Отворено писмо до Светия Синод



От редакцията: Удивителна поляризация на мненията относно стария и новия календар показа проведената анкета в Православие.БГ. Към настоящия момент от над 500 гласували поддръжниците на стария и новия календар се разделят на удивително прецизните 50:50 процента – резултат, който (поне за нас) е изненадващ на фона на демонстрираните в публичното пространство мнения. 

Едва 7% от гласувалите смятат, че календарът "няма значение". И макар обсъждането на темата засега да отпада от дневния ред на Синода, повече от очевидно е, че този въпрос е болезнен за не малка част от православно вярващите. Това са причините, поради които публикуваме поредното отворено писмо по този въпрос. Този път то идва от "обикновена мирянка" и според нас изказва на глас (като стилистика и аргументация) нагласи, споделяни от мнозина в Църквата. Публикуваме и оригинала на жалбата на о. Марий, която преди няколко седмици отприщи медийния интерес към възможността да бъде променена датата на празнуване на Рождество. В жалбата можете да прочетете и ретроспекция на подобни апели към Светия Синод през годините, някои от които са подписани от настоящи наши архиереи.

Писмото се публикува без никаква редакторска намеса.

***
Отворено писмо до Светия Синод на БПЦ

ВАШЕ СВЕТЕЙШЕСТВО И ВАШИ ВИСОКОПРЕОСВЕЩЕНСТВА,

Осмелих се да пиша, провокирана от една нашумяла по медиите тема – празнуването на църковните празници и по-точно: въпросът за календара.

Аз съм млад човек, майка на три деца, имам две висши образования. Не съм богослов, не мога по богословски да обясня нещата, но искам да покажа как изглеждат те в очите на един обикновен член на Българската православна църква.

Повдигането на въпроса за църковния календар според мен е напълно основателно. Решението на Светия синод от 1967 г. за празнуване на църковните празници по Григорианския, а не по светоотеческия юлиански календар е взето в едно безспорно тоталитарно време, когато е абсолютно допустимо да има намеса на държавната власт.

Светият Синод трябва да отмени празнуването по Григорианския календар с днешна дата и да възстанови празнуването по светоотеческия календар, защото вече живеем в демократично общество и натиск върху църковните дела не би трябвало да има.

Нека отново да припомня, че в християнския свят се ползват два календара: Юлиански и Григориански. По Юлианския календар /който единствен отговаря на условията за изчисление на Пасха, завещани ни от светите отци/ понастоящем празнуват Руската, Сръбската, Грузинската църкви, както и Света гора и Йерусалим и много гърци, румънци и българи, които се придържат към светоотеческия календар. По Григорианския календар празнуват само Гръцката, Румънската и Българската православни църкви, както и католиците. Очевидни са два факта:
1/ По-голямата част от православните християни празнуват по юлианския календар /т.нар. стар стил/ и
2/ С използването на Григорианския календар ние се отдалечаваме от тези християни и се доближаваме до католиците. Всякакви доводи за по-голяма астрономическа точност на Григорианския календар /които също са под въпрос/ смятам за несъществени, тъй като авторитети за Църквата трябва да са светите отци, а не светските учени. Отделен е въпросът, че дори и те, и до днес правят астрономическите си изчисления по Юлианския календар.

Често може да се чуе, че празнуваме събития, а не дати. Ами тогава предлагам всеки да си избере дата, на която да празнува например рождения си ден – нали важно е, че се е родил, а не точно кога. Мислите ли, че може да бъде сериозно и не изглежда налудничаво такова предложение? А клирици и богослови с целия си авторитет го извеждат дори като аргумент за незначителността на въпроса за календара.

Мълчанието на Светия синод и твърденията, че не е сега времето са странни. А кога? Те при хиротонията си са положили архиерейска клетва да пазят до смърт каноните, правилата на светите Отци, църковните предания, светите устави и чинове на Православната Църква. Какво трябва да е времето, за да се разреши този въпрос – толкова много са хората, които се вълнуват от него?

Разбирате ли докъде се е стигнало? Дори обществото има памет за дадени събития, а Църквата – не. Представяте ли си да се смени и да почне да се празнува на друга дата 24 май в светските му измерения – като Ден на славянската писменост и култура? А Църквата променя дата за честване на паметта на св.св. Кирил и Методий от 24 май на 11 май. Какво се получава?

На 11 май църквите са празни, защото често е работен ден, на 24 май също са празни, защото няма голям църковен празник. Прави ли ви впечатление – все са ПРАЗНИ и на двете дати, защото когато празниците са разполовени, те загубват естествено пълното си съдържание. С 1 ноември, Ден на народните будители, положението е същото – по стар стил това е празникът на св.Иоан Рилски, но по нов – не, и така празникът отново е изчистен от църковното си съдържание.Църквата отсъства от собствените си празници.

Много от близките ми, тъй като знаят, че празнувам според светоотеческия календар, ме питат кога да ми честитят Великден и дали празнувам с тях. Аз им отговарям, че в случая те празнуват с мен. След това ме питат защо празнувам Гергьовден с тях, а аз им отговарям, че те го празнуват с мен. И винаги съм се питала как е решено Гергьовден да продължава официално да се чества по стар стил. Направо ми се свива сърцето, когато си помисля за него – единствената причина е гастрономическа – на Гергьовден по традиция се заколва агне, а по новия стил /Григориански календар/ този ден често се пада през Великия пост. Мъчно ми е – как заради трапезата Гергьовден може да се празнува по стар стил и пак заради трапезата Рождество Христово не може да се празнува по светоотеческия календар, защото Нова година щяла да се падне през постите.

Абсурдно е, нали! Абсурдно е, и не богословски, не догматически, а чисто логически главата ми не може да го побере. Смятам, че СВЕТАТА Църква е недопустимо да се нагажда по този начин към света – веднъж стар – веднъж нов стил, веднъж Юлианки календар – веднъж Григориански?!

В последните си разсъждения може би прозвучах като невярваща, като критикарка, която се опитва дори да осмее Църквата, а не съм такава. Обичам Майката Православна църква и се старая да съм й вярна.

Обръщам се към вас, ВАШЕ СВЕТЕЙШЕСТВО И ВАШИ ВИСОКОПРЕОСВЕЩЕНСТВА: заради тези прости и очевидни факти много ваши чеда отпадат от Църквата, на която вие от Бога сте определени за пастири. Отпадайки в неверие или по други, т.нар. разколнически църкви, те протягат към вас ръце и ви молят: помислете за тях и премахнете причината за тяхното отпадане!!!

Силвия Стоилова

***

Приложение: Жалбата на о. Марий
 

Жалбата на о. Марий за връщане на Юлианския календар в БПЦ

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...