Послание на свети апостол Павел до Римляни



Тълкуване

1:1 Павел, раб на Христа Иисуса, призован апостол, определен за евангелието (т. е. благовестието) на Бога.

Павел (Paulus) е латинско име и означава “малък”. Апостолът е римски гражданин по рождение, т. е. свободен, но понеже считал всичко светско за “смет”, той доброволно се наричал “раб на Христа Иисуса”, Който ни възлюби, заради нас прие форма на раб и предаде Себе Си за нас и нашето спасение.

Апостолът имал ум Христов, понеже подражавал на Христа. Живеещият в него Христос му дал изобилна благодат да бъде Негов апостол за езичниците. Бог го определил от майчина утроба да им благовести евангелието за Сина Си. Това станало, след като Възкръсналият Иисус му се явил по пътя за Дамаск и го призовал за Свой апостол (т. е. Пратеник) и “избран съд”,за да понесе името Му пред езичниците и царете, и синовете Израйлеви (Деян. 9:15). Апостолът бил кръстен от св. Анания и се изпълнил със Светия Дух (9: 17,18). Св. Павел е пратеникът на Иисуса за всички народи, включително и за Израил, определеният за благовестието на Бога към тях. Той е Божият избраник за специална мисия сред всички народи. Не случайно посланието му до римляните се нарича “кратка догматика на Новия Завет”. Дори пратеният при евреите ап. Петър признава превъзходството в стила на ап. Павловите послания, понеже ап. Павел бил обучен в юдаизма от най-добрия рабан (учител) – Гамалиил, знаел много езици и съвършено познавал Стария Завет. Най-превъзходното пък послание на ап. Павел безспорно е посланието до Римляните.

Евангелието Божие за Христос и Неговото Изкупително и Спасително дело чрез пролятата Му кръв на кръста и чрез Всеславното Негово Възкресение е основната тема на това послание. Друга основна тема е първият Адамов грях и ужасните му последици за хората. Всички умират в Адам, а в Христос всички оживяват! Израил и неговата свещена история от Авраам също са основна тема на апостола в това послание. Повярва Авраам на Бога и това му се вмени за праведност (Бит. 15: 6.) Вярата на Авраам, а не обрезанието му, го прави праведен. Авраам е отец на всички вярващи, както обрязани, така и необрязани! Всички те обаче са обрязани по сърце. Ние сме обрезание Христово! Оправданието е чрез вярата в Господ Иисус Христос, в Неговата кръв. Ние ще се спасим чрез Него от гнева (Рим 5: 1, 9). В кръщението умираме за греха и трябва да живеем с обновен живот. От този момент ние се освобождаваме от греха и ставаме роби на Бога (6: 22). Защото законът на Духа на Живота в Христа Иисуса те освободи от закона на греха и на смъртта (8: 2). Всички християни сме раби на Бога, а не на греха, ако сме водени от Духа Божи и ако Христос живее в нас.

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...