Какво се ражда заедно с Христос на днешния ден?



По същия път през пустинната местност

с тях ангели бързаха в нощния мрак –

незрими от чистата си безтелесност,

но стъпки оставяше босият крак. 

Борис Пастернак1

Ивайло Борисов

Днес е велик и знаменателен ден за целия човешки род – на земята се ражда в плът Царят на царете и Господарят на господарите. „Христос се ражда – славете го! – възвисява глас св. Григорий Богослов – Христос слиза от небесата – срещнете Го!“2 Неговото пришествие дава възможност на всеки, който Го приеме, да стане чедо Божие (срв. Йоан 1:12).

Какво, мислите, е това, което се ражда със Спасителя в един и същи ден? Какво може да е това явление, което да привлече вниманието на автора на този текст, а чрез него и на вас, в този празничен ден, озарен от Витлеемската звезда?

За любителите на автомобилите ще кажа, че не става дума за основателя на компанията Шевролет, родил се на днешния 25-ти декември в далечната 1878 г. – американеца Луи Шевроле.

За сметка на това обаче тези, които са свързани с това, за което иде реч, са не по-малко бързи от автомобила. Дори, бих казал, доста повече, което вероятно се дължи на тяхната безтелесност – става дума за ангелите.

И на кой друг, ако не на ангелите, които са нематериални, би се паднал жребият да извърши нещо нематериално (музиката – твърди гениалният виолончелист Ростропович – е нематериална) – в тази свята нощ те изпяха чудна песен, песен, чийто текст никой не бе чувал: „Слава във висините Богу, и на земята мир, между човеците благоволение!“ (Лука 2:14). Така дойдохме до същината – на днешния ден се ражда и едно красиво и завладяващо явление, едно въздействащо изкуствоцърковната музика. Тази музика, чрез която въздаваме песенна хвала не на друг, а на Самия Творец.

Бихме могли да кажем, че както до идването на Христос в плът достъпът на човека до общение с Бога е бил затворен, така и до изпяването на този ангелски химн пред скромните овчари, пеенето – такова, каквото се практикуваше от хората, не бе получило своята висша санкция.

Знаем, че в една Своя притча Христос уподобява царството Божие на синапово зърно, „което човек взе и посея в градината си; то израсна и стана голямо дърво, та небесните птици си виеха гнезда в клоните му.“ (Лука 13:18-19). Извън еклисиологичния контекст, сочещ, че апостолите на Христа, макар и немощни и често пъти гонени, ще бъдат тези, които ще „уловят вселената“ (тропар на Петдесетница), тази притча би могла да ни бъде ориентир и в разбирането на църковната музика.

Ангелският химн, възвестяващ раждането на Иисус, се разнесе не над императорския дворец в Рим, а в римската провинция Юдея, над бедната Витлеемска пещера, приютила Светото семейство. Тази ангелска песен стана онова зърно, от което произлезе цялото църковно-музикално богатство, звучащо през вековете на християнската ера.

Появила се като химн, изпят пред удивените овчари, тази песен беше зародишът, от който църковната музика се възправи в своя величествен ръст. Ръст, който в продължение на много векове хвърля плътно сянката си върху музикалния живот на културните народи.

Можем да твърдим, че в исторически план това ангелско славословие в определени времеви отрязъци преминава в кресчендо3 т.е. неговата духовна мощ се засилва в творчеството на особено надарени автори на църковни химни4.

Сякаш в музикалната тъкан на ангелския химн се таи бъдещата поява на редица творци на музика, родена в недрата на Тялото Христово – Църквата.

Тук съзираме личностите на св. Роман Сладкопевец (†ок. 556 г.) – твореца на кондаците, и св. Григорий Велики († 604 г.), с чието име свързваме появата на старото западно грегорианско пеене.

В тихата динамика на ангелската мелодическа линия прозира и бъдещето творчество на светци като Йоан Дамаскин (†749 г.) – с когото свързваме оформянето на осмогласието, Андрей Критски (†740 г.) – творец на богослужебни канони, Теодор Студит (†826 г.), основателя на Студийския манастир, и св. Касия (IХ в.), завещала ни прекрасни стихири, една от които пеем на самия празник Рождество Христово – „Августу единоначалствующу на земли“5.

Но ехото на ангелското славословие не замлъква – откриваме го и в ХIV в., когато твори сънародникът ни св. Йоан Кукузел (†1360 г.), и в ХVIII в. в творчеството на поствизантийския мелотворец Петър Лампадарий (†1777 г.). Молитвени акорди от първия ангелския химн сякаш звучат и в творчеството на руския композитор Бортнянски (†1825 г.), автор на прекрасен концерт, носещ същото наименование: „Слава във висините Богу“.

В светлината на твърдението, че музиката е най-разпространеният и разбираем международен език, надскачащ всякакви различия, трябва да отбележим, че влиянието на ангелското Рождественско славословие се разпростира не само в пределите на светото Православие, но и в църковно-музикалното творчество на целия християнски свят. Бихме отбелязали композитори като Палестрина (†1594 г.) и Бах (†1750 г.), изпод чиито талантливи ръце са излезли не малко вдъхновени химни, възпяващи славата на Бога6.

Вярваме, че ехото, за което говорим, не е замлъкнало и до днес.

В едно от песнопенията, които Църквата ни подканя да пеем на тайнството венчание – „Исайе, ликуй“, химнографът е отбелязал, че именно пророк Исаия, предсказалият идването на Спасителя Христос, наречен Емануил (срв. Исаия 7:14), е този, комуто се пада радостната участ да ликува, защото макар и столетия по-късно неговите пророчески думи са се сбъднали. Дали пък и ангелските хорове не се радват, когато песента им „разгръща потенциала си“ в творчеството на великите църковни музиканти?

Както споменахме, вярваме, че ехото на „Слава във висините Богу…“ кънти и днес. Сигурно то ще може да докосне и сърцата на тези, които идват след нас – поне така ни подсказва християнската надежда. С която всъщност е пропит и честваният днес Рожден ден на Този, Който заради нас човеците, и заради нашето спасение слезе от небесата и се въплъти от Дух Светий и Дева Мария, и стана човек7.

Бележки:

1 Из стихотворението на Борис Пастернак „Витлеемската звезда“, превод: Кирил Кадийски.

2 С тези слова започва проповед за Рождество Христово на св. Григорий Богослов (†390), залегнала в текста на Рождественските катавасии. Катавасиите са съставени от ирмосите на канона на празника. Канонът е химнографска форма и е съставен от девет песни, началните тропари на които (наречени ирмоси) са с библейски характер. Певците от срещуположните певници са слизали в средата на храма и са изпявали тези ирмоси заедно, поради което започнали да ги наричат „катавасии” (от гр. „катавено” – слизам).

3 Кресчендо – знак за постепенно усилване на тона при музикално изпълнение. 

4 Последващото поименно изреждане на имена на музикални творци не претендира за изчерпателност, а по-скоро има представителен характер.

5 Слава и нине на Господи, воззвах, Велика вечерня на Рождество Христово.

6 По отношение на творчеството на Бах, който е бил лутеранин, Волоколамският митрополит Иларион (Алфеев) споделя: „Бах е явление от всехристиянски мащаб. Неговата музика е с извънконфесионални граници, тя е икуменична в най-исконното значение на думата, понеже принадлежи на вселената и на всеки неин гражданин.“ Срв. Митрополит Иларион (Алфеев). Бах като християнин.– Електронна публикация в: https://dveri.bg/xpd. Публикувана на 01 ноември 2011.

7 3-ти член от Символа на вярата (съдържащ общо 12 члена), съставен от св. отци и учители на Църквата на Първия и Втория вселенски събори, провели се през IV век.

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...