Слънце. Ручей. Триъгълник.



Как се опитваме да осмислим тайната на Светата Троица

Веднъж блажени Августин се разхождал по брега на морето и размишлявал за тайната на Светата Троица. Той видял момче, което копаело дупка в пясъка и сипвало в нея вода, която загребвало с раковина от морето. Учуденият епископ запитал детето защо прави това. Момчето незабавно отговорило: „Искам да изгреба цялото море и да го налея в тази ямичка”. Августин се усмихнал в себе си и започнал да му обяснява, че това е невъзможно, но за свое учудване чул от детето въпроса: „А как ти със своя ум се опитваш да изчерпиш неизчерпаемата Божия тайна?”. След това момчето изчезнало, като оставило смутения богослов на брега на морето. Този разказ ярко илюстрира трепета, с който Църквата се отнася към учението за Света Троица. Въпреки това обаче, като използват различни образи, хората се опитват да предадат поне частица от тази тайна. Представяме ви няколко от най-ярките такива образи…

Слънце

Погледнете слънцето в ясен летен ден. То е едно слънце, но при това в него може да се различи диск, лъчи и топлина. Слънчевият диск напомня за Бог Отец, лъчите – за Бог Син, а топлината – за Светия Дух. Тази аналогия предлага свети Герман, патриарх Константинополски (VIII век).

 

 

 

Ручей

Ако по време на разходка се приближите до ручей, то и в него може да откриете троичност: изворът на ручея е образ на Бог Отец, коритото е образ на Бог Син, устието – образ на Светия Дух. Но най-важното е, че това е един ручей. Така се опитва да обясни тази тайна светителят Григорий Богослов.

 

 

Трилистна детелина

Веднъж свети Патрик, просветителят на Ирландия, отишъл при езическите жреци и започнал да проповядва християнството. Когато езичниците го помолили да им обясни триединството на Бога, свети Патрик се навел към земята, откъснал трилистна детелина и казал: „Нима не виждате, че това е едно листче и три листчета. Така и Света Троица има Една Същност и Три Лица”.

 

 

Триъгълник

Как мога да се самоопределя? Как мога да осъзная своята същност и индивидуалност? Само по отношение на нещо друго, на това, което аз не съм. Аз мога да осъзная самия себе си само по отношение на „Ти” и „Той”. Във взаимното общение в този триъгълник: Аз, Ти, Той – се изявява моята идентичност като личност. Така богословът отец Сергий Булгаков (XX век) описва троичността на човешкото общуване и самосъзнание.

 

 

Човешката личност

Ние можем да се вгледаме в себе си и да открием триединството вътре в нас самите. Нашият ум е образ на Бог Отец, словесността ни е образ на Бог Син, а силата, чрез която е живо тялото ни, е отпечатък на Светия Дух. Такава трактовка предлага светителят Игнатий Брянчанинов.

 

 

 

Пространство

Пространството, в което живеем, също носи печата на Света Троица. То има три измерения: височина, ширина, дължина. Съветският учен Борис Раушенбах забелязва тази троичност, докато изучава свойствата на вектора.

 

 

* * *

Все пак Църквата и нейното богословие винаги отбелязват недостатъчността и неадекватността на тези образи по отношение на тайната на Светата Троица. По-дълбоко ниво на вече богословско осмисляне носи в себе си прочутата икона „Троица”, нарисувана от преподобния Андрей Рубльов през XV век. | Foma.ru

 

Превод: Евгения Николчева

 

 

 

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...