Враца се сдоби със старостилна църква
Голям интерес сред врачани предизвика появата на малък параклис край Враца в близост до магазин “Технополис”. Няколко месеца се носеха слухове, че параклисът е гръцки; някои дори твърдяха, че за него се грижел живущ във Враца гражданин на южната ни съседка, който говорел сносен български език. Плъзна и мълвата, че строежът е на терен, който бил общински и е бил закупен от гръцкия гражданин.
Наша проверка установи съвсем друго. Оказа се, че малкият храм, носещ името “Св. св. Константин и Елена” е на Българската старостилна православна църква, която развива дейност във Враца още от началото на 90-те години на миналия век. Параклисчето е построено върху имот, който наистина е закупен от частно лице и има разрешително за строеж
Самият градеж е извършен с пари от дарения, съобщи енорийският свещеник отец Коста. Външната фасада още не е украсена, а и вътре има още работа. Сред традиционните православни икони видяхме и ликовете на св. Иван Рилски, покровител на българския народ, както и на светите братя Кирил и Методий.
Параклисчето е осветено от епископ Фотий, когото старостилците в България считат за свой архиерей и чието седалище е в София, на четвърти септември тази година.
Старостилната църква в България е регистрирана по Закона за вероизповеданията и е подчинена на гръцкия епископ Киприян. В началото на лятото група от тази общност премина под омофора на каноничния български патриарх и Светия Синод на БПЦ. Синодът от своя страна реши да приеме в каноничната църква чрез покаяние и миропомазание християни-старостилци, които желаят да се върнат в лоното на БПЦ.
Лично аз много болея за старостилния разкол. Тук пише „В началото на лятото група от тази общност премина под омофора на каноничния български патриарх и Светия Синод на БПЦ.“. Това е голяма новина за мен. Може ли повече подробности ? Аз знам единствено за случая със свещеник Валентин Тодоров, който в последствие си се върна обратно при Фотий. И така, има ли в крайна сметка старостилци, завърнали се в БПЦ ?
Старостилният разкол не е регистриран по Закона за вероизповеданията. Това вероизповедание никога не е било регистрирано в България, нито по Закона за изповеданията до 2002 г.
Търсете в Гугъла списъците на вероизповеданията в България и ще се уверите сами.
От т.нар. покаяли се всъщност един единствен свещеник е писал до Синода на БПЦ, за да го вземат при тях. Това е всичко.
Обаче все пак, много е интресно как старостилния разкол не е преследван нито от БПЦ, нито от държавата, за разлика от Пименовия и Инокентиевия Синод, нали? Сещате ли се защо?
ШаганИни, представа нямам. Не мога да се сетя. Кажи, моля те.
Само не намесвайте държавната сигурност,ДС вече не съществува.Мен ме тревожи друг проблем.Найлоновите торбички, даващи се във всеки магазин,дори за най-дребната покупка.След това,пликовете се изхвърлят в боклука и замърсяват почвата.Дали примерно,американските граждани пазаруват с найлонови торбички?Интересен въпрос,не смятате ли?Вие ми кажете,кой е виновен за пазаруването със пликове в България?
За разцепването на Българската Правословна Църква,отговорни са силните на века и техните подчинени доброволци.Умела импровизация,създава,подчинява и управлява цял свят,без значение от държавни граници.Проста истина.Старостилната Църква,по мое мнение е създадена с точен план-проект.Дали има Благодат в тази църква?Труден отговор,откъде да знам.Не знам.Още по лошо е,че се съмнявам дали официалната БПЦ сама не отхвърля Божията благодат,служейки винаги на силните и не защитавайки слабите.Като нищо бих станал старостилец,евангелист и всякакъв за да ми обърнат внимание и се почувствам обичани.
Филипп (Рябых), иг. Православие и политика в послании святого Патриарха Константинопольского Фотия князю болгарскому Михаилу о должности княжеской. – http://www.bogoslov.ru/text/1180278.html