Низвергнаха Диомид, епископа на Чукотка



Дават последен шанс на епископа да се покае

На последното си пленарно заседание вчера (27 юни) Архиерейският събор на Руската православна църква разгледа проблема с Чукотския епископ Диомид. Съборът определи дейността на Диомид като престъпна, нанасяща вреда на Църквата и водеща до църковен разкол, а изказванията му по адрес на висшата йерархия на РПЦ – като оскърбителни и клеветнически.

След продължителна дискусия, в която се изказаха Негово светейшество патриарх Алексий и още 20 архиереи, Съборът реши с голямо мнозинство да низвергне епископа. Заедно с това, за да даде възможност на метежния епископ да се покае, Съборът реши да отложи изпълняването на това решение до следващото редовно заседание на Светия Синод на РПЦ. В случай, че Диомид се покае, Синодът ще разгледа въпроса за по-нататъшното му оставане в редовете на епископите на РПЦ. В противен случай той ще бъде низвергнат.

Самият Диомид отказа да се яви и не участваше в работата на Архиерейския събор. Докладът по неговия въпрос беше изготвен от работна група на Събора начело с Егориевския епископ Марк. До окончателното решаване на проблема Чукотската епархия ще бъде временно управлявана от Марк, архиепископ Хабаровски и Приамурски.

Епископ Диомид стана известен в Русия и извън нейните предели с посланията си към Църквата и руския народ, в които той обвиняваше патриарха и Синода в ереси, икуменизъм и съглашателство с властта. Около неговото име започнаха да се обединяват най-консервативните сили в Руската православна църква. По времето, докато Съборът заседаваше в храма "Христос Спасител", на площада пред него станаха няколко сбивания между привържениците и противниците на бунтовния епископ.

Решението за низвергването на Диомид се очакваше отдавна от наблюдателите на църковните дела. Въпреки това не се знае доколко проблемът, който е придобил вече широки обществени измерения, може да бъде решен по този начин – дали Диомид ще се подчини на решението на Събора и дали привържениците му няма да създадат свой разкол в РПЦ.

 

 

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...

4 Отговори

  1. Kakvo e istina? каза:

    Един им каза истината и те, като лешояди го разкъсват. Че са икуменисти, бивши непокаяли се комунисти, колаборатьори с власт имащите, това е ясно на всички, но само епископ Диомид им го каза и той е един от тях, и точно това ги подлудява, и искат да го унищожат. Те случайно да не би да са безгрешни?

  2. prokimen каза:

    Прецедентът е твърде интересен и заслужава грамотен богословски анализ. Ето един повод за родните богослови да засвидетелстват своята грамотност и докажат, че докторатите им не са вятърничева история.

    Става реч за потъпкване на православното канонично право и грубо нарушение на 74-то правило на Св. Апостоли. Дори гражданският съд не осъжда някого, преди да го призове на съдебния процес.

    Други скандални моменти в този ПОЛИТИЧЕСКИ фарс са:
    – изказването на Кирил Гундяев и отъждествявайки неканоничното решение на „събора“ с погубване на душата;

    – фактът, че обвинението срещу еп. Диомид е направено от еп. Иларион Алфеев.

    И двамата подлежат на низвержение, ако Православието не беше БОЛНО и спазваше каноничното си право.

    Този фарс показва канонична неграмотност във видимото Православие, далече от ИСТИНАТА и жигосани богословски съвести.

  3. Дон Кихот каза:

    В някои отношения еп. Диомид е прав, но в други вижда плашила там, където не съществуват. Низвержението му е канонично дотолкова, доколкото той е отказал да се яви пред събора. Направил е груба грешка.

  4. izvor каза:

    Когато сам се поставиш извън всички и почнеш да съдиш от дистанция – „вие сте такива… вие сте онакива“, значи сам се правиш извън цялото. В този епископ има някаква автокефална самовлюбеност и претенция да съди всичко и всички. Съборът само е констатира де юре фактическата му измяна на съборния характер на Църквата. Пък когато и накрая не уважиш събора… какво да каже човек? Да го пази Господ, защото от гордост и мания за безгрешност мнозина са погивали!