За четенето на Евангелието



Emanuil(Мат. 1:1-17)

В името на Отца и Сина и Светия Дух!

Мнозина от вас, когато за първи път са отваряли страниците на Евангелието, вероятно са се смущавали и учудвали: за какво е този списък от странни древни имена, които днес четохме в Евангелието от Матей? Защо е необходимо изброяване на едни четиринадесет рода, след това на още четиринадесет и още четиринадесет? А работата е там, че евангелистът е искал в тези кратки редове, в този списък с имена да ни припомни цялата история на Стария Завет, когато хората са очаквали Спасителя на света.

Зад всяко име стои историята на нечий живот: тук е и праведният Авраам, който не жалел нищо за Бога, който тръгнал след Господа; тук е и праведната Рут, която оставила отечеството и приела вярата в Единия Бог; тук са и грешници, и праведници – всички те са предци на Господа Иисуса по плът.

Вие ще кажете: откъде знаем кои са били тези хора? Сложно е за нас да разберем всичко това. Защо веднага не ни се казва какво е нужно за нашето сърце? Но ние трябва да знаем, че трудното начало на Евангелието, което изисква от нас известни усилия, сякаш обозначава целия ни духовен живот.

Това е Божието слово, а не някакъв вестник, който си прочел и начаса си оставил; то изисква от нас съсредоточаване на мисълта и сърцето. И онзи, който преодолее трудността на първите редове, след това ще продължи по-нататък, и ще му бъде по-лесно. А онзи, който отваряйки светата книга, си каже: „Някакви непонятни думи, няма да чета по-нататък“ − той така и ще си остане без словото Божие.

Значи, трябва не отгоре-отгоре да четем, да прелистваме Свещеното Писание, а да се задълбочим в него с цялото си сърце и ум. И ще видите, че и тези имена са нужни, и всичко, което е написано тук има значение, защото книгата за родството на Иисус Христос говори за Него като за предсказания Цар Избавител.

Тя ни напомня, че Господ стана сродник на човека по плът, че стана един от нас, че Той, както и ние, има деди и прадеди по плът, че влезе в човешкия род. В тази книга на родството биха могли да бъдат вписани всички хора, милиони, милиарди хора – всички те са станали роднини на нашия Господ, Той се сроди с нас, въплътен от Назаретската Дева, от Дева Мария.

Има стара пословица: „Бог високо, цар далеко“. И така на нас винаги ни се струва, че Господ е някъде на небето, че Той е далече от хората, че нашата молитва може да не бъде чута, сякаш на Него Му е необходим силен звук или някаква необикновена святост, за да приеме нашата молитва. И ето днешното Евангелие ни отговаря: „Не, не се тревожете, Бог е тук, Той е с нас“. Свещеното тайно име Христово не е само Иисус Спасител, но и Емануил, което в превод от древноеврейски език означава „с нас е Бог“.

Ето това свято име на Господа преобразява и нашия живот. Когато ние с вас недоумяваме как да живеем и как да постъпваме, помнете: с нас е Бог – Той ще помогне, ако се обърнем към Него. Когато се уморяваме, изнемогваме под товара на житейското бреме, когато страдаме, униваме, когато ни се струва, че нашият живот е напразен, че нашите усилия са безплодни, ние трябва да помним, че с нас е Бог. И това е главната ни надежда, защото се уповаваме не на човек, а на Бога, станал човек, на Господа, Който е тук, с нас, не далеко и не високо, а близко – защото Той Сам поиска да се приближи до нас.

Ние вече се приближаваме към дните на Рождество Христово, вече пеем песнопението: „Христос се ражда“. И днес чухте евангелския разказ за това, как на Йосиф било предсказано в нощно видение, че неговата Жена ще роди Син, на Когото ще бъде дадено името Иисус, което означава „спасение Господне“, и Той ще спаси хората от греховете им. Това означава, че с нас е Бог.

Към нас се приближава радостта и напомнянето, че всички ние, огънати под тежестта на своите грехове, грижи, скърби и болести, сега трябва да се изправим и да погледнем напред, да посрещнем Господа, както казва св. Григорий Богослов: „Христос слиза от небесата – посрещнете Го!“. И ние Го посрещаме, понеже Божият Син се е родил не само тогава, но Той се ражда за нас сега. Той –живее сред нас.

Който отвори своето сърце за Него, той ще обитава с Него и ще узнае какво означават думите: „С нами Бог, разумейте, языцы, и покоряйтеся“, тоест разберете, невярващи, и се покорете, защото с нас е Бог, защото нашата вяра е вяра в Иисуса – Спасителя на света. I www.alexandermen.ru

(Из книгата с проповеди „О вечном и временном“, изд. „Жизнь с Богом“, Москва 2007, с. 9-11.)

 

   Превод: Радостина Ангелова

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...