Формацията “Юлангело” в Кърджали


Източник: Нов Живот

Интервю с Йосиф Герджиков, ръководител на вокалния ансамбъл “Юлангело” за връзката между православните песнопения, древността, посланията на християнската музика и младите хора

Йосиф Герджиков е роден през 1961 г. в София. Родът му е от Стара Загора. Няма общо с този на прочутия оперен певец и режисьор проф. Павел Герджиков. Йосиф Герджиков е завършил хорово и оркестрово дирижиране, преподавал е в Музикалната академия “Панчо Владигеров”. Има научен труд за бароковата епоха в музиката. Когато през 1998 г. от “Юлангело” ме потърсиха, бях в чужбина, но се съгласих да работим заедно. Изградихме интересен репертоар, сподели в Кърджали диригентът на софийската формация за източноправославни и народни песни. Изявявали са се в Чехия, Италия, Унгария, Франция, Брюксел. Били са на фестивалите “Пражка пролет” и “Сараевска зима” и на сцените в по-големите градове на България.


– Г-н Герджиков, кое ви сроди с източноправославните песнопения?

– “Юлангело”. Момчетата, които създадоха акапелното трио – Юлиан Периклиев, Андрей Захариев и Георги Къркеланов са обикнали песнопенията благодарение на своята ръководителка Людмила Добринова, учителката им в Софийскатата класическа гимназия. Тя ги е пристрастила към тези красиви мелодии, а те вдъхнаха любовта си и на мен. Преди имах само научен интерес към източноправославните песнопения, но тяхната сърцатост в пеенето омагьосва. По-късно към формацията се присъединиха Пламен Бейков, Димитрий Гамбурцев и Пламен Папазиков. Всички те не просто пеят, а преживяват, което явно успява да завладее публиката.

– Това се случи и в Кърджали. Бихте ли разказали повече за спецификата на песнопенията?

-Те са създадени на религиозна основа и се изпълняват главно в църква. Слушането им е нещо като медитация. Звуците така са композирани, че въздействат, поглъщат човека. Тези, които представят този вид култура, са великият свети Йоан Кукузел и преподобни Роман Сладкопевец. Техни творби звучат в началото на всеки наш концерт. Пяхме ги и във възстановения средновековен храм “Свети Йоан Предтеча” в Кърджали, където усещането и за нас беше по-особено. Попаднахме в среда, закодирала паметта на поколения християни. Разбрахме колко е важно да чуваш гласа си под този свод, да се почувстваш част от духовен градеж. Затова изпълнихме и своята т.нар. златна концертна програма от най-интересните църковни песнопения.
В Източните Родопи и по-специално около вашия град има места, които са свързани с древната история на страната и народа. В тях е враснала много мъка, възход и надежди.
Копнеем да се изкачим и да подишаме въздуха на скалния град на траките Перперикон.

– Младите възприемат ли песнопенията?

– По-скоро ги чувстват. Нямам обяснение защо е така, но идват на концертите. Дори се учудвам на вниманието, с което слушат. И след толкова години на сцената продължавам да мисля, че това е много специализирана музикална култура за слушатели с определена нагласа. Оказа се, че много хора я харесват и възприемат. Може би е така, защото излъчва боговдъхновеност, която трудно се поддава на анализи и внушава най-чистата в религиозен смисъл вяра, а защо не и духовна сила. Тези мелодии звучат като дишане, а в глобалния смисъл дишането е живот.

– Формацията е направила едно малко чудо като е смесила стари църковни песнопения с мотиви от известни народни песни от различни краища на страната. Това експеримент ли е?

– Така пожелаха момчетата и слава Богу, че имат такива интересни виждания за връзките между източноправославните песнопения и автентичния фолклор. Стремят се чрез интерпретацията си да изградят моста между музикалната история и съвременната чувствителност. Намират общи мотиви и избират народна песен, която е сходна, или обратното – много контрастна на църковния материал. Така при един добър аранжимент се получава странна и силно въздействаща творба.

– Музикантите също свирят на народни инструменти?

– Голям късмет е, че работим с кавалджията Костадин Генчев и майстора на тъпана Стоян Павлов, които са блестящи им-
провизатори. С тях е много лесно, остава само да запеем и те веднага ни дават потока на ритъма и красотата на мелодичното отсвирване с кавала и тъпана. Потапят ни в своето море от звуци по най-естествен начин.

– България има около 56 фолклорни области. Чие народно богатство най-приляга на църковната песен?

– Не съм правил такова изследване. От опит мога да кажа, че известните народни песни като “Грозданка”, “От как се е , мила моя, майно ле”, известна още като песента на цар Шишман, ” Дали знаеш”, “Пуста младост” безпроблемно се сляха с литургийното източноправославно пеене. Оказа се, че автентичният македонски фолклор има добра свързаност и контраст. Не изключвам останалите области. Щом песента ни хареса, аранжираме я с църковната музика. Сега подготвяме нови записи под заглавието “Тропарион”. Групираме хвалебствени песнопения, известни като тропари.

дд

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Формацията “Юлангело” в Кърджали



Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...