Ангелите и тяхното служение на Иисус Христос



AngeliПо време на изкушението в пустинята, след разговора с дявола, при Иисус Христос идват ангели, за да Му служат (Мат. 4:11). Образът на служещи ангели можем да намерим и върху иконите, изобразяващи Христовото кръщение. Макар евангелистът да не ги споменава в подобен смисъл, те се изобразяват на брега на река Йордан, поклонили се пред Господа, с покрити ръце – като знак на почитание.

На Елеонската планина, по време на дълбоката вътрешна борба на Иисус Христос, ангел слиза от небето, за да Го подкрепи (Лука.22:43). Според свети ев. Матей, в момента на Своето залавяне Иисус Христос казва на апостола, който понечил да го защити с нож, че стига да поиска, може веднага да помоли Своя Отец, а Той в този час ще Му изпрати повече от дванайсет легиона ангели. Но за да се сбъднат Писанията, Той доброволно предава Себе Си на смърт (Мат. 26:52-54).

Иконите – като свидетели на незримото – изобразяват ангели край разпнатия Иисус Христос, според думите на псалома:

„Защото ще заповяда на Ангелите Си за тебе,
да те опазват във всички твои пътища:
ще те понесат на ръце,
да се не спънеш о камък с ногата си;
аспида и василиск ще настъпиш
лъв и змей ще тъпчеш.”

(Пс. 90:11-13)

Тези слова разкриват Христовото тържество над смъртта. Нека да си припомним, че дяволът, като изкушава Иисуса Христа, Му предлага да се възползва от това пророчество. Но победата на Сина Божи е трябвало да се осъществи само и единствено чрез кръстната Му смърт.

Първата глава от кн. Деяния на апостолите ни описва възнесението. Тук ролята на ангелите е много важна… Отците на Църквата ни напомнят, че ангели съпътстват Иисус Христос през всеки момент от земния Му живот, било то видимо или невидимо – от рождението до гроба, възкресението и възнесението. Те не пропускат да отбележат обаче, че в ада Иисус Христос е слязъл сам. Защото никой ангел не би имал дързостта да поеме този последен сблъсък със силите на мрака: единствен Синът Божи, всепобеждаващият Иисус Христос, би могъл да се нагърби с тази последна битка.

Ангелите в книга Деяния на светите апостоли

След Христовото възнесение ангели многократно се явяват на апостолите, често пъти – за да им възложат някаква мисия. Ангел Господен води Филип надолу по пътя за Газа, за да посрещне етиопеца, велможа на етиопската царица Кандакия (8:26). Ангел Божий казва на Корнилий да потърси свети ап. Петър, за да кръсти себе си и семейството си (10:3-6). В други случаи ангели се изправят редом до апостолите, за да ги защитят или освободят: извеждането на апостолите, хвърлени в тъмница (5:19-20); слезлият в тъмницата ангел-пазител, за да освободи окования във вериги Петър (12:7-10) .

Ангели-пазители

Според нашето християнско предание вярваме, че всеки човек има до себе си свой ангел-пазител, който да го защитава: „Гледайте да не презрете едного от тия малките, защото, казва ви, техните Ангели на небесата винаги гледат лицето на Моя Отец Небесен” (Мат. 18:10).

В Книгата на Товит Рафаил е верен приятел, неотлъчен спътник, за когото в крайна сметка се открива, че е ангел-пазител на младия мъж.

Според нашите молитвеници, човек и сутрин, и вечер се обръща към своя ангел-пазител, за да получи от него подкрепа и застъпничество:

„Ангеле Христов, мой свят пазител и покровител
на душата и тялото ми,
прости ми всичко, каквото днес съм съгрешил,
и ме избави от всяко лукавство на преследващия ме враг,
тъй че с никакъв грях да не разгневя моя Бог.
Моли се за мене грешния и недостоен раб,
та да ме направиш достоен за благостта и милостта
на Пресвета Троица, на Майката на моя Господ, Иисус Христос
и на всички светии. Амин”.

(Вечерна молитва към ангела-пазител)

 

Sveti arhangel MihailСвети архангел Михаил и другите безплътни сили (8 ноември)

„Архистратизи на небесните воинства,
ние, недостойните, винаги ви молим с молитвите си
да ни оградите под крилете на невеществената ваша слава,
като запазвате нас, които усърдно падаме на колене и викаме:
избавете ни от беди, понеже сте чиноначалници на вишните сили.”

(Тропар)

Ролята на ангелите в очистването и тайнствата

Когато в храма св. пророк Исаия видял Господа в Неговата слава, той се уплашил много и извикал:

„Горко ми! Загинах! Защото съм човек с нечисти уста,
и живея сред народ също с нечисти уста, –
и очите ми видяха Царя, Господа Саваота.
Тогава прилетя до мене един от серафимите
с разпален в ръка въглен, що бе взел с клещи от жертвеника,
докосна се до устата ми и рече: ето,
това се докосна до устата ти – и твоето
беззаконие се отне от тебе, грехът ти се очисти.”

(Ис. 6:5-7)

Свещеникът също произнася тези думи на ангела, когато ни раздава причастието: „Това се докосна до устата ти – и грехът ти се очисти.” При тайнствата ние се докосваме до Бога още по-силно и по-близо, отколкото св. пророк Исаия. За тези наши срещи ни подготвят ангели. Те ни пазят и ограждат със защитна стена, за да можем да приемем огъня на олтара.

Ролята на ангелите в литургията

Книгата на Откровението разкрива вечната, небесна литургия около Агнеца. По стенописи и мозайки, представящи небесната литургия, виждаме как ангели служат в олтара до Иисус Христос, Който стои начело на трапезата (както например, в храмовете „Св. София” в Константинопол и в Киев). Всички наши богослужения, за които говорим тук, са свързани именно с това несравнимо празненство, вечната Литургия, или небесната Литургия , отслужвана от Иисус Христос, заобиколен от Своите ангели. Нашите свещеници се превръщат в образи, отражения на Господа, и в Негово име разпределят светите дарове между нас. В действителност съществуват само една Литургия и само един Свещеник – това е Иисус Христос.

Belyat_angelАнгелите са тези, които ни подкрепят и помагат да преминем от нашата земна към съвършено друга действителност, за да вземем участие в небесния живот. Те ни позволяват да съзрем Божията слава и заедно с нас те пеят:

„Ние, които таинствено изобразяваме
херувимите и пеем на животворещата Троица
трисветата песен, нека сега отложим
всяка житейска грижа, та да подемем
Царя на всичко, Когото невидимо ангелските чинове
тържествено носят. Алилуйя, алилуйя, алилуйя.”

(Херувимска песен на Великия вход )

На литургията, непосредствено след Херувимската песен, заставаме пред небесния Божи престол, също както това сторил св. пророк Исаия. Той чул песента на серафимите* и херувимите*, прославяща величието на Всемогъщия Бог:

„Свет, свет, свет е Господ-Саваот!
Пълни са небето и земята с Твоята слава!”

Християнските богослужения от всички времена и всяка обредност свързват човешките гласове с небесната ангелска песен, като към нея добавят и възгласите на еврейските деца, прославящи Христос-Царя при Неговото влизане в Йерусалим:

„Осанна във висините!
Благословен Идещият в името Господне.
Осанна във висините!”

 Ангелите при Второто пришествие

Евангелието от Матея ни известява, че при Своето второ пришествие Иисус Христос ще пристигне, съпровождан от ангели (Мат. 25:31). „Ще изпрати Ангелите Си с гръмогласна тръба, и ще съберат избраниците Му от четирите вятъра, от единия до другия край на небесата” (Мат. 24:31). Свети ап. Павел ни описва как връщането на Иисус Христос и възкресението на мъртвите ще стане при глас на архангел и при тръба Божия (1 Сол. 4:16-17).

Ангелите заемат важно място и в кн. Откровение: последната война на арх. Михаил и ангелите му срещу змея завършва с това, че „големият змей, древният змей, наричан дявол и сатана, който мами цялата вселена” е свален на земята. „Сега настана спасението и силата и царството на нашия Бог и властта на Неговия престол” (Откр. 12:7-10).

* * *

Молитвата, отправяна към ангелите, носи своята сила само когато има за цел да ни защити, подкрепи и очисти, за да получим даровете на Светия Дух – да ги получим в Църквата на Христа.

Има хора, у които съществува особен род увлечение и привързаност към чудотворния свят на ангелите, но не заради мисията, поверена на ангелите, нито заради свидетелството им за Бога, а от чист езотеризъм*. Свети ап. Павел ни е предупредил за подобен тип опасност още в Посланието до Колосяни: „Никой преднамерено да ви не прелъстява със смиреномъдрие и служене на Ангелите… И тъй, ако сте възкръснали заедно с Христа, търсете това, що е горе, дето Христос седи отдясно на Бога” (Кол. 2:18; 3:1).

 

Превод: Анжела Петрова

 

Из книгата “Въплътилият се Бог. Празничен катехизис”, ИК “Омофор” 2007

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...