“Страстите Христови” промениха човеците



Разпятието на Христос. Картина от Андреа Мантеня, фотоархив СтандартИ чeтирите евангелия са единни за събитията от онези дни

Без тях църквата не би съществувала

В навечерието сме на великия християнски празник Възкресение Христово. По обясними причини това изключително събитие в човешката история привлича вниманието на всички хора. В тази връзка издадената от в. "Стандарт" книга Страстите Христови не е просто сантиментално или морално-педагогично припомняне за минали събития, но свидетелство за съпричастност и уважение към духовните традиции на нашия народ. Защото Христовият кръст е не само възпоменание за страданията на Господ, но и символ на жертвено предаване на живота в ръцете на Отец.

При съставянето на евангелията новозаветните писатели подхождат внимателно и прецизно към източниците, от които черпят сведения. Тяхната цел е да могат максимално изчерпателно да представят на читателите истинския образ на Христос и смисъла на събитията, свързани с Неговия живот и служение. На някои места те представят събитията в техния хронологичен ред; на други изваждат събитието и го поставят другаде, за да изтъкнат или подчертаят важността му. Тази точност по поразителен начин присъства в повествованията за Христовите страдания и кръстна смърт: и четирите евангелия са съгласни относно реда на събитията през онези дни. Вероятно това съгласие отразява щателното съхранение на точния ред на разказите, свързани с Христовото разпятие, от страна на ранните християнски общини.

Тайната вечеря, Гетсимания, залавянето на Христос, съдът, разпятието и смъртта, погребението, празният гроб и явяванията на възкръсналия Исус са представени като последователен разказ във всичките четири евангелия. При Йоан Тайната вечеря е изложена в няколко глави (13-17). Самият разказ за страданията започва така: "След тези думи Исус излезе с учениците Си отвъд потока Кедрон, където имаше градина, в която влезе Сам Той и учениците Му. А това място знаеше и Юда, който щеше да Го предаде, защото Исус често се събираше там с учениците Си" (Йоан 18:1). Очевидно тази градина е Гетсимания, посочена в две от синоптичните евангелия (Мат. 26:36; Марк 14:32). Съгласието между св. евангелист Йоан и синоптиците относно разказите за страданията е забележително. Това предполага, че четвъртото евангелие предава толкова древно предание колкото и синоптическите извори и че събитията, свързани със страданията, били смятани за едно цяло още от самото раждане на църквата в Ерусалим. Следователно редът на събитията, описващи страданията, не е творчество на евангелистите, а възлиза към преданието, което е вкоренено и следващо реда на случилото се от живота на Исус Христос.

Често се възразява, че разказите за живота на Исус Христос, както и тези за Неговите страдания са предубедени и че поради тази причина тяхната хронология, историческа прецизност и достоверност е съмнителна.

Евангелистите действително не скриват факта, че техните евангелия са пропити от личния им опит и преживяване на Възкресението. Без Христовото възкресение нито Църквата, нито евангелията биха съществували. Евангелията свидетелстват за миналите факти в перспективата на ситуацията след Възкресението и за евангелистите не съществува друга възможна перспектива.

Отец Георги Флоровски отбелязва: "Ние не можем никога да си спомним дори нашето непосредствено минало точно така, както сме го преживели, защото ако ние наистина си спомняме, а не просто сънуваме, всъщност си спомняме миналите събития в една перспектива на фона на променената атмосфера на нашия обогатен опит."

Възкресението не само придава смисъл и значение на това, което го предхожда, но и преобразява хората и институциите.

Спазването на съботата е заменено от празнуването на деня на Христовото възкресение; неделята, а не съботата се превръща в ден, "що (Господ) бе сътворил и създал" и венец на седмицата.

Въпреки че проявяват страх и боязън през време на Христовото тържествено влизане в Ерусалим, след Възкресението учениците стават свидетели, от които никой не могъл да се страхува или съмнява. Водачите на народа се удивляват от смелостта на апостолите Петър и Йоан (Деян. 4:13). Св. апостол Петър сърцато свидетелства пред синедриона, че последователите на Христос "трябва да се покоряваме повече на Бога, отколкото на човек" (Деян. 5:29). Този Петър е различен от онзи, когото Исус упреква преди възкресението, че не мисли "за Божиите неща, а за човешките" (Марк 8:33 и пар.).

Това, което св. апостол Павел пише за своя живот, с пълна мяра може да се отнесе и към дванадесетте: "Но това, което беше за мене придобивка, заради Христос го сметнах за загуба. Наистина смятам, че всичко е загуба в сравнение с предимството да се познава Исус Христос, моят Господ, заради Когото се отрекох от всичко. Всичко за мене е смет, за да придобия Христос и да пребъдвам в Него. Аз търся не своето оправдаване, произхождащо от Закона, а придобиваното чрез вяра в Христос – оправдаването от Бога чрез вярата, за да позная Него и силата на възкресението Му, да споделя страданията Му и да умра подобно на Него, та дано достигна възкресението от мъртвите" (Фил. 3:7-11).

Въпреки че са написани в светлината на Възкресението, евангелията съхраняват голяма част от разказа, свързан с живота и служението на Исус преди това. Но този разказ е представен не като "чисти" исторически факти, а като съчетание от събития и тяхната интерпретация. Едва след Възкресението тази интерпретация била възможна.

в. Стандарт, бр. 4771, 20 април 2006

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...