Религията в училище: за или против?



Стандарт

Дискусията за въвеждането на религиозно обучение в българските училища едва ли ще свърши скоро. Най-малкото защото няма общоприети международни критерии за това какво точно трябва да представлява този предмет. Около него по света се водят истински „културни войни“ не само в обществото, но и между партиите.

Защото в момента не икономическите програми на партиите, които са все по-сходни, а отношението към традициите и духовните ценности се превръща в разграничителната линия между различните политически сили в света от САЩ до Турция и Пакистан.

Аз лично съм против въвеждането на този предмет под каквато и да е форма. Не подкрепям варианта на работната група към Светия Синод, защото в България религиозно обучение в училище е имало за съвсем кратък период – в навечерието на Балканската война и след това от 1938 до 1945 г. Интересно е, че голяма част от тогавашните богослови са били против вероучението в училищата, защото са чувствали, че то няма да издържи конкуренцията със светските предмети, защитаващи материалистичната концепция за създаването на света и човека. Освен това концепцията на Светия Синод, подкрепяна от Главното мюфтийство, предполага разделно преподаване за децата от християнски, мюсюлмански и израилтянски произход, като не се възразява и децата от католическите семейства или от арменски произход да учат предмета съгласно принципите на техните вероизповедания. Оценявам високо тази толерантност, но всичко това само ще задълбочи разделението на нацията и по религиозен принцип.

Но същевременно имам сериозни резерви и към проекта на екипа на проф. Георги Бакалов. Не може едновременно това да бъде светски предмет и същевременно да внушава религиозните ценности и представи за морала. И в двата проекта се твърди, че те нямат за цел религиозна индоктринация на подрастващите, а запознаване с религията и нейните нравствени послания. Но и двата предвиждат предметът да се преподава предимно от богослови. Но не може един богослов да не говори за Бога и за съответните религиозни практики. Имам чувството, че БПЦ иска да натовари държавата с несвойствени за нея задачи, като се позовава на исторически традиции и заслуги, в това число и в областта на образованието. Никой не ги отрича. Днес обаче живеем в началото на ХХI век, когато във всички демократични страни Църквата е част от гражданското общество, а не от държавата. И трябва да изпълнява своята мисия именно като работи сред обществото.

Авторът е директор на Института за философски изследвания при БАН

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...