Социология на проституцията



Проституцията от социологическа гледна точка е вид поведение, което се различава от другите по това, че собственото тяло се използва с комерсиална цел. Решението на човек да продава всеки ден тялото си води до падение на личността и лишаване от свободата му да разполага със собственото си тяло. Като продажба на собственото тяло проституцията е в непосредствено съседство с робството.

Някои юристи класифицират проституцията в категорията на тези феномени, които Европейската конвенция за правата на човека включва в "право на личността да разполага с тялото си". В действителност проституцията отнема това право на личността, от момента, в който човек решава да се продаде. По този правата върху тялото преминават върху друга личност – "купувача". Той става собственик на това, което е купил.

Фердинад Тьонис представя проституцията като взаимоотношенията между работник и работодател, но тук вместо продажба на работна сила се продава тялото. Според модела на Тьонис има три момента в подобни отношения.

1) Продаване на тялото
2) Използване на тялото
3) Оползотворяване (резултатите от използване на тялото)

В тези три момента на взаимоотношения, собственикът на тялото (т.е. човека, който се е решил на продажба, което в своята есенция е проституция) е свободен единствено в първия момент, т.е. само тогава, когато със "свободна воля" решава да продава тялото си.

Във втория момент – личността, превърната в проститутка представлява вече материална вещ. Тя не си избира партньорите, цената, ритъма и начина на използване на тялото. Договорът я задължава да преотстъпва тялото си на всеки, който го пожелае. Взаимоотношенията всъщност са извън собствената морална воля и решения от духовен характер, т.е. личността не е свободна.

Третият феномен – този на оползотворяване на тялото, е, че проституиращият няма контрол над моралните и материални ценности.

Проституцията е преустановяване правото на личността да разполага с тялото си. Такъв вид забрана има прототипа си в робството. Робът може да се сравни с проститутка, защото няма свободата да използва (материално или духовно) собственото тяло. При робството някой друг разполага с тялото и живота ти. Социологията разглежда проституцията като болест.

Юридическата процедура обаче е в противоречие с обществените науки поради реалния обществения интерес към феномена. В неговото определение няма нищо за духовната му страна. За особените черти на разврата и греха знаем от Писанието: "Избягвайте блудството; всеки грях що прави човек, е извън тялото, а блудникът против собственото си тяло греши. Или не знаете, че тялото ви е храм на Духа Светаго, Който живее във вас и Когото имате от Бога, и че не принадлежите на себе си? Защото вие сте скъпо купени. Затова прославяте Бога в телата си и в душите си, които са Божии" (1Кор. 6:18-20).

Спасителят ни учи как да се предпазваме от невнимателни стъпки, като ни казва: "Аз пък ви казвам, че всеки, който, поглежда на жена с пожелание, вече е прелюбодействал с нея в сърцето си" (Мат. 5:28).

Според християнската антропология проституцията като разврат и поквара изпразва тялото. Променя го от храм на Светия Дух и от духовно извисяване в играчка на падението и смъртта в живота, което само по себе си е духовна смърт. Проституцията причинява духовна смърт, загуба на качествата на духовното същество, надарено със свободна воля и автономен морал. Премахването на духовната сила на личността и превръщането и в дом на разврата, а от тук дом на смъртта е вид духовно самоубийство. Можем да приемем, че проституцията е изпадане от възможността човек да се проявява като духовно същество. Чрез проституцията личността губи своите преимущества (което го отличава от животното).

Следователно проституцията ограбва човешката личност и духовното. Духовната и физическа деградация на човека като следствие от проституирането се потвърждава и от рисковите ситуации. Проституцията представлява размножител на риска в обществото. Опасността дебне не само проституиращите, но и другите членове на обществото. Според разказа на една на проститутка всяка една от тях има приблизително 30 постоянни клиенти. Те обикновено са над 35 години и са семейни. Ако обърнем внимание на риска от заболяване със СПИН, който е 30 пъти по-голям при проституиращи и 70 пъти по-голям при хомосексуалисти в сравнение с обикновен човек (при който риска за инфектиране с HIV e 1, 08 %), ще си дадем сметка за големия риск, който носи проституцията за обществото. Ако вземем под внимание тези данни за болните от СПИН и показанията, които дават проституиращите за броя на постоянните клиенти, можем да кажем, че един проституиращ носи риск за най-малко 60 човека (партньори и партньорки), от които 30 са тези, които нищо не подозират.

Обществото трябва да разгледа моралната и юридическата страна на проблема и да не позволява привилегироването на хора, които провокират злото (осъждане на смърт) за голям брой невинни хора (сред които могат да бъдат нашите ближни, майките на нашите деца, нашите съпруги).

Превод (със съкращения): Камелия Константинова

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...