Отзвук по повод становището на Светия Синод за концепцията на предмета „Религия“



Фокус

Вчера стана известно становището на Светия Синод на БПЦ по повод концепцията за изучаване на предмет “Религия” в българското училище, изготвена от Обществен съвет начело с проф. Георги Бакалов. Предлагаме на нашите читатели няколко от коментарите по този повод от представители на различни обществени групи.

Депутатът Анелия Атанасова, член на парламентарната комисия по образование и наука смята, че много вероятно е часовете по религия да не са в учебната програма и през следващата година, тъй като процесът в тази насока върви изключително бавно Тя бе потърсена във връзка с оповестеното категоричното становище на Светия Синод на Българската православна църква за въвеждане на религиозното образование в българските училища.

В текста се заявява, че момента за това е назрял. Според Атанасова обаче окончателен проект реално все още не е внесен за разглеждане в комисията, което означава, че реализацията на това искане ще се забави във времето. Същевременно народният представител изрази пълната си подкрепа за въвеждане на такъв вид обучение. По мнение на Атанасова възможностите са за изучаване на вероучение или религия в периода от 1-ви до 3-ти клас. “Това са две различни неща. Религията е въпрос на научно изследване, а вероучението е един вид нравоучение, което ще помогне на децата да осъзнаят разликата между доброто и злото”, коментира депутатът. Относно формите и вида на духовното обучение тя отбеляза, че все още няма пълна яснота, но е убедена в необходимостта му. Във връзка с профила на преподавателите в тези часове Атанасова сподели, че това трябва да са хора както с педагогическо, така и с духовно образование.

Според секретаря на Великотърновската митрополия свещеник Михаил Хаджиев: "Образователната ни система няма да пострада от въвеждането на задължителен предмет "Религия" в българското училище". За него това е работеща традиция в България, прекъсната за период от време и вече е забравена. Той посочи, че се правят опити да се налагат нови концепции, които не са традиционни за нашия модел. Свещеник Михаил коментира, че в концепцията на Българската православна църква е посочено как трябва да бъде представен предметът "Вероучение", професионално и с право на избор – за католиците- католическо, за мюсюлманите – ислям и за православните – православно. "Имаше и концепция на проф. Георги Бакалов, която е по-крайна и там се залага от всичко по-малко", допълни той. Според него децата трябва да изучават религия още от ранна възраст, както е било в 40-те години на 20-ти век. Свещеникът посочи, че родителите, които се противопоставят на изучаването на религия в училищата, ще имат вариант да избират някакъв светски предмет, който да изучават децата, например етика. "И през 40-те години е имало малцинствени религиозни групи, но тогава е нямало проблем да се изучава такъв предмет и не се е създавало от това някакво етническо напрежение”, коментира свещеник Михаил. Той припомни, че с помощта на Българската православна църква са спасени евреите и че служителите й в такъв момент винаги са в активна позиция.

Игуменът на Рилския манастир Адрианополски епископ Евлогий смята: "Прекалено много сме закъснели с въвеждането на часове по вероучение в училищата.” Според него задължително трябва да се изучава православно вероучение. "То съдържа всичко необходимо за духовното възпитание на младите хора, гаранция за тяхното бъдеще, защото те са нашето "утре", каза епископ Евлогий. Според него и медиите, и българската интелигенция трябва да подкрепят това решение. По думите му вероучението трябва да се въведе още от първи клас, защото много хора вече нямат представа за вярата си , нямат представа за духовни, морални и нравствени ценности. "Вероучение може да преподава всеки с нужната квалификация и одобрен от Светия синод, независимо дали е свещеник или учител", заяви игуменът на Рилския манастир. "Нашето общество е много различно, много разнообразно. Но ако някой се противопостави да се изучава математика, това не означава, че тя не трябва да се изучава. Това е нещо необходимо за всеки човек" коментира той въпроса дали ще има родители, които ще се противопоставят на изучаването на вероучение в училище. Епископ Евлогий смята, че решението за въвеждане на такива часове трябва да вземе Министерство на образованието, но трябва да го съгласува със Светия синод на църквата.

Директорът на хуманитарна гимназия "Св. Св. Кирил и Методий" в Благоевград г-жа Севдана Марковска пък коментира становището на Българската православна църква, че предметът "Религия" трябва да бъде задължителен в училище така: "Съгласна съм да бъде въведено вероучение в училище, но то да бъде под формата на избираема дисциплина. Българското училище е светско и учениците ни принадлежат на различни религии и етноси. Ние ги възпитаваме в дух на толерантност, затова смятам, че е по-удачно този предмет да бъде свободно избираем". Марковска разясни, че в часовете по философия, които влизат в програмата на ученици от 11 и 12 клас, е включено изучаването на религията. "Българското училище няма подготовка да поеме преподаването и на един такъв предмет, който изисква задълбочена подготовка от гледна точка на кадри", каза Марковска по отношение на това кой ще преподава този предмет при евентуалното му въвеждане. Според нея в момента българските ученици имат нужда преди всичко от "гражданско образование". “Религията възпитава децата на морал и уважение, но въвеждането на такъв предмет в училище трябва да бъде добре премислено”, заключи Марковска.

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...

9 Отговори

  1. evfimiya каза:

    в концепцията на Българската православна църква е посочено как трябва да бъде представен предметът „Вероучение“, професионално и с право на избор – за католиците- католическо, за мюсюлманите – ислям и за православните – православно.

    Tuk mai neshto ne razbiram…

  2. toshev2006 каза:

    Докато има политици и управници с неяснота в ума си, относно крайната необходимост на обучение на децата във вярата, като г-жа Атанасова, които в слепотата си не проумяват становището на Църквата, явно учениците няма да чуят в училище нищо за Бога.
    Теорията за „надконфесионално“ преподаване на религия е подъл опит да се подмени истината за Бога с завоалирана лъжа. Е, тогава децата ни освен, че ще бъдат заблуждавани, ще им се втълпява, че православието е поредната секта.

  3. portos каза:

    Една много хубава статия на Владислав Митев
    http://vladimitev.hit.bg/avtorski/Dokyde_ni_dovedoha.html

  4. topalski каза:

    На Църквата много й се иска държавата да учи децата на вероучение. И така пак някой друг ще е виновен за пропуските. Мястото на вероучението е в неделното училище към енорийския храм, а не в светското училище. И ако Православната Църква не ще да я нареждат до разните там секти, да се залавя на работа. Иначе ще си остане все така трагично неразбрана – я от държавата, я от обществото.

  5. prezv. Georgi каза:

    уважаеми г-н топалски, това, което сте казали в три изречения, обществого го предъвква вече 20 години. Поздравлявам Ви. На всички трябва да е ясно, че свещениците не са готови да влязат в клас. Те не биха могли да овладеят тази будна, но и буйна аудитория. Те ако можеха, щяха да привличат децата на неделните служби. а всеки, който е влизал в църква знае, че в неделя единствено в най-големите храмове има вярващи. Дори в градските храмове на повечето областни градове хора има от Коледа та на Великден. и ако БПЦ не проумее, че така не може, просто няма да стане. Нека първо привлечем децата в храма, а после да им въвеждаме задължително обучение. Хубаво е всички, които искат нещо задължителнода прочетат Том Сойер и тогава да го правят.

  6. papas1983 каза:

    neka ostavim arxiereite na strana i se poglednem nie,mladite duxovnici,kakvo nie pravim!ako samo govorim i chakamem drug da ni go svarschi to nischto ne schte da stane!!Zatova prizovavam vsichki mladi duxovnici da se ogledat i pomisliat kakvo mogat te da doprinesat za frazvitieto na Veroucvhenieto!Neka ostavim za malko starcite,a se opitame sami da deistvame!!1

  7. Torin каза:

    Синодът така и не разбра, че държавата и Църквата са отделени. Смятам тонът на становището на Синода за неуместен и непремерен. Не може да се иска от държавата да свърши това, за което висшето духовентсво няма воля вече 18 години. А и има принципна разлика между вероучение като обучение към храмовете и предмет „Религия“ към светските училища. БПЦ все недоволства и все някой й е крив за нещо, непрестанно е обидена, че не я разбират. Идва ми да прихна от смях на твърдението, че БПЦ „не е равнодушен зрител на участта на българската младеж“ и че проявява „своята високоотговорна позиция“. Едва ли висшето духовенство знае значението на тези думи или значението на мисията си да благовества. Аз мисля, че работата на Обществения съвет има смисъл и той се изразява не в заместването на Църквата, а в изработването на начина, по който на младите хора ще им бъде дадена религиозна култура и морални ориентири …

  8. koleva каза:

    Колева – Искаме децата ни да учат религиа

    Искаме нашите деца да учат религия,защото това е важно за тяхното развитие.Познанието за Бога,единствено и само може да промени кам по-добро.Овществото ни запада като морал и причината е безвериеторкоето води до дъното нашето овщесво.От историята си вижда ясно, кога една насия е в разсвет и кога в опадък.Нека помилим накаде е правилната посока и поемем път натам.

  9. koleva каза:

    Искаме нашите деца да учат религия,защото това е важно за тяхното развитие.Познанието за Бога,единствено и само може да промени кам по-добро.Овществото ни запада като морал и причината е безвериеторкоето води до дъното нашето овщесво.От историята си вижда ясно, кога една насия е в разсвет и кога в опадък.Нека помилим накаде е правилната посока и поемем път натам.