Варненският бард Владимир Стоянов: Православието е неизвървян път за българите



Владимир Стоянов е роден през 1959 г. във Варна. Филолог, литературен критик, поет и музикант, носител на множество награди, автор на поетични и научни книги. На проведените миналата седмица "Софийски вечери на авторската песен" В. Стоянов изпълни своя интерпретация на "Проглас към Евангелието" на църковнославянски и с това въведе библейската и православната тематика в творческия периметър на българските поети с китара. Наскоро, с благословението и с помощта на Варненския и Великопреславски митрополит Кирил, Владимир Стоянов завърши работата си по нов албум, включващ собствен музикален и поетичен прочит на класически богослужебни и други средновековни текстове.

Как стигнахте до идеята да изпеете "Прогласа"?

Понеже съм филолог, отдавна имах желание да работя в тази посока – като личен мой ритуал възприемам последните си занимания с текстовете на старобългарски и църковнославянски. Допреди два месеца работех и като учител. Постепенно, с навлизането ми по-надълбоко в Православието – най-вече от разговори с мои приятели, които са в Църквата от доста време, както и благодарение на доброто отношение на митрополит Кирил, тази идея придоби завършен вид. С дядо владика имахме лични разговори и той ми оказа ценна помощ в изясняването на произношението и правилния превод на някои църковнославянски текстове. От него получих и един много интересен текст, писан по времето на Априлската епопея и по-късно използван в богослужението, по-специално в канона на св. ап. Яков. Текстът звучи потресаващо, а владиката го беше открил точно около дебатите за "Митът Батак". Това ме провокира да адаптирам текста за песенно изпълнение. Комисията по култура и вероизповедания на община Варна прояви голямо разбиране към моя труд – финансираха записа на изпълнението в професионално студио, след като тази и други песни бяха излъчени по радио Варна. Тогавашният ми репертоар включваше текстове от старата българска литература, адаптирани за изпълнение с акустична китара. По-важните записани до момента произведения са свързани с имената на св. Константин Кирил – Философ (Проглас към Евангелието) и Константин Преславски (Азбучна молитва). Песните са вече в аранжимент за повече инструменти, на няколко гласа, които изпълнявам сам. Имам и свой вариант на молитвата "Отче наш". Предстоят ми "Канон на Пресвета Богородица", както и песни на основата на собствени стихове – например, "Причастие". Целият проект е под наслов "Азбучна молитва" и ще излезе като компакт-диск.

Какво е православието за Вас?

Православието за мен е финалната права, която можем и трябва да извървим в самоопределението си като народ и като духовен феномен. Народът ни не е народ на варвари, макар напоследък част от нас да правят всичко, за да заслужат подобно отношение. Имам чувството, че ние като народ сме спрели някъде по този път – и сега трябва да си припомняме, да се връщаме – за да можем да продължим напред. Този неизвървян път свършва някъде преди падането на България под турско робство и лутанията ни като че ли продължават и до днес. Надеждата ми, че ще се върнем и ще намерим пътя почива на вярата ми в инстинкта ни за самосъхранение. Този път ни е даден свише – и рано или късно трябва да стъпим на него, ако искаме да бъдем личностите, които сме призвани да бъдем. Вярвам, че личностите не са случайни; че всеки от нас и всички като народ имаме предназначение. Не мисля, че призванието ни е да надраскаме всички сгради с графити, да се държим арогантно, да сме чуждопоклонници, да нямаме никаква търпимост към околните. Ние сме се родили като неповторим духовен феномен през 9 век – с нашите невероятни учители Константин Преславски, Йоан Екзарх и другите, които са намерили баланса между "видимото и невидимото" – двете страни на Божието творение. Затова и Азбучната молитва започва така: "Аз се моля Богу с тези думи: Боже на всяка твар и Създателю на видимите и невидимите неща…". Духовното за един Йоан Екзарх (според предговора към Шестоднев) не е едностранчива аскетика, а синтез между материалното и възвишеното, синергията.

Вашият интерес към православието минава през текста, през литературата, така ли?

Определям се като вярващ. В същото време не мога да не забележа, че това е някакъв етикет, носен понякога от хора, които го разбират единствено като спазване на външните признаци – постите, познаването на службите… Опитвам се да запазя разбирането си за вярата преди всичко като духовна категория – като принадлежност, осъзната хармония. Говорил съм със свещеници, които са ми казвали: "Кога ще те въцърковим?" Свещникът, който ми зададе този въпрос, беше доста по-млад от мен. Усмихнах се и му отговорих, че засега принадлежа към духовната църква и нея възприемам. В едно свое стихотворение пиша "…мистично е да бъдеш българин" – това сакрално пространство е вътре в нас и никой не може да го управлява. Спомням си за патриарх Фотий, който създава една своеобразна православна империя на духа – не налагайки, а давайки възможност вярата да се разпространява на различни езици, предвиждайки прозорливо далеч напред във времето. Византизмът е по природата си над-национален, макар че у нас дълго време се насаждаше една омраза към идеята за Византия. Всъщност ние като народ трябва да се гордеем, защото сме направили византизма достояние на всички славяни, като в същото време сме останали и едни от най-ярките му представители.

Как съчетавате "бардовската" и православната изразност?

Човек е цялостно същество – както стъпва и диша, така и вярва. Той сам изгражда ценностната си система, най-малкото – сам я избира; той има това неотнимаемо право. Сам си посочва водачи. Пял съм в църковен хор и съм плакал, когато съм пял. Това е било пречистване за мен. Много хора не разбират, че пеенето не е (себе)показване, а начин да бъдеш в хармоничен лад със себе си. Това пък изисква да си наясно със себе си, за да можеш да общуваш пълноценно с другите. Истинското пеене е това на умиращия славей. Последните звуци на умиращата птица. Станах християнин късно, кръстих се в Рилския манастир, за което съм безкрайно щастлив. И понеже това стана в зрялата ми възраст, си мисля, че истинското влизане в една духовна реалност е истинско, когато знаеш кой си, когато можеш да се определиш; да огледаш света, седейки нормално.

Песни на Владимир Стоянов могат да бъдат слушани от сайта Поети с китара. Личния сайт на автора можете да посетите оттук.


Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...