За Неделя на митаря и фарисея



Днешната неделя е първата от подготвителните недели преди началото на Великия пост. В Синаксара на този ден светите отци са записали: "Фарисейски кто живет, Церкви далече бивает".

С този и подобни текстове Църквата ни насочва как да разбираме поста. Дава ни примери, към които като се придържаме, нашият пост би бил по-пълноценен и би принесъл повече полза. В този дух е и днешното евангелско четиво, което разказва следната случка:

Двама души влезли в храма да се помолят. Единият бил фарисей, а другият – митар. Фарисеят, като застанал молейки се, рекъл: "Боже, благодаря ти, че не съм като други човеци, грабители, неправедници, прелюбодейци или като тоя митар, постя два пъти в седмицата, давам десятък от всичко що придобивам". Митарят пък се молел така:"Боже, бъди милостив към мене грешника" Привършвайки разказа си, Спасителят обобщава: "Казвам ви, че тоя отиде у дома си оправдан повече, отколкото оня, понеже всеки, който превъзнася себе си ще бъде унизен, а всеки който се смирява, ще бъде въздигнат" (Лук. 18:10-14).

Чрез горната притча Спасителят ни посочва два ярки примера, а именно: който проявява смирение, подобно на митаря получава от Бога оправдание и милост, а който възнася себе си в гордост и самодоволство, не получава такова. Макар че за посочения фарисей се казва само, че бил по-малко оправдан, на много места в Евангелието сме свидетели на твърде негативното отношение на Спасителя към фарисеите.

Но кои са фарисеите?

За тях Йосиф Флавий пише:"Фарисеите минават за познавачи на закона… Те поставят всичко в зависимост от Бога и съдбата. Фарисеите са силно привързани един към друг и, действайки с обединени сили, се стремят към общото благо". И още: "фарисеите водят строг живот и се отказват от всякакви удоволствия". Йосиф Флавий е също фарисей и затова се предполага, че идеализира тяхното общество. В Евангелието кратко, но обективно е казано за тях, че те вярват във Възкресението на мъртвите, във възмездието след смъртта, в ангелите и в авторитета на старците (Мат. 15:1, Деян. 23:8). Следователно фарисеите са се ползвали със славата на защитници на закона, за което свидетелства и Спасителят, като казва: "Всичко що ви казват да пазите – пазете и вършете" (Мат. 23:3).

Възниква въпросът: как се е случило така, че пазителите на закона получават упрек от Създаделя на същия този закон? Защо се е наложило Спасителят да отправя толкова гневни думи към фарисеите? Разбира се, не против Божия закон била Неговата критика, а към ония, които имали външно и лицемерно отношение към този закон. Отговор на въпроса дава руския църковен историк Поснов, който казва: "Оградата се оказа толкова висока, че закри закона". Действително разпоредбите, които Моисей получил от Бога и предал на евреите били допълнени и оградени с множество формални подробности, които изкривили и обезсмислили неговото съдържание. Така "тълкователите" и "изпълнителите" на закона, ограждайки го с формални правила, изолирали народа от същността му и се превърнали във "водачи слепи и лицемерци".

Разказвайки тази притча, Спасителят едва ли е имал предвид само фарисеите, живели в Негово време. Всички знаем, че те са се изгубили през вековете и в днешно време такава общност не съществува. По скоро чрез описаната случка, Той е пожелал да поддържа в трезвост съвестта на своите последователи, като ги предпази от нежелано и вредно самоуспокоение.

За жалост в днешно време проповедите, които слушаме във връзка с темата за митаря и фарисея посочват проблема "фарисейщина" като нещо външно, което е съществувало някога и някъде, но не тук при нас и сега. Най-често подобни проповеди звучат така: "фарисеят вика: дръжте фарисея".

Ние знаем от Евангелието, че Спасителят, виждайки недостойнствата на Своето съвремие, не се поколебал да ги назове и бичува открито. Ако сме Негови последователи, би следвало да постъпваме като Него и вярно да подръжаваме на примера Му, т.е да изследваме нашия църковен живот и ако откриваме в него недостатъци, да ги посочваме и да работим за тяхното изправяне. Така ли се случва обаче е в действителност?

Живеем във време на нови технологии, които до голяма степен увличат и хората от Църквата. Постепенно "светът" се е разположил между християните, вместо да ги "намрази", в резултат на което става все по- трудно отсяването на истината от лъжата. В епохата на секуларизацията заедно с моралните критерии се загубва и усета към Истината. На преден план стоят ежедневието и суетата, а текстовете на светите отци се считат за наивни, отегчителни и крайни. Да, те са "наивни", защото са писани от хора с детска чистота, които не познават лукавството на света. Отегчителни са, защото в тях няма холивудска динамика и напрежение, а кротост и смирение. Крайни са, защото светът е отишъл в онази крайност на своето падение, от която връщане назад няма.

Но Църквата все пак живее. Историята ни показва примери как светите отци са въцърковявали света, поставяли са технологиите в услуга на Църквата. Веднъж на Атон в разговор с един монах той каза, че компютърът е дяволска работа. На тази реплика част от нашата поклоническа група погледнаха с ирония и присмех. Да, но не е ли действие на Сатаната това, че на нашите деца чрез компютъра и телевизията се осигурява лесен достъп до различна, неподбрана, много често вредна информация, която обременява техния неперочен ум? В същото време не би било дяволска работа, ако всеки православен храм разполага с подобна техника и с нейна помощ издава и разпространява църковна литература. Но кой е критерият? Разбира се, че Църквата, която е тъждествена с Литургията. Но когато Литургията не се разбира правилно и не е критерий в живота на Църквата, на власт идва фарисейщината със своите правила, ритуали и формалности, в които Истината се изражда в полуистина или неистина и лъжа.

Не е ли фарисейско да връщат от причастие християни, които всеки ден пребивавт в храма? Да, фарисейско е, защото означава че освен правилата няма нищо друго, т.е. отсъства любовта, отсъства Христос. За подобно отношение Спасителят е казал: "Горко вам […] лицемери, задeто затваряте царството небесно пред човеците, защото нито вие влизате, нито влизащите пускате да влязат" (Мат 23:13), а един наш съвременник монах нарече такова отношение "Богоубийство".

Не е ли фарисейство, при положение, че Христос е удостоил всеки един от нас, помежду си да се определяме като достойни и недостойни, клирици и миряни? Къде останаха думите на св. апостол Петър за "царственото свещенство"?

Фарисейско е да се казват молитвени прошения на език неразбран. Св. ап. Павел казва: "Ако се моля на непознат език, духът ми се моли, умът ми обаче остава безплоден" и още: "Как ще каже на твоето благодарение "Амин" оня, който… не разбира какво казваш?" (1 Кор.14:16).

Тук не стои въпросът кой език е свят и кой не. Свят е онзи език, на който се служи с разбиране и в името на Христос, а не формално. Такъв език би имал честта да бъде осветен.

Фарисейско е да се кръщават хора без подготовка, които дори не са чували Символа на вярата. (За кърпата и сапуна, които задължително се изискват, не искам да говоря). Лицемерно и лъжовно е да се предлага на хората като светиня антидор, наречен с името "анафора".

Лицемерно е да се ходи на църква само на празници или при "нужда", както и да сме християни само в храма. Иеромонах Серафим (Роуз) казва, че християнинът трябва да си личи в обществото – разбира се, без да демонстрира. И още много примери на лицемерно отношение в Църквата могат да се посочат, но нека спра дотук.

Когато споделям тези мисли, си давам сметка, че всички сме в Църквата, за да се спасяваме, а не да я спасяваме. Трезви и поучителни са думите на св. Игнатий Брянчанинов: "Не се изкушавай с немощната се ръка да спираш всеобщото отстъпление". Светът е обречен, по-точно сам се е обрекъл да загине. Човекът обаче може да се спаси. Но трябва да помним, че в този свят най-ценното е Сам Христос.

Дякон Андрей Кураев казва: Бог ще победи… и дано даде Бог при тази Негова победа да сме до Него" (За нашето поражение, стр. 56).

В края на тази проповед искам да включа цитат от книгата "Синът Човечески" на прот. Александър Мен, който казва:

"Четейки днес страшните Иисусови слова, насочени срещу книжниците и фарисеите, много християни приспиват съвестта си, че те се отнасят към върхушката в юдейското общество от 1-ви век. Но тогава тези думи биха имали само исторически, преходен смисъл. А всяка дума е приложима към недостойните представители на всяка религия или Църква, към тяхното самодоволство, лицемерие, консерватизъм, обредност. Законниците и клерикалите от всички цветове лесно се превръщат в преследвачи. Да си спомним за участта на св. Ататасий Велики и св. Йоан Златоуст, които изминаха кръстния път по волята на "лъжебратята". Извращаването на вярата, гордостта, духът на култовия формализъм, сметките да се "умилостиви" Бог с изпълнение на външни устави са живи, както и всички други човешки грехове".

Вече няма фарисеи, но фарисейството съвсем не е умряло.

Ще завърша с думите: "Дерзай малко стадо", защото "всеки, който превъзнася себе си, ще бъде унизен, а който се смирява, ще бъде въздигнат" (Лук. 18:10-14).

С благодарност към презвитер Стефан Стефанов от Русе.
Св. Харалампий, 2011 г.

 

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...