстите и много молитви, те стават достойни да се съединяват с Бога, да приемат опитност за Бога и да стигат до виждане на Бога. Разбрал и нещо, което не е лесно за обикновения християнин да осъзнае – те виждат Нетварната светлина, която светите апостоли видели при Преображението на нашия Спасител Христос на планината Тавор.

Но Варлаам бил рационалист, обикновен човек бил. И не могъл да разбере божествения опит на смирените монаси. Просто решил да им обясни, че са заблудени еретици и езичници. Той бил на мнение, че не може да се види божествената благодат. Четиринадесети век е кръстопътен за Православието не само заради османското нашествие. Той е кръстопът за осъзнаването, обясняването и преподаването на православното свидетелство пред света. Защото близостта на католическия свят, "новото" преоткриване на рационализма и античната философия, се отразяват на богословието и църковната мисъл неизбежно. И е било нужно един истински богослов да усети нуждата от връщането при вечните извори на православната традиция. Но този богослов трябвало да бъде и аскет, истински монах, познал тайната на онези думи, които изрича свети Атанасий Велики: Бог стана Човек, за да могат човеците да станат богове по благодат.

Този човек се казвал Григорий Палама, архиепископ на Солун, светогорски подвижник, голям проповедник и познавач на античната и съвременната му мисъл. Дължим голяма благодарност на св. Григорий Палама, защото с просветлението, което приел от Бога и със своя опит и богословие, той ни предаде църковното учение и вечния опит относно обожението на човека. Християнинът не е християнин просто защото говори за Бога. Той е християнин, защото може да преживява Бога. Това е както когато обичаш истински някого и говориш с него ти се чувстваш едно с него, наслаждаваш му се – това се случва и при човешкото общение с Бога. Няма външно отношение, а едно мистично единение между Бог и човек в Св. Дух.

Св. Григорий Палама е име, което очертава търсенията и жалоните на цялата православна традиция. Св. Григорий Палама е роден през 1296 г. в Константинопол. Неговото семейство по произход е от Мала Азия. Турските нашествия принуждават предците му да напуснат родината. Името Палама показва ранг и добро положение в тогавашното общество. Неговият баща е бил сенатор и близък на византийския император Андроник II Комнин и възпитател на императорския внук.

Аристократичният произход на Григорий Палама му позволява да получи добро образование за времето си. Той е бил известен на своите сървеменници като познавач на Аристотел.

На около 20-годишна възраст св. Григорий Палама, под духовното ръководство на св. Теолипт Филаделфийски, напуска Константинопол и приема монашеско пострижение на Атон. А той, като първороден син, бил наследник на богатството на своя баща. Когато през 1316 г. взема решение да напусне света и да поеме по монашеския път, св. Григорий решава всички произтичащи фамилни имуществени трудности по един много характерен за византийското благочестие начин – склонява близките си да последват неговия пример. Неговата майка, двете му сестри и най-добрите от слугите му постъпват в константинополските манастири, а двамата му по-малки братя отиват с него на Атон. Андроник II се опитва да задържи Григорий в столицата, предлагайки му висок пост, богатство и почести, но решението на младия човек е окончателно.

През 1325 г. св. Григорий напуска Атон поради набезите на турците и се отправя към Солун заедно с ученика на св. Григорий Синаит Исидор. Тук през 1326 г. на 30 години Григорий Палама приема свещенически сан. Малко по-късно заедно с други монаси напуска Солун и се подвизава пет години в планината близо до Вероя, но поради войната със сърбите се завръща отново на Св. Гора, където живее в скита на св. Сава.

Около 1335-1336 г. св. Григорий Палама е игумен на общежитийния манастир Есфигмен, но скоро го напуска, за да се върне в пустинята на св. Сава. Именно тук св. Григорий Палама започва да се интересува от дейността, която развива "калабрийският философ" Варлаам в Солун и Константинопол.

В края на 30-те години на XIV в. Палама поставя началото на полемичната защита на исихазма от нападките на Варлаам и систематизира богословските си позиции. На два последователни събора през лятото на 1341 г. в Константинопол опонентите на св. Григорий Палама търпят поражение. Варлаам бяга в Италия. Светецът получава подкрепата на светогорските монаси в т. нар. "Светогорски томос".

След интронизирането на Йоан VI Кантакузин през 1347 г. св. Григорий Палама е избран за епископ на Солун. Съборът от 1351 г. произнася анатема над Варлаам и Акиндин, осъжда Никифор Григора и провъзгласява окончателно учението на св. Григорий Палама за догматически правилно.

Последните години от живота си Григорий Палама прекарва като Солунски епископ, за известно време попада и под турски плен, участва в диспут с ислямски богослови и ги оборва.

Св. Григорий Палама умира на 14 ноември 1359 г. На събор през 1368 г. Григорий Палама е канонизиран за светец, в негова чест е написано богослужебно последование, поместено в Постния триод за тържествено празнуване през Втората неделя на Великия пост.

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...