Отец Силвестър: Коледата възможна, но на 7 януари



Отец Силвестър Янакиев е предстоятел на храм „Света София“ в Сливен. Интервюто е за dariknews.bg

Винаги съм бил привърженик и още от времето, когато учих богословие, на това Българската православна църква (БПЦ) да служи по Юлианския календар. Интересувал съм се от различните начини, по които човек в съвремието така да организира живота си, че да не му се налага да прави компромиси с Вярата. Винаги ме е интересувал въпросът за новия и стария стил, това защо се е сменил.

Това необходимо ли е, опасно ли е, вредно ли е. От тази гледна точка стигнах до някакъв извод за себе си, но винаги ми е било по-лесно да мисля без да ми се налага да витийствам. Едно от нещата е, че Първият Вселенски събор и едно от Апостолските правила казва, че Пасхата трябва да се празнува винаги след еврейската и че не трябва да има нарушаване на това. Християнската Пасха трябва да бъде винаги след еврейската. Когато се въвежда Грегорианският календар, се получава често не само изравняване на Християнския Великден с еврейската Пасха, но и в някои случаи тя го предхожда и това е грубо нарушаване на канона. С нашия реорганизиран Грегориански календар сме елиминирали възможността на празнуваме Пасхата преди еврейската, но остават страшно много богослужебни объркани неща. Чисто богослужебно в началото на Великите пости се прескача от едно място на друго. Като при Петровите пости, например има години, когато ги няма, защото когато трябва да бъде Заговезни, вече Петровият пост е минал по сегашния календар. За християните, които практикуват, а не за хората, които търсят с какво да се заядат, връщането на Коледата и на всички християнски празници в нормалното им състояние по-скоро ще бъде улеснение. Така до голяма степен ние ще се различаваме вече и от неправославните страни, които празнуват на 25 декември.

Това объркване докога може да продължава, защото по принцип и ортодоксалният свят празнува различно Коледа?

Да, има няколко църкви, които като нас са приели новия стил, само дето пак стигаме до идеята дали това е правилно или не. Има още църкви, които са приели неправилно новия стил. Много ме терзаеше, че служа по новия стил, аз не искам да служа по него, но едно успокоение ми донесе разговор със Старци от Света гора, които ми казаха, че Църквата ни се приема като боледуваща, но все пак е църква, все пак е към Светото Православие и че това все пак не ни поставя в ситуация да отпаднем от него. Например Вселенската православна църква приема БПЦ в този й вид, но не приема в общение старостилния разкол в Княжево, който държи на стария стил, но няма единство с целокупната Православна църква. Това донякъде ми е давало успокоение, но зная, че ние имаме проблем и трябва да го решим. Имаме и много богослужебни проблеми, които са свързани и когато човек е запознат с Пасхалния цикъл, вижда колко много неща трябва да се направят изкуствено, за да може на се поддържа реорганизирания Грегориански календар.

Вие като служител на БПЦ подкрепяте ли отправеното предложение до Светия синод за преместването на Коледа?

Предложението по принцип засяга всички празници. Коледата ще бъде възможна, само че ще бъде на 7 януари.

Вие го подкрепяте това?

На 100%. Даже смятам, че има един друг, който го подкрепя и с него трябва да се съобразяваме повече, когото не успяха да преборят дори комунистическо-интернационалните конюнктури от 1968 г., които накараха БПЦ да приеме новия стил и този някой е Свети Великомъченик Георги Победоносец и ако ви питам защо празнуваме на 6 май, който е Свети Георги по старому, а не на 23 април по новому, ще стане ясно, че този светец не иска новия стил, каквото и да направи патриархът, архиереите и комунистите, да ги сложим и тях наравно с тези, които се мешат в църквата.

И Свети Трифон е така.

Да не говорим за празника 24 май, който е останал в националната ни традиция. Това всъщност е 11 май – деня на Светите братя Кирил и Методий. Когато се върнем по стария стил, ако стане, макар че аз съм скептик в това отношение, мисля, че няма да се приеме, всъщност на 24 май ще празнуваме и Деня на Светите братя и Деня на писмеността. Не се променя Коледата, връща се на старото й място. Единственото, което остава като чисто битиен проблем за българите е, че на Нова година трябва да постят. Аз имам друго виждане по този въпрос: Господ ни търпи много, търпи и кметовете ни, търпи политиците или министър-председателите, правителствата ни, народните ни събрания. Ние трябва да проявим някакво уважение към Него и на Нова година ще постим, защото аз смятам, че Бог е неизменен и че отношението ни към Него трябва да бъде също такова. Това, че на празник, на който светът празнува, ние няма да празнуваме, за мен това не е проблем. Ние празнуваме събитието, не празнуваме датата.

Вие, може би лично предизвикахте дискусия в сайта dariknews.bg. Какво стана? Някакъв плагиат ли се появи или човек, който се представя с вашето име?

Аз смятам, че повече няма да пиша в този сайт, защото съм лично огорчен от възможността всеки да пише от чуждо име. Това за мен е нарушаване на личните ми права и като човек, който държи на правата си, в този сайт няма да пиша, поне докато не се установи по някакъв начин. Когато се регистрираш, трябва да го направиш с име. То да бъде обозначено и никой друг да няма право да се регистрира със същото име, защото дойде един и започна да „говори“ от мое име и то започна да говори очевидни невъобразими неща и клевети и в този форум повече няма да пиша. Аз мога да напиша, че съм Бойко Борисов и да напиша, че съм поклонник на гей-парадите и това ще се приеме като изказване на Бойко Борисов, а това е недопустимо. Смятам, че хората по-скоро започнаха да се притесняват от това, че църквата започна да си идва на мястото. Ами да, църквата е фактор, винаги е била фактор. Сега просто започна да си урежда нещата и има хора, които никога не са я смятали като част от „картинката“. Сега ще им се наложи да го приемат, защото дори да не признават Коледата, да си празнуват като католиците на 25-ти, ама да не се имат за православни. Да си празнуват като протестантите на 25-ти, ама да не се имат за християни. Да правят каквото си искат, но да не се имат за Христови. Ние гледаме да се покоряваме на Бога и Църквата, защото който не слуша Църквата, не слуша Бога. Нито на 25-ти, нито на 7-ми действително е роден Христос, но тава е направено точно с цел да се окаже наистина, че Той се е въплътил. Целта е да се окаже, че Синът Божи, второто лице на Бога, е дошло на земята, въплътило се е за своя Богочовешки плам, който е за спасение на човечеството и че това действително е станало и за това го празнуваме. Ето, ние показваме, че не се държим за буквата на закона, а за духа му. Това показва, че БПЦ не е църква на буквата, а на Духа. | dariknews.bg

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...