Отворено писмо на епископ Борис



Единият от кандидатите за наследник на митрополит Кирил във Варна, игуменът на Бачковския манастир епископ Борис, изпрати отворено писмо до медиите относно скандалите в църквата, разбунили духовете в обществото. Публикуваме текста на писмото без редакторска намеса.

***

В последно време по мой адрес се изписа и каза какво ли не. Изрисуван бях с такива черни краски, че в дадени моменти си мислех, че става дума за Сатаната. За да бъда очернен на всяка цена и с всички средства във вашите очи някои хора, маскирайки се пред вас с призиви за нов морал в Църквата, използваха най- неморалните средства като: лъжа, клевета, премълчаване на истината и въвеждане в заблуждение.

Едновременно с това се разиграха и перфектно режисирани от същите тези хора постановки, достойни за Оскар. Става дума за всекидневните, дирижирани протестни шествия от 40-50 човека във Варна, като за награда на най-примерните и старателни участници в тези шествия на 24.10. им беше организирана безплатна екскурзия до София. Неразделна част от разигравания спектакъл, на който много биха му отивали заглавия като „ Път за ереси и секти“, и „Как да унищожим БПЦ“ и др. подобни бе и ударно събиране на подписи срещу мене, негативно настройване на медиите, жителите на красивия град Варна, на варненската интелигенция и общественост и т.н. и т.н.

Въпреки, че можех да кажа много в своя защита, досега на всичко това аз отговарях не с думи, а с монашеско мълчание, понасях обругаванията и клеветите. Рождественския пост, в който се намираме, ми даваше допълнително сили да окрилям духа си, да укрепвам вярата си в Бога и да бъда изпълнен с любов към ближните, дори да са негативно настроени към мен. И щях да запазя това си смирено поведение, но отвореното писмо на група православни християни от Варненска епархия ме разчувства и ме накара, макар и за малко, да изляза от моето дълбоко монашеско уединение и да напиша тези редове.

Братя и сестри, есенциалната идея на вашето писмо е да призова онези хора, гласували за мене на 17 ноември т.г., при следващото гласоподаване на 15 декември 2013г. този път да НЕ посочват моето име. Така според вас съм щял да докажа, че изборът за нов Варненски и Великопреславски митрополит не е за мен самоцел, а и ще покажа убедително пред всички български клирици и миряни, че се разграничавам от обвиненията за корупция и подкупи, отправени срещу мен през последните дни.

Виждам от вашето писмо, че настоятелно искате да призова публично онези хора, гласували за мене, как да гласуват на 15.12.2013г. За съжаление колкото и да съм добър по душа не мога да изпълня това ваше желание, защото никога не съм призовавал, нито имам намерение да призовавам някого как да гласува. Това е забранено от устава на БПЦ, а също е несъвместимо и с принципите на личния ми морал. Най-учтиво бих желал да ви поясня и напомня, че гласуването е по съвест. Не по внушение, заплаха и стимули или под натиск от улицата. Ако сторя това веднага ще бъда обвинен, че правя опит да манипулирам изборите в полза на някого от кандидатите.

Нито имам намерение, нито нужда да се разграничавам от обвиненията за корупция и подкупи, отправени срещу мен през последния месец, защото освен недоказани обвинения, лъжи и нападки не бяха показани никакви убедителни доказателства, уличаващи ме в корупция: документи, СРС- та или свидетелства на подкупени от мен лица или признания на лица, предавали подкупи от мое име на трето лице или лица няма. Напротив, помолете тези, които ви заблудиха да напишете това писмо да ви покажат убедителни доказателства за мое пряко или косвено участие в корупционни действия. Бъдете сигурни такива убедителни доказателства те нямат. Ако те имаха такива нямаше да се забавят и чрез медиите моментално щяха да ги огласят. Тогава нямаше да има нужда чрез приказки за нов морал в Църквата да разиграват циркове и театри пред цяла България и да ви въвличат и вас във всичко това.

Аз не ви се сърдя за текста и тона на вашето писмо, защото вие не сте го мписали. Виновни са тези, които се изживяват за носители на нов морал и затова си позволяват да заблуждават хората с подобен род приказки. Позволете ми да ви помогна да се избавите от заблужденията и цирковете, чрез които не по ваша вина сте въвлечени „в новия морал“, като ви разясня някои подробности. Кой протестира срещу мене? Тези, които загубиха изборите. Кои свещеници организират протестите срещу мене? Тези от две варненски църкви с богати месечни приходи. Все пак не мога да отрека, че има някои протестиращи свещеници от църквите с добри приходи и извън гр. Варна. Видяхте ли обаче някой беден свещеник от добруджанските или епархийските села да протестира срещу мене? Знаем, че свещеници от някои варненски църкви не са гласували за мене. Явно те имаха друг фаворит, който не влезна в „двойката“, което означава, че той няма шансове да бъде избран за митрополит. За никого не е тайна, че при смяна на една политическа власт с друга малко или много има кадрови промени. При смяна на църковната власт не е по различно. Единствената разлика е, че политическата власт се сменя по-често, а църковната по-рядко. Обикновено един митрополит управлява епархията си 20-30, че и повече години. Достатъчно време някои хора и свещеници да се позиционират добре около управляващия митрополит, както и да си внушат, че това ще продължи вечно. Смъртта на блаженопочиналия митрополит Кирил дойде неочаквано за всички ни, следователно ще бъде избран нов митрополит, а след неговото въдворяване вероятно ще има промени в епархията. Това плаши тези добре позиционирали се църковни служители и свещеници, защото промените могат да засегнат техните позиции и материален комфорт. Именно това уплаши и о. Шаган и пригласящите му свещеници.

Въпреки, че веднага след изборите всички отци подписаха изборния протокол без никакво възражение или особено мнение т.е., приеха безусловно изборния резултат, изведнъж се почувстваха застрашени, че могат да бъдат преместени в селските църкви из Добруджа или шуменско и затова, използвайки вас, организираха целия цирк досега, като пожелаха нови избори с надеждата да спечели техният фаворит, което щеше да гарантира запазване на местата им във варненските църкви и прекрасните месечни приходи. Знам, че след като прочетете тези редове отец Шаган категорично ще отрече, че не служи за пари, а на Бога, че парите, които изкарва, не са му самоцел, а са в резултат на неговата служба на Бога. Така де, но все пак трябва да ви спомена нещо всеизвестно в църковните среди: разликата в сумите от месечните приходи на един свещеник от гр. Варна и един свещеник от селата е само една, най-много две нули, но поставени в края на сумата. Сега знам много добре как о. Василий и другите протестиращи свещеници от богатите варненски църкви ще извадят ведомостите за заплати от митрополията и ще тръгнат да се жалват пред вас и журналистите какви малки заплати от 300-400 лв. взимат месечно. Но пак да уточня, не става въпрос за месечна заплата, а за месечен приход на един свещеник от гр. Варна. Църковния термин „треби“ обхваща всички молитвени свещенодействия, в които влизат венчавки, кръщавки, помени, водосвети, освещавания. Всеизвестно е също, че за много от тези „треби“ свещениците не издават фактури и касови бележки, т.е. нито Владиката знае за тях, нито НАП ги облага с данъци. Приходите от всички тези „треби“ спомагат за формирането на разликата в нулите в месечните финансови приходи на един свещеник от гр. Варна и един свещеник от селата. Въпреки разликата за приходите от „треби“, които предлага един триста и петдесет хиляден град като Варна и едно добруджанско или шуменско село с 500-1000 жители няма да се учудя, ако о. Шаган и протестиращите свещеници от богатите варненски църкви ще кажат възмутено: „ Ние не служим за пари, земята Господня навсякъде е еднаква, ние сме готови да служим на Бога където и да е било – във голям град или в добруджанските села, ние само претендираме за нов морал в църквата!“

За да ви убедят, че наистина те вярват и са носители на новия морал, за да сте сигурни, че те протестират от желание за чистота в Църквата и че не ви използват, за да запазят своите лични интереси моля ви, братя и сестри, призовете ги да покажат новия морал по невиждан и нечуван до сега начин! Както призовахте мене, така призовете и тях веднага след каноничния избор на 22.12, независимо кой ще бъде избран за нов митрополит да ви обещаят, че всички те ще напишат молби до новия митрополит, в които горещо, настоятелно и коленопреклонно ще го помолят да ги премести от църковно служение в богатите храмове от гр. Варна и епархията и да ги назначи на служение из добруджанските и шуменските села, а на техните места да назначи млади бедни свещеници от Добруджа и Шуменско. Моля обаче без номера! Да не тръгне после из гр. Варна легендата, че са написали такива писма, но понеже те са били много ценни и незаменими кадри за църквата и виж на, новият митрополит ги е оставил да служат в гр. Варна. Незаменими хора няма!

Как на избора съм получил повече от половината гласове? Как така Борис? Кой го познава във Варна, че точно той? Най-лесно е да обвиниш някой, че е корумпиран. По този начин искат да ви внушат, че чрез корупция съм стимулирал повече от половината епархийски избиратели да гласуват за мен. Тези, които ви накараха да напишете това писмо не ви ли обясниха, че аз съм първото духовно чедо на митрополит Кирил, и че той винаги е направлявал моето духовно- нравствено развитие и църковно служение. Винаги съм бил около него и винаги ми е бил за пример във всичко: учил ме е, поправял ме е, вдъхновявал съм се от него. Точно като такъв ме познават и много хора и точно за това голяма част от тях показаха на епархийския избор, че ми имат доверие. Като верен и предан духовен син на дядо Кирил те припознаха в мен гарант за продължител на неговото дело. Но на някои хора това не се хареса и решиха да внесат смутове сред вас, боголюбиви и богобоязливи братя и сестри, членове на варненската християнска община. За мен оглавяването на варненската митрополитска катедра никога не е било самоцел, а възможност да продължа делото на моя духовен отец с всичките отговорности и задължения, които произтичат от това!!!

Най-голяма болка от всичко това ми причини факта, че при така нарочно режисираните обстоятелства много ловко бяха противопоставени дама братя, две от духовните чада на митрополит Кирил. Всички знаем, става въпрос за мене и Стобийския епископ Наум, Главният секретар на Светия Синод, който не попадна в избираемата „двойка“. Много наши познати винаги са отбелязвали и даже учудвали как така, макар и чада на един духовен отец сме много, даже твърде много различни , но сме поели едно и също служение, което неминуемо видимо се отразява в работата ни и се забелязва и при общуването с хората. Не ми го е споделял, но съм сигурен, че и той се чувства дълбоко засегнат от всичко това. Имам намерение да му напиша едно писмо, чрез съдържанието на което да го уверя, че въпреки всички интриги и независимо от крайния резултат на избора той си остава мой духовен брат!!! Искам да напиша това писмо, но не искам то да бъде модерно, а истинско, традиционно писмо, написано собственоръчно с химикалка върху лист хартия. За да съм сигурен, че моят брат ще го получи няма да му го изпратя чрез специализираните пощенски служби, а ще го изпратя чрез г-н Борис Цацов, виден църковен фотограф, историк и сътрудник на Епископ Наум.

Уважаеми братя и сестри от Богоспасяемата Варненска епархия, в края на моето писмо най-сърдечно бих искал да ви благодаря, че ми писахте!!! Така имах възможността да ви помогна да се освободите по най-категоричен начин от внушенията на носителите на новия морал в Църквата. Разказвайки ви някои всеизвестни за тях в църквата ни факти сами може да си представите що за хора са те и какви са техните навици. Разбира се, вие сте свободни, можете да продължите да им вярвате и да участвате в техните насочени срещу мен кампании. Но от мое име ги помолете поне да спрат да говорят за нов морал. Доколкото е известно на всички нам, със стари навици нов морал не се прави. В края на моето писмо съм длъжен да ви споделя, че пишейки го, казах половината истина. Казах, че разликата в сумите от месечните приходи на един свещеник от гр. Варна и един свещеник от селата е само една , най-много две нули, но поставени в края на сумата. Сега искам да уточня и стойността на цифрата, стояща пред нулите в коя степен на десетицата стои. Но реших все пак да не ви скандализирам. Нека това си остане наша вътрешноведомствена църковна подробност. А и не искам моя брат в Христа отец Василий Шаган и другите отци с него да нямат достойнството да ви погледнат в очите.

†АГАТОНИКИЙСКИ ЕПИСКОП БОРИС

Източник: в-к Стандарт

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...