Смолянският иконостас няма равен в България


проф. Кънчо Цанев; сн. Георги НиколовИзточник: в. Стандарт, бр. 4841

С дърворезбата си в "Свети Висарион" скъсах с традицията, твърди проф. Кънчо Цанев

Известният български дърворезбар Кънчо Цанев е роден през 1934 г. в Трявна. Завършва Художествената академия, в която през 1975 г. става доцент, а през 1983 г. – професор. През 1987 г. е обявен за народен художник, а преди 7 г. получава наградата на СБХ за цялостно творчество.
Последните четири години професор Цанев посвети на изработването на големия иконостас, царския трон и амвона на храм "Свети Висарион Смоленски" в Смолян.

Проф. Цанев, как се запалихте по дърворезбата?

При мене изборът на професия до голяма степен е наследствен. Аз съм роден в една махала край Трявна, а в този край обработката на дърво навярно е най-популярният занаят открай време. И баща ми, и дядо ми са били дърводелци. Самият аз съм започнал да се занимавам с дърворезба още от 14-годишен, постъпвайки в училището по приложни занаяти в Трявна. После завърших Художествената академия и така до ден днешен.

Кои са вашите най-големи творби досега?

Трудно ми е да преценя кои са най-значими от художествена гледна точка. А като мащаб без съмнение това са таванът със слънцето в резиденция "Бояна", таваните на посолството ни в Москва и работите ми в НДК. Мога да кажа смело, че съм щастлив човек. Защото цял живот съм правил това, което обичам.

И се надявам, че съм успял да предам тази любов не само на сина си Роберт, но и на моите студенти.

Кога започнахте да работите иконостаси?

От 1994 г. Дърворезбата в "Свети Висарион Смоленски" е седмият църковен иконостас, който правя. Другата ми по-голяма досегашна работа е този в църквата в Пампорово.

Успях да покажа в тези няколко иконостаса едно ново развитие на това изкуство. И по-принцип – едно ново отношение към иконостаса като част от църквата и самото богослужение.

Няма ли канонични изисквания за това какво трябва да представлява един иконостас?

Това е доста спорен въпрос. Но, познавайки нашето богато историческо наследство, мога да кажа, че няма никакъв канон. Творецът трябва да се съобразява само с едно – да подготви правилно места за иконите. За тях канонът е строго установен ред. Те са три вида – т. нар. царски ред е от големите икони. Те могат да бъдат минимум две – по една от двете страни на главния олтар, но могат да бъдат и много повече. На големия иконостас в Смолян те са 6. Задължителни са 12-те места за иконите от апостолския ред, дейсисът – изображението на Христос с Богородица и Йоан Кръстител и напоследък и на Тайната вечеря. По средата са т. нар. рапидни икони – тези на пророците. А всичко останало е въпрос на личните разбирания на майстора – какви декоративни елементи ще предпочете, дали ще се съобрази с архитектурата на църквата или не. Лично аз винаги съм се стремял пропорциите на моите иконостаси да хармонират с мащаба и архитектурните особености на съответния храм. Защото това допринася за цялостното възприемане. Другото, което съм искал да наложа като стил в моите иконостаси, е новият начин на тяхното построяване. По традиция всички те се строят хоризонтално – основа, архитрав, корниз. При мен те са решени във вертикален строеж. Той дава много по-голяма устойчивост на иконостаса като цяло.

Такъв ли е и последният ви иконостас в Смолян?

За мене той бе наистина голямо предизвикателство. Защото като архитектура храмът "Свети Висарион Смоленски" е наистина нещо уникално. Архитект Антон Новаков е скъсал с всички традиции и досегашни представи за това как трябва да изглежда една православна църква. Аз наистина съм му благодарен за това, че вместо едно тривиално и традиционно решение е проектирал храм, който да звучи съвременно.

Храм, който да може да въздейства естетически и емоционално на младите хора. Всичко това допълнително ме мотивира иконостасът да хармонира с тeзи нови виждания.

Колко е голям смолянският иконостас?

Трябваше да бъде съразмерен с мащабите на храма. И наистина е огромен – висок е 7 метра, а широк – 14. Иконите от царския ред са високи почти в естествен ръст.

Виждали ли сте ги?

Не. Но познавам техния автор – художника от Пловдив Дечко Дечев, и се надявам, че ще се връзват като стилистика с иконостаса. Защото това също е важно за въздействието върху хората.

От какво дърво правите вашите иконостаси?

По традиция у нас те се правят от орех. Едно чудесно за работа дърво, но много лесно става жертва на дървоядите. Същото важи и за липата. Изрязаните от тях иконостаси постоянно се нуждаят от реставрации.

Затова аз използвам мурата. По-точно бялата, тъй като черната е защитен вид и сечът й е забранен. Това дърво очевидно не е "вкусно" на дървоядите. Иначе мурата не е много пластичен материал и трудно се работи с него. Затова пък дава интересни патини и оттенъци, защото не се нуждае от импрегнация, само от лак. Така че иконостасът в "Свети Висарион Смоленски" стана доста цветен и пищен.

Това е и неговата главна литургична цел – да бъде символ на преградата между земното и Божественото. И когато богомолецът се изправи пред него, трябва да почувства вечността на света, който го очаква в отвъдното.

А от липа направих единствено разпятието и двата лъва, пазещи царския трон.

Каква символика като фигури използвате?

Обичам орнаментика, която няма нищо общо с възрожденската дърворезба. Използвам случая да благодаря на семейство Баткови, че не са ми оказвали никакво влияние за това какво трябва да има като фигури по иконостаса. Изрязал съм митични птици и животни – такива каквито са съществували в езическите вярвания на българите, каквито отчасти са запазени в църквата на Хрельовата кула в Рилския манастир от ХIV век. Също така вместо традиционните риби или лами, които са пазители на надолтарния кръст, с който е увенчан всеки иконостас, композирах два лъва. Те са символ на неприемането на чуждото робство. Лъвовете неслучайно се появяват в иконостасите на църквите в Арбанаси в края на ХVI век след първото Търновско въстание. Смея да мисля, че иконостасът на "Свети Висарион Смоленски" ще даде едно ново начало като стилистика на съвременните български иконостаси.

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...