Идеология и практики на пазарния агресизъм



Източник: вестник Култура

Телемаркет. Телепазар. Телешоп. Едва ли някога и някъде е имало нещо, повече изобразяващо характерната за пазара експанзия, както излъчваните по телевизията предложения за най-различни покупки – от неръждаеми ножове до вълшебни парцалчета, от всичко смилащи миксери до приказни водни легълца. Теле-, което ще рече ‛далеч, от разстояние‛, посочва най-важното качество на пазара – способността му да достига и най-отдалечените кътчета на планетата, да се завира и в най-забутаните дупки на земята, да покрива и най-ненаселените райони на обитаваното от нас небесно тяло. За пазара няма ненужни места, нито безнадеждни клиенти: всички са еднакво важни, всички са еднакво значими, всички са еднакво привлекателни – от старицата с тояжката, която всяка седмица слиза с пластмасова тубичка за вода до Старата баня, до лъскавия бизнесмен, който като многорък Шива премята многобройните си GSM-и от едно ухо на друго, успявайки да говори едновременно, разбираемо и свързано по всеки от тях.

Това е най-съществената черта на пазара – той ни изравнява всички. Няма по-важни и по-неважни клиенти, всички се равни пред него. Дали си интелектуалец или кожар, дали си бизнесмен или колбасар – няма значение, ти си евентуален клиент и в моите (пазарни) очи не си нищо друго. Може да си умен, може да си глупав, може да си расист или демократ – това за мен не е интересно, безразлично ми е, също както си ми безразличен ти с твоите особености; за мен си единствено и само купувач. Затова аз ти предлагам моята стока така, както бих я предлагал на всеки друг – агресивно, настоятелно, експанзионистично. И целта ми е не да превъзхваля качествата на това, което ти предлагам. Целта е много по-далечна, много по-‛теле-‛, а именно – да те превърна в купувач. Да излича всички твои специфики, да премахна всичките ти гордости и предразсъдъци, вряви и безумства, изгубено и спечелено време, замъците и америките ти; всичко това да излича, да те оставя чиста дъска, една tabula rasa, върху която да напиша: купувач. Да нямаш друг опит преди мене, да нямаш други богове освен мене, а само да купуваш, купуваш и купуваш – до безкрай, безброй, до откат и безсъзнание. До гроб и след гроб – Робърт Шекли има разказ как точно става. Идеологията на пазара – всички са/сте ми равни.

Оттук практиките на телемаркета:

Агресивно говорене. Двамата на екрана непрестанно говорят, въобще не спират. Целта е думите да проникнат в съзнанието, за да изтрият всичко останало от него, да остане единствено желанието за стоката. Вербална сугестия, напълно обратна на психоанализата: там говори клиентът, анализаторът слуша; тук клиентът само слуша и – този резултат се изисква – започва да вярва. Работата е да не се опомни, да не мисли, да не се люшка и колебае: говорене, говорене, говорене – безспир, безкрай; а за да се избегне досадата от монотонността на само единия тембър, вкарва се друг герой, който пита. Той играе ролята на уж усъмняващия се, уж недоверчивия: получава се нещо като късен Платонов диалог – въпросите са така поставени, че да улесняват отговорите. Последните са по-важни и съществени: ако според демокрацията в диалога се ражда истината, според пазарния агресизъм истината се ражда в повторението, в набиването във вторачените ни глави, че това е стоката, друга няма и не може да има.

Директна демонстрация. Главите са вторачени, трябва да им се показва. Няма значение кой и какъв ще бъде показващият, има значение какво се показва. Обикновено това са операции с уреда или вещта: пазарният агресизъм е операционалистки по нагласата си, един функционалистки тоталитаризъм: ако си (в) движение, действие, акция – ставаш, ако не си – за боклука си. Човекът не е разумно същество, човекът е екшън-същество. В това си качество от него не можем да очакваме друго, освен да се протегне до телефонната слушалка и да поръча съответната джаджа. Именно джаджа: той може и да няма нужда от нея, но след като е акционистки и функционалистки настроен, трябва да извърши единствено значимата и смислена операция, тоест да я купи. Нищо по-важно от това действие, нищо извън него; ето защо хората, предлагащи покупката, могат да са всякакви, който и да е. Възрастният мъж с обица на ухото, младата жена до него или пък пълничкият готвач – те са там не за да бъдат оценявани, преценявани, подценявани или надценявани, те са там само като придатък. Нищо по-голямо от предмета, нищо по-велико от него: колкото по-малко те будят доверие, толкова повече той буди доверие, защото, след като и в техните семпли, схванати, скършени, презряни, никакви ръце той работи, то за истинските си ползватели той ще бъде винаги готов, винаги във форма, винаги на ниво. Вещ – това звучи гордо.

Уникалност на стоката. Наистина вещ звучи гордо. Защото е уникална, друга като нея няма. Тя замества, поправя, събира и изважда всякакви несъобразности, всякакви подробности, а заедно с това спестява и всякакви усилия. Лелеяната мечта на пазарния агресизъм: човекът си седи във фотьойла, вещите си кръжат около него, докато той има една-единствена длъжност – да се пресегне до телефона и да се обади на телемаркета. Да, това е парадоксално: човекът, който е екшън, в същото време е изправен пред изискването само да седи, да гледа и да купува. Но парадоксът е само привиден: човекът трябва да бъде лишен от всякакви други възможности освен от една – да купува, да бъде купувач. Това е смисълът на неговото съществуване, за това той живее и заслужава да живее: ‛Вземете сега, обадете се веднага, купете на мига!‛ – нищо извън тези призиви, нищо разсейващо ги. Пазарният агресизъм няма за цел да произведе човек, неговата цел е да произведе от човека потребител. Има достатъчно време – цели 30 минути, има и достатъчно място – цял телевизионен екран, няма проблем да успее. Проблемът е единствено, че има да отмива много цивилизационни наноси, много културни ненужности, много етно-особености, ала що е време – все пред него е; ще дойде ден, когато никой няма да е никакъв друг, всички ще сме само купувачи, чиято единствена отлика ще бъде дали някой има комплект неръждаеми ножове от 6 броя или от 12 броя. Другите разлики ще са от лукаваго…

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...