Борислав Цеков: Има духовници с пагони под расото



в-к Труд, Словесни мозайки

С Борислав Цеков, депутат от 39-ото НС и автор на закона за вероизповеданията, разговаря Таня Джоева.

 

– Г-н Цеков, България е заплашена от поредна загуба в Съда за правата на човека в Страсбург – този път заради закона за вероизповеданията, приет от предишното НС. Негов автор сте вие. Според прогнозите т. нар. алтернативен синод ще спечели делото с рекордното обезщетение от над 1 милион евро, които държавата ще извади от джоба на данъкоплатците. Изненадан ли сте от развоя?
– Не бих се наел да прогнозирам изхода. Всеки български гражданин има право да се обърне към съда в Страсбург. Но дори държавата да бъде осъдена, решението няма да доведе до ревизия на статута на БПЦ и до промени в закона за вероизповеданията.

– Защо?
– Първо, законът по съвременен начин гарантира свободата на религиите. Второ, острани една голяма несправедливост – последствията от недопустимата партийно-политическа и държавна намеса в делата на БПЦ.

Но пред Съда в Страсбург обвиняват вас за недопустима намеса. Според закона БПЦ не подлежи на съдебна регистрация. Дадохте ли й привилигировано положение?

 

– Не. В закона изрично е записано, че не може да има привилегии. Вярно, има отлика в статута. То е отражение на конституционната разпоредба, че източното православие е традиционна религия. Самият закон дава на БПЦ статут на юридическо лице и не се нуждае от съдебна регистрация. Така ние признаваме историческата й заслуга за „регистрацията” на държавата. Църквата я е имало и в години, когато не е имало държава. Не може днес чиновник или магистрат да решава дали да има Православна църква и Български патриарх. Така е уредено положението на основните религиозни институции и в Западна Европа. Някой чул ли е Лютеранската църква да подлежи на регистрация в скандинавските държави, където тя по конституция е държавна религия? Не е чул. Както няма да чуе, че Католическата църква има нужда от регистрация в държави като Испания, Полша, Италия.

 

Защо ние имаме проблеми пред Съда в Страсбург, а изброените от вас държави – не?
– Полемиката се създава от неправителствени правозащитни организации. През 1999 г. доклад на ОССЕ взе ясна позиция – че историческата диференциация в статута на едно вероизповедание не означава неравнопоставеност с останалите вероизповедания. Освен ако за традиционната религия не са предвидени специални привилегии. Е, според нашия закон БПЦ не може да получава привилегии. И не ги получава.
В българския случай има и друга особеност – със закона вие сложихте край на дългогодишната битка кой е легитимният синод и съответно край на спора кой да бъде регистриран в Дирекция по вероизповеданията и в съда. Нещо повече – признахте патриарх Максим за каноничен и забранихте на разколниците да използват името на БПЦ и имотите й.
– Да. Отлъчените не могат да използват името „Българска православна църква” и да претендират за нейно имущество. Ще ви дам пример – ако някой се обяви за папа и Католическата църква го отлъчи, той не би могъл да претендира например, че базиликата „Св. Петър” в Рим е негова. Но има правото да упражнява своето вероизповедание така, както го разбира.
Същото важи и за разколниците. Те имат пълната свобода да се регистрират като православно вероизповедание и да докажат, ако могат, правотата си чрез силата на словото и на духа. Но както виждаме, те не го правят. Вместо това претендират, че са нещо, което не са. Че те са БПЦ и че Инокентий е патриарх. А не този, който е избран канонично – патриарх Максим.

 

Това доказва ли, че в дъното на разкола стоят имотите, г-н Цеков?

 

– Разколът стартира през 1992 г. по политически подбуди чрез недопустима държавна намеса. Правителството на Филип Димитров регистрира дядо Пимен за патриарх и помним как полицията нахлуваше в храмове, окупираха се манастири, включително и с помощта на мутри. Оправданието беше да се изчисти църквата от комунизма. Постепенно идеологически обоснованата намеса се изроди в нечист бизнес с църковни имоти. В София с подкрепата на тогавашния кмет Стефан Софиянски разколниците държаха не само храмове, но и апетитни имоти. Въртяха свой бизнес. Бяха превърнали криптата на “Св. Параскева” в сладкарска работилница.
До 1998 г. може да е имало разкол по канонични причини. Но да припомним, че през 1998 г. в София беше свикан Всеправославен събор, на който присъстваха главите на всички православни църкви. Разколниците бяха призовани да се завърнат в лоното на църквата и някои се покаяха. Така световното православие реши, че отделилите се вече не се считат за част от БПЦ. Оттам нататък споровете бяха за имоти, за храмове като „Св. София” и „Св. Параскева” в столицата, които са символични за една религия.

 

– Споменахте срамните сцени от 1992 г., но и през 2004 г. се намеси полицията. Защо т. нар. разколници бяха извадени насила от църквите? Според адвокатите на разколниците законът е дал психологическото основание за разправата, а делото ще бъде спечело именно заради прокурорската и полицейската намеса.
– Без съмнение сцените преди 4 г. бяха нелицеприятни. Но нямаше друг изход, след като по силата на правото собственикът иска да си върне владението върху имот, а незаконният владелец го държи без основание. Все едно да не можете да извадите наемател от собствения си апартамент. Тогава идва прокурорът. Държавата взе страната на закона и на справедливостта.
– Обезщетение от 1 милион евро е рекордна сума. Как ще го коментирате?

 

– Нека изчакаме решението. Средите, от които излизат тези слухове, навремето твърдяха, че ако се гласува Закона за вероизповеданията, България няма да бъде приета в НАТО.

 

С какви аргументи трябваше да бъде защитавана позицията на държавата?

 

– Това дело, както и много други, е подценено от страна на властите, които представляват страната ни и защитават институциите и законите ни пред съда в Страсбург. Има три важни аргумента – първо – БПЦ няма привилегии по закон. Второ, според канона разколници не могат да претендират за имоти на легитимния Свети синод на БПЦ. Трето – законът не им пречи да изповядват религиозните си убеждения, но не като БПЦ, каквато у нас съществува от 12 века. Но не само държавната власт подцени аргументите. Това стори и БПЦ, която е страна по делото и не успя да ангажира авторитетни и влиятелни юристи.

 

След края на разкола църквата вече няма оправдание за отсъствието си от обществения живот. Успя ли в последните 4 г. да си върне част от авторитета?
– Не бива да прехвърляме отношението си към отделни личности в църквата върху самата Църква. И аз не харесвам факта, че част от клира носи пагони под расото. Не одобрявам владика, който търгува с псевдоцърковни титли, давайки ги на хора от по-сивкавата част от живота. Но не смесвам тази антипатия с отношението към институцията. БПЦ е част от нашата идентичност като българи, вековен крепитал на устоите на нацията.
Но трябва да признаем, че религиозната дейност продължава да се свежда до служене в храмовете. БПЦ отсъства от болезнените социални проблеми. Добри неща се правят в Неврокопската, Пловдивската, Търновската епархии, но това не определя облика на цялата църква.

 

– Вероучението ще помогне ли за възраждането на БПЦ?
– То не може да я замести. Опасявам се също, че БПЦ няма подготвени преподаватели.

– Защо? Бедна ли е църквата? Кой управлява имотите й?
– Църквата изпитва същите дефицити на хора и енергия, от каквито страда цялото общество. Манастирите, където някога е имало духовен кипеж, мъждукат едва-едва. Но като цяло БПЦ е в дълг. Тя е последната социална мрежа, към която хората могат да се обърнат в мигове на изпитание и криза.

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...