Право на отговор: до г-н Цветан Диковски



Отговор на свещ. Веселин Димитров по повод на статията "Великденска акция за три бона"

От времето когато ти помагах на клира в храм “Св. Параскева” гр. Бяла Слатина през Великденските служби и до този момент, преди да прочета горния материал “Великденска акция”, няма да крия, че съм питаел най-добри чувства към теб – като богослов, като помощник на отец Тодор и християнин; същите чувства питая и към Марио и към другото момче което помагаше в храма. Поздрави ги. Но сега, след като прочетеш това, първо държа да ми се извиниш, а ако не го направиш, ще помоля редакторите на този сайт повече да не ти дават трибуна, защото тук не е место за словоизлияния на непочтени хора.

Къде е видяхте скандална ситуация по време на великденските празници? Но нека да почнем едно по едно:

 

1. Да, помолих митрополит Калиник да завеждам всички свободни села в Белослатинска духовна околия, защото в тях от ГОДИНИ не беше влизал свещеник, а и ми беше предоставена служебна кола “СЕАТ АРОСА” с рег. № Вр 0421 АТ и това не ме затрудняваше. Бях отишъл там не да си чета само вестника в канцеларията на храма в гр. Бяла Слатина, където отец Тодор си вършеше работата. Насочих своите сили именно да съживя малко от малко църковния живот в селата. За яснота на читателите, искам да споделя, че в миналото в тази духовна околия е имало 26 свещеника, а със Заповед № 130/09.03.2009 г. отидох четвърти, защото там имаше трима – отец Тодор, отец Теодор и отец Златко. Всички държаха по една църква, останалата част от духовната околия – кучета я яли. Свободни, необгрижени, с паднали храмове – поне 20 енории.

2. Бях назначен на 9 март, предстояха избори за Епархийски избиратели /05.04/ и честване на Връбница /12.04/, Велики четвъртък /16.04/, Велики петък /17.04/ и Възкресение Христово /19.04/. По заповед завеждах следните селища – Борован, Малорад, Нивянин, Габаре, Рогозен, Сираково, Добролево, Попица, Комарево, Търнава, Алтимир, Галиче /Заповед № 172/; от тях обгрижвах 10 храма, не помня имената на всички, моля да ме извините. Заварих, ако може така да се каже, в храмовете свещи, които бяха закупени извън църквата, или закупени на продажна стойност и продавани на същата от храм “Св.Параскева” гр. Бяла Слатина. Какво друго трябваше да направя освен да “организирам снабдяването със свещи” на храмовете? Организирах и първо вземах на заем, а в последствие и заплатих на Св. Врачанска митрополия с квитанция № 00808/22.04.2009 г. 48 кг.свещи, за сумата от 480 лева /които бяха част от субсидията от Св. Митрополия/. Свещите естествено разпределих по храмовете и на тях ги продавах, вече от името на Архиерейското Наместничество, за 35 лева на килограм. Печалбата от тези свещи е 48 х 25 = 1200 лв. За храмовете оставаха по 5 лева на кг или 48 х 5 = 240 лева. Моята заплата по ведомост беше брутно 472.50 лв. – за два месеца трябваше да получа 945 лева. На отец Борис Дашов съм изплатил 190 лева. Или от прихода, който съм получил от свещите – 1200 лева, съм изплатил 1135 лева за заплати. От това перо остават 65 лева, “печалбата да остава за него” – това е печалбата.

3. Както казах по горе, в повечето от тези 10 храма от години не беше влизал свещеник. Там нямаше икона на “Вход Господен в Иерусалим”, необходима за Връбница, икона на Възкресение Христово,  икона на св. Георги, празник, който предстоеше. За плащаници да не говорим. Запознах Митрополията и получих благословение час по скоро да поръчам икони и да направя плащаници. Представих им калкулация и със Стокова разписка № 0000405/10.04.09 г. ги закупих от СД “Марто Вр. Дранчовски и сие” по 60 лева. До фирмата ходих със служебния автомобил. Да, същите съм ги продал на някой от храмове по 100 лева, но такава е практиката. По горе се видя, че печалбата от продажбата на свещи за храмовете е 240 лева, а аз съм закупил тези църковни потреби /икони и плащаници/ за 300 лева. Разликата от покупката и продажбата е 260 лева. От храмовете не съм взел и стотинка от имена или върба.

4. От свещи и субсидия съм получил 1920 + 1000 = 2920 лв. Казах по горе, че цялата духовна околия съм я обикалял със служебен автомобил «СЕАТ АРОСА» и много малко време ползвах показания в твоята статия «Опел Корса». Последният беше използван през празниците от отец Борис и ако има нянаква авария, той най-добре ще даде обяснение, но и да има такава, колата е на 20 години, нормално е да има аварии. Обикалях духовната околия накръст, но не за удоволствие, а за работа:

а/ Обиколка за запознаване с църковните настоятели и подготовка за провеждане на избори за Епархийски избиратели.
б/ Запознаване с реда за провеждането на избор на член от Църковното настоятелство за представител на избора, който се проведе в гр. Бяла Слатина на 5.04.2009 г. Присъствие на 100 % от регистрираните Настоятелства, при положение че съм в Духовната околия по малко от месец.
в/ Посещение след избора и събиране на Протоколите и изборните писма и покана избраните да присъстват на изборите.
г/ Често ходене до Враца и др. селища извън диоцеза на Митрополията по църковни дела /Врачеш, София и др/.
д/ Подготовка за Връбница – бране на върба и подготовка на храмовете за празника Възкресение Христово.
е/ Обиколка на Връбница
ж/ Велики четвъртък, 12 евангелия и изнасяне на Разпятието
з/ Велики петък – сутринта изнасяне на плащаницата, вечерта – Опело Христово
и/ Възкресение Христово и Второ възкресение.

Това се извършваше във всеки един от 10-те храма и селища, за което да не ги изваждам като километри, но съм похарчил 692.39 лв. за бензин по пътни листи. За ремонт на Опел Корсата, които показваш, Марио ми помогна да го закараме в сервиза на буксир защото не беше в движение и за СЕАТ АРОСАТА, общо за двете коли – авто гърне, бензинова помпа, гума, горивна уредба, ел инсталация, ходова част, запалителна система – общо 550 лева. За бензин и за ремонти –  общо 1242.39 лв.

Не споменавам другите разходи за откриване на сметка, изработване на печат, канцеларски материали и книги за канцеларията на Наместничеството.

По документите, които се намират в канцеларията на Архиерейското Наместничество, имам да вземам 17 лева, а не да дължа някому. За потвърждение на горното: Аз съм напуснал Врачанска Митрополия около 1 май т.г. Като как тъй, до сега никой не беше се сетил, че съм присвоил три хиляди лева и кой си чака заплата от мен? Отец Тодор? Отец Теодор? Или отец Златко? Защото други нямаше, а отец Борис си я получи.

Готов съм за всяка гореказана дума и сума да представя документи.

За това, че делата се влачат с години, си прав, само че никой не ме е подвел и не ме е обвинил, че съм злоупотребил.

Истината е, че заминах, защото не можех да свикна с честите преназначавания /14 заповеди за 5 месеца/ и за това че съм си взел ПОЛАГАЩИТЕ МИ СЕ две заплати без благословията на дядо Калиник. Малко си опънахме отношенията, а и ме изкараха и женкар – нещо, което не разбрах от къде дойде, но навярно е от "стара слава". А получаването на заплатите е функция от продажбата на свещи, а аз продадох такива, не чаках някой да ми даде заплата наготово. Ако толкова са ме нарочили и не искат да ми видят, защо пак дядо Калиник ме кани да се върна като клирик на Врачанска Епархия?

За твоя и на посетителите на сайта информаиция, искам да ти кажа, че още ми се обаждат настоятелите и ме питат дали да пишат, за да се върна, но винаги съм ги възпирал, защото не възнамерявам да се връщам. Какво имаш предвид, като казваш “предишни злоупотреби”? Имаш ли под ръка ревизионен акт с начет, защото аз имам Постановление от Прокуратурата, където не са били намерени никакви нередности.

От Врачанска Митрополия ми направиха проверка, и аз съм дал отчет, защото документите са при тях /при отец Тодор/. Опитаха се да не приемат някой разходи, но като им казах, че ще отидем на съд и ще се защитя, се кротнаха и повече забравиха да говорят за липси. От къде си взел тези данни не знам, ти си знаеш, но да знаеш, че си бил подведен. И ако засечеш моя период приход-разход, ще видиш, че имат да ми дават поне 17 лева, а не аз да давам отчет за 3000 лева. По-горе ти обясних къде са отишли парите и откъде са дошли.

Имах намерение да работя за благото на духовната ви околия, но явно вие не искате някой да работи. Това е и другата причина да замина. И сам виждаш, че не аз съм откраднал, а съм ощетен, не само за наличността на касата плюс 17 лева, но съм платил и застраховката на СЕАТ АРОСАТА и я оставих с пълен резервоар бензин, едно върху друго не по-малко от 100 лева, но нека да си останат за моя сметка, защото наистина и сам се уверих, че Врачанска епархия е бедна, но пък свещениците й са богати. За колата ти казах, че още като я вземах, не работеше и сигурно от стоенето е станало нещо. Ако не вярваш, питай отец Тодор и Марио и не ми преписвай и този грях.

Надявам се, че със всичко гореизложено съм те убедил в моята невинност. Относно, твоето "осветляване" на моята личност, моето служение и моите финансови нарушения, много държа пак тук да ми се извиниш, а на тези, които са ти казали да пишеш или пък са представили пред теб така нещата, повече не им вярвай, защото, ако аз съм християнин и свещенослужител и ще се въздържа да те съдя, за горните обвинения, външен човек ще ти вземе и долните гащи през съда.

Всеки има право да пише, но нека това, което излага да е правдиво и да не уронва престижа на почтени свещеници. Не съм светец, но греховете, в които ме обвиняваш, не съм извършил.

Винаги – и в Белослатинска духовна околия, и тук, съм привличал хората към храма и православието. Поведението ми с нищо не ги е отблъсквало, освен  от такива злонамерени и непроверени обвинения, каквито ти ми отправяш. Не съм толкова черен; не съм злоупотребил нито при вас, нито ще злоупотребя на други места. Ако бях злоупотребил, със сигурност щях да бъда подведен под църковна или съдебна отговорност, а щом това не е налице, всеки може да види явна предпоставка за невинност. Чакам извинение.

Твой в Иисуса Христа
Свещеноиконом Веселин Димитров

 

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...