Интервю с Негово Високопреосвещенство митрополит Йеротей



 

Източник: в. Черно море

Негово Високопреосвещенство митрополит Йеротей от Еладската църква: На съвременния човек му липсва Бог, липсва му истинска любов

Визитка: Митрополит Йеротей (Влахос) е роден през 1945 г. в Йоанина – Епир, Гърция. Завършва богословския факултет на Солунския университет. През 1972 г. е ръкоположен за свещеник. Служи в Атинската архиепископия като проповедник и отговорник за работата с младежта. През 1995 г. е избран и ръкоположен за митрополит на Навпакт и Св. Влас. Още от младежките си години проявява интерес към отците на Христовата църква, като специално се интересува от учението на св. Григорий Палама. Общуването с монасите от Света гора и дългогодишният му пастирски опит го довеждат до съзнанието, че православното богословие е наука за изцеляването на човека. На тази тема посвещава много книги, като една от тях се откроява – „Православна психотерапия“.

Гръцкият архиерей бе сред специалните гости на Седмицата на православната книга, провела се неотдавна във Варна. По време на форума бяха представени книгите му „Православната духовност, кратно въведение“ и „Една вечер на Света гора“, преведени на български език. Лекцията му „Православната духовност и съвременният човек“ предизвика изключителен интерес.


Ваше Високопреосвещенство, какво е мястото на такива събития, каквото е Седмицата на православната книга, в живота на обществото и особено за младите хора?
Седмицата на православната книга във Варна е преживяване, което оставя дълбоки дири, тъй като книгата винаги отваря нови хоризонти. Подобни събития формират критическата мисъл на човека. Освен това книгата обединява хората, дава им възможност да видят нещата по нов начин. Прочитането на една книга е перипетия, приключение. Връзката с нея е еротична – човек я взема, милва я, отваря я и, общувайки със страниците й, постепенно се влюбва в нея, започва да я обича. Често не се съгласява с това, което е написано, дори понякога се ядосва. Но въпреки всичко тя си остава предан другар в леглото, в безсънните нощи. Ако всичко това важи за всяка една книга, в много по-голяма степен се отнася за православната. Чрез такава литература научаваме учението на Христовата църква, запознаваме се с мнението на други хора по различни въпроси и така ни се помага духовно.

Благодарение на Негово Високопреосвещенство Варненския и Великопреславски митрополит д-р Кирил от миналата година Варна се радва на неръкотворния огън, донесен от Божи гроб, както и на частици от свети мощи. Как трябва да четем тези знаци?

Православната църква е осенена от Божията светлина. В псалмите, които често чуваме в храмовете и особено в дните на Възкресение Христово, се казва: всичко бе изпълнено със светлина. Божията благодат всъщност това е светлината, която изпълва човека и го осветлява. Тази нетварна светлина е част от тварната, те са свързани една с друга. Ние вярваме в Бог не защото някой ни го е казал, не защото съществува идеология, а защото чувстваме неговото присъствие, защото имаме жива вяра. И който действително има желание и се бори за своята вяра, ще почувства всичко това.

Вашият богат пастирски опит Ви води до извода, че православното богословие е наука за изцеляването на човека. Тази тема засегнахте и в лекцията си по време на Вашия престой във Варна. Какво всъщност значи това, Ваше Високопреосвещенство?

Църквата лекува душата на човека, помага му в трансформацията на някои негови страсти. Какъв е нашият съвременник? Той е обсебен от амбицията да получи от живота максимум удоволствия. Подвластен е и на сребролюбието, от което се раждат много неправди, включително и бедността. Той е още и самотник – затваря се в себе си и монологизира проблемите си, а трябва да потърси човека до себе си, пред когото да разкрие душата си. Какво по-голямо нещастие е за онези, които имат всички материални блага, но нямат с кого да ги споделят. Нашият съвременник е и себелюбив, и лесно раним, и травмиран и т.н. За всички тези душевни болести православното богословие разполага със свой метод на лечение, с психотерапия, която дава смисъл на човешкия живот. А това е основното. Тази психотерапия се осъществява в нашите православни храмове, в манастирите ни.

Историята на Балканите е изпълнена с премеждия, включително и с кървави драми. Станахме свидетели на подобни събития в началото на 90-те години на ХХ век. Това значи, че има неща, които са разделяли балканските народи, но и все още ги разделят. Как мислите, преодолени ли са различията и кое е онова нещо, което може да ни обедини?

Действително в балканската история е имало моменти на единство и на различие между нас. Когато ни завладяват страстите, тогава ние се разделяме. Това, на което трябва да обърнем внимание, е съхраняването на православната традиция, която е нашата обща култура. Особено приятно впечатление ми прави как младежите от балканските страни общуват помежду си на православните форуми. Това е много важна практика, която ние трябва да поощряваме. Нещо повече, трябва да съхраняваме всички подобни опити за контакти между хората от балканските страни.

Засега в Европейския съюз членува само една православна страна и това е Гърция. Очаква се присъединяването на още – България и Румъния. Този факт ще промени ли с нещо духовната карта на Стария континент?

Не знам как европейците ще оценят този факт. Но смятам, че ние, православните народи, трябва да поддържаме по-активни връзки, да общуваме повече помежду си, да споделяме опита си по-често. Известно е, че европейците понякога искат да им се тълкуват различни въпроси от гледна точка на православието, което говори много. Преди няколко години бях на посещение в Европейския парламент с комисия, на която бях председател. Един човек сподели с мен, че присъствал на света православна литургия и бил много впечатлен от нея. Но чух и друго нещо – че хората са разочаровани от западната религия. За да не се случи нещо подобно и в нашите страни, ние трябва да изучаваме християнската си традиция, да носим Христовата вяра в себе си и да я показваме по най-верния начин. Мисля, че европейците ще оценят това, тъй като то е част от нас, от нашата многовековна духовна традиция – то е нашата същност.

Процесите на глобализация, на които сме свидетели днес, застрашават ли в някаква степен православието, Ваше Високопреосвещенство?

Глобализацията има както добри, така и лоши страни. Най-добре тя проличава в две отношения – в икономическото и в културното. В икономически план има добри и лоши страни. Факт е, че можем да се наслаждаваме на редица материални блага. Но това пък повишава и процентът на бедност. В културен план глобализацията носи повече недостатъци. Що се отнася до православната църква, тя не е заплашена от никого и от нищо, стига ние да сме наясно какво всъщност представлява тя. И слънцето не е застрашено от нищо (смее се – б.а). Ако съхраняваме православната традиция, ако живеем с нея, нямаме от какво да се страхуваме. Да, ние трябва да се придържаме към нашите православни корени, но да не изпадаме във фундаментализъм и излишен фанатизъм.

Определяха изминалото столетия като века на технологиите. А ХХI век какъв ще е според Вас?

Технологичната революция има положителни черти. Но в същото време тя може да застраши съществуването на планетата, на цялото човечество. Можем да направим различни открития, които да продължат живота на човека и да способстват за поддържането на неговото добро здраве. Но ако започнем да злоупотребяваме с някои от тези неща, има опасност да предизвикаме изчезването си. Но, слава на Бог, лека-полека идва моментът, в който хората започват да се вълнуват от проблемите на битието, т.е. какво съм аз, защо съществувам, какъв е смисълът на живота, какво е смъртта, какво има след смъртта. Лека-полека светът се преобразява, а хората стават все по-малко удовлетворени от наличието на материални блага и се насочват там, откъдето могат да получат отговор на всички тези въпроси. Православната църква може много да помогне в решаването на редица проблеми, които съвременният човек среща в живота си.

Макар че стана въпрос за някои човешки страсти, които са причина човешката душа да боледува, все пак кое е най-страшното нещо, което се случва с хората днес – дали е сребролюбието, или стремежът към придобиване на материални блага, дали е себелюбието, или пансексуализмът?

Болният човек създава най-големите проблеми на обществото. Болната личност е причината и законите, и цялата организация на обществото да страдат. Така че трябва да се борим за усъвършенстване на организацията. Но най-вече трябва да ни вълнува производството на истински хора. Защото с един нож може да бъде извършена операция, но със същия този нож човек може да бъде и убит. Зависи от начина на употреба. Какъв е изводът? Че е нужно духовно обновление.

Ваше Високопреосвещенство, край нас се появяват знаци, които говорят за липсата на любов. Как според Вас изглеждат нещата?

Бог ни липсва. И истинска любов ни липсва, която е без граници, без определения, без условия. Липсва ни любов, лишена от себелюбие. Липсва ни и безкористна любов. Днес във всички песни се пее за любов, но любовта я няма. Това е защото става дума за егоистична любов. Казваме обичам те, дай ми. По-скоро трябва да казваме: обичам те, вземи.

Книгата е предан другар в леглото, в безсънните нощи

Църквата лекува душата на човека

Когато страсти завладеят Балканите, народите се разделят

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...