Религията в училище запълва духовни празноти


Източник: в. Заман

Дискусията за въвеждането на предмета "Религия" в светското образование продължава да буди интерес в различни среди на обществото. В периода, когато определени религиозни знания дава единствено семейната среда, трябва да признаем, че поради битуващата странна смесица между езически и народни обичаи и разбирания за религиозния живот и практика, това възпитание невинаги се оказва правилно. Затова в този случай важен се оказва и първоизточникът на информация. Сред разискваните теми за промени в структурата на предмета "Религия" в училище стои въпросът под каква форма да продължи изучаването в часовете по религия. Сега на някои места и класове изучаването е СИП, а на други – като ЗИП. Желанието на духовните среди е то да бъде въведено в задължителната подготовка и да стане наравно с останалите. Само така предметът ще изпълни своите функции, смятат те.

От друга страна, неангажираните религиозно хора се противопоставят на тази идея, като мислят, че с това ще се нарушат техните конституционни права, като по такъв начин религията би се наложила "насила", смятат лицата с нерелигиозно виждане.

За мнение потърсихме Хюсеин Хафъзов – член на Комисията по религия в МОН и Главен секретар в мюфтийството.


Значението на предмета "Религия" за обществото е безспорно. Каква е ролята на предмета "Религия" в училище? Доколко тя успява да изпълни обществените очаквания?

Целта на предмета е учениците да получат основни минимални знания по религия. На тази възраст те проявяват интерес към религията и ако тя им бъде подадена по достъпен и разбираем начин, това ще остави отпечатък в тях и занапред. Това ще бъде добре и за обществото, което ще е възпитало личности, търсещи хуманността и добротворството, и ще бъдат отговорни граждани на страната. Освен това безспорно е значението на религията за обществото като цяло. Ако успеем да информираме подрастващите навреме за фундаменталните канони и ако ние сме първите, които подават истинската информация за религията, то тогава учениците няма да бъдат манипулирани на по-късен етап от недоброжелателни лица и от когото и да било. В този смисъл ролята на предмета е повече от ясна. Никой не може да бъде сигурен, че утре-вдругиден някой няма да се възползва от тяхното незнание. От тази гледна точка ние се застраховаме. В този контекст ролята и функцията на Главното мюфтийство също не е за пренебрегване. Задачата на Главното мюфтийство и държавата е да навлезе в училищата по регламентирания начин и да предотврати странични въздействия на някои среди.

Каква тенденция забелязвате по отношение на предмета "Религия" в училищата?

"Религия-ислям" се преподава от 5 години в училищата, но за съжаление тенденцията е за намаляване броя на училищата, в които се преподава. Причините са както вътрешни, така и външни. На първо място сред тях са намаляването на кадрите след въвеждането на Инструкция № 2 на МОН. Недостатъчни са кадрите. Освен това заплащането на учителите също не е на ниво. Все още имаме задължения към някои от преподавателите. Допреди няколко години ние поемахме изцяло задълженията, но за наше голямо щастие някои учители, заедно с общинските кметове и инспекторите по религия, успяха да убедят общинските управи да отделят средства за тия часове, било то изучавани като ЗИП или СИП. С учители, които прокарват такива отделни пера в общинския бюджет, ние нямаме финансови взаимоотношения и те редовно получават своите заплати. На много места има учители, които заедно с предмета "Религия" преподават и светски предмети. Това допълва техния норматив от часове. Този вариант е най-удачният за нас и въобще най-ефикасната формула. Не навсякъде обаче се намира лице, което има и друго висше освен религиозно. Иначе учител, който преподава примерно биология, може в часовете по религия да опише по разбираем начин за децата Божиите творения с конкретните примери.

Как гледате на идеята "Религия-ислям" и "Религия-християнство" да се обединят в един предмет?

Да, има такива предложения и в момента се обсъждат. В това отношение религиозните ръководители от християнска и мюсюлманска страна нямат различно мнение. Тук са раздвоени единствено политиците. Някои предлагат да има предмет, наречен "Религиознание", който да дава общи знания за всички религии. Учениците да получат обективни знания за вярата, като всеки от тях преосмисли нещата от исторически аспект и да имат общ обзoр върху религиите. Това е добра идея, но при положение, че вече е започнало разделно учене на ислям и християнство, нашето желание е това да си остане така. Религията не е само информация и академично учение, тя е преди всичко чувство и дух. За да може да бъде предадена идеята на едно дете, то би трябвало не само да знае за тази религия, а то трябва и да вярва в нея. Идеята на всички религии, разбира се, е хуманността, добротворството. Те се срещат във всички религии, особено в т.нар. небесни религии. В този случай може да се подходи, така че да има и минимален брой часове, където да се преподават и други религии в рамките на академичността на предмета. За нас е важно децата да знаят и за начина на богослужение на своята вяра, а това може да стане, ако в програмата залегнат такива.

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...

1 Отговор

  1. koleva каза:

    Колева – Искаме децата ни да учат религиа

    Искаме нашите деца да учат религия,защото това е важно за тяхното развитие.Познанието за Бога,единствено и само може да промени кам по-добро.Овществото ни запада като морал и причината е безвериеторкоето води до дъното нашето овщесво.От историята си вижда ясно, кога една насия е в разсвет и кога в опадък.Нека помилим накаде е правилната посока и поемем път натам.