Архим. Захариас и проф. Калин Янакиев изнесоха лекции за Евхаристията на Седмицата на православната книга



По време на тазгодишната Седмица на православната книга във Варна аудиторията успя да се наслади и на живото слово на интересни лектори. Едни от тях бяха архим. Захариас (Захару) от манастира „Св. Йоан Кръстител“ в Есекс, Англия, и проф. дфн Калин Янакиев от Софийския университет, които посветиха своите беседи на темата за светата Евхаристия.

Архим. Захариас е познат на българските читатели с книгата си с беседи „Пътят към сърцето“ (изд. „Омофор“), която наскоро излезе в нов тираж. В момента издателство „Омофор“ подготвя и нова книга на отеца, която ще излезе на книжния пазар до края на годината.

Една от беседите на архим. Захариас в рамките на книжния форум бе посветена на темата за унинието и благодарността към Бога. Отец Захариас говори за два типа униние – душевно и духовно. Симптом на първия тип униние е липсата на желание за вършене на ежедневните дейности и задължения, желание за избягване на какъвто и да било труд. Но по-опасен е вторият тип униние – духовното, което е равнозначно на духовна леност, на отказ от мисъл за вечния живот, за нашето спасение. То води до пълна забрава на Бога. „На Света гора казват, че някои монаси като изпаднат в униние, стават толкова активни, че могат да преместват планини. Това явление ни е добре познато – можем външно да бъдем много активни, но когато застанем за молитва, мотивацията ни напълно изчезва и започваме да се прозяваме…“, споделя отец Захариас. Намирайки се в това състояние, започваме да мислим на принципа, за който говори св. ап. Павел в Първото си послание до коринтяните: „Да ядем и да пием, защото утре ще умрем!“.

Корените на духовното униние са гордостта или отчаянието. Унинието ни отделя от Бога, откъсва ни от ближния, и ставаме неспособни да приемем благодатта. На въпроса как можем да се преборим с унинието, архим. Захариас определи два основни принципа, които са неразривно свързани помежду си – непрестанно да благодарим на Бога за благата Му към нас и да не се откъсваме от живота в Църквата: „Св. Теофан Затворник казва, че количеството молитва дава качествена молитва. Тоест Господ дава молитва от сърце на този, който се моли. Това е едната част на отговора – да не изоставяме и да не пренебрегваме църковните служби… Спасението само по себе си е общение в благодатта, която е дадена на всички светии. И това е голямата ценност на Литургията – в нея ставаме съпричастници на една голяма общност от светии. Бог е знаел, че нито един от нас не може да приеме абослютно всички дарби на Духа, затова едно колективно тяло – Тялото на Църквата, е приело всички тези дарби. За нас е достатъчно да придобием един малък дар от всички тези дарове…. Знайте, че всяко нещо, за което благодарим на Бога, става наше. И ако благодарим на Бога за Неговите страдания, които Той претърпя на Кръста за нашето спасение, плодът на това спасение става наш. И това е смисълът на нашата Литургия. Благорението в Литургията е толкова мощно, че ние излизаме от нея като хора, които сякаш сънуват… Ако искаме да преодолеем унинието, в никакъв случай не трябва да отделяме себе си от общността на Църквата.“

Цялата беседа на отец Захариас за благодарението към Бога и унинието можете да видите тук, а видеозапис от беседата на отец Захариас на тема „Евхаристията и молитвата на сърцето“ можете да видите тук.

На благодатната радост от светата Евхаристия бе посветена и лекцията на проф. дфн Калин Янакиев. Това именно е и централната тема на неговата нова книга „Христовата жертва, Евхаристията и Църквата“. Преди лекцията на професора, Димитрина Чернева от името на издателите – Фондация „Комунитас“, представи достойнствата на книгата.

Вдъхновеното си и емоционално слово проф. Янакиев започна с благодарности към домакините и лично към Варненския и Великопреславски митрополит Йоан: „Благодаря на Негово Високопреосвещенство, че благослови тази книга да бъде издадена, особено държах на това – тя да бъде прочетена и преценена от архиерей, и ако той я благослови, тогава да я обнародвам. Това направих поради злонамерени към мен хора, които винаги са твърдели, че проповядвам неща, които никога не съм проповядвал. Разбира се, изборът на архиерей все пак бе мое решение… и по-нататък ще споделя какво ме свързва с митрополит Йоан…

Наскоро един вироглав и симпатичен иначе на мен свещеник, впрочем от тази епархия, ме срещна на една конференция и ми каза, че в тази книга не казвам нищо ново и неизвестно, и това са неща, които всеки християнин и църковен човек много добре знае. В известен смисъл това бе упрек към мен – защо си написал книга, която всички знаят много добре. Вярно е, че като грешен човек в първия момент се засегнах, но след това се замислих вярно ли е това, което казва този свещеник. Ако го срещна следващия път, ще му кажа, че не е вярно това, което казва. Разбира се, аз не претендирам да казвам нещо, което Църквата не знае – не дай, Боже. Но онова, което Църквата знае и винаги е знаела често пъти се нуждае от възпомняме, от изваждане от дълбините на повърхността, защото това знание може да бъде изпуснато в реката на забравата… И онова, което е потънало в Лета и което аз искам да възпомня, е, че Църквата е невероятна радост. Ние често пъти забравяме това. Сред нас има много хора, които се вълнуват дребнаво – с олио или без олио, четирийсетият рожден ден можело ли да се празнува… Църквата за мнозина от нас се е превърнала в странна, измъчена домашна ритуалност, лишена от любовта и радостта. Ще трябва да признаем, че за мнозина тази радост е станала съвкупност от стриктно, но измъчено спазване на правила.

Защо Църквата е бездънна радост? Защото с извършването на Жертвата от Христос идва краят на края… всички сълзи са отрити, защо? Неговата смърт е не просто претърпявана, а и извършваща, Той умъртвява смъртта, и това и протестантите знаят много добре, след като умъртви смъртта в Тялото Си, с Кръвта Си, те не могат да останат в земята, където остават мъртвите. А бяха възнесени там, където е вечна радост, отдясно на Отца, посред престола на Бога, както свети Йоан Богослов Го е видял – жив во веки веков… Там се намира Христос, Богочовекът, там обаче е и нашето човешко естество. Смъртта за него е унищожена и то е положено в сърцето на Самия Бог. Това не е ли безкрайна радост?!

Е, ще кажат някои – радост за Христос, но дали е и за нас, хората… В Своята прощална беседа, предадена ни в последните глави на Евангелието според свети Йоан Богослов, ясно е казано, че Христос след като извършва жертвата Си, отива при Бог Отец, за да ни приготви там място и Отца  да изпрати от Негово име Духа Утешителя. В тази прощална беседа на Христос ясно е показано каква е домосторителната, икономийната функция на Светия Дух – Той е Утешителят… ние живеем с утехата от умъртвената смърт и от възкресеното и възнесено на престола на Отца наше естество и всъщност вкусваме тази утеха. От деня Петдесетница, в онзи велик ден в Йерусалим се е разсъмнало от смъртта. Край. Свърши се. Няма вече смърт.

Да, и днес хората умират, но ако те са седнали на Трапезата, ще останат на нея. Това исках да припомня и още – Възкресението, Възнесението, Петдесетница – не е ден като дните, след като в този ден, един от дните на този свят, за Едного се е свършил свършекът. Рано сутринта в първия ден на седмицата Христос се е озовал в деня след като дните на тоя свят са се свършили…Рано сутринта в първия ден на седмицата е изгрял денят Осми, както ни казва свети Григорий Богослов. Той е и ден първи на излекувалото се в Христос творение. Ден невечерен, ден първи, ден осми.

В този ден, на тази Трапеза, където първи са седнали в оная ранна сутрин дванайсетте апостоли на Петдесетница, след това са седнали ония три хиляди души… и след тях идваме и ние – и ние сядаме на същата тази Трапеза, ще дойдат и нашите синове, и синовете на нашите синове… Сега, в тази неделя, ние сме тогава и тогава е и в нашата неделя… Представете си една трапеза, на която идват нови и нови гости, и пиршеството никога не свършва.

И още нещо съм се опитал да припомня в книгата – ние, които сядаме на Трапезата на Царството, след края на края – ние сме народ свят, царствено свещенство… Точно тук имаме най-силното възможно забравяне. В обикновения език, когато днес кажем „лаик“, имаме предвид непосветен, външен, некомпетентен за дадена област човек. „Лаик“ е започнало да се противопоставя на“ клирик“, членът на лаоса е онзи, който не е посветен, не е ръкоположен като клирика. Първоначалното значение, което можем да видим, ако например четем Деяния на светите апостоли, е, че лаик е член на народа Божии и че целият лаос е посветен в участието на тази Трапеза – това е свещенството, което Христос е поставил на Тайната вечеря и е казал „правете това за Мой спомен“… Следователно кои са свещениците – събранието свещенослужи, разбира се, предстоятелствано от своите отци.

Тези неща исках да припомня в тази книга, която се одързостих да бъде строго богословска. Аз все пак съм философ по образование и моите зложелатели непрекъснато ми го напомнят. Да, завършил съм философия, но още като студент започнах да пиша религиозна философия. Аз съм вярващ човек, аз съм православен човек и не мога да остана при философията… Постарах се да бъда научно коректен, да не говоря просто емоционално – а да аргументирам всичко, да се позовавам на авторите, да споря, да се опитам да аргументирам моите несъгласия с инославните. Но под повърхността главното, което исках, е да възродим евхаристийната радост….

Исках да припомня, че Църквата е радост – и на мен самия, и на вас, и на някои властимащи в Църквата, които напълно са го забравили, и са превърнали тази радост в страх и отграничаване. Ни сме православни, ние сме голямо изповедание и не можем да се държим като секта, не можем непрекъснато да се пазим и да внушаваме кого да мразим – от Запад и от Изток, от Юг и от Север. Вместо това трябва да свидетелстваме за тази радост…“

В края на своята лекция проф. Янакиев сподели нещо лично, свързано с дълбоката вътрешна мотивация да напише книгата – една история за неизразимото чудо на пасхалната радост и за едно необикновено съновидение след далечен майски, но необичайно мразовит Великден, прекаран в Кокалянския манастир при известния дядо Назарий. „По онова време митрополит Йоан беше послушник в Кокалянския манастир. Ето защо, когато написах тази книга, се обърнах именно към него, с когото се знаем от времето на приснопамения дядо Назарий“.

Цялата лекция на проф. Калин Янакиев можете да видите тук.

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...