Разнобой в темите по история и литература



Източник: Стандарт

За една година учениците трябва да преминат през текстовете на античността – Есхил и Софокъл, после през Библията и оттам минават към западноевропейското средновековие, свързано с рицарските романи и темата за крал Артур. Веднага след това програмата се премества към средновековната българска литература, което обаче откъсва децата от контекста на световната, тъй като е много различна като съдържание. След като само за година минат от Есхил до Черноризец Храбър, децата напълно се объркват. Програмата, по която се преподава вече 10 години, е неудачна, признаха и от столичния инспекторат.

Според всички експерти начинът, по който е периодизирана българската литература в отделните класове, е много неудачен. Осмокласниците например изучават в часовете по история средновековието от IV до XV век, включително темите за рицарството. Веднага след това навлиза Ренесансът. В часовете по литература обаче той се появява едва в десети клас. Средновековната литература на Западна Европа влиза в обращение едва през втория срок на девети клас, при това в много странен конгломерат от текстове.

За една година учениците трябва да преминат през текстовете на античността – Есхил и Софокъл, после през Библията и оттам минават към западноевропейското средновековие, свързано с рицарските романи и темата за крал Артур. Веднага след това програмата се премества към средновековната българска литература, което обаче откъсва децата от контекста на световната, тъй като е много различна като съдържание. След като само за година минат от Есхил до Черноризец Храбър, децата напълно се объркват. Програмата, по която се преподава вече 10 години, е неудачна, признаха и от столичния инспекторат. Още по-лошо е в 10-и клас, защото тогава учениците вече в някаква степен са усвоили представите за Ренесанса от часовете по история. В същото време по литература те се връщат на Данте и Сервантес. От МОН признаха, че до момента не са правили преглед за това, доколко преподаването на литература не съответства на отделните периоди, които се учат в час по история. "Ако ще чистим учебниците от излишен баласт, трябва в електронните издания да направим отправки – виж ученото в еди-кой си клас, така че ученикът да може да си припомни прочетеното преди", казаха от МОН.

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...