Преданието на старците



Христос предпазва Своите ученици от "преданието на старците" (Марк 7:3). Юдейските старци изкривили Словото Божие – Стария Завет с лицемерни фарисейски тълкувания и често налагали на хората бремена, тежки за носене, а сами и с пръст не ги докосвали (Мат. 23:4). Книжниците, фарисеите и първосвещениците окупирали Моисеевото седалище (Мат. 23:2), сами не влизали в Царството Божие и пречели на онези, които искали да влязат в него.

Христос произнесъл над тях тежка присъда: "Горко ви, книжници и фарисеи, лицемери!" (Мат. 6:26). Върховното престъпление на тези старци от Синедриона било осъждането на Христос на смърт.

"Предание на старците" има и в християнството. Православните старци са два вида – светци като св. Серафим Саровски и св. Силуан Атонски, и грешници, които смятат, че говорят "божествени думи" на изповед и примиряват хората с Бога, забравяйки, че са само свидетели на изповедта, отправена към Христос. Христос ни е примирил с Бога на кръста, а не те. Христос е нашата Правда, нашият Мир, Той е Ходатаят между Бога и хората. Има "старци", които налагат тежки епитимии на хората, усъмнили се в "божествените" им думи, лишават ги от светите Тяло и Кръв Христови, докато не се покаят пред тях, забравяйки, че св. Серафим Саровски сам казвал греховете на идващите при него и понеже в него живеел Христос, ги прощавал в името на Отца, Сина и Светия Дух, като никога не налагал епитимии на каещите се.

Св. Серафим знаел Новия Завет и Псалтира наизуст, защото постоянно ги четял и постоянно се молел. Сам той заявил, че винаги е грешал, когато се изказвал по даден въпрос без да се е допитал до Господа. А "старците" се имат за съдии на хората, а не само за свидетели на покаянието им – белег на заблуда и горделивост.

Римокатолиците смятат, че епископите и свещениците извършват тайнствата ex opere operato (по силата на извършеното действие), но Православната Църква вярва, че само Бог извършва всички тайнства. Епископът и свещеникът произнасят думите: "Кръщава се в името на Отца, Сина и Светия Дух". Те потапят във вода кръщавания, но Сам Бог кръщава вярващия и му прощава всички грехове. Христос е дрехата, с която кръщаваният се облича: "Всички, които в Христа се кръстихте, в Христа се облякохте" (Гал. 3:27). Сам Христос обожва християните, когато приемат Тялото Му с вяра и любов. По време на Евхаристията няма разлика между клирици и миряни. Всички са Тяло Христово. Всички пият от един потир Кръвта Христова, за да се приобщят към божественото естество. За Христос всички в Църквата са Негово стадо, а той е истинският им Пастир. Разделението между клир и миряни е само тук и сега, а клирът ще отговаря пред Бога за всяка празна дума, казана на миряните!

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...